نقشه شوم آمریکا بعد از مرگ داعش

چندی پیش سازمان ملل در گزارشی اعلام کرد به‌رغم شکست داعش و توقف روند پیوستن خارجی‌ها به صفوف آن، این گروه تروریستی همچنان بین 20 تا 30 هزار تروریست‌ در عراق و سوریه هستند. این سازمان در تازه‌ترین گزارش خود نیز اعلام کرده همچنین بین 3 تا 4 هزار عنصر داعش در لیبی هستند درحالی تعدادی از عناصر فعال داعش راهی افغانستان می‌شوند.
ناظران تحریم‌ها در سازمان ملل تاکید کردند تعداد اعضای داعش در عراق و سوریه بین 20 تا 30 هزار تن است که تقریبا به تساوی بین دو کشور تقسیم شده‌ و از بین آنها هزاران تن تروریست خارجی هستند.
در این گزارش تحلیلی نگاهی به تاریخچه پیدایش گروه تروریستی داعش و حضور آن در عراق و سوریه خواهیم داشت و با توجه به شکست داعش در منطقه، بازماندگان این گروه تروریستی در سوریه و عراق به چه سرنوشتی دچار خواهند شد.
***


تاریخچه داعش
پیش از پرداختن به تاریخچه گروه تروریستی داعش، و کوتاه کردن مسیر برای درک بهتر آمریکایی بودن این جریان تروریستی، لازم است به اظهارات صریح هیلاری کلینتون در مورد داعش اشاره کنیم. وزیرخارجه سابق آمریکا در کتاب خود با عنوان "گزینه‌های دشوار" سخنان غافلگیر کننده‌ای را مطرح ساخته و صریحاٌ اعتراف کرده است که داعش در واقع ساخته دست آمریکا با هدف تقسیم خاورمیانه است.
گروه داعش در نزدیکی مرز عربستان سعودی، در صحرای استان الانبار عراق که مرز وسیعی با عربستان دارد شکل گرفت. بدلیل شرایط صحرایی و دور افتاده استان الانبار، این منطقه کم جمعیت، تقریبا خالی از سکنه و بدور از کنترل کامل نظامی است و به دلیل نزدیک بودن به عربستان (مرجع معنوی داعش) مکان مناسبی برای رشد این جریان تروریستی تکفیری بود.
گروه موسوم به دولت اسلامی عراق و شام با نام اختصاری «داعش» یک گروه تروریستی مسلح با اندیشه و شیوه سلفی جهادی بود و اعضای آن تشکیل خلافت اسلامی و اجرای شریعت در عراق و سوریه را هدف نهایی شان اعلام کردند.
گروه داعش به رهبری ابوبکر البغدادی علیه دولت‌های عراق و سوریه و گروه‌های مخالف دولت سوریه وارد جنگ شد.این گروه پس از گذشت چند سال از تاسیس، با پیشروی‌های سریع بخش‌هایی از سوریه و عراق را به تصرف خود درآورد. گروه داعش سومین گروه تروریستی جهان و یکی از گروه‌های قدرتمند سلفی و تفکیری با اعتقادات افراطی و بغایت ارتجاعی بود.
کارشناسان جریان‌های تروریستی نوظهور معتقدند داعش، سپاه غیر بومی آمریکا و اسرائیل با ملیت‌های مختلف و پیشینه تروریستی با ظاهری اسلامی برای مخدوش نشان دادن چهره رحمانی اسلام و مخوف جلوه دادن پیروان این دین آسمانی در جهان است که سیا و موساد برای تغییر جغرافیای منطقه از ان استفاده می‌کنند.
ظهور ناگهانی ابوبکر بغدادی
در 30 فروردین 1389 نیروهای آمریکایی به عملیاتی نظامی در منطقه «الثرثار» عراق علیه خانه ابی عمر البغدادی و ابی حمزه المهاجر (از رهبران شبکه القاعده در عراق) دست زدند و پس از درگیری‌های شدید و بمباران این خانه هر دو رهبر دولت اسلامی در عراق کشته شدند و یک هفته بعد این گروه به قتل رهبران خود اعتراف کرد و در حدود 10 روز بعد مجلس شورای دولت اسلامی در عراق تشکیل و «ابی بکر البغدادی» که حالا به امیر «دولت اسلامی درعراق وشام» (داعش) معروف شده است به جانشینی «ابو عمر البغدادی» برگزیده شد؛ اما این امیر چه کسی است؟
«ابراهیم بن عواد بن ابراهیم البدری» در سال 1350 در شهر سامراء عراق متولد شد. وی دارای نام و القاب زیادی است ازجمله «علی البدری السامرایی»، « ابو دعاء»، «دکتر ابراهیم»، « الکرار» و بالاخره « ابوبکر البغدادی» است. وی فارغ التحصیل دانشگاه اسلامی بغداد است و دوره‌های لیسانس و فوق لیسانس و دکترا را در این دانشگاه گذرانده و به عنوان استاد و معلم و مبلغ مذهبی در عراق فعالیت کرده و با فرهنگ اسلامی و علوم و فقه شرعی آشناست و اطلاعات زیادی نیز در علوم تاریخی دارد. در خانواده‌ای متدین و دارای عقاید سلفی تکفیری متولد شده و نام او را «ابراهیم بن عواد بن ابراهیم البدری» گذاشتند. شیخ عواد بن ابراهیم پدر او از بزرگان عشیره «آل بو بدری» در عراق است که اصل آن به قریش باز می‌گردد و عموهای او از از مبلغان اسلامی در عراق می‌باشند.
البغدادی فعالیت‌های خود را ابتدا در زمینه‌های مُبلغ مذهبی و تربیتی آغاز؛ ولی سپس مسیر خود را به سوی فعالیت‌های تروریستی تغییر داد و به عنوان یکی از قطب‌های سلفی جهادی و برجسته‌ترین رهبران مذهبی در دو استان دیالی و سامراء در عراق مطرح شد. نخستین فعالیت‌های تروریستی او از مسجد امام احمد بن حنبل اغاز شد و گروه‌های کوچکی در منطقه تشکیل داد که به عملیات تروریستی در عراق و جنگ‌های خیابانی که عراق طی سال‌های گذشته شاهد آنها بود دست زدند. وی سپس گروهی به نام «گروه اهل سنت و جماعت» را با همکاری برخی از شخصیت‌های بنیادگرا که اندیشه و روش و هدفی همانند او داشتند تشکیل داد و فعالیت‌های خود را در بغداد، سامراء و دیالی گسترش داد و سپس با این گروه خود به مجلس شورای مجاهدین پیوست و هیئت‌های شرعی را در این مجلس سازماندهی کرد و خود به عنوان یکی از اعضای مجلس تا اعلام دولت اسلامی عراق در آن فعالیت کرد.
گفته می‌شود البغدادی زمانیکه در زندان و تحت نظر نیروهای آمریکا در عراق بود، آموزش‌های متعددی در فن خطابه و آموزش‌های دینی و روش‌های اطلاعاتی به کمک نیروهای سرویس جاسوسی آمریکا فرا گرفته بود و آمریکایی‌ها با او در خصوص همکاری برای شناسایی محل اختفای ابومصعب زرقاوی رهبر القاعده در عراق، توافق کرده بودند. از اینرو چند هفته پس از آزادی ابوبکر بغدادی از زندان، آمریکایی‌ها توانستند محل اختفای الزرقاوی را شناسای و با بمباران آن نقطه، رهبر القاعده عراق را از پای درآورند. این اولین همکاری موفق میان ابوبکر بغدادی و نیروهای آمریکایی در عراق بود که آمریکا توانست در زمان پل بریمر اولین حاکم آمریکایی در عراق با این عملیات به یک پیروزی بزرگ (کشتن رهبر القاعده شاخه عراق) دست پیدا کند.
ابوبکر بغدادی و دیگر فرماندهان گروه تروریستی داعش بارها در شرایط محاصره و جراحت‌های ناشی از آتش نیروهای عراقی، توسط نیروهای آمریکایی از مهلکه مرگ نجات یافتند و بوسیله هلیکوپتر به نقطه نامعلومی انتقال داده شدند.
در تازه‌ترین خبر در خصوص سرنوشت سرکرده گروه تروریستی داعش، شبکه تلویزیونی سومریه عراق به نقل از یک منبع امنیتی اعلام کرد ابوبکر بغدادی در پی حملات نیروی هوایی عراق در سوریه در ماه خرداد دچار مرگ بالینی شده است. به همین دلیل سران داعش برای جلوگیری از فروپاشی کامل این گروه تروریستی به دنبال انتخاب جایگزینی برای او هستند. آنها همچنین گزینه‌هایی را برای جایگزینی بغدادی معرفی کرده‌اند.
به گفته برخی منابع داعش، «ابوعثمان التونسی» یکی از گزینه‌های پیشنهادی اعضای ارشد این گروه تروریستی است که به‌رغم اختلافات شدیدی که بر سر انتخاب او وجود دارد، از بخت بالایی برای جانشینی بغدادی برخوردار است.
ایدئولوژی و جنایات داعش در عراق و سوریه
گروه تروریستی داعش برای پیشروی خود در مناطقی از سوریه و عراق دست به عملیات گسترده انتحاری، قتل عام اقلیت‌ها، اعدام‌های بی‌شمار افراد به جرم مخالفت با قوانین و دستورات «دولت اسلامی داعش»، اسارت گرفتن زنان و نمایش فجیع‌ترین صحنه‌های ترور فردی و دستجمعی زد تا در کنار خیانت قبایل ساکن در مرز سوریه و عراق با این شیوه بتواند مناطق وسیعی از این دو کشور را به تصرف خود درآورد.
این پیشروی سریع میسر نبود مگر با حمایت‌های مالی کشورهایی چون عربستان و قطر و باز نگه داشتن مرزهای شمالی عراق و سوریه توسط ترکیه و پیوستن قبایل سنی الانبار به این گروه تروریستی که مسلح کردن این قبایل قبلاً توسط آمریکا – به قصد مقابله با القاعده در عراق – صورت گرفته بود.
تخریب آثار تاریخی و باستانی شهر موصل عراق و قتل عام فجیع ایزدی‌ها در عراق و نیز به اسارت گرفتن زنان و دختران آنها توسط داعش و برده تلقی کردن و فروش آنان یکی از جنایت‌های تکان دهنده این گروه تروریستی بود که ماه‌ها رسانه‌ها و شبکه‌های مختلف خبری به ابعاد و حشیانه و بی‌سابقه آن پرداختند و هرگز از یاد نخواهد رفت.
در سوریه نیز این گروه تروریستی توانست مانند عراق دست به جنایت‌های مختلف بزند و علاوه بر تخریب ابنیه باستانی و غارت کردن آثار باستانی شهر تاریخی تدمر، ده‌ها هزار انسان بی‌گناه در مناطق تحت نفوذ خود از مناطق کردنشین شمال سوریه (کوبانی) تا دیر الزور، بوکمال، حمص و ادلب، اوج وحشیگری و جنایت خود را به نمایش گذاشت اما در نهایت با درهم کوبیده شدن 90 درصد مواضع داعش، ماشین جنگی آنها از کار افتاد و بسیاری از اعضای این گروه تروریستی با فرار به سمت مرز ترکیه خودرا بعنوان مهاجر جازدند تا با رفتن به اروپا، خودرا از مرگ در سوریه و عراق نجات دهند.
داعش در واقع ادامه تشکیلاتی یک گروه از سلفی‌های شورشی در عراق به رهبری ابومصعب زرقاوی بود. گروه زرقاوی جزو القاعده بود و سال 1385 در عراق کشته شد. او (زرقاوی) در اعلامیه‌های خود همواره به فتواهای ابن تیمیه استناد می‌کرد. بغدادی نیز خود را پیرو ابن تیمیه می‌داند. ابن تیمیه پدر معنوی همه گروهای جهادی است. افکار او روشن و صریح است. او با مرجعیت عقل به کلی مخالف است مگر اینکه در راستای تایید نقل و احادیث باشد. وی هرگونه تعامل با کفار و مشرکین را حرام می‌داند. او از جمله تفکرات اسلامی شیعیان را نیز مردود و آن‌ها را کافر می‌داند.
تفکر تروریستی و انتحاری داعش که بر پایه قرائتی انحرافی از اسلام بنا نهاده شده بود هرگز با اقدام و روش کلاسیک نظامی ارتش‌های منطقه از بین نمی‌رفت مگر با تفکر ایدئولوژیک برتر استشهادی و متکی بر تعالیم‌ صحیح دینی و بسیج داوطلبانه مردمی که با دخالت و فرمان مرجعیت عراق و شخص آیت‌الله سیستانی درقالب حشد الشعبی عراق تجلی یافت و توانست با اقبال عمومی مردم روبرو شود و جلوی پیشروی خطرناک این غده سرطانی را بگیرد.
اکنون که دیگر اثری از «دولت اسلامی داعش» نیست اما سازمان ملل می‌گوید همچنان بین 20 تا 30 هزار تروریست‌ در عراق و سوریه هستند، این موضوع تهدیدی بالقوه برای این دو کشور به شمار می‌رود و ارتش‌های دو کشور باید ضمن ادامه روش‌های پاکسازی مناطق تحت نفوذ گروه‌های تروریستی، از بقایای داعش و سایر گروه‌های تروریستی خلاص شوند و تا حضور آخرین تروریست در خاک این دو کشور، به مبارزه با تروریسم ادامه دهند.
سرنوشت تروریستها در عراق و سوریه چه می‌شود؟
کارشناسان مسائل منطقه بویژه کارشناسان جریان‌های تروریستی معتقدند آمریکایی‌ها هرگز اجازه نخواهند داد تروریست‌های موجود در عراق و سوریه، این دو کشور را ترک کنند، چراکه آنها به تروریستها به چشم خشابی نگاه می‌کنند که باید در این دو کشور خالی شوند، به همین دلیل آمریکایی‌ها تا حضور آخرین تروریست در سوریه و عراق به ادامه نقشه‌های تخریبی خود در منطقه ادامه خواهند داد.
روزگاری به گفته مسئولین عراقی و سوری تعداد نیروها و شبه نظامیان داعش به بیش از 100 هزار نفر می‌رسید اما امروز این عدد به یک دهم کاهش یافته و در واقع می‌توان گفت حضور 30 هزار تروریست داعشی در عراق و سوریه، آخرین سوخت موجود در مخزن ماشین جنگی آمریکا در این دو کشور به حساب می‌آید که دمشق و بغداد توانسته‌اند با مقاومت جانانه خود در برابر تروریسم آمریکا، ماشین مخوف این پدیده تروریستی را کند کنند و بر توطئه جریان‌های پشت پرده داعش پیروز شوند.
داعش اکنون در شرایطی نفس‌های آخر خودرا در عراق و سوریه می‌کشد که ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا به صراحت گفته است او حتی یک سرباز آمریکایی را برای دفاع از کشورهای عربی به منطقه نخواهد فرستاد. لذا با شناختی که از مسئولین آمریکایی و سیاستهای آنها در منطقه وجود دارد، به نظر می‌رسد آمریکا درحال آماده ساختن جریان تروریستی جدیدی است که جای داعش را بگیرد و ممکن است این جریان از دل جبهه النصره بیرون آید و با هدف به مرحله عملی رساندن تقسیم کشورهای منطقه، تروریسم آمریکایی در منطقه ادامه یابد هرچند چنین هدفی هرگز محقق نخواهد شد.
آمریکا، دیروز با جریانی به نام طالبان در افغانستان بازی کرد و پس از پایان تاریخ مصرف این جریان، القاعده را علم کرد و چند سالی با بهانه جنگ با القاعده به عراق حمله و آن را اشغال کرد که به دنبال آن جان بسیاری از مسلمانها را در این کشور گرفت. آمریکا با کشتن ابومصعب زرقاوی و اسامه بن لادن، داستان القاعده را پایان داد و داعش را در سوریه و عراق و لیبی علم کرد و به جان اسلام و مسلمانها انداخت. حال سوال اینجاست امروز با انتشار خبر مرگ ابوبکر بغدادی و پایان داعش در منطقه، قرار است آمریکا چه فرقه جدیدی را علم کند و نقشه تجزیه چند کشور را در سر دارد؟
سایر اخبار این روزنامه
آغاز عرضه سکه‌های پیش فروش شده مروری بر مکاتبات آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با صدام حسین برای برقراری صلح و آزادیِ آزادگان دوازده نامه عمران خان رسما نخست‌وزیر پاکستان شد رونمائی از انزوای آمریکای ترامپ حمایت مجدد چین و روسیه از ایران همزمان با تشکیل گروه اقدام ضدایرانی ترامپ سی.ان.ان: بمبی که دانش‌آموزان یمنی را به خاک‌وخون کشید، ساخت آمریکا بود نماینده آشوریان در مجلس: جامعه آشوریان نیاز به پدرخواندگی آمریکا ندارند حمایت مجدد چین و روسیه از ایران همزمان با تشکیل گروه اقدام ضدایرانی ترامپ سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داد توزیع سبد غذایی میان اقشار آسیب پذیر از شهریور نقشه شوم آمریکا بعد از مرگ داعش دکتر روحانی انتخاب نخست‌وزیر جدید پاکستان را تبریک گفت سخنی با بزرگان حوزه قم رئیس جمهور با تبریک فرا رسیدن سالگرد استقلال اندونزی: توسعه روابط دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی، ثمرات ارزنده‌ای برای دو ملت و جهان اسلام خواهد داشت رئیس پلیس تهران اعلام کرد شناسایی 9 انبار 320 میلیارد تومانی محتکران در تهران فرمانده نیروی انتظامی: بزرگداشت یاد شهدا و ایثارگران باعث ارتقای روحیه ماموران ناجا می‌شود حمایت مجدد چین و روسیه از ایران همزمان با تشکیل گروه اقدام ضدایرانی ترامپ حمایت مجدد چین و روسیه از ایران همزمان با تشکیل گروه اقدام ضدایرانی ترامپ حمایت مجدد چین و روسیه از ایران همزمان با تشکیل گروه اقدام ضدایرانی ترامپ حمایت مجدد چین و روسیه از ایران همزمان با تشکیل گروه اقدام ضدایرانی ترامپ حمایت مجدد چین و روسیه از ایران همزمان با تشکیل گروه اقدام ضدایرانی ترامپ حمایت مجدد چین و روسیه از ایران همزمان با تشکیل گروه اقدام ضدایرانی ترامپ