روز طلایی کشتی، روز نقره‌ای تکواندو

در روز اول بازی‌های آسیایی، کاروان کشورمان با درخشش ملی‌پوشان کشتی و تکواندو، دو مدال طلا، دو نقره و یک برنز به دست آورد.
دیروز زنگ بازی‌های آسیایی جاکارتا به صدا درآمد و در روز اول این مسابقات ورزشکاران کشورمان در رشته‌های مختلف ورزشی به مصاف حریفانشان رفتند تا بزرگ‌ترین رقابت‌های ورزشی قاره آسیا به صورت رسمی آغاز شود.
روز طلایی کشتی
برگزاری رقابت‌های کشتی بازی‌های آسیایی در همین روز‌های اول سبب شده تا کاروان کشورمان برای کسب مدال زیاد انتظار نکشد. در روز اول بازی‌های جاکارتا دیروز کشتی‌گیران کشورمان در وزن‌های ۵۷، ۶۵، ۷۴، ۸۶ و ۹۷ کیلوگرم به مصاف رقبایشان رفتند.


حسن یزدانی یکی از کشتی‌گیرانی بود که خیلی‌ها منتظر روی تشک رفتن او بودند. نابغه کشتی جهان پس از کسب طلای جهانی و المپیک، برای اولین‌بار در بازی‌های آسیایی کشتی می‌گرفت. یزدانی که در وزن ۸۶ کیلوگرم در این رقابت‌ها حضور دارد، پس از استراحت در دور نخست، در ادامه با اقتدار کشتی‌گیرانی از اندونزی، هند و مغولستان را شکست داد و فینالیست شد. یزدانی در مسابقه فینال هم حریف لبنانی‌اش را با اقتدار شکست داد و اولین طلای کاروان ایران کسب کرد.
 علیرضا کریمی هم که سال گذشته ماجرای کشتی نگرفتنش با کشتی‌گیر رژیم صهیونیستی در حمایت از مردم مظلوم فلسطین خبرساز شده بود در وزن ۹۷ کیلوگرم پس از استراحت در دور اول، مقابل حریفی از ژاپن و ازبکستان پیروز شد و به فینال رفت. کریمی در مسابقه نهایی برابر حریف قرقیزستانی پیروز شد و دومین طلایی کشتی در روز اول لقب گرفت.
رضا اطری نیز در وزن ۵۷ کیلوگرم پس از استراحت در دور اول، مقابل حریفانی از نپال و هند پیروز و با شکست مقابل نماینده مغولستان راهی دیدار رده‌بندی شد. اطری در دیدار رده‌بندی مقابل کشتی‌گیر کره‌جنوبی پیروز شد و مدال برنز این رقابت‌ها را بر گردن آویخت.
مصطفی حسین‌خانی در وزن ۷۴ کیلوگرم پس از پیروزی مقابل حریفانی از بنگلادش و ترکمنستان در دور سوم به نماینده ازبک باخت تا شانس کسب مدال طلا را از دست بدهد. با توجه به صعود عبدالرحمن‌اف ازبکستانی به فینال، حسین‌خانی برای کسب مدال برنز مبارزه می‌کند. او در جدول شانس مجدد به دلیل عدم حضور کشتی‌گیر یمنی به دیدار رده‌بندی راه یافت. حسین‌خانی در رده‌بندی برای کشتی‌گیر ژاپنی شکست‌خورد و از رسیدن به مدال باز ماند.
مهران نصیری در وزن ۶۵ کیلوگرم تنها حذف شده زودهنگام کشتی آزاد در رقابت‌های دیروز بود. نصیری در دور نخست به مصاف نماینده چین رفت و با نتیجه ۸ بر ۷ شکست خورد. با توجه به شکست حریف چینی در مقابل اوکاسوف از قزاقستان، مهران نصیری از دور مسابقات کنار رفت.
پومسه‌کاران چراغ اول را روشن کردند
علاوه بر کشتی، دیروز روز تکواندوکاران پومسه‌کار کشورمان هم بود و این رشته توانست اولین مدال‌های کاروان ایران در جاکارتا را به نام خودش ثبت کند. کوروش بختیار، پومسه‌کار تیم ملی تکواندو پس از پیروزی مقابل حریفانی از اندونزی، کامبوج و چین‌تایپه فینالیست شد و در فینال با شکست مقابل نماینده کره جنوبی به مدال نقره رسید.
در بخش بانوان نیز مرجان سلحشوری با شکست دادن حریفانی از ماکائو، ژاپن و مالزی در فینال مقابل حریفی از اندونزی نتیجه را واگذار کرد و به مدال نقره رسید تا اولین بانوی مدال‌آور کاروان ایران در بازی‌های آسیایی جاکارتا لقب بگیرد. سلحشوری پس از کسب مدال نقره، مدالش را به شهید گیتی‌نما تقدیم کرد: «کمی بدشانس بودم که نقره گرفتم. پیش از این مسابقات من فقط فکر می‌کردم مدال را بگیرم. حالا هم این مدال را به شهید گیتی‌نما تقدیم می‌کنم. زمان اعزام دور مزار شهید گمنام در فدراسیون جمع شدیم و به هر کدام از ما یک پلاک دادند. روی مدال من اسم شهید گیتی‌نما بود که بسیار روحیه‌بخش بود.» گفتنی است، شهید گیتی‌نما دارنده کمربند مشکی تکواندو و عضو تیم ملی بوده است.
شروع مقتدرانه کبدی
رقابت‌های کبدی هم دیروز آغاز شد و تیم‌های زنان و مردان کشورمان در اولین مسابقه خود پیروز شدند. تیم ملی بانوان ایران در اولین مسابقه که جنبه انتقامی هم داشت با نتیجه ۴۶ بر ۲۰ کره جنوبی را شکست داد تا هم انتقام شکست مقابل این تیم در رقابت‌های قهرمانی آسیا را که سال گذشته در گرگان برگزار شد، بگیرد و هم از همین ابتدا برای سایر مدعیان خط و نشان بکشد. بانوان کبدی که در دوره گذشته بازی‌های آسیایی در اینچئون صاحب مدال نقره شده بودند در جاکارتا به گفته غزال خلج، ملی‌پوش کبدی به دنبال مدال خوشرنگ‌تری هستند: «تیم هند را در فینال بازی‌های آسیایی می‌بریم و طلا می‌گیریم». تیم کبدی مردان نیز مانند بانوان بازی‌های آسیایی را پرقدرت آغاز کرد و توانست تیم ژاپن را با نتیجه ۵۵ بر۱۹ شکست دهد.
حذف اولین طلایی اینچئون
یکی از نتایج عجیب روز اول، نتایج ضعیف رشته تیراندازی بود. نجمه خدمتی که در دوره گذشته اولین مدال طلای ایران را کسب کرده بود، در میکس تیمی تفنگ ۱۰متر بادی به همراه امیرمحمد نکونام به مقامی بهتر از هفتمی نرسید و خیلی زود کنار رفت تا از جاکارتا دست خالی برگردد.