شرایط خطیر است اما بحرانی نیست

مبارزه با فساد، مقابله با تهدید‌ها و اعمال فشارهای خارجی و تقویت انسجام ملی مهمترین دغدغه‌های این روزهای معاون اول رئیس جمهوری است که روز گذشته در بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی، یک بار دیگر آنها را یادآور شد. اسحاق جهانگیری همزمان که به مردم اطمینان خاطر داد بن‌بستی در کشور نداریم ، ظرفیت‌های موجود داخلی را یادآور شد، این هشدار را هم داد که فساد به سطوح بالای مسئولان رسیده و تأکید کرد که در مبارزه با فساد نباید هیچ خط قرمزی وجود داشته باشد. او البته به برخی مدعیانی که امروز به نام مبارزه با فساد طلبکار شده‌اند، یادآوری کرد که بزرگترین فسادها در زمان خودشان بروز کرده است.
جهانگیری بعدازظهر شنبه در بازدید از ایرنا در جمع مدیران و کارکنان این رسانه گفت که اگر چه شرایط کشور خطیر است ولی به معنای قرار گرفتن در بن‌بست نیستیم. حتی به شرایط بحرانی هم ورود پیدا نکرده‌ایم. وی در توضیح علت این ادعا هم به ظرفیت‌های مختلف انسانی، مدیریتی، فرهنگی و تاریخی کشور اشاره کرد و گفت: کشوری هستیم که رتبه اول را از نظر منابع نفت و گاز در اختیار داریم. در منابع طبیعی و ذخایر معدنی و فلزات جزو 10 کشور اول دنیا هستیم و از نظر حدود جغرافیایی از خلیج فارس تا منطقه خاورمیانه در منطقه بزرگی قرار داریم. جهانگیری افزود: باید با تدبیر از این دوران عبور کنیم و تکیه اصلی ما باید به ظرفیت داخلی کشور باشد. مهمترین نقطه‌ای که ما را می‌تواند از این شرایط سخت با موفقیت بیرون ببرد، بازسازی سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی است.

  نمی‌توان بخش بزرگی  را  از  پیکره نظام جدا کرد


معاون اول رئیس جمهوری ادامه داد: جمهوری اسلامی با مشکل روبه‌روست اما کار نخبگان، صاحبنظران، دولت، مجلس و کار همه ارکان حکومت به جای اینکه با مسائل حاشیه‌ای خود را سرگرم کنند، این است که سرمایه اجتماعی و اعتماد ملت را دوباره بازسازی کنند تا ملت به آینده خود مطمئن باشد. وی تصریح کرد: باید همه نیروهایی را که در چارچوب جمهوری اسلامی تعریف می‌شود، زیر یک چتر قرار دهیم. زمان آن نیست که بتوانیم مجموعه‌های بزرگی را از پیکره جمهوری اسلامی جدا کنیم و بگوییم هیچ اتفاقی نیفتاده است. امروز کسی که دلسوز ایران و جمهوری اسلامی است، می‌داند هیچ موضوعی برای کشور واجب‌تر از اتحاد ملی و انسجام و تفاهم ملی نیست.
وی با بیان اینکه رسانه‌ها مهمترین میدان گفت‌وگوهای کشور هستند، گفت: خبرگزاری جمهوری اسلامی با سابقه و نیروهایی که هر کدامشان ظرفیت بزرگی دارند، باید میدان گفت‌وگو و تفاهم ملی شوند و اگر این اتفاق افتاد و ما توانستیم اعتماد ملت و سرمایه اجتماعی کشور را بازسازی کنیم، با اتکا به این سرمایه اجتماعی خواهیم توانست مشکلات کشور را حل کنیم. جهانگیری اظهار داشت: یکی از خطراتی که ما را تهدید می‌کند، این است که مرجعیت رسانه‌ای کشور از دست رسانه‌های اصلی کشور خارج شود و در دست رسانه‌های معاند قرار بگیرد. رسانه‌های رسمی باید مرجعیت رسانه‌ای را در داخل برای خود نگهداری کنند.

  فساد به برخی مسئولان کشور رسیده
معاون اول رئیس جمهوری در ادامه به مسأله فساد در کشور اشاره کرد و گفت: فساد در کشور وجود دارد و متأسفانه بزرگ شده و به برخی مسئولان بالای کشور رسیده است، در دوره‌ای که می‌شد و می‌بایست جلوی فساد را می‌گرفتند، نگرفتند و برخی مسئولان کشور را آلوده کردند. راه مبارزه با فساد این بود که با کسانی که به فساد آلوده شده‌اند بدون تبعیض و بدون اینکه به کدام طیف و شخصیت وابسته است؛ برخورد شود. اگر با مسئولانی که دامن جمهوری اسلامی را به فساد آلوده کردند بموقع برخورد می‌شد، امروز این گونه نبود که مبارزه با فساد به یک دغدغه عمومی ملت تبدیل شود. وی یادآور شد: خیلی از کسانی که امروز مدعی و طلبکار شدند وقتی به سیستم دوره مسئولیت‌های آنها نگاه می‌کنیم، بیشترین فسادها در آن دوران اتفاق افتاده است. معاون اول رئیس جمهوری تأکید کرد: امروز هم راه این است که با فساد بدون هیچ خط قرمز و تبعیضی در قوای سه گانه و در همه جا مبارزه شود.

   رانت اطلاعاتی، فسادزاست
وی در ادامه با بیان اینکه، بزرگترین رانتی که می‌تواند زمینه‌ساز فساد در مسئولان دولتی باشد رانت اطلاعاتی است، افزود: هرکس اطلاعات در اختیارش باشد، یک فرصت استثنایی را در اختیار دارد.  به همین دلیل لایحه شفافیت در حال آماده شدن است تا در روزهای آینده به مجلس فرستاده شود. لایحه شفافیت با این هدف به مجلس فرستاده می‌شود که در واقع مکلف شویم تمام مسائل عمومی کشور به صورت شفاف در اختیار مردم قرار گیرد. جهانگیری افزود: لایحه تعارض منافع در روزهای آینده نهایی می‌شود که به مجلس فرستاده شود که مدیریتی که در مسئولیت قرار می‌گیرد آنجایی که منافع شخصی‌اش با منافع عمومی تعارض پیدا می‌کند، منافع شخصی را ترجیح ندهد.
جهانگیری در ادامه به نظام مالیاتی کشور اشاره کرد و گفت: نظام مالیاتی ما یکی از کانون‌های مهم فرار مالیاتی بود که در همین یک سال اخیر با سامانه الکترونیکی که در بخش مالیاتی ایجاد شد بیش از 22 هزار میلیارد دلار از فرار مالیاتی جلوگیری شد. معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به اینکه بیش از شش هزار صادرکننده که از کارت‌های اجاره‌ای استفاده می‌کردند، شناسایی و با آنها برخورد مناسب شد، افزود: در تراکنش‌های بانکی بسیار سنگین که معلوم بود پولی جابه‌جا می‌شود، بدون اینکه صاحب پول مشخص کند به چه دلیلی این حجم بالای پول را جابه‌جا می‌کند، شناسایی شدند. وی ادامه داد: پولی هم که مشمول پولشویی و هم مقررات نظارتی دیگر می‌شد، امروز دولت با سامانه‌هایی که ایجاد شده به همه این اتفاقات اشراف کامل دارد.

 رسانه‌ها به عنوان چشم ملت اطلاع‌رسانی کنند
جهانگیری با بیان اینکه رسانه‌ها باید به عنوان چشم ملت کنترل و بموقع اطلاع‌رسانی کنند، تصریح کرد: همه باید بدانند که در منظر و نگاه خبرنگار و رسانه هستند که ان‌شاءالله این دغدغه برطرف خواهد شد. معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه کسی که خود را از نقد بی نیاز بداند حتماً اشتباه می‌کند، خاطرنشان کرد: دولت تلاش دارد که از تمام منتقدین خود به خوبی استقبال کند و به آنها زمینه ابراز نظر دهد. جهانگیری اضافه کرد: خصوصاً اگر آنها صاحبنظر و مطلع باشند باید دست آنها را بوسید. به خاطر نقد کمک کننده و سازنده که به اصلاح مسیر اشتباه کمک کند.