رئیس سازمان امور عشایر ایران اعلام کرد: اختصاص 100 میلیارد تومان از محل مالیات بر ارزش افزوده ملی به بهبود معیشت عشایر

بخش خبری: سال گذشته 64 میلیارد تومان از محل مالیات بر ارزش افزوده به بخش عمرانی و بهبود معیشت عشایر تخصیص یافت و امسال نیز تاکنون 40 میلیارد تومان تخصیص داده شده که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال این رقم به 100 میلیارد تومان برسد.
کرمعلی قندالی رئیس سازمان امور عشایر ایران دیروز در جمع خبرنگاران از وجود 213 هزار خانوار عشایری با جمعیت یک میلیون و 200 هزار نفر در کشور خبر داد و افزود: عشایر 2/5 درصد تولیدات بخش کشاورزی را عرضه می‌کنند و با تولید 190 هزار تن گوشت قرمز و 400 هزار تن شیر و لبنیات، 25 درصد تولید محصولات پروتئینی و گوشت قرمز را برعهده دارند و 28 درصد دام سبک کشور توسط عشایر تولید می‌شود.
وی افزود: در روز عید قربان 20 تا 25 هزار راس دام زنده عشایری در میادین میوه و تره بار سراسر کشور با قیمت مناسب عرضه می‌شود که از این میزان، بین 6 تا 7 هزار راس دام سبک عشایری سالم و با کیفیت در 64 غرفه استان تهران توزیع خواهد شد.
وی همچنین گفت: سال گذشته 207 میلیارد تومان از محل منابع صندوق توسعه ملی برای کمک به نیازهای عشایری اختصاص یافت و پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از 200 میلیارد تومان تسهیلات بابت سرمایه در گردش تولید گوشت از جمله خرید علوفه و سایر خدمات به این قشر اختصاص یابد.


وی درباره ارائه تسهیلات به عشایر کوچنده تصریح کرد: براساس ماده 10 و 12 قانون مدیریت بحران، در سه سال گذشته دولت پرداخت 400 میلیارد تومان با سود 4 درصد و ضمانت زنجیره‌ای و بازپرداخت پنج ساله را تصویب کرده که تاکنون 320 میلیارد تومان آن جذب شده و تاثیر خوبی در این بخش داشته است.
وی گفت: براساس تصمیم دولت 30 درصد از کل مالیات ارزش افزوده کشور به روستاییان و عشایر تعلق می‌گیرد.
قندالی از سهم 35 درصدی عشایر در تولید صنایع دستی کشور هم یاد کرد و افزود: افزایش تولید صنایع دستی و کشت گیاهان دارویی و نیز توسعه برنامه‌های گردشگری که طرفداران فراوانی میان گردشگران ایرانی و خارجی دارد، در دستور کار جدی برنامه‌های افزایش درآمد خانوارهای عشایر قرار دارد.
وی گفت: در سال‌های اخیر در افزایش تولیدات و تنوع بخشی به معیشت و افزایش درآمد و توانمندسازی عشایر اقدامات بسیار خوبی انجام شده است.
قندالی در ادامه اشاره‌ای هم به وضعیت تامین آب عشایر از طریق آبرسانی سیار داشت و یادآور شد: تاکنون مورد شدید و گسترده‌ای از کم آبی عشایر کشور به ما گزارش نشده است.اکنون آبرسانی به عشایر کشور از طریق 600 دستگاه تانکر انجام می‌شود.
رئیس سازمان امور عشایر ایران در آستانه هفته دولت افزود: وفاداری عشایر به انقلاب و جمهوری اسلامی یک نقطه عطف است که مصداق آن هم تقدیم ده هزار شهید و آزاده و جانباز برای دفاع از کشور و انقلاب است.
رئیس سازمان امور عشایر ایران گفت: امسال مجموع اعتبارات ملی سازمان امور عشایر 136 میلیارد تومان است که تاکنون 96 میلیاد تومان آن تخصیص یافته است.
وی با بیان اینکه مجلس و دولت در خصوص خدمت رسانی به عشایر از هم افزایی خوبی برخوردارند، افزود: 40 میلیارد تومان به اعتبارات تنش آبی عشایر اختصاص یافته که 70 درصد آن یکجا جذب شده است.
قندالی با اشاره به 66 هزار راه عشایری در کشور، گفت: 40 میلیارد تومان برای خرید تجهیزات راهداری عشایر از جمله تانکرهای آبرسان و خودروهای کمکی برای جاده‌های سخت گذر و سایر تجهیزات و امکانات هزینه شده است.
وی تاکید کرد: دستگاه‌های اجرایی که موظف به ارائه خدمات شهری و روستایی هستند، باید طبق آیین نامه ساماندهی عشایر به جامعه عشایری نیز خدمت رسانی کنند.
قندالی افزود: آیین نامه ساماندهی عشایر مصوب 1384 هیات دولت در 18 ماده 18 دستگاه اجرایی را موظف کرده همان خدماتی که در شهرها و روستاها به شهروندان ارائه می‌دهند به عشایر نیز ارائه کنند.
وی جایگزینی سوخت فسیلی و توزیع کپسول گاز با قیمت شهری و روستایی را یکی دیگر از اقدامات رفاهی برای جامعه عشایری عنوان کرد و افزود: تا کنون 20 هزار خانوار نیز مجهز به فناوری تامین برق از انرژی خورشیدی شدند که قرار است تا پایان برنامه 75 هزار خانوار عشایری برق مورد نیاز را از طریق پنل‌های خورشیدی دریافت کنند.
وی در باره وضعیت پذیرش دانش‌آموزان عشایری در کنکور سراسری گفت: تا سال 1382 سهمیه خاص عشایر در کنکور لحاظ می‌شد که به عدالت آموزشی نزدیکتر بود، و ما از دولت و شورای عالی انقلاب فرهنگی درخواست داریم این سهمیه را با توجه به صعب العبور بودن مسیر رفت و آمد دانش‌آموزان عشایری و کمبود امکانات آموزشی دوباره برقرار نمایند.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس سازمان امور عشایر ایران اعلام کرد: اختصاص 100 میلیارد تومان از محل مالیات بر ارزش افزوده ملی به بهبود معیشت عشایر معاون اول رئیس جمهور: اروپایی‌ها متعهد به جبران خسارت خروج آمریکا از برجام شدند در صحن علنی مجلس صورت گرفت؛ قرائت گزارش نهایی تفحص از مسئولان دو تابعیتی رهبر انقلاب در حکم انتصاب حجت‌الاسلام محمد قمی به ریاست سازمان تبلیغات اسلامی تاکید کردند: لزوم تبیین نوآورانه معارف اسلامی و مقابله با تهاجمات فکری و تبلیغی واشنگتن‌پست خواستار پایان دادن به حمایت آمریکا از جنگ یمن شد دیدار تصادفی دختر عراقی و شکنجه گر داعشی در آلمان لوموند فرانسه هشدار داد: خطر بازگشت داعش در عراق رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا: قانون جریمه مشمولان غایب فقط تا پایان سال اجرا می‌شود شبیه ساز پایه ثابت بالگرد 206 رونمایی شد پیام تسلیت دکتر روحانی به مناسبت درگذشت برادر دبیر شورای عالی امنیت ملی چامسکی: رژیم اسرائیل از آپارتاید هم بدتر است تغییرات جدید مدیریتی در دانشگاه آزاد عزل فرهاد رهبر، انتخاب سرپرست جدید هاشمی زنده است پیام مایوس‌کننده برای ترامپ