کاهش آثار تحريم‌ها مهمترين اولويت دولت


معاون اول رييس‌جمهور اداره مطلوب کشور و جلوگيري از آسيب رسيدن به زندگي مردم در شرايط تحريم را مهمترين اولويت دولت دانست.به گزارش ايسنا، اسحاق جهانگيري در جلسه ديدار جمعي از کارشناسان جوان اقتصادي افزود: بايد با ايجاد ساز و کارهاي کارآمد براي اداره کشور به نحوي عمل کنيم که زندگي مردم و فعاليت بنگاههاي اقتصادي دچار آسيب نشود.
معاون اول رييس جمهور با اشاره به اينکه آمريکاييها با ايجاد اتاق فکر و گروه اقدام براي اعمال تحريم عليه ايران، بر لزوم برنامه ريزي دقيق و واکنش به موقع براي مهار تحريم‌ها تاکيد کرد و افزود: بايد در مقابل اقدامات آمريکا برنامه‌هايي را به اجرا بگذاريم که کمترين فشار و آسيب بر اقشار مختلف جامعه به ويژه طبقات ضعيف وارد شود. جهانگيري با اشاره به اينکه دولت از نقد عالمانه و کارشناسي سياست‌هاي اقتصادي خود استقبال مي‌کند، تاکيد کرد: من بعنوان معاون اول رييس جمهور بايد از سياست‌هاي دولت حمايت کنم در عين حال آمادگي لازم براي اصلاح مستمر سياست‌هاي اقتصادي دولت وجود دارد تا با تقويت نقاط قوت سياست‌ها و برطرف کردن نقاط ضعف بر کارآمدي سياست‌هاي اقتصادي دولت بيافزائيم. رييس ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي از کارشناسان اقتصادي حاضر در جلسه خواست با بکارگيري همه توان و ظرفيت علمي‌خود راهکارهاي عملي و قابل اجرا و عملياتي در جهت مهار تحريم‌ها و اداره هر چه بهتر کشور تدوين کنند و راهکارهاي پيشنهادي براي مديريت کشور در شرايط تحريم را به دولت ارائه دهند. از سوي ديگر معاون اول رئيس جمهوري در بازديد از خبرگزاري ايرنا گفت: اروپايي‌ها متعهد شده و اطمينان داده‌اند خروج برخي شرکت‌هاي خصوصي خود را از ايران با شرکت‌هاي کوچک و متوسط و راهکارهاي پيش‌بيني شده، جبران مي‌کنند. اسحاق جهانگيري درباره آخرين وضعيت بسته پيشنهادي اروپا براي حفظ برجام و تحقق خواسته‌هاي ايران تصريح کرد: برجام فرصت خوبي ايجاد کرده بود که هم کشور بتواند مسائلش را از نظر توسعه پيش ببرد و هم جايگاه بين المللي خوبي پيدا کند که آمريکايي‌ها، ضربه‌اي را با خروج خود به برجام زدند.
معاون اول رئيس جمهوري با بيان اينکه « تلاش ما اين است که از منافع برجام همچنان استفاده کنيم» ، خاطرنشان کرد: از جهت سياسي اتفاق خوبي افتاده و آمريکايي‌ها تنها شده‌اند و جمهوري اسلامي‌ايران در موقعيتي قرار گرفته که جز دو سه کشور، همه کشورها از مواضع ايران حمايت کرده اند.وي با تاکيد به اينکه« تلاش ما بر اين است که اقتصاد کشور و مسائل مردم را با تکيه بر ظرفيت‌هاي داخلي حل کنيم»، گفت: کشور ظرفيت‌هاي زيادي دارد. هم ظرفيت‌هاي منابع طبيعي و هم ظرفيت‌هاي نيروي انساني زياد است و موقعيت جغرافيايي کشور نيز فرصت‌هاي بسياري را به وجود آورده است اما مهم اين است که بتوانيم همه اين ظرفيت‌ها را بکار بگيريم.
جهانگيري افزود: تلاش بر اين است که با کشورهاي باقيمانده در برجام که 5 کشور اصلي هستند، مذاکرات را ادامه دهيم.معاون اول رئيس جمهوري اظهارداشت: از نظر سياسي تاکنون، کشورهاي باقيمانده در برجام در اين فضا خوب عمل کرده‌اند و دوستان ما در وزارت امور خارجه و دستگاه‌هاي مختلف، از عملکرد سياسي اروپا، چين و روسيه رضايت دارند، در زمينه مسايل اقتصادي نيز به آنچه تاکنون عمل مي‌شد، عمل کرده اند.وي تصريح کرد: در بخش اقتصادي فعلا در اروپا، هم در زمينه خريد نفت و هم در زمينه برخي مبادلات تجاري، محدوديتي به وجود نيامده است. البته برخي از شرکت‌هاي خصوصي مخصوصا اروپايي‌ها از ايران رفته‌اند که اثرشان تا اين لحظه خيلي تعيين کننده نبوده به جز برخي پروژه‌ها و طرح‌هايي که قرارداد داشتيم و محدود شده است.


جهانگيري خاطرنشان کرد: اروپايي‌ها در جلسات به وزارت امور خارجه گفته و اطمينان داده اند، همه اينها را با شرکت‌هاي کوچک و متوسط و راهکارهايي که پيش‌بيني شده است، سعي مي‌کنند در مقطعي زماني قبل از اينکه آمريکا بخواهد تحريم‌هاي اصلي خودش را عملياتي کند که در آبان ماه، نفت و نظام بانکي ما با تحريم از سوي آمريکايي‌ها مواجه مي‌شود، جبران کنند و وزارت امور خارجه در حال پيگيري است .معاون اول رئيس جمهوري با بيان اينکه اميدوارم اروپايي‌ها بتوانند به تعهدي که داده اند، عمل کنند، تاکيد کرد که ما براي هر دو حال، چه اروپايي‌ها و بقيه کشورها در صحنه باقي بمانند و چه اروپايي‌ها نتوانند مشکل را حل کنند، در پي راهکارهايي هستيم که هم بتوانيم نفت خود را بفروشيم و هم منابع ناشي از آن را جابجا کنيم.
معاون اول رييس جمهوري گفت: شرايط کشور، شرايطي نيست که دولت تضعيف شود، تضعيف دولت، تضعيف ايران و نظام را به دنبال دارد و هر کس که دلسوز ايران و اسلام است براي بهتر اداره شدن کشور کمک کند. جهانگيري درمورد تجمع قم که شعارهايي در راستاي تخريب دولت داده شد گفت: براساس خبرهايي که داريم اين تجمعات را کساني راه مي‌اندازند که بعدا دود اين اتفاقات به چشم خودشان مي‌رود.و زمان زيادي نگذشت که همه فهميدند اين تظاهرات چه اشتباهي بوده است.وي گفت: فرصت براي نقد دولت و شعار دادن عليه آن زياد است، ولي نبايد در اين شرايط که آمريکا جنگ اقتصادي عليه ايران به راه انداخته است دولت را تضعيف کرد.جهانگيري تاکيد کرد: حتي اگر اين شعارها و جلسات از سر دلسوزي باشد قطعا به ضرر مردم خواهد بود. وي درباره برخي افراد که مسئوليت دولت قبل از تدبير و اميد را داشتند و امروز مدعي هستند که دولت دوازدهم بايد استعفا کند، گفت: اين حرف‌ها را بيشتر شوخي مي‌بينم، زماني در گذشته مسير اشتباه طي شده و به جاي اين که آن زمان از مسير اشتباه حمايت مي‌شد بايد با آن اشتباهات برخورد مي‌شد.معاون اول رييس جمهوري خاطرنشان کرد: آنان در گذشته باني فسادهاي بدي در کشور شدند، فسادهاي تلخ و بزرگي در کشور رخ داد مسئولان عالي رتبه کشور در آن زمان به نوعي درگير اين موضوع بودند، در گذشته برخي مقامات دستگير شدند، اگر به آن پرونده‌ها رسيدگي مي‌شد امروز چنين حرف‌هايي را به دنبال نداشت.جهانگيري افزود: زماني که تعلل و کوتاهي در انجام وظايف دستگاه‌هايي که بايد اقداماتي را انجام دهند، مي‌شود، طرف اين حرف‌ها را مي‌زند، اين حرف‌ها نتيجه ندارد و ما بايد همان مسير صحيح را برويم.