واشنگتن‌پست خواستار پایان دادن به حمایت آمریکا از جنگ یمن شد

یک رسانه معتبر آمریکایی در یادداشتی پایان حمایت‌های واشنگتن از جنگ ائتلاف سعودی و اماراتی علیه یمن را خواستار شد.
هیات تحریریه روزنامه «واشنگتن پست» در انتقاد از ادامه حمایت‌های واشنگتن از حملات عربستان سعودی و امارات متحده عربی یادداشتی منتشر کرده و در آن هشدار داده که ادامه این حمایت‌ها می‌تواند به معنای «همدستی در جنایت جنگی» باشد.
عنوان این گزارش که خطاب به دولت و کنگره آمریکا منتشر شده، این است: «به حمایت آمریکا از این جنگ ناحق و غیرقابل پیروزی پایان دهید».
ترجمه متن کامل سرمقاله روزنامه واشنگتن‌پست به این شرح است:


بنا به گفته کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، نهم آگوست حمله هوایی ائتلاف به رهبری (عربستان) سعودی یک اتوبوس حامل کودکان را در روستای «ضحیان» در شمال یمن را هدف قرار داد و حداقل 51 نفر شامل 40 کودک را کشت.
درحالی که سخنگوی سعودی از این جنایت وحشتناک دفاع کرد و این اتوبوس را «هدف نظامی مشروع» خواند، مقام‌های دولت [دونالد] ترامپ [رئیس‌جمهور آمریکا] تحت فشار اعضای کنگره و خبرنگاران قرار گرفته‌اند تا درباره اینکه آیا آن بمب را آمریکا در اختیار ائتلاف سعودی قرار داه یا نه، صحبت کنند.
پاسخ دولت تاکنون، شانه خالی کردن از دادن پاسخ بوده است. هفته قبل وقتی که خبرنگاران از یک مقام ارشد آمریکایی در این باره سوال کردند او پاسخ داد: «خوب چه تفاوتی می‌کند؟»
پاسخ واضح، یک جواب مهم و بزرگ است. اگر تاکید کند که در یک حمله هوایی منجر به مرگ غیرنظامیان شامل پسر بچه‌هایی که به گزارش «نیویورک تایمز» بین 6 تا 16 سال داشتند، دست داشته، در آن صورت آمریکا در یک جنایت جنگی، همدست است. بمباران ضحیان یک اتفاق نادر نبود. حملات هوایی قبلی مراسم‌های عروسی، تشییع جنازه و بازارهای مواد غذایی را هدف قرار داده‌اند. هزاران غیرنظامی از زمان آغاز مداخلات نظامی سعودی‌ها و متحدانشان در آوریل 2015 کشته شده‌اند. در نامه «تد لیو» عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان به وزارت دفاع آمریکا آمده که «امکان این وجود دارد که سوخت‌‌رسانی، حمایت عملیاتی و ارسال تسلیحات آمریکا واجد شرایط جنایات احتمالی جنگی باشد.»
دولت ترامپ مانند دولت [باراک] اوباما سعی کرده که فاصله خود را با کارزار حملات سعودی حفظ کند و همزمان از طریق فروش بمب، در اختیار قرار دادن اهداف برای حملات نظامی و سوخت رسانی هواپیماها درحال کمک به این ائتلاف است.
سعودی‌ها و متحدان اماراتی آنها قول داده بودند که شورشیان حوثی را به سرعت شکست خواهند داد؛ کسانی که دولت مورد پشتیبانی سعودی در یمن را از پایتخت بیرون کردند و جنگ سعودی‌ها و اماراتی‌ها علیه یمن را به باتلاق تبدل کردند. نتیجه ملموس، ده‌ها هزار کشته و آنچه که سازمان ملل آن را ناگوارترین فاجعه انسانی جهان خوانده، بوده است؛ بحرانی که در آن هشت میلیون نفر در معرض قحطی قرار گرفته و بیش از یک میلیون نفر هم به وبا مبتلا شده‌اند.
از زمانی که باید آمریکا به حمایت از این جنگ ناحق و غیرقابل پیروزی پایان می‌داد، مدت‌ها گذشته است، اما یک راه روشن برای خروج از این وضع وجود دارد: میانجیگر سازمان ملل از همه طرف‌های مختلف خواسته که اوایل ماه آینده به ژنو آمده و درباره فرایند صلح صحبت کنند. ایجاد آتش‌بس به همراه تحویل دادن کنترل بندر الحدیده به سازمان ملل، جزو اولین اقدام‌ها خواهد بود؛ بندری که 70 درصد از ارسال مواد غذایی و کمک‌های امدادی یمن از طریق آن صورت می‌گیرد. منابع وابسته به سازمان ملل می‌گویند که حوثی‌هایی که مورد حمایت ایران هستند، آماده حصول به این توافق‌ها هستند، اما رژیم‌های سعودی و امارات متحده عربی درحال مقاومت در برابر این توافق‌ها هستند.
متحدان آمریکا تنها در صورتی یک فرایند صلح را قبول خواهند کرد که مشخص شود که آنها برای ادامه جنگ، حمایت واشنگتن را در اختیار نخواهند داشت. جای خوشبختی است که کنگره درحال اعمال فشارهایی است، چرا که رئیس‌جمهور ترامپ بنده شاهزاده‌های سعودی است. متمم‌های افزوده شده به لایحه بودجه دفاعی سال 2019 که هفته گذشته آقای ترامپ آنرا امضا کرد، از پنتاگون می‌خواهد که درباره این موضوع که آیا عملیات‌های هوایی مورد پشتیبانی آمریکا منجر به نقض حقوق بشر شده یا نه، تحقیق کند. این لایحه، حمایت‌های بیشتر نظامی را به تاییدیه وزارت خارجه درباره تلاش ائتلاف سعودی برای ممانعت از مرگ غیرنظامیان مشروط می‌کند. با بمباران ضحیان چنین تاییدی باید غیرقابل تصور شود.
انصارالله از آزادی 14 اسیر خود خبر داد
"عبدالقادر المرتضی" رئیس "کمیته ملی امور اسیران انصارالله" در صفحه فیسبوک با اشاره به موفقیت اجرای قرارداد تبادل اسیران با نیروهای " منصور هادی" رئیس جمهوری مستعفینوشت: 14 اسیر جنبش انصارالله در جبهه‌های "مارب و الجوف" آزاد شدند.
به گزارش پایگاه خبری "اسپوتنیک"، المرتضی افزود: طبق قرارداد تبادل اسرا، قرار است 400 اسیر از دو طرف در جبهه‌های "تعز، مارب و الجوف و شبوه" که بیشتر آنها طی سه سال گذشته زندانی بودند، آزاد شوند.
مزدوران هادی و نیروهای انصارالله یمن تاکنون چندین قرارداد تبادل اسرا که آخرین آن در 24 ژوئن (2 مرداد) بود، اجرا کردند که به موجب آن 114 اسیر از دو طرف آزاد شدند.
نیروهای هادی تاکنون آزادی 74 اسیر انصارالله در مقابل آزادی 40 اسیر نیروهای خود در ساحل غربی یمن را تضمین کرده‌اند.
خبرگزاری "رویترز" نیز گزارش داد سازمان ملل متحد از طرف‌های درگیر در یمن برای حضور در کنفرانس صلح در ژنو دعوت کرده است.قرار است این کنفرانس 6 سپتامبر (15 شهریور) در ژنو برگزار شود.
پیشتر"مارتین گریفیتس" نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن اعلام کرده بود که اولویت ما در مذاکرات طرف‌های یمنی در ژنو توافق بر سر تشکیل "دولت وحدت ملی و خلع سلاح عمومی" است.
درهمین حال "عبدالملک بدرالدین الحوثی" رهبر جنبش انصارالله یمن حمایت خود را از تلاش‌های فرستاده ویژه سازمان ملل برای توقف جنگ و دستیابی به یک راه حل فراگیر و همه جانبه در کشورش اعلام کرده است.
آخرین دور مذاکرات صلح یمن سال 2016 در کویت برگزار شد که با کارشکنی‌های عربستان بدون هیچ نتیجه‌ای پایان یافت.
کشته و زخمی شدن 376 تن از مزدوران سعودی در ساحل غربی
نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن طی 48 ساعت گذشته با دفع حمله دشمن به شهر "الدریهمی" در استان "الحدیده" توانستند 140 تن از مزدوران عربستانی و نیروهای متجاوز را در ساحل غربی کشته و بیش از 236 تن دیگر را زخمی کنند.در این عملیات بیش از 15 زره پوش آمریکایی و خودروهای نظامی دیگر منهدم شد.
منابع محلی گفتند که 40 تن از مزدوران هنگام فرار به صورت گروهی بر اثر بمباران اشتباهی ائتلاف عربی کشته شدند.
یگان تک تیرانداز ارتش و کمیته‌های مردمی یمن نیزاعلام کرد که طی 24 ساعت گذشته 36 تن از مزدوران سعودی در جبهه‌های مرزی و داخلی هدف قرار گرفتند.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس سازمان امور عشایر ایران اعلام کرد: اختصاص 100 میلیارد تومان از محل مالیات بر ارزش افزوده ملی به بهبود معیشت عشایر معاون اول رئیس جمهور: اروپایی‌ها متعهد به جبران خسارت خروج آمریکا از برجام شدند در صحن علنی مجلس صورت گرفت؛ قرائت گزارش نهایی تفحص از مسئولان دو تابعیتی رهبر انقلاب در حکم انتصاب حجت‌الاسلام محمد قمی به ریاست سازمان تبلیغات اسلامی تاکید کردند: لزوم تبیین نوآورانه معارف اسلامی و مقابله با تهاجمات فکری و تبلیغی واشنگتن‌پست خواستار پایان دادن به حمایت آمریکا از جنگ یمن شد دیدار تصادفی دختر عراقی و شکنجه گر داعشی در آلمان لوموند فرانسه هشدار داد: خطر بازگشت داعش در عراق رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا: قانون جریمه مشمولان غایب فقط تا پایان سال اجرا می‌شود شبیه ساز پایه ثابت بالگرد 206 رونمایی شد پیام تسلیت دکتر روحانی به مناسبت درگذشت برادر دبیر شورای عالی امنیت ملی چامسکی: رژیم اسرائیل از آپارتاید هم بدتر است تغییرات جدید مدیریتی در دانشگاه آزاد عزل فرهاد رهبر، انتخاب سرپرست جدید هاشمی زنده است پیام مایوس‌کننده برای ترامپ