روحانی: یارانه اقشار کم درآمد افزایش می‌یابد


رئیس جمهوری در نشست خبری با خبرنگاران داخلی و بین‌المللی:
یارانه اقشار کم درآمد افزایش می‌یابد
طبق گزارش وزارت اطلاعات، مدیران تلگرامی جرمی مرتکب نشدند



نیم‌نگاه

چهار سال منتظر بودم پاسخ این دروغ را بدهم
خبرنگار همشهری  پرسید شما در تبلیغات انتخاباتی در سال 92 اعلام کردید مشکلات کشور را 100 روزه حل می‌کنید اما بعداً گفتید برای حل این مشکل 40 سال زمان نیاز است. چرا موضع خود را در این زمینه تغییر دادید؟ به گزارش ایسنا، روحانی در پاسخ گفت: یک دروغی پخش شده که باید اکنون جواب آن را بدهم. من کی گفتم مشکلات را 100 روزه حل می‌کنم؟ گفتم اگر در انتخابات موفق شوم اقدامات 100 روزه اول را اعلام می‌کنم اما عده‌ای تخریبگر گفتند که من اظهار کرده‌ام مشکلات را 100 روزه حل می‌کنم. فردی که یک‌شبه مشکلات را حل می‌کرد یک نفر دیگر بود ما نیستیم. رئیس جمهوری با بیان اینکه دولت اقداماتی در 100 روز اول داشت که آنها را اعلام کرد، خاطرنشان کرد: در 100 روز اول ما برنامه‌هایی تدوین و تصویب کرده و آن را اجرا کردیم که نتیجه آن کاهش تورم و افزایش رشد اقتصادی بود. این‌که تورم از 45 درصد به تک‌رقمی رسید از آسمان هفتم که نازل نشد.
پایگاه اطلاع‌‌ رسانی دولت هم با رد ادعای برخی رسانه‌ها مبنی بر وعده انتخاباتی روحانی برای «حل مشکلات کشور در 100 روز» متن سخنرانی مرتبط رئیس‌ جمهوری با این موضوع که مربوط به هفتم خرداد ۱۳۹۲ است را منتشر کرد. پایگاه اطلاع‌ رسانی دولت در این باره نوشت: سخنرانی مورد اشاره در روز سه‌ شنبه مورخ ۷ خرداد ۱۳۹۲ ایراد شده و بخش مرتبط به گزارش 100 روزه بدین شرح است:
«در برنامه مدون من علاوه بر برنامه برای حل مشکلات اقتصادی، اجتماعی، سیاست داخلی، سیاست خارجی و امور فرهنگی، برنامه کوتاه مدت یک ماه و100روزه وجود دارد. ما می‌توانیم در یک زمان کوتاه تحول اقتصادی در کشور به وجود آوریم و در آن تحول اقتصادی بتوانیم با ایجاد یک دوره تنفس به کارخانه‌ها و مراکز تولیدی که امروز مشکل دارند، مشکلات آنها را در آن مدت کوتاه حل و فصل کنیم.»
در این خصوص نکات ذیل قابل تأمل است و برای اهل انصاف و اخلاق راهگشاست:
۱- همان گونه که در متن مشاهده می‌شود، برنامه‌ کوتاه مدت یک ماه و 100 روزه در کنار برنامه‌ بلندمدت برای حل مشکلات کشور ارائه شده است و ادعای حل همه مشکلات با برنامه‌ یکصد روزه طرح نشده است.
۲- همین برنامه کوتاه مدت نیز متمرکز بر حل آن دسته از مشکلاتی است که در مدت زمان اندک قابل حل هستند و به عنوان مثال در ادامه، به مشکلات کارخانه‌ها و مراکز تولیدی که دارای بدهی‌های بانکی و دچار فقدان نقدینگی بودند، اشاره شده است که می‌توان با دادن یک دوره تنفس برای بازپرداخت بدهی‌های بانکی آنها را حل و فصل کرد.
۳- رئیس جمهوری در ادامه اشاره کرده‌اند حل این مشکلات کوتاه مدت می‌تواند زمینه لازم را برای تحول اقتصادی ایجاد کند و مدعی حل همه مشکلات کشور در یکصد روز نشده‌اند. بدیهی است که مفهوم تحول اقتصادی نیز بیشتر به گشایش فضای اقتصادی و آغاز تغییرات امیدوارکننده اشاره دارد نه رفع همه مشکلات اقتصادی کشور.

حسن روحانی، رئیس جمهوری در نشستی با خبرنگاران رسانه‌های ‏همگانی داخلی و بین‌المللی، ضمن طرح مهم‌ترین مسائل کشور، مواضع جمهوری اسلامی ایران را ‏درباره مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی تشریح و تبیین کرد. رئیس جمهوری در ابتدای این نشست گفت: دولت یازدهم طی 3 سال و نیم گذشته و بویژه در سال 95، با هدایت‌های مقام معظم رهبری و حمایت مردم، دستاوردهای خوبی داشته و به عمده اهدافش دست یافته است.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، روحانی با بیان اینکه «اولین دغدغه دولت یازدهم، بهبود زندگی افراد کم درآمد این جامعه بوده است»، گفت: طبق اعلام مراکز آمار داخلی و خارجی، شرایط زندگی مردم از لحاظ سیاسی، خدمات دولتی و اقتصادی، طی این سال‌ها بهتر از پیش‌بینی‌ها بود. رئیس جمهوری افزود:  دریافتی اقشاری که دارای درآمد کمتری هستند مثل حقوق بگیران که حقوق حداقلی می‌گیرند، در مجموع چهار سال دولت یازدهم، به دو برابر یا بیش از دو برابر افزایش یافت. امسال  حداقل 20 درصد به حقوق دریافتی، مستمری‌بگیران کمیته امداد و بهزیستی اضافه می‌شود که رقمی بین 180 تا 200 هزار تومان است. رئیس جمهوری تأکید کرد: در سال 96 و در مجموع 4 سال، حقوق همه افراد کم درآمد همانند معلمین و کارمندانی که حقوق بالایی ندارند، حداقل به 2 برابر و گاهی 3/2، 5/2 یا بیشتر افزایش پیدا کرده است. روحانی ادامه داد: دولت یازدهم در مقایسه با دولت‌های گذشته شاید اولین دولتی باشد که همه ساله افرادی که حقوق و دستمزد دریافت می‌کنند، اعم از کارمندان و کارگران، اضافه حقوق‌شان بیش از تورم سالانه بوده است. روحانی تصریح کرد: وضعیت کشاورزان که جزو اقشار پردرآمد جامعه ما نبوده و برخی از آنها جزو اقشار کم درآمد هستند، در دولت یازدهم نسبت به گذشته بسیار بهتر شده است. رئیس جمهوری در بخش دیگر سخنانش با اشاره به مباحثی که از سوی گروه‌ها و افراد فعال در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو مطرح می‌شود، خاطرنشان کرد: اشکالی ندارد که جناح‌ها، احزاب و گروه‌ها حرف‌هایشان را بزنند؛ اما باید دقت کرد که آمار و ارقامی که داده می‌شود، دقیق باشد. سخن درست به مردم بگوییم و به مردم دروغ گفته نشود. بالاترین خیانت به یک ملت آن است که یک کسی به مردم آمار و حرف دروغ بگوید. مخصوصاً دروغی که باعث یأس و ناامیدی مردم شود و به واسطه آن دروغ‌ها مردم بگویند بعد از 39 سال نتیجه این همه خون و فراز و نشیب و فداکاری چه شد؟ روحانی اظهار امیدواری کرد که دولت در پایان سال 96 بتواند آمار افتخارآمیزی در تولید ملی و اشتغال به ملت ایران عرضه کند و در  اجرای آنچه مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده، موفق باشد.
 یارانه نقدی اقشار کم درآمد اضافه خواهد شد
رئیس جمهوری در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه دنیای اقتصاد درباره یارانه‌ها گفت: معتقدم با وجود یک سری اقشار آسیب‌پذیر در جامعه که بیشتر تحت فشار هستند اگر یارانه به طور یکسان به همه داده شود، مطلوب نخواهد بود، بلکه باید اقشار آسیب‌پذیر بیشتر یارانه بگیرند که برای رسیدن به این هدف از سال گذشته در حال برنامه‌ریزی هستیم و ان‌شاءالله طبق برنامه‌ای که دولت دارد، یارانه نقدی اقشار کم درآمد اضافه خواهد شد. روحانی با بیان اینکه «ما باید به جایی برسیم که مردم نیازمند به دریافت یارانه نقدی نباشند»، گفت: کاری که ما در دولت یازدهم کردیم، این بوده که این یارانه‌های نقدی را به جای اینکه اضافه کنیم بردیم در بخش‌های تولیدی، خدمات اجتماعی و معتقدیم باید وضع زندگی مردم آنقدر خوب شود که مردم نیاز نداشته باشند. همه مردم باید مشغول به کار شوند و بیکار نباید داشته باشیم، همه باید درآمد به اندازه کافی برای زندگی داشته باشند، اینها چگونه امکانپذیر است؛ اگر می‌خواهیم همه شغل داشته باشند، بدون فناوری، سرمایه‌گذاری و امنیت که مقصود امنیت اجتماعی و فرهنگی است، امکانپذیر نخواهد بود.
بعضی‌ها مانند ماشین دودی فضا را سیاه می‌کنند
رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه باید کارآفرینان ما به میدان بیایند و به آینده امیدوار باشند، اظهار داشت:  نباید آینده را تاریک و سیاه کنیم؛ بعضی‌ها مانند ماشین دودی هستند و همین طور حرف می‌زنند و همه فضا را سیاه می‌کنند در حالی که ما یک فضای روشن و ایران آبادی داریم و حتماً ایران بهتری خواهیم داشت.  روحانی با بیان اینکه چرا فضا را دودآلود کرده و مردم را به تردید می‌اندازیم و این عدم قطعیت را برای چه القا می‌کنیم، افزود: باید فضا را امیدوارانه و تلاش کنیم تا سرمایه‌ها جذب شوند. مثلاً یک تعداد هواپیما خریداری شد، نمی‌دانم چطور به بعضی‌ها خرید این هواپیماهای نو بر خورد، در حالی که مردم ما در سال بیش از 4 میلیارد دلار برای سفرشان به شرکت‌های هواپیمایی خارجی می‌پردازند و حالا این اشکالی دارد که این 4 میلیارد دلار را شرکت‌های داخلی خودمان از مردم بگیرند؟ رئیس جمهوری در بحث ضرورت اصلاح نظام بانکی کشور نیز اظهار داشت: بانک خیلی نیاز به اصلاحات دارد. البته اینجا از بانک‌های کشور به خاطر کاری که در سال 95 کردند، تشکر می‌کنم. بانک‌های ما در سال 95، 43 درصد بیشتر از سال قبل به مردم تسهیلات دادند. این رقم بسیار خوبی است.
مشکل منطقه با صندوق رأی حل می‌شود
در ادامه خبرنگار شبکه یورونیوز از رئیس جمهوری پرسید: با توجه به حضور مستشاری ایران در سوریه و حمله موشکی امریکا علیه مواضع دولتی سوریه، جنگ 6 ساله در این کشور وارد مرحله تازه‌ای شده و بخصوص موضع ایران درباره بشار اسد، این وضعیت را حساس‌تر کرده، آیا ممکن است ایران سیاست‌های خود را تعدیل کند یا برای تغییر آن برنامه‌ای داشته باشد؟ نظر شما درباره افتتاح دفتر اتحادیه اروپا در تهران چیست؟ که رئیس جمهوری در پاسخ تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از ابتدا معتقد بود که باید با تروریست‌هایی که از سراسر کشورهای منطقه و غیرمنطقه در سوریه جمع شدند و دارند با مردم به وحشیانه‌ترین شکل می‌جنگند، مقابله کرد و به این روند خاتمه داده شود و البته لازم است در حکومت سوریه نیز اصلاحاتی انجام شود. روحانی افزود: نظر ایران از ابتدا بر این بود که تنها راه حل مشکل سوریه صندوق رأی است. ایران صندوق رأی را تنها برای تهران، اصفهان و کشور ایران توصیه نمی‌کند، بلکه آن را برای همه منطقه توصیه می‌کند. اگر همه منطقه مثل ایران اتکایشان به صندوق آرا باشد، مشکلات‌شان کم شده و در نهایت تمام می‌شود.
روحانی اضافه کرد: پیشنهاد ایران که به آقایان بشار اسد و پوتین نیز ارائه شد، این است که کمیته حقیقت‌یاب بین‌المللی تشکیل شود تا اعضای این کمیته به منطقه بروند و تحقیق کنند. تشخیص اینکه چه اتفاقی افتاده و گاز از کجا و چگونه منتشر شده، آسان است. آقای پوتین هم در گفت‌وگوی تلفنی ما تأکید داشت که تشخیص ابعاد این مسأله آسان است. وی ادامه داد: این اقدام امریکا شاید برای جبران شکست تروریست‌ها بود، ولی به هر دلیلی باشد، از نظر ما ناپسند، نادرست و محکوم است. البته کاربرد سلاح شیمیایی صرفنظر از اینکه عاملانش چه کسانی باشند، به طور کلی محکوم و غلط است. ایران کشور و ملتی است که قربانی سلاح شیمیایی بوده است. وقتی می‌گویند خان شیخون، ما به یاد سردشت و حلبچه می‌افتیم. ملت ایران سال‌ها در برابر سلاح شیمیایی زجر کشیدند و به هیچ عنوان نباید در منطقه اجازه داده شود، هیچ گروه تروریستی یا هیچ کس دیگری از سلاح شیمیایی مخرب استفاده کند.
 طبق گزارش وزارت اطلاعات، مدیران تلگرامی جرمی مرتکب نشدند
رئیس جمهوری در پاسخ به سؤال «اعتماد» درباره بازداشت مدیران تلگرامی، گفت: اگر یک نفر از یک نظر، حزب و جناحی حمایت کرده است، معنا ندارد که به خاطر این موضوع زندان برود. رئیس جمهوری ادامه داد: معمولاً شیوه‌هایی که بعضی‌ها به کار می‌برند و فردی را می‌خواهند شنبه صبح احضار کنند، این کار را نمی‌کنند چرا که اگر شنبه احضارش کنند، مثلاً باید وثیقه‌ای بگذارد ولی پنجشنبه بازداشت می‌کنند که به دلیل تعطیلات آخر هفته دو شب در  آنجا بازداشت باشد. برخی می‌گویند آب خنک مستحب است و بماند. روحانی تصریح کرد: اینها درست در شب تعطیلات یک عده جوان را دستگیر کردند. در همان زمان به وزرای کشور و اطلاعات دستور دادم که  این مسأله را دنبال کنند و گزارش نیز دادند. طبق گزارش وزیر اطلاعات، اینها جرمی مرتکب نشدند و این را به صراحت در دولت گفت و وزیر کشور نیز به من گفت که در حال پیگیری این موضوع است و همان روزهای اول عید گفت که امیدوارم این مسأله حل شود و بعد از تعطیلات عید نوروزی هم در اولین فرصت دولت، دو مرتبه این را تکرار کردم، الان هم تأکید می‌کنم.
روحانی افزود: وزرای کشور، اطلاعات و دادگستری باید این موضوع را دنبال کنند و گزارش کتبی دقیق دهند که به چه دلیلی اینها دستگیر شدند و نگه داشتند. امیدوارم آنچه که در گزارش اولیه به من داده شده است، درست نباشد و اگر درست باشد، صحت آن را به اطلاع مردم می‌رسانم.
روحانی در پاسخ به سؤال «کیودوی ژاپن» درباره کاندیداتوری مجدد گفت: من مایلم یک انتخابات بسیار پرشور و با حضور حداکثری مردم برگزار شود و هر کسی که مردم تشخیص دادند، ان‌شاء‌الله مسئولیت را برای 4 سال بعد به عهده گیرد.
 هیچ بحرانی وجود ندارد
رئیس جمهوری در پاسخ به سؤال «فارس» مبنی بر «وجود بحران در سیستم بانکی و اقتصادی کشور و مؤسسات اعتباری غیرمجاز» اظهار داشت: کلمه بحران را قبول ندارم که شما به کار می‌برید. هیچ بحرانی وجود ندارد، یکی از افتخارات دولت این است که تورم را تک رقمی کرده، چیزی که از ابتدا دنبال آن بود و بعد از 26 سال تورم کشور، تک رقمی شد. یکی از افتخارات بزرگ ما این است که شرایط بانک‌ها امسال بهتر از پارسال است.
در مورد مؤسسات اعتباری نیز رئیس بانک مرکزی به تفصیل توضیح داده و اعلام کرده که چند تا از این مؤسسات اعتباری بودند که بعد در یک مؤسسه جدید ادغام شدند، برخی از آنها قبل از اینکه ورود پیدا کنند یک قاضی دستور داد تابلو بانک‌ها را عوض کنند که به رئیس بانک مرکزی گفتم از دست آن قاضی به دستگاه قضایی به خاطر اینکه در یک امری که به او مربوط نبوده و دخالت کرده است، شکایت کند.
 روحانی اضافه کرد: علت اینکه تورم پایین آمد، فقط نظامی بود که این دولت دنبال کرد. از بانک مرکزی مرتب پول و وام نگرفتیم. در آن دولت تورم 45 درصدی ایجاد شد، برای اینکه یک مرتبه بانک مرکزی را مجبور کردند 43 هزار میلیارد تومان برای مسکن مهر بدهد؛ لذا  باعث شد تورم 45 درصد شد. یعنی خطایی که آنها کردند، دخالت در جیب مردم و برداشت از پول بانک مرکزی بود. اما ما از پول بانک مرکزی برداشت نکردیم. برای اولین بار دولت بدهی خود به بانک‌ها را نیز پرداخت می‌کند. بنابراین وضع بانک‌ها نسبت به دولت قبل بسیار بهتر است، وضع تسهیلات هم نسبت به اول دولت، بهتر است اما در عین حال این حرف درست است، ما باید سود تسهیلات را پایین آوریم و این یک اشکالی در کشور است که باید اصلاح شود. رئیس جمهوری در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه ایران که پرسید: «گزارش پلاسکو قرائت شده است؛ اقدام شما در تشکیل این هیأت با چنین کیفیت فنی، علمی و غیرسیاسی بی‌سابقه است و گزارش همه‌جانبه‌ای که این هیأت داده، وقوع حادثه را بررسی کرده و در همه ابعاد پیشنهادهای ملی ارائه داده است. مقصرین را به درصد شناسایی کرده است. اما معتقدیم رسانه‌ها از جمله رسانه ملی که به صورت 24 ساعته این حادثه را پوشش می‌داد، کاملاً این گزارش را مسکوت گذاشت و هیچ پوششی نداد و به سادگی گذشت؛ منتقدین شما هم برخورد سیاسی کردند و این هیأت را به سیاسی‌نگری متهم کردند، ارزیابی شما چیست؟»  گفت: مسأله پلاسکو به خاطر ویژگی‌هایی که داشت، برای مردم مهم بود که چطور شد و چرا این حادثه اتفاق افتاد؛ مخصوصاً که در این حادثه آتش‌نشان‌های عزیز ما که برای خدمت و نجات رفته بودند خودشان در آنجا گرفتار شدند و جان خود را از دست دادند که برای مردم ما تأثرانگیز بود. با دوستان در دولت مشورت کردیم و به این نتیجه رسیدیم که این گونه حوادث در این سطح مورد توجه همه مردم است و ابعاد مختلف داشته و نیاز به گزارش ملی داریم.
رئیس جمهوری اظهار داشت: در تهیه گزارش ملی هم قرار شد که دستگاه دولتی، بازرسی و دستگاه‌های حکومتی نباشند، بلکه یک عده متخصص و کارشناس و عمدتاً استاد دانشگاه، بدون اینکه نظر سیاسی داشته باشند موضوع را بی‌طرفانه مورد بررسی قرار دهند و نتیجه آن را برای ملت گزارش دهند که ملت بدانند چه شده و کارهایی که برای پیشگیری و تغییرات مدیریتی لازم است از آن گزارش استفاده شود.

روحانی با اشاره به جلسه با اعضای هیأت ویژه گزارش ملی حادثه پلاسکو برای استماع این گزارش در هفته گذشته، گفت:  گزارش بسیار خوبی بود و به خود آنها گفتم که اگر دیگران هم باز نظر جدیدی دارند، دریافت و گزارش نهایی را تکمیل کنید و پخش شود؛ خوشحالم از این کار و امیدوارم از این به بعد در مسائل مهم این شیوه را دنبال کنیم و یک عده متخصص، دانشگاهی و استاد بیایند کار کنند و نظر دهند و دولت دخالت نکند. رئیس جمهوری ادامه داد:  تهیه گزارش ملی کار درستی است و حتی گفتم برای تهیه گزارش ملی اگر نیاز به لایحه است، دولت لایحه تهیه کرده و تقدیم مجلس کند که این تبدیل به یک قانون و چارچوب شود که ضمانت بیشتری برای اجرا داشته باشد.
روحانی تهیه گزارش ملی را در راستای اجرای منشور حقوق شهروندی دانست و گفت: گزارش ملی بر مبنای دادن اطلاعات شفاف و اینکه مراکز عمومی باید برای مردم امن باشد، است. اجرای منشور حقوق شهروندی در این زمینه بود و امیدوارم صدا و سیما آن را منتشر کند؛ چرا که یک کار تحقیقاتی علمی انجام شده و خوب است که مردم نسبت به آن مطلع و آگاه شوند؛ این بحث حزبی و گروهی نیست.
کلید همه مشکلات کشور، عقل، تدبیر، تلاش و کوشش همگانی است
خبرنگار شبکه سی‌سی‌تی‌وی چین از رئیس جمهوری پرسید: «جنابعالی 4 سال پیش در تبلیغات ریاست جمهوری خود فرمودید که توافق هسته‌ای کلید اصلی حل مشکلات کشور خواهد بود. اگر امروز تصمیم بگیرید که در انتخابات آتی شرکت کنید، به نظر شما کلید اصلی در این مرحله زمانی برای حل مشکلات کشور چه خواهد بود؟ سؤال دوم اینکه آقای صالحی چند روز قبل در صدا و سیما گفت که اگر ایران به فعالیت‌های هسته‌ای خودش بازگردد، همه جهان را متعجب خواهد کرد. درباره این مسأله هم توضیحاتی بفرمایید.» رئیس جمهوری در پاسخ گفت: اولاً بنده نگفتم کلید همه مشکلات کشور حل موضوع هسته‌ای است. کلید همه مشکلات کشور، عقل، تدبیر، تلاش و کوشش همگانی است. همه باید دست به دست هم دهیم و مشکلات را حل کنیم. یکی از مشکلاتی که داشتیم، مسأله هسته‌ای بود که کلید حل آن را مذاکره می‌دانستم. روحانی افزود: کلید حل مسأله هسته‌ای مذاکره با دنیا و تعامل با جهان بود. تعامل شجاعانه و عزتمندانه که این کار انجام شد و مسأله هسته‌ای به توافقی رسید به نام برجام و بعد هم مراحلی را طی کرد و اجرایی و عملیاتی شد.
 آغازگر  نقض برجام نخواهیم بود
رئیس جمهوری اظهار داشت: امروز هم ما مشکلات فراوانی در داخل و منطقه داریم که همه آنها راه حل دارد. باید راه حل آن را پیدا و عملیاتی کنیم. برخی از آنها به اتمام رسیده و برخی در نیمه راه است تا به نتیجه نهایی برسد. در زمینه اجرای توافق هسته‌ای همان طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند هیچ گاه آغازگر  نقض برجام نخواهیم بود. ایران اگر تعهدی کند، تا آخر پای تعهدش می‌ایستد، به شرطی که طرف مقابل هم به توافقات عمل کند. بنابراین ما ناقض توافق نخواهیم بود. روحانی خاطرنشان کرد: اگر چیزی گفته می‌شود، برای این است که اگر یک روزی طرف مقابل بخواهد تعهدات را زیر پا بگذارد و این توافق را به هم بزند، آن وقت شاهد خواهد بود که این کار، کار نادرستی بوده و پشیمان می‌شود و اعجابی که آقای صالحی گفت، واقعاً اعجاب‌انگیز خواهد بود و وابسته به فکر و طراحی دانشمندان و تلاش جوان‌های اندیشمند ایرانی نیز هست که همیشه در همه زمینه‌های علمی بحمدالله جهانیان را متعجب کردند و باز هم متعجب می‌کنند.
مردم‌فریبی در شأن ملت ما نیست
در ادامه خبرنگار ایرنا با اشاره به وعده برخی داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری برای پرداخت چند برابر یارانه‌ها گفت: همه باید خودمان را برای این فضای انتخاباتی در ماه آینده آماده کنیم. یک فضای خاصی است و در این دوران بحث‌های بسیار، حق و ناحق، انتقادهای خوب، غیرمنصفانه و منصفانه مطرح می‌شود و ما باید تلاش کنیم فضا را یک فضای سالم، درست و اخلاقی نگه داریم. روحانی افزود: مردم فریبی، عوام فریبی و کارهای پوپولیستی در شأن ملت و کشور ما نیست. شما می‌دانید یارانه‌ای که الان پرداخت می‌شود، حساب و کتاب آن مشخص است و از سخنگوی دولت سؤال کنند که درآمد ما برای یارانه چه مقدار است و پول پرداختی چه مقدار است. روحانی گفت: برای یارانه‌ها حدود 42 هزار میلیارد تومان در سال پرداخت می‌شود. اگر کسی ادعا می‌کند که من بیشتر و کمتر از این مقدار یارانه می‌دهم، باید در نظر داشته باشد که انتخابات مزایده نیست که هر کسی بالا ببرد و فردی اعلام کند که 100 تومان می‌دهم و دیگری بگوید من 300 تومان می‌دهم. به هر حال حراج و مزایده نیست که قیمت‌ها بالا برود، بلکه اداره کشور است که قانون و مقرراتی دارد.
رئیس جمهوری گفت: در قانون مجلس اعلام شده است که پول یارانه از کجا پرداخت شود؟ بر طبق قانون مجلس، پول یارانه باید از حامل‌های انرژی که گران می‌شود، برداشت شود. در دولت قبل 45 هزار تومان یارانه پرداخت می‌شد و بخشی از آن برخلاف قانون و از خزانه و دستگاه‌ها تهیه می‌شد. روحانی اظهار داشت: دیوان محاسبات از تخلفات دولت قبل گزارش داده و با انتشار آن همه متوجه می‌شوند که در دادن یارانه چه تخلفاتی شده است. در زمینه یارانه، معتقدم نسبت به اقشار کم درآمد باید توجه بیشتری شود و از سال گذشته به تیم اقتصادی برای فکر و برنامه‌ریزی روی این مسأله تأکید کردم.
رئیس جمهوری در پاسخ به سؤالی مبنی براینکه مبنای آمار 700 هزار شغل چیست و آیا پایدار است یا نه، گفت: اشتغال خالص در سال‌های 86 تا 91 بسیار کم و 10 هزار نفر بود که اندکی بیش از 9 هزار اشتغال خالص است. ما به دنبال افزایش اشتغال خالص و رسیدن به یک رقم قابل قبول هستیم و تمام افراد در سن کار در زمانی که اشتغال خالص خیلی کم بود، افزایش پیدا کرد و رقم بالایی شد. در آن دوره باید برای اشتغال، کار خیلی وسیعی انجام می‌گرفت و به چه دلیل انجام نشده است در زمان معینی باید بررسی شود. رئیس جمهوری تأکید کرد: مرکز آمار، منشأ آمار در دولت قبل و دولت یازدهم است. با همان مدل آمارگیری سابق درحال کار است و رئیس مرکز آمار نیز که اخیراً به دیوان محاسبات رفت، همان رئیس مرکز آمار دولت قبل است. روحانی افزود: ما چند چیز را در این دولت دست نزدیم که رئیس مرکز آمار و رئیس خزانه بودند. رئیس خزانه کنونی، در دولت قبلی بر سر کار بود. بنابراین محاسبات بر همان مبنای قبلی انجام گرفته است. رئیس جمهوری گفت: در سال 95، اشتغال خالص در فصل‌های مختلف فرق می‌کرد. در فصل تابستان نسبت به فصل تابستان سال قبل، بیش از 700 هزار شغل خالص است و در زمستان سال گذشته در مجموع سال 630 هزار اشتغال خالص داریم.
روحانی گفت: اما شما می‌گویید بیکاری هم بیشتر شده، این حرف درست است. بیکاری بیشتر شده است. یعنی اگر 2 میلیون و 700 هزار بیکار داشتیم، 400 الی 500 نفر به آن اضافه شده است؛ چراکه نیرویی که وارد میدان کار می‌شوند و تقاضای شغل می‌کنند، در سال 95، در حدود یک میلیون و 200 هزار نفر بود...
از این تعداد متقاضی شغل،600 تا 700 هزار نفر  شغل پیدا می‌کنند و 500 هزار نفر موفق به یافتن شغل نمی‌شوند که به 2 میلیون و 700 هزار نفر جویای کار اضافه می‌شوند و ما این مشکل را امسال نیز خواهیم داشت. روحانی تأکید کرد: از ابتدای سال به دولت گفتیم که امسال بالای 700 هزار شغل خالص داشته باشیم و البته مایلیم بیشتر از این مقدار باشد، اما ایجاد شغل پایدار کار ساده‌ای نیست و باید مردم، کارآفرینان و همه به میدان بیایند.
روحانی تصریح کرد: اینکه مقام معظم رهبری روی مسأله اشتغال تأکید کرده‌اند، کاملاً درست است و همه باید در سال جاری تلاش کنیم و قوای دیگر کمک کنند تا ان‌شاءالله اشتغال را در حد مورد مطلوب مردم عزیزمان افزایش دهیم.
رئیس جمهوری در پاسخ به سؤال خبرنگار شبکه تلویزیونی المیادین که  پرسید «برای سال‌های بعدی چه اقداماتی برای تقویت وضعیت معیشتی مردم و همچنین تقویت روابط خارجی انجام خواهید داد»، گفت: نسبت به معیشت مردم و وضع اقتصادی کشور به نظر من راه حل همانی است که امسال مقام معظم رهبری تأکید کردند. تولید بهترین راه برای بهبود وضع اقتصادی کشور است. روحانی در زمینه چگونگی روابط ایران با کشورهای جهان و بویژه همسایگان‌، خاطرنشان کرد: تلاش ما بر این بوده که روابط بهتری داشته باشیم و در مجموع روابط ما با کشورهای همسایه از جمله پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، قزاقستان، روسیه، ارمنستان، ترکیه و عراق و همه کشورهای دور و اطراف ما، حتی در جنوب با کویت و عمان روابط بهتری نسبت به گذشته است. البته مشکلاتی هم در این سال‌ها بود و در منطقه با مسأله داعش و مشکلاتی که در عراق و سوریه و یمن بود مواجه بودیم؛ اما در مجموع شرایط ما با همسایگان‌مان به استثنای یکی دو کشور بهتر از گذشته است؛ این یکی دو کشور هم ما مقصر نیستیم، از طرف آنها این فاصله به وجود آمد و ایجاد شد که نمونه روشن آن عربستان است.
 سیاست ما رابطه خوب با همسایگان حتی با عربستان است
وی افزود: به هر حال مسائلی که در منا برای حجاج، مسائلی که برای شیخ نمر و بعد هم اتفاقاتی که برای سفارت عربستان در تهران پیش آمد و  یک عده خودسر که همه دستگاه‌ها کار آن گروه را محکوم کردند، باعث این فاصله شده و این در حالی است که عربستان علی‌الظاهر خودش را برای یک برخورد ناصحیح با ایران آماده کرده بود. رئیس جمهوری ریشه‌ اقدامات عربستان را به خاطر شکست‌های این کشور در سوریه و یمن عنوان کرد و افزود: شکست‌ها در سوریه و یمن عصبانی‌اش کرده بود و می‌خواست طوری جبران کند و آمد مسأله سفارت را مطرح کرد که یک خسارت مالی دیده و قابل جبران بود. خسارت جانی هم نبود و این را بزرگ کرد. روحانی تصریح کرد: سیاست ما رابطه خوب با همسایگان حتی با عربستان است. اگر آنها آمادگی داشته باشند ما برای روابط بهتر آمادگی داریم و امیدواریم این حج امسال که قدم‌های خوبی برای آن برداشته شده، مقدمه‌ای برای روابط بهتر باشد. رئیس جمهوری گفت: امیدوارم عربستان از ادامه حملات ناصحیح به یمن دست بردارد و این مسلماً در ایجاد روابط بهتر تأثیرگذار خواهد بود.
روحانی همچنین اظهار امیدواری کرد در راستای حل و فصل بحران سوریه، مذاکرات صلح آستانه پیشرفت کند و بتوانیم به صلح مستقری در سوریه برسیم؛ اینها پایه‌های خوبی خواهد بود برای روابط بهتر با بعضی از کشورهایی که روابط خیلی خوبی با آنها نداریم.
رئیس جمهوری در پاسخ به سؤال شبستان درباره ارزیابی وی از اقدامات فرهنگی دولت یازدهم و اینکه چه مقدار از وعده‌های انتخاباتی دولت در این زمینه برآورده شده و اهالی فرهنگ چقدر از دولت یازدهم رضایت دارند، گفت: این را باید از خود اصحاب فرهنگ پرسید که چه مقدار از دولت یازدهم رضایت دارند. روحانی افزود: تلاش ما این بوده که رضایت اهالی فرهنگ را جلب کنیم. تلاش ما این بود که خانه‌ها و انجمن‌های آنها که بسته شده بود، باز شود. تلاش ما این بود که مجوز کتاب و فیلم راحت‌تر داده شود. یارانه‌ای که قرار بوده به آنها پرداخت کنیم، بتوانیم طبق وعده‌مان پرداخت کنیم و مجوزهای روزنامه و مجلات را سریع‌تر بدهیم.
 دانشجوی ستاره‌دار، به تاریخ ملحق شد
رئیس جمهوری اظهار داشت: علاقه‌مند بودیم فضای بازتری در دانشگاه‌ها باشد. در 16 آذر و روز دانشجو در این سال‌ها دیدیم که فضا نسبت به گذشته خیلی بازتر بود. ما دنبال این بودیم که دانشجوی ستاره‌دار نداشته باشیم واین موضوع به تاریخ ملحق شود و دیگر برنگردد. همه جا این تلاش را انجام دادیم، اما خب صددرصد هم موفق نبودیم. این نسبت صددرصد نیست، اما به مقدار قابل توجهی موفقیت‌هایی داشتیم. روحانی تصریح کرد: اهالی فرهنگ باید به ما بگویند که چه مقدار راضی‌اند. دانشجویان و اساتید دانشگاه، اصحاب فرهنگ، موسیقی و هنر باید بگویند واقعاً چه مقدار در این 4 سال، رفاه و آزادی بیشتر و فضای بهتر دیده‌اند. من به طور متوسط راضی‌ام و به طور کامل راضی نیستم؛ چرا که برخی از کارها دست ما نبود و تلاش ما هم خیلی نتوانست کارگر بیفتد. البته در برخی از موارد هم توانستیم مسائل را حل و فصل کنیم.
مردم عدم رضایت‌شان از مسائل
را با صدای رسا بگویند
رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: راه‌حل این است، مسائلی را که مردم می‌بینند و مورد رضایت آنها نیست، با فکر، سلیقه و آزادی مورد انتظار آنها منطبق نیست، باید با یک صدای رسایی بیان شود که آن بقیه بفهمند که مردم ناراضی‌اند. به نظر من عدم رضایت مردم، آنها را وادار می‌کند که در مسیر قرار بگیرند. روحانی گفت: همه می‌دانیم مردم صاحب کشور و حکومت هستند. اگر مشکل امنیتی و اقتصادی و هر مسأله‌ای پیش بیاید، این مردم هستند که مشکل را حل می‌کنند. ما که چیزی نداریم جز خداوند. نه ابرقدرتی با ما است نه پیمانی. آنچه داریم مردم هستند. سرمایه ما مردم هستند.
 اگر تلاش دولت نبود، شبکه‌های اجتماعی زنده نمی‌ماند
رئیس جمهوری اضافه کرد: اگر بفهمند فلان شبکه اجتماعی را که ببندند، مردم عصبانی می‌شوند، به نظر من مانع آنها، این است. چیز دیگری نمی‌تواند باشد. در این زمینه‌ها البته تلاش بیش از حد کردیم. اگر تلاش رئیس جمهوری و دولت در این زمینه نبود، شما دیگر شبکه‌ای نمی‌دیدید که زنده باشد، همه را این وسط قربانی کرده بودند. امیدوارم این راه را تا نقطه‌ای که مورد مطلوب و رضایت مردم باشد، ادامه دهیم. روحانی در پاسخ به سؤال وال استریت ژورنال مبنی بر اینکه پس از حمله موشکی ایالات متحده به سوریه، اقدام ایران در این زمینه چه خواهد بود؟ اظهار داشت: در مسأله سوریه راه‌حل اساسی و نهایی را راه‌حل سیاسی می‌دانیم و معتقدیم مذاکرات صلح باید بهتر پیشرفت داشته باشد، تا ما بتوانیم به راه‌حل‌های نهایی در سوریه نزدیک شویم.
رئیس جمهوری تصریح کرد: در زمینه مسأله سوریه یک همکاری بین ایران و روسیه و ترکیه در زمینه مذاکرات صلح آستانه برقرار است. ما روابط خوبی در زمینه هماهنگی با روسیه و در سفری که به مسکو داشتم، برقرار کردیم. در این زمینه با رئیس جمهوری سوریه هم بحث کردیم و هماهنگی‌های بهتری را به وجود آوردیم. دیروز هم در مذاکره تلفنی با آقای پوتین باز هم برای هماهنگی و تلاش بیشتر تصمیماتی گرفتیم. هدف نهایی این است که شرایطی در سوریه پیش بیاید که بتوانیم در مذاکرات با گروه‌های مختلف و ادامه مبارزه با تروریست‌هایی مثل داعش و جبهه النصره به تفاهم و توافقی برسیم.
رئیس جمهوری در پاسخ به سؤالی درباره کاندیداتوری‌اش گفت: از روز سه‌شنبه ثبت‌نام افراد متقاضی شروع می‌شود و 5 روز زمان این ثبت‌نام ادامه دارد. اگر 5 روز دیگر صبر کنیم معلوم می‌شود چه کسانی ثبت‌نام می‌کنند و همه مطلع خواهند شد.