هاشمی زنده است

یادداشتی از سید صادق آل‌طه
این روزها در میان بهت و حیرت همگان، تصاویری از تجمع طلاب در مدرسه فیضیه منتشر شد که به نظرم با هیچ منطقی سازگار نیست.
روی یک تابلو نوشته شده است: «‌ای آنکه مذاکره شعارت، استخر فرح در انتظارت».
بنا ندارم از این جمله به گونه‌ای راز زدایی کنم که قتل حضرت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را استفاده نمایم و اساساً به نظرم نکاتی در این مطلب مستتر است که از چنان لازمه‌ای مهم‌تر است.


نکته اول آنکه این عکس نشان می‌دهد هاشمی هنوز زنده است و روح و روان برخی را چنان می‌گزد که از کینه او امان ندارند و الا اگر هاشمی مرده بود و اثری در حوادث نداشت چرا باید مورد بغض و کینه قرار گیرد. انسانی زنده است که مورد حب و بغض است. این البته برای دوستداران انقلاب خبری خوش است چرا که به فرموده امام‌خمینی: «بدخواهان بدانند هاشمی زنده است، چون نهضت زنده است».
نکته دوم آنکه برای من به عنوان طلبه‌ای که سالها در حوزه بوده روشن است که این تجمعات به چه نحو و از چه طریقی شکل می‌گیرد. تا اینجا هم نه تنها مهم نیست بلکه حق هر جمعیتی است که هواداران خود را تجمیع کند، و اگر اعتراضی هست به جریان نیافتن این حق برای بقیه صاحبان فکر است.
اما نکته اینجاست که این تابلو نشان می‌دهد که ظاهرا هیچ کس و از هیچ طیف و دسته،توان کنترل تجمعات خود را ندارد. از من بپذیرید که مجریان این مراسم اصلا با مضمون این تابلو موافق نبوده اند، اما دقیقاً همانطور که «رهبران تجمع‌های مسالمت‌آمیز خیابانی» نمی‌توانند هواداران خود را کنترل کنند، به همان صورت، مسئولان این تجمع هم نمی‌توانند هر آنچه در آن اتفاق می‌افتد را کنترل نمایند. البته باید برخورد قانونی با متخلفین و گردانندگان همه اجتماعات یکسان باشد.
نکته سوم آنکه امروزه که حوزه قم تعطیل است و گرما هم در این شهر بیداد می‌کند، تجمع مزبور، اجتماع گروهی منسجم و ضد دولت است. اما همین گروه هم در میان حوزویان یک دسته نیستند. کسانی که با این شعار موافقند را می‌توان تنها درصدی اندک از میان تجمع کنندگان دانست که البته خود ایشان هم تنها درصدی از حوزه را نمایندگی می‌کنند.
نکته دیگر اینکه این گونه شعار‌ها یک مطلب را بیش از هر چیز دیگر نشان می‌دهد و آن اینکه جریانی خاص می‌پندارد مخالفت با هاشمی زمینه اقبال را برای کسی فراهم می‌کند. غافل از اینکه هیچ افکار سنجی چنین مطلبی را نشان نمی‌دهد، سهل است که در آخرین مطلبی از این دست، مردم از میان روسای سابق جمهور، آن کسی را که مناسب وضع موجود می‌دانند، هاشمی رفسنجانی است.
احساس حقیر این است که حتی مخالفین عاقل ولی دو آتشه هاشمی هم با آن شعار موافق نیستند. نکته بعد هم بی‌توجهی این گروه از شعار دهندگان به سخنان رهبر انقلاب است. مگر رهبر انقلاب چند بار باید بگویند که انسجام ملی اصلی مهم و حیاتی در شرایط امروز کشور است؟ توهین به آیت‌الله هاشمی و رئیس‌جمهور بی‌شک کمترین اثرش، ایجاد شکاف در بدنه انقلاب است.
و نکته آخر اینکه من به عنوان یک طلبه از آنچه در این تابلو نگاشته شده بود اعلام انزجار کرده و از آن احساس شرم می‌کنم.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس سازمان امور عشایر ایران اعلام کرد: اختصاص 100 میلیارد تومان از محل مالیات بر ارزش افزوده ملی به بهبود معیشت عشایر معاون اول رئیس جمهور: اروپایی‌ها متعهد به جبران خسارت خروج آمریکا از برجام شدند در صحن علنی مجلس صورت گرفت؛ قرائت گزارش نهایی تفحص از مسئولان دو تابعیتی رهبر انقلاب در حکم انتصاب حجت‌الاسلام محمد قمی به ریاست سازمان تبلیغات اسلامی تاکید کردند: لزوم تبیین نوآورانه معارف اسلامی و مقابله با تهاجمات فکری و تبلیغی واشنگتن‌پست خواستار پایان دادن به حمایت آمریکا از جنگ یمن شد دیدار تصادفی دختر عراقی و شکنجه گر داعشی در آلمان لوموند فرانسه هشدار داد: خطر بازگشت داعش در عراق رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا: قانون جریمه مشمولان غایب فقط تا پایان سال اجرا می‌شود شبیه ساز پایه ثابت بالگرد 206 رونمایی شد پیام تسلیت دکتر روحانی به مناسبت درگذشت برادر دبیر شورای عالی امنیت ملی چامسکی: رژیم اسرائیل از آپارتاید هم بدتر است تغییرات جدید مدیریتی در دانشگاه آزاد عزل فرهاد رهبر، انتخاب سرپرست جدید هاشمی زنده است پیام مایوس‌کننده برای ترامپ