ایران در انتظار اقدامات عملي اروپا


وزير امورخارجه ايران گفت: اراده سياسي اروپا زماني قابليت پاسخگويي از جانب ايران را پيدا مي‌کند که با اقدامات اجرايي همراه شود. محمد جواد ظريف با اشاره به آخرين وضعيت اقدامات اروپا به منظور حفظ برجام و مقابله با تحريم‌هاي آمريکا به باشگاه خبرنگاران گفت: از زمان اظهارات رئيس‌جمهور درباره بسته اوليه‌اي که اروپايي‌ها به ايران ارائه دادند و پس از آن صحبت‌هايي که من در وين و در جلسه کميسيون مشترک وزرا داشتم، تاکنون اروپايي‌ها نکات جديدي را مطرح و اقداماتي را که در دو حوزه مهم نفتي و بانکي انجام دادند، بيان کرده‌اند.
وي افزود: اروپايي‌ها برخي اقدامات عملي از جمله اجرايي کردن مقررات مسدود کننده و مجوز بانک سرمايه گذاري اروپا را انجام داده اند. رئيس دستگاه ديپلماسي تصريح کرد: از نگاه ما اين اقدامات بيش از آنکه اقدام عملياتي باشد اعلام موضع است، هر چند آنها حرکت رو به جلو داشته‌اند اما اعتقاد ما اين است که اروپا هنوز براي هزينه کردن آماده نشده است.
ظريف با بيان اينکه اروپايي‌ها تاکنون در ظاهر و در گفتار اراده سياسي خود را نشان داده‌اند، تاکيد کرد: اراده سياسي اروپا زماني قابليت پاسخگويي از جانب ايران را پيدا مي‌کند که با اقدامات اجرايي همراه شود؛ اروپايي‌ها مي‌گويند برجام براي آنها دستاوردي امنيتي است، طبيعي است که هر کشوري بايد براي امنيت خودش سرمايه‌گذاري و هزينه کند و اين هزينه کردن را ما بايد در همين ماه‌هاي آينده ببينيم.
وزير امور خارجه با اشاره به ضرب‌الاجل تعيين شده ايران در تاريخ 15 مرداد براي دريافت مکانيزم‌هاي عملياتي از اروپا تصريح کرد: اينگونه نبوده که ما 15 مرداد را به عنوان يک ضرب‌الاجل تعيين کرده و الان يک ضرب الاجل ديگر به آنها داده باشيم، آنها کارها را تا حدي جلو برده‌اند اما آن اندازه کافي نبوده و از اين رو ما اروپايي‌ها را از اقداماتي که مورد انتظارمان است مطلع کرده‌ايم.