رونمائی از انزوای آمریکای ترامپ

بسم‌الله الرحمن الرحیم
تشکیل کارگروه ویژه اقدام علیه ایران در وزارت امور خارجه آمریکا با استقبال سرد رسانه‌ها و محافل خبری در سراسر جهان مواجه شده است. اگرچه مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا امیدوار است با اعلام شروع جنجالی این کارگروه به اهدافی دست یابد که آمریکای ترامپ تاکنون دست نیافته، ولی واکنش سرد رسانه‌های داخلی آمریکا در مقیاس جهانی به خوبی نشان می‌دهد که این اقدام واشنگتن هم رنگ و بوی صرفاً تبلیغاتی دارد و حتی مجریان و طراحانش هم چندان امید و انتظاری به کارآئی این شگرد تبلیغاتی ندارند.
عمده‌ترین دلیل برای بی‌اعتباری طرح تشکیل کارگروه اقدام علیه ایران، این است که جنس فعالیت‌های وزارت خارجه هر کشوری عمدتاً در چارچوب مناسبات و روابط سیاسی با سایر کشورها معنی و مفهوم واقعی خود را پیدا می‌کند. معمولاً احتیاجی به تبلیغات رسانه‌ای به ویژه از نوع جنجالی آن احساس نمی‌شود اما اگر یک وزیر خارجه که تخصص اصلی آن در جاسوسی، جنگ روانی و سیاه نمائی علیه دیگران باشد، به تناسب روحیات اصلی خود ترجیح می‌دهد به تبلیغات و جوسازی‌های رسانه‌ای متوسل شود تا بلکه بر روی تنهائی آمریکا در این زمینه سرپوش بگذارد و مشخصاً به سایر کشورها چنین وانمود کند که حتی در اوج تنهائی و انزوا هم برای دشمنی با ایران جدی است و هرگز از تصمیم و اقدام خود، هر چند به تنهائی، منصرف نخواهد شد.
در این میان حتی انتخاب زمان رونمائی از این طرح نیز معنی‌دار است. آمریکای ترامپ زمان رونمائی از این طرح را نزدیک به سالروز کودتای ننگین 28 مرداد ماه 1332 برگزیده تا نشان دهد آمریکای ترامپ همچنان پیرو سیاست‌های کثیف استعماری آمریکا در گذشته است و ذره‌ای از معیارهای ضدانسانی و تهاجمی آن دوره سیاه و پرننگ و نکبت تغییر نکرده است.


اگرچه ترامپ، جان بولتون و مایک پمپئو خواستار تغییر روش و تغییر سیاست‌های ایران هستند لکن این آمریکای ترامپ است که باید سیاست‌های شرم آور خود را نه تنها در قبال ایران بلکه در قبال دنیای معاصر تغییر دهد و اگر بتواند، رفتاری انسانی و در خور معیارهای انسانی و منطبق بر هنجارهای بین‌‌‌المللی را در پیش گیرد. تصادفی نیست که «برایان هوک» رئیس گروه جنجالی اقدام علیه ایران قبل از رونمائی از این طرح در اروپا با برخی مقامات اروپائی در این باره مذاکراتی داشته ولی نتوانسته آنها را به اعلام همراهی و همکاری علیه ایران متقاعد سازد. هفته گذشته سفیر آمریکا در انگلیس از لندن خواست در دشمنی علیه ایران با ترامپ همراه شود. اگرچه واکنش لندن به این درخواست واشنگتن رسانه‌ای نشده است، لکن همین سکوت لندن می‌تواند مراتب تعجب و تردید انگلیس را به ویژه با توجه به پیامدهای احتمالی چنین رفتار و تصمیمی انعکاس دهد.
موضوع مهمتر در این زمینه اینکه دارودسته ترامپ دقیقاً در شرایطی از طرح اقدام علیه ایران رونمائی کرده‌اند که ترامپ نه تنها در مقیاس جهانی بلکه درون مرزهای جغرافیائی آمریکا هم کاملاً منزوی، منفور و ناکام جلوه گر شده است. دقیقاً در همین روزها، مجموعه‌ای متشکل از 350 روزنامه آمریکائی در یک حرکت هماهنگ و نمادین، سرمقاله‌های خود را به انتقاد صریح و نافذ در قبال ترامپ و سیاست‌های نادرست او اختصاص دادند و قویاً از وی خواستند فوراً در افکار و اندیشه‌های مسموم خود تجدیدنظر کند.
بازخورد چنین حرکتی از جانب رسانه‌های آمریکا هرچه باشد، در این طرح دارودسته ترامپ و روند تحولات داخلی و بیرونی آمریکا تناقض عجیبی به چشم می‌خورد که بعید است از دید ناظران مخفی مانده باشد و آن اینکه ترامپ در عین آنکه اساس طرح ضدایرانی خود را بر روی توانمندی تبلیغاتی رسانه‌ها بنا کرده، امروزه نزد رسانه‌های آمریکا و در فضای جهانی در اوج انزوای زجردهنده‌ای قرار دارد که در تاریخ معاصر به کلی بی‌سابقه بوده است.
سایر اخبار این روزنامه
آغاز عرضه سکه‌های پیش فروش شده مروری بر مکاتبات آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با صدام حسین برای برقراری صلح و آزادیِ آزادگان دوازده نامه عمران خان رسما نخست‌وزیر پاکستان شد رونمائی از انزوای آمریکای ترامپ حمایت مجدد چین و روسیه از ایران همزمان با تشکیل گروه اقدام ضدایرانی ترامپ سی.ان.ان: بمبی که دانش‌آموزان یمنی را به خاک‌وخون کشید، ساخت آمریکا بود نماینده آشوریان در مجلس: جامعه آشوریان نیاز به پدرخواندگی آمریکا ندارند حمایت مجدد چین و روسیه از ایران همزمان با تشکیل گروه اقدام ضدایرانی ترامپ سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داد توزیع سبد غذایی میان اقشار آسیب پذیر از شهریور نقشه شوم آمریکا بعد از مرگ داعش دکتر روحانی انتخاب نخست‌وزیر جدید پاکستان را تبریک گفت سخنی با بزرگان حوزه قم رئیس جمهور با تبریک فرا رسیدن سالگرد استقلال اندونزی: توسعه روابط دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی، ثمرات ارزنده‌ای برای دو ملت و جهان اسلام خواهد داشت رئیس پلیس تهران اعلام کرد شناسایی 9 انبار 320 میلیارد تومانی محتکران در تهران فرمانده نیروی انتظامی: بزرگداشت یاد شهدا و ایثارگران باعث ارتقای روحیه ماموران ناجا می‌شود حمایت مجدد چین و روسیه از ایران همزمان با تشکیل گروه اقدام ضدایرانی ترامپ حمایت مجدد چین و روسیه از ایران همزمان با تشکیل گروه اقدام ضدایرانی ترامپ حمایت مجدد چین و روسیه از ایران همزمان با تشکیل گروه اقدام ضدایرانی ترامپ حمایت مجدد چین و روسیه از ایران همزمان با تشکیل گروه اقدام ضدایرانی ترامپ حمایت مجدد چین و روسیه از ایران همزمان با تشکیل گروه اقدام ضدایرانی ترامپ حمایت مجدد چین و روسیه از ایران همزمان با تشکیل گروه اقدام ضدایرانی ترامپ