موبایل‌های توقیف شده کی به بازار می آیند؟

گروه فناوری- بسیاری از موبایل‌های هوشمند همچنان در گمرک در انتظار ترخیص به سر می‌برند. در این میان پس از گران شدن 40 درصدی قیمت گوشی‌های موبایل، انتشار و شفاف‌سازی لیست واردکنندگان موبایل که ارز دولتی دریافت کرده بودند اما گوشی‌ها را به قیمت ارز آزاد وارد بازار کردند، کمبود کالا به دلیل بررسی چگونگی واردات گوشی‌های موبایل به کشور نیز به چالش‌های گرانی موبایل دامن زده است. به گفته فروشندگان موبایل در علاءالدین یعنی مهم‌ترین و اصلی‌ترین بازار موبایل کشور، هر روز‌ عده‌ای از واردکنندگان موبایل درباره چگونگی واردات محصولات خود به مقامات مسوول پاسخ می‌دهند و گمرک و نهادهای مرتبط نیز در حال بررسی هستند که کدام واردکنندگان ارز دولتی دریافت کرده‌اند، کدام یک قیمت موبایل‌ها را مناسب اعلام کرده‌اند و ارزشگذاری محصولات به چه صورت بوده است. پرسش اینجاست که چرا این بررسی‌ها و تحقیقات به رفع آشفتگی بازار موبایل کمک نکرده است؟ به هر روی فعالان بازار موبایل معتقدند طرح رجیستری بسیار طرح خوبی بوده و از آن استقبال کرده‌اند اما در این میان بیچاره علاقه‌مندان آیفون، محصول مورد علاقه آنها در کشور کمیاب شده و واردکنندگان از وارد کردن آن هراس دارند.
محمد‌جواد آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات 27 تیر‌ماه با اشاره به وضعیت بازار موبایل گفته بود: تا 10 روز آینده بازار موبایل متعادل خواهد شد و در همین راستا نیز 100 هزار تلفن همراه توقیفی به بازار باز‌می‌گردد. این در حالی است که گوشی‌های موبایل همچنان در انتظار ترخیص از گمرک به سر می‌برند. به هر روی نباید از شفاف‌سازی‌ها و تلاش‌های او برای ساماندهی بازار موبایل غافل شد.
آمار واردات موبایل در سال‌جاری
بر اساس آمارهای گمرک طی چهار ماهه نخست سال‌جاری بیش از یک میلیون و 357 هزار دستگاه گوشی تلفن همراه به کشورمان وارد شد. ارزش گوشی‌های وارد شده حدود 228 میلیون دلار بوده است به طوری که این کالا 50/1 درصد از سهم ارزشی کل واردات را به خود اختصاص داده است.


میزان واردات گوشی تلفن همراه به کشورمان طی چهار ماهه نخست سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزش 58/146 درصد افزایش یافته است. همچنین طی چهار ماهه نخست سال گذشته 690 هزار و 764 دستگاه گوشی تلفن همراه به ارزش 92 میلیون و 520 هزار دلار وارد کشور شده بود که 58/0 درصد از سهم ارزشی کل واردات به کشورمان را شامل می‌شد.
به این ترتیب اگر فرض بگیریم کل مبلغ تخصیص داده شده برای واردات گوشی با دلار 4200 تومانی تامین ارز شده باشد آمار گمرک نشان می‌دهد کل این مبلغ یعنی حدود 220 میلیون دلار وارد کشور شده است.
حدود دو ماه قبل وزیر ارتباطات لیست دریافت‌کنندگان ارز دولتی برای واردات گوشی تلفن همراه را منتشر کرد. در این لیست حدود40 شرکت وجود داشت که به آنها مبلغی نزدیک به 220 میلیون یورو ارز تخصیص پیدا کرده بود و البته یک ماه قبل وزیر ارتباطات از توقیف 50 درصد از گوشی‌های وارد شده خبر داده بود.
ترخیص نشدن و گرانی موبایل
به گفته یکی از فعالان موبایل در پاساژ علاءالدین ترخیص نشدن گوشی هوشمند موجب گران‌تر شدن قیمت شده اما رجیستری کمک بسیاری به واردکنندگان کرده و آنها نیز ترجیح می‌دهند واردات محصولات را به صورت قانونی انجام دهند. سامان حسینی، فعال در زمینه فروش و واردات موبایل در پاساژ علاءالدین در گفت‌و‌گو با «جهان صنعت» اظهار کرد: موجودی کالا در بازار علاءالدین به شدت کاهش یافته چراکه موبایل‌ها هنوز از گمرک ترخیص نشده‌اند. او افزود: هنوز به ما اعلام نکرده‌اند زمان دقیق ترخیص اجناس چه تاریخی است. هر روز می‌آیند عده‌ای از واردکنندگان موبایل را برای بازجویی می‌برند و از آنها سوالاتی می‌پرسند. دولت اکنون در حال بررسی است که کدام واردکننده ارز دولتی دریافت کرده، ارزش‌گذاری گوشی‌های هوشمند درست بوده یا خیر، قیمت‌های اعلام شده مناسب بوده‌اند و مواردی از این قبیل.
حسینی درباره قیمت گوشی‌های هوشمند بیان کرد: از هفته گذشته تاکنون قیمت هر گوشی هوشمند 200 تا 300 هزار تومان افزایش یافته است. گوشی‌های آیفون نیز اصلا پیدا نمی‌شوند و به همین دلیل نوسانات شدیدی دارند. به طور کلی واردکنندگان موبایل می‌ترسند آیفون واردکنند، چرا نترسند؟ زمانی که برای بررسی گوشی‌های بازار می‌آیند اولین چیزی که به آن گیر می‌دهند گوشی‌های آیفون است. آیفون اکنون نماد پولداری محسوب می‌شود.
چه بهتر که قانونی جنس وارد کنیم
او درباره تاثیر رجیستری موبایل روی واردات گوشی‌های هوشمند اظهار کرد: رجیستری قانون بسیار خوبی بوده است. قاچاق گوشی‌های هوشمند به صفر رسیده است. اگر واردات گوشی‌‌های هوشمند قانونمند شود به نفع ما بوده و از آن استقبال می‌کنیم. اصلا علاقه‌ای نداریم که غیرقانونی کار کنیم. واردکنندگان اول و آخر باید پول گمرک را بپردازند. چرا این پول را برای گوشی‌هایی که قانونی وارد شده‌اند نپردازند؟
حسینی افزود: با واردات گوشی‌های هوشمند به طور قانونی خیال واردکنندگان و فروشندگان نیز راحت‌تر است. در گذشته واردات گوشی‌های موبایل به صورت مسافرتی مشکلات بسیاری را برای ما ایجاد می‌کرد.
توزیع گوشی موبایل در انتظار حکم مقام قضایی
معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از ورود مقام قضایی به مساله واردات گوشی موبایل در جهت حل مشکلات به وجود آمده در این بازار به دلیل تغییرات نرخ ارز و تخلف واردکنندگان خبر داد.حمیدرضا دهقانی‌نیا‌‌ درباره آخرین وضعیت بازار گوشی تلفن همراه و وعده‌های داده شده برای توزیع ۶۰۰ هزار گوشی به این بازار در گفت‌و‌گو با ‌ مهر، اظهار کرد: هم‌اکنون مرجع قضایی به مساله واردات گوشی موبایل ورود کرده‌ و تمامی کالاهایی که از گمرک ترخیص شده و نیز کالاهایی که توسط تعزیرات توقیف شده بود، در انتظار حکم قضایی برای ورود به بازار هستند.
سخنگوی کمیته طرح رجیستری گوشی موبایل با بیان اینکه تا زمانی که حکم قضایی داده نشود، ۶۰۰ هزار گوشی که به تازگی از گمرک ترخیص شده اجازه توزیع در بازار نخواهد داشت، ادامه داد: مرجع قضایی به موضوع گوشی‌هایی که توسط تعزیرات توقیف شده و نیز گوشی‌هایی که با قیمت بالاتری نسبت به ارز دولتی فروخته شده‌اند هم ورود کرده است.
وی با بیان اینکه پرونده ساماندهی بازار گوشی موبایل در جریان است، گفت: تصمیم‌گیری درباره بازار گوشی موبایل پس از بررسی مقام قضایی اعلام می‌شود و در شرایط فعلی، این بحث در اختیار کمیته رجیستری و راهبری گوشی موبایل نیست.دهقانی‌نیا اضافه کرد: کالاهای وارد شده به کشور در اختیار مقام قضایی است و تا زمانی که تکلیف کل پرونده گوشی‌های موبایل و متخلفان این حوزه مشخص نشود نمی‌توان در مورد زمان رجیستری کالاهایی که در انبار مانده است، تصمیم‌گیری کرد.
به دنبال افزایش نرخ ارز، بازار گوشی موبایل دچار بی‌ثباتی شد و شرکت‌هایی که ارز دولتی دریافت کردند همزمان قیمت کالاهای خود را با افزایش نرخ ارز، افزایش دادند.
هم‌اکنون علاوه بر افزایش چندبرابری قیمت گوشی، بازار با نبود کالا نیز مواجه است و فروشندگان اذعان می‌کنند که کالایی برای فروش ندارند.این در حالی است که مطابق ‌وعده مسوولان دولتی از دو هفته پیش قرار بود ۱۱۰ هزار گوشی که پیش از این توسط تعزیرات توقیف شده بود به بازار عرضه شود. در همین حال کمیته رجیستری از ثبت‌‌سفارش ۶۰۰ هزار گوشی در گمرک خبر داده بود.
مطابق با آمارهای ارائه‌شده از ستاد مبارزه با قاچاق کالا، از تعداد یک میلیون و ۲۷۰ هزار گوشی تلفن همراه که در سال‌جاری وارد کشور شد ۵۰۰ هزار گوشی با دلار 4200 تومانی بوده و بقیه با ارز آزاد خریداری و وارد شدند.
از تعداد ۵۰۰ هزار گوشی وارداتی با نرخ دولتی نیز تاکنون ۲۰۳ هزار عدد از آنها روشن شده و باقی هنوز به فروش نرسیده اما IMEI آنها در سیستم به ثبت رسیده است.
در همین حال مطابق آمارهای سازمان تعزیرات نیز از ۴۰ شرکت واردکننده گوشی موبایل تاکنون ۲۹ پرونده به ارزش ۵۳ میلیارد تومان در ارتباط با واردات گوشی تنظیم شده و سه شرکت مورد عدم احراز تخلف قرار گرفتند.
همچنین یک شرکت ارز دریافت نکرد و شرکتی دیگر هم هنوز محصولاتش را ترخیص نکرده است. چهار شرکت هم پس از بررسی‌های به عمل آمده به مبلغ یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان جریمه شده‌اند.