مجموعه «کام شیرین» شبکه دوم سیما در گفت‌وگو عوامل آن با «ابتکار» بررسی شد یک «رئالیتی‌شو» ازدواج‌محور

گروه فرهنگ وهنر _ زهره زمانی :یکی از مهم‌ترین عوامل طلاق در شهرهای بزرگ عدم تفاهم طرفین است. این جمله‌ای است که بارها شنیده‌ایم. این بارشبکه دوم سیما با تهیه فصل سوم برنامه «کام شیرین» که به سبک و سیاق «رئالیتی‌شو» است. این برنامه ازدوشنبه تا چهارشنبه شب‌های هر هفته ساعت 23:30 می‌خواهد که از مهارت آموزی در ازدواج بگوید و نکته‌هایی را با مخاطب خود در میان بگذارد که از «طلاق »جلوگیری کند. یعقوبی (تهیه کننده) به «ابتکار» می‌گوید: «هدف ما در برنامه «کام شیرین» ترغیب مردم به ازدواج نیست، نیامده‌ایم که مردم را به امر «ازدواج» ترغیب کنیم و بگوییم که ازدواج امر خوب و سنت پسندیده‌ای است، بلکه در کام شیرین بحث ازدواج بررسی می‌شود.
به هیچ عنوان هم به مخاطب خود نمی‌گوییم که ازدواج نکن، می‌خواهیم بگوییم ازدواج بکن به شرط اینکه بدانی داری چه کار می‌کنی و پا در چه مسیری می‌گذاری و هیچ وقت هم این مسیر را ترسناک جلوه نمی‌دهیم. آنچه که باید بداند را برایش می‌گوییم و خاطر نشان می‌کنیم که باید یک سری مهارت‌ها را یاد بگیرد و باید به یک سری بلوغ ها رسیده باشد. اگر به اینها نرسیده باشد لنگ خواهد زد و ممکن است با شکست مواجه شود و نه تنها خودش را اذیت کند به دیگران هم ضرر برساند».
ساختار «رئالیتی‌شو»
مرتضی یعقوبی معتقد است بعد از بازخوردهای مثبت از فصل‌های اول و دوم به این نتیجه رسیده که بسیاری از سوالات و نظرات مخاطبان درباره این برنامه، حول و حوش مساله تشکیل خانواده بود، این‌که چگونه همسر مناسبی انتخاب کنیم یا ملاک‌های اساسی در بحث خواستگاری و تشکیل خانواده چه مواردی هستند، به همین دلیل طراحی فصل سوم کام شیرین بر اساس همین موضوع و در ساختار «رئالیتی‌شو» صورت گرفته و از نظر شکلی و محتوایی، تغییرات بسیاری نسبت به دو فصل گذشته پیدا کرده است.


معرفی تیپ‌های شخصیتی
مجید محمودی مظفر، روانشناس، مشاور و مدرس دانشگاه در برنامه «کام شیرین» از تیپ‌شناسی صحبت می‌کند، او تصریح می‌کند: «کدام زن و شوهرها با همدیگر همسان تر هستند». فصل سوم کام شیرین با بهره بردن از آیتم‌های نمایشی سعی دارد تا در فضایی صمیمی پیام خود را به جامعه مخاطب خود انتقال دهد. حالا باید دید مخاطب با آن ارتباط می‌گیرد یا نه؟
از اتاق فکر تا تهیه موضوعات!
یعقوبی با بیان اینکه تیم محتوایی برنامه را یاری می‌کند، ادامه می‌دهد: «این تیم در ابتدا مسائل مختلفی که در حوزه ازدواج وجود دارد، همچنین پیامک‌ها و پیام‌هایی که از مردم دریافت می‌شود را «دیتاکاوی» (بررسی اطلاعات) کرده، و بنا به موضوع بسته‌بندی می‌کند. وقتی موضوعات برنامه شکل گرفت، در اتاق محتوایی برنامه تصمیم‌گیری می‌شود که کدام موضوع اولویت دارد که در برنامه به آن پرداخته شود. برای یکپارچگی برنامه در فصولی که تولید می‏شود هم به تمامی مواردی که در حوزه ازدواج است، پرداخته می‌شود».
مجری و کارشناس چگونه هستند؟
وقتی از آقای مظفر درباره بده بستان‌هایی که در برنامه با ثریا بنا کار (مجری ) برنامه دارند، می‌پرسم، می‌گوید: «خانم بنا کار مجری است که اعتقاد دارد وقتی برنامه‌ای قوی اجرا شود، همه عوامل آن پیشرفت می‌کنند، این نگرش نگرش بزرگی است. گاهی بعضی از مجریان می‌خواهند در دل برنامه خیلی صحبت کرده و سلطه‌گری داشته باشند اما وی هم شخصیت شفاف و زلالی دارند و هم در عین حال مطالعات خوبی نسبت به مباحثی که در برنامه مطرح می‌شود، دارند».
سایر اخبار این روزنامه