اروپا به جای اقدام عملی بیشتر اعلام موضع می‌کند

سرویس سیاسی-محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه با ‌اشاره به آخرین وضعیت اقدامات اروپا به منظور حفظ برجام و مقابله با تحریم‌های آمریکا گفت: از زمان اظهارات رئیس‌جمهور درباره بسته اولیه‌ای که اروپایی‌ها به ایران ارائه دادند و پس از آن صحبت‌هایی که من در وین و در جلسه کمیسیون مشترک وزرا داشتم، تاکنون اروپایی‌ها نکات جدیدی را مطرح و اقداماتی را که در دو حوزه مهم نفتی و بانکی انجام دادند، بیان کرده‌اند. ظریف افزود: اروپایی‌ها برخی اقدامات عملی از جمله  اجرایی کردن مقررات مسدود‌کننده و مجوز بانک سرمایه‌گذاری اروپا را انجام داده‌اند.
وی تصریح کرد: از نگاه ما این اقدامات بیش از آنکه اقدام عملیاتی باشد اعلام موضع است، هر چند آنها حرکت رو به جلو داشته‌اند اما اعتقاد ما این است که اروپا هنوز برای هزینه کردن آماده  نشده است.
وزیر امور خارجه با بیان اینکه اروپایی‌ها تاکنون در ظاهر و در گفتار اراده سیاسی خود را نشان داده‌اند، تاکید کرد: اراده سیاسی اروپا زمانی قابلیت پاسخگویی از جانب ایران را پیدا می‌کند که با اقدامات اجرایی همراه شود؛ اروپایی‌ها می‌گویند برجام برای آنها دستاوردی امنیتی است، طبیعی است که هر کشوری باید برای امنیت خودش سرمایه‌گذاری و هزینه کند و این هزینه کردن را ما باید در همین ماه‌های آینده ببینیم.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، ظریف با‌ اشاره به ضرب‌الاجل تعیین شده ایران در تاریخ 15 مرداد برای دریافت مکانیزم‌های عملیاتی از اروپا تصریح کرد: اینگونه نبوده که ما 15 مرداد را به عنوان یک ضرب‌الاجل تعیین کرده و الان یک ضرب الاجل دیگر به آنها داده باشیم، آنها کارها را تا حدی جلو برده‌اند اما آن اندازه کافی نبوده و از این رو  ما اروپایی‌ها را از اقداماتی که مورد انتظارمان است مطلع کرده‌ایم.


جای خالی اقدام عملی
«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا ۱۸ اردیبهشت از برجام خارج شد و اکنون بیش از 3 ماه از تاریخ مذکور سپری شده است.
اروپایی‌ها تاکنون با کلی‌گویی و بکارگیری ادبیات شعارزده، از مشخص کردن راهکار و مکانیسم‌های اجرایی و تضمین عینی، خودداری کرده‌اند.
ظریف پیش از این-30 تیر 97- گفته بود: «انتظار ما از اروپا اقدامات عملی برای حفظ برجام است ... اروپایی‌ها در زمینه برجام فراتر از تعهدات سیاسی خود قول داده‌اند. لازم است که به این قول‌ها عمل کنند هرچند که تاکنون اقدامات عملی خوبی را انجام نداده‌اند». روحانی نیز-14 تیر 97- در تماس تلفنی با «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان با ‌اشاره به ارائه بسته پیشنهادی سه کشور اروپایی در ارتباط با چگونگی عمل به تعهدات و همکاری‌هایشان در برجام، آن را مایوس‌کننده عنوان کرده و گفته بود: «متاسفانه در بسته پیشنهادی ارائه شده راهکار عملیاتی و شیوه مشخصی برای ادامه همکاری‌ها وجود نداشت و یک سری تعهدات کلی در حد بیانیه‌های سابق اتحادیه اروپا عنوان شده بود».
اروپایی‌ها دقیقاً مشابه رفتار خود در پسابرجام، ظرف بیش از سه ماه اخیر نیز سر سوزنی در مقابل کارشکنی‌های آمریکا و محروم شدن ایران از حقوق برجامی خود واکنشی از خود نشان ندادند. از لحن طلبکارانه و دستوری اروپا به ایران برای اجرای یکطرفه تعهدات برجامی علیرغم خروج آمریکا از توافق تا اعلام صریح منافع مشترک با آمریکا و هم نظر بودن در مسائل موشکی و منطقه‌ای با آمریکا از سوی مقامات اروپایی.
مذاکرات فرسایشی
تاکید اروپا مبنی بر اجرای یکطرفه برجام از سوی ایران و همصدایی با آمریکا در حوزه موشکی و منطقه‌ای در کنار تاکید اروپایی‌ها مبنی بر عدم ارائه تضمین به ایران، نشان می‌دهد که اروپا در پی آن است تا با مذاکرات فرسایشی برای آمریکا زمان بخرد.
مقامات ارشد دولت تاکنون بارها به بی‌عملی اروپا در موضوع برجام اذعان کرده و تاکید کرده‌اند که برای هر شرایطی برنامه خواهند داشت و منتظر نتیجه مذاکره با اروپا نخواهند ماند، اما متاسفانه عملکرد دولت نشان‌دهنده چیدن تمامی تخم مرغ‌ها در سبد برجام اروپایی و بی‌برنامگی در بهره‌مندی از ظرفیت‌های عظیم داخلی است.
مقامات ارشد دولت می‌بایست روند خسارت‌بار معطل ماندن برای بسته خالی اروپایی‌ها را متوقف کرده و با اجرای دقیق اقتصاد مقاومتی و استفاده از ظرفیت‌های عظیم داخلی، برای حل مشکلات وارد میدان شوند.
سایر اخبار این روزنامه
امیر سرتیپ نصیرزاده به فرماندهی نیروی هوایی ارتش منصوب شد لزوم تبیین نوآورانه معارف اسلامی و مقابله با تهاجمات فکری و تبلیغی مردم در انتظار اقدام دولت/ دولت درگیر تناقض حرف و عمل خط نفوذ و خودزنی پسابرجام(یادداشت روز) اخبار ویژه تسلیت برای ایتالیا سکوت سهم کودکان مظلوم یمن قرائت گزارش مجلس از مدیران دوتابعیتی لیست ناقص است! تغییر رئیس دانشگاه آزاد؛ طهرانچی جانشین فرهاد رهبر شد گزارش روزنامه «دیلی استار» از بحران «خودکشی» در پادگان‌های ارتش انگلیس مرگ 140 مزدور ائتلاف سعودی در الحدیده طی عملیات مشترک ارتش و انصارالله یمن تشکیل پرونده احتکار آهن و میلگرد به ارزش 6 هزار میلیارد تومان اروپا به جای اقدام عملی بیشتر اعلام موضع می‌کند یزدانی و کریمی، مردان طلایی کاروان ورزشی ایران تشییع شهدای بیست و یکمین راهپیمایی بازگشت در غزه با شعار انتقام انتقام با ما در فضای مجازی همراه باشید مردم در انتظار اقدام دولت/ دولت درگیر تناقض حرف و عمل مردم در انتظار اقدام دولت/ دولت درگیر تناقض حرف و عمل