کنگره علیه رییس‌جمهور

۶۰ مقام سابق آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا با امضای نامه‌ای اقدام اخیر دونالد ترامپ برای لغو مجوز امنیتی جان برنان، مدیر اسبق این سازمان را محکوم کردند‌.
این اقدام یک روز پس از آن رخ داد که ۱۲ مدیر سابق سیا به همراه معاونان‌شان نیز در بیانیه‌ای اقدام ترامپ در لغو مجوز امنیتی جان برنان را بی‌سابقه و نسنجیده خوانده و آن را در راستای سرکوب آزادی بیان دانستند‌.
روسای سابق سیا که از سوی روسای‌جمهور سابق جمهوریخواه و دموکرات منصوب شده بودند و این تصمیم ترامپ را محکوم کردند شامل رابرت گیتس، جورج تنت، پورتر گاس، لئون پانتا و دیوید پترائوس هستند‌. در عین حال ده‌ها مقام اطلاعاتی سابق دیگر حمایت‌شان را از این بیانیه اعلام کردند‌. در این بیانیه آمده است: اقدام رییس‌جمهور نسبت به جان برنان و تهدیدهایش برای دست زدن به اقدام مشابه علیه دیگر مقام‌های سابق اصلا هیچ توجیهی که منجر به لغو مجوزهای امنیتی شود،‌ نداشته و تماما در راستای تلاش برای سرکوب آزادی بیان است‌.
آنها این اقدام دونالد ترامپ را نامناسب و به شدت تاسف‌برانگیز خوانده و تاکید کردند: ما هرگز تاکنون سابقه نداشته که ببینیم از لغو مجوزهای امنیتی به عنوان یک ابزار سیاسی همانطور که در این مورد شاهد بودیم، استفاده شود‌.


دو نفر از امضاکنندگان این بیانیه شامل جیمز کلاپر، مدیر سابق اطلاعات ملی و مایکل هیدن، مدیر سابق سیا به گفته ترامپ در فهرست کسانی هستند که به زودی ممکن است آنها هم مجوز امنیتی خود را از دست دهند‌. معمولا مقام‌های اطلاعاتی سابق آمریکا مجوز دسترسی امنیتی خود را بعد از اتمام سمت‌شان حفظ می‌کنند تا جانشین‌های آنها بتوانند بر سر مسائل روز با آنها رایزنی داشته باشند‌.
تحلیلگران و مدیران اجرایی سابق سیا نیز در این محکومیت با روسایشان هم صدا شده و هشدار دادند: کشور ما در صورتی که گرفتار یک آزمون سیاسی پیش از اجازه به کارشناسان کارکشته برای طرح نظرهایشان شود، در این صورت ضعیف خواهد شد‌.
این ۶۰ نفر استدلال کردند که مقام‌های دولتی سابق این حق را دارند که دیدگاه‌های غیرطبقه‌بندی شده خود را درخصوص آنچه به عنوان مسائل امنیت ملی حساس تلقی می‌کنند بدون ترس از مجازات مطرح کنند‌. آنها همچنین گفتند که امضاهایشان لزوما به معنی موافقت با دیدگاه‌های مطرح شده از سوی برنان و یا نحوه ابراز این دیدگاه‌ها نیست‌.
ترامپ در حالی چهارشنبه گذشته مجوز امنیتی برنان را لغو کرد که گفت این مدیر اسبق سازمان سیا از وضعیت خود برای طرح ادعاهای بی‌پایه و اساس استفاده می‌کرده است‌. در عین حال مارک وارنر، دموکرات ارشد کمیته اطلاعات سنای آمریکا در بیانیه‌ای گفت: قرار است چند روز دیگر یک اصلاحیه جدید قانون اساسی تحویل کنگره آمریکا شود که در صورت تصویب دیگر دونالد ترامپ اجازه لغو مجوزهای امنیتی را به اختیار خود نخواهد داشت‌.
وارنر در پستی در توئیتر نوشت: من چند روز دیگر اصلاحیه‌ای را پیشنهاد خواهم کرد که نمی‌گذارد رییس‌جمهور با لغو دلبخواه مجوزهای امنیتی اقدام به مجازات و مرعوب ساختن منتقدانش کند‌. گوش به زنگ باشید‌.
طرح دموکرات‌ها برای مقابله با اقدامات خودسرانه ترامپ
این در حالی است که طی روزهای آینده قرار است یک اصلاحیه قانونی در کنگره آمریکا مطرح شود که بر اساس آن مانع از اقدامات ترامپ در لغو گواهی عدم سوءپیشینه امنیتی منتقدان و مخالفانش خواهد شد‌.
مارک وارنر، سناتور ارشد کمیته اطلاعات سنای آمریکا گفت: طی روزهای آینده یک اصلاحیه قانونی در کنگره مطرح می‌شود که در صورت تصویب نهایی مانع از آن خواهد شد که دونالد ترامپ مانع از دستیابی مقام‌های سابق و منتقدانش به اسناد اطلاعاتی شود‌.
بر اساس این گزارش وی افزود: طی هفته آینده یک اصلاحیه قانونی را معرفی و مطرح خواهم کرد تا مانع از مجازات و ارعاب از سوی ترامپ علیه منتقدان و مخالفانش شود؛ مجازات و ارعابی که به واسطه لغو گواهی عدم سوءپیشینه امنیتی صورت می‌گیرد‌.
جان برنان، از سرسخت‌ترین منتقدان ترامپ بود و به شدت سیاست خارجی رییس‌جمهور آمریکا را آماج حملات انتقادی خود قرار می‌داد‌. کاخ سفید اعلام کرده است که قصد بازنگری در گواهی عدم سوءپیشینه امنیتی سایر مقام‌های دولت اوباما از جمله جیمز کومی مدیر سابق اف‌بی‌ای و جیمز کلاپر مدیر سابق اطلاعات ملی آمریکا را دارد‌.
جان برنان: ترامپ سرمست از قدرت است
رییس سابق سازمان سیا بعد از آنکه دونالد ترامپ مجوز امنیتی وی را لغو کرد، انتقادهای جدیدی از ترامپ مطرح کرده و او را سرمست از قدرت خواند‌.
جان برنان در مصاحبه با ریچل مادوو در شبکه ام‌اس‌ان‌بی‌سی اظهار کرد: فکر می‌کنم در حال حاضر کشور به سبب آنچه که ترامپ انجام داده و مسوول انجام دادن آن است، در بحران قرار دارد‌. وی تصریح کرد: همین طور جمهوریخواهان در کنگره نیز که به او اجازه عمل داده‌اند و منتظر هستند که یک فاجعه اتفاق بیفتد، ‌باید قبل از این علیه کسی که آشکارا و واضح مسوولیت‌هایش را بدون هیچگونه در نظر گرفتن هدفی و همین‌طور در نظر گرفتن عقل سلیم از نقطه نظر امنیت ملی اجرا نمی‌کند، صحبت و با او مخالفت می‌کردند‌. برنان همچنین به مادوو اظهار کرد که بعد از آنکه ترامپ مجوز امنیتی او را لغو کرده او اکنون در حال بررسی گزینه‌های قانونی خود است و می‌خواهد جلوی تکرار این نوع سوءاستفاده را در آینده توسط ترامپ بگیرد‌.
در عین حال کاخ سفید اعلام کرده که آماده است مجوز امنیتی چند مقام اطلاعاتی سابق دیگر را نیز لغو کند‌. از طرفی کاخ سفید این موضوع را که لغو این مجوز یک اقدام تلافی‌جویانه بوده رد کرده و گفت: این کار را در پاسخ به دروغگویی و تفسیرهای دیوانه‌وار برنان انجام داده است‌.
احتمال شکست تاریخی جمهوریخواهان در انتخابات
این در حالی است که پایگاه خبری هیل در گزارشی با اشاره به تداوم نارضایتی‌ها از سیاست‌ و عملکرد دونالد ترامپ نوشت: این موضوع می‌تواند به شکستی مفتضحانه و تاریخی برای جمهوریخواهان در انتخابات آتی مجلس نمایندگان منجر شود‌. این رسانه با تحلیل نتایج انتخابات میان دوره‌ای برگزار شده طی ماه‌های گذشته می‌نویسد: در انتخابات‌هایی که در ایالت‌های حامی جمهوریخواهان برگزار شده، نامزدهای حزب دموکرات عملکرد بهتری از هیلاری کلینتون داشته‌اند‌.
این گزارش با ارائه آماری می‌افزاید: همزمان نامزدهای جمهوریخواه در همه این انتخابات‌‌ها به جز دو مورد، درصد آرای کمتری نسبت به ترامپ کسب کرده‌اند‌. هیل تصریح کرد: چنانچه همین روند در انتخابات ماه نوامبر ادامه یابد، جمهوریخواهان در بدترین حالت 72 کرسی خود در مجلس نمایندگان را از دست خواهند داد‌.
گزارش می‌افزاید: در صورت تحقق این امر، این بزرگ‌ترین شکست حزبی در انتخابات کنگره از 1948 تاکنون خواهد بود‌. گرچه عوامل متعددی می‌تواند از وقوع آن جلوگیری کند‌. انتخابات کنگره آمریکا ششم نوامبر (15 آبان 97) خواهد بود و در آن تمامی 435 کرسی مجلس نمایندگان و یک‌سوم از کرسی‌های مجلس سنای این کشور به رای گذاشته خواهد شد‌. هم‌اکنون جمهوریخواهان با 236 کرسی در مجلس نمایندگان و 51 کرسی در مجلس سنا، در اکثریت هستند‌. سیاست‌های جنجالی ترامپ در یک سال و نیم گذشته و همراهی کنگره آمریکا با این سیاست‌ها موجب شده است که دموکرات‌ها تلاشی دوچندان برای انتخابات آینده داشته باشند‌.