حال خوب با # کار - خوب

همه ما نیازمند شنیدن «خبرخوب» هستیم. در روزگاری که انتشار زیبایی‌ها برای رسانه‌های دنیا ارزش خبری چندانـی ندارد، روایت خودِ ما از خوبی‌ها، مهربانی‌ها و هم‌نوع‌دوستی‌ها می‌تواند حال همه‌مان را بهتر کند. متاسفانه از یک روزی به بعد، انگار عزت‌نفس ما ایرانی‌ها کم رنگ شد و شروع کردیم چپ و راست و درست و غلط، به خودمان برچسب‌زدن. به انعکاس کارهای خوب، لقب «ریاکاری» و «شوآف» دادیـــم و تصور کردیم بی‌رحمانه تاختن به خودمان و هموطنان و فرهنگ و شرایط‌مان، اسمش «نقد» است. اگر شاهد حرکتی نادرست، جفا در حق همشهری و هموطن، بی‌مسئولیتی و از زیر کار دررفتن، سوتی و گاف بودیم، به اسم «روبه‌رو شدن با واقعیت‌های جامعه» منتشر و دست به دستش کردیم اما اگر حرکتِ خوب و زیبایی ولو کوچک توجهمان را جلب کرد، با گفتن «وظیفه‌شان است» یا حتی «چه فایده؟ با یک گل بهار نمی‌شود...»، آن حس و حرکت خوب را نشر ندادیــم و تشویق نکردیم. اما مدتی است هشتگ #کار_خوب، به کاربران فضای مجازی این فرصت را می‌دهد تا با انتشار همین انسان‌دوستی‌ها، دلسوزی‌ها، محبت‌ها، انجامِ درستِ وظایف و مهربانی‌های کوچک و خبرهای خوب، حال همه را بهتر کنند. هشتگی که دستمایه پرونده امروز زندگی‌سلام است و قرار است با مرور مصادیقش، ضرورت بیان این اتفاقات کوچک خوب در سراسر ایران را یادآوری کنیم. عجالتا خبرخوبِ این روزها این است که به‌رغم همه تلخی‌ها و سختی‌ها و کمبودها، هنوز و همچنان در بین ما ایرانی‌ها، وجــدان و شرف و مهربانی، زنده است.
 
کارهای خوب، اتفاقات خوب می‌آفرینند
محمدعلی محمدپور


خیلی‌ها معتقدند در زندگی‌های امروز، محبت و توجه آدم‌ها به یکدیگر کم رنگ شده است و برای این نظریه‌شان هم شاهد و مثال‌های زیادی از رفتارهای روزانه آدم‌ها در جامعه می‌آورند. اما هنوز هم نقطه‌های روشنی می‌توان پیدا کرد که امیدوار کننده هستند. نقطه‌های روشنی که آدم را امیدوار می‌کنند «دنیا هنوز هم قشنگی‌های خودش را دارد». کارکرد هشتگ #کار_خوب، علاوه بر ایجاد این موج امیدواری، به همه یادآوری می‌کند که هر کدام از ما در هر نقطه و جایگاهی در این جامعه هستیم، می‌توانیم کارهای کوچکی انجام دهیم که حال همشهری‌های مان را خوب کند و تاثیرات مثبت بر اطرافیان‌مان بگذارد. در ادامه، چند نمونه از این حرکت‌های خوب اجتماعی را مرور می‌کنیم.
 
راننده تاکسی یکی از خطوط تاکسی تهران است. می‌گوید پس از حادثه تصادف سربازان پادگان کرمان که در سال 95 اتفاق افتاد، تصمیم گرفته از سربازان کرایه نگیرد. یک کاغذ به شیشه عقب تاکسی و یکی هم روی داشبورد چسبانده تا سربازان راحت‌تر از موضوع باخبر و سوار تاکسی شوند. تعریف می‌کند: «البته معمولا سربازان می‌خواهند کرایه‌شان را از سر حیا حساب کنند اما نمی‌گیرم.»
 
 
 
تصور این که بعضی از هموطنان مان به امکانات ساده‌ای مثل آرایشگاه و سلمانی دسترسی ندارند، کمی سخت است. اما آدم‌هایی در حاشیه شهرها هستند که حتی توانایی مالی پرداخت هزینه کوتاه کردن موهایشان را هم ندارند. در این شرایط است که یک آرایشگر مهربان می‌تواند قدم مهمی بردارد. چند وقت پیش تعدادی از آرایشگران جوان تهرانی به کوره پزی‌های اطراف تهران رفتند و رایگان سر اهالی این محله‌ها را کوتاه کردند.
 
 
 
برخوردهای شدید و دردناک ماموران سد معبر شهرداری با دست‌فروشان، اتفاق ناخوشایندی بود که در ماه های اخیر بارها رسانه‌ای و موجب ناراحتی بسیاری از مردم شد. اما در این میان مامورانی هم بودند که راه‌های بهتری برای برخورد با دست فروشان انتخاب کردند. در همین راستا، عکس یکی از ماموران سد معبر شهرداری در یکی از شهرستان‌های استان خراسان که برخوردی محبت‌آمیز با فروشندگان دوره گرد داشت، به عنوان یک کار خوب، حسابی خبرساز شد.
 
 
 
بچه‌ها وقتی به بازار می‌روند، معمولا چیزهایی را که در مغازه‌ و ویترین‌ها می‌بینند، می‌خواهند. اگر همراه کودکان به بازار میوه و تره‌بار رفته باشید، تجربه کردید که بچه، بی‌توجه به این که قیمت فلان میوه گران است یا میوه‌ها نشسته هستند، هوس خوردن میوه‌های رنگارنگ می‌کند. این وسط، یکی از مغازه‌داران میوه و تره‌بار تهران اقدام به گذاشتن میوه شسته شده رایگان برای استفاده کودکان کرده است.
 
 
 
درخت‌ها از جمله موجودات زنده‌ای هستند که در ساختمان‌سازی‌های امروز به شدت در معرض آسیب قرار دارند. در این میان کسانی هم پیدا می‌شوند که با احترام به این موجود زنده، برای حریم و حیاتش ارزش قائل می شوند. نمونه‌اش مدیران بیمارستان علی‌بن ابیطالب قم است که به جای قطع درختان، با آن‌ها کنار آمده‌اند و همزیستی مسالمت‌آمیزی با درختان دارند.
 
 
 
شرط ضمن عقد یک زوج جوان: کاشت 120 درخت در شهرستان جم استان بوشهر برای بهبود وضعیت محیط زیست آن شهرستان. زوجی که برای انجام کار خوب و درست، منتظر و معطل کسی نمی‌مانند و خودشان برای بهبود شرایط آستین‌ها را بالا می‌زنند.
 
 
 
میوه‌فروشی سیار یکی از کارهای سختی است که در گرما و سرما بعضی برای تهیه لقمه‌ای نان حلال، به دنبال انجامش هستند. با این شرایط، در شهر روانسر میوه‌فروشی درآمد حاصل از میوه‌فروشی خود را برای حمایت از بیماران سرطانی شهرش اختصاص می‌دهد.
 
 

 
رگــال مهربانی، کار خوب و خداپسندانه صاحب فروشگاه لباسی در اردبیل که به مراجعه‌کنندگانِ کم‌بضاعت، امکان برداشتن لباس نو، بدون پرداخت وجه می‌دهد.
 
 
 
 
برعکس بسیاری از مغازه‌داران که به در و دیوار فروشگاه شان، تابلوی «نسیه ممنوع» و «لطفا تقاضای نسیه نفرمایید» آویزان کرده‌انــد، حرکت این نانوای تهرانی که تاکید کرده اگر به هر دلیل پول همراه ندارید به شکل رایگان نان بردارید، زیبا و حال خوب کن است.
 
 

 
یکی از کارهای خوبی که بارها در شبکه‌های اجتماعی بازنشر شد، اقدام مامور وظیفه‌شناس راهنمایی و رانندگی بود که در صحنه تصادف برای آسیب نرسیدن به لاستیک خودروهای عبوری، اقدام به جارو کردن خرده شیشه‌ها کرد و این کار قشنگ او مورد توجه قرار گرفت. کاری که وظیفه اش نبود اما با تواضع و مهربانی به عهده گرفت.