تدارک استیضاح وزیران

گروه سیاسی- وضعیت صنعت کشور بعد از اجرای تحریم‌های مجدد در سردرگمی عجیبی به سر می‌برد. از تولیدکنندگان داخلی تا واردکنندگان در صنایع مختلف موج نارضایتی را در بین مردم و اصناف مختلف ایجاد کرده‌اند‌. مصرف‌کنندگان مشکلات کنونی را تیم اقتصادی می‌دانند و ایجاد تغییر در وزارت صنعت را راهکاری برای برون‌رفت‌. به همین منظور استیضاح وزیر اقتصاد و سوال از وزیر صنعت در دستور کار بهارستان‌نشین‌ها قرار دارد‌. احمد امیرآبادی‌فراهانی عضو هیات‌رییسه مجلس درخصوص استیضاح وزیر اقتصاد گفت: گزارش این استیضاح اخیر از کمیسیون اقتصادی به هیات‌رییسه آمده و اگر امضاهای آن از حد نصاب نیفتد، احتمالا اعلام وصول می‌شود‌.
طبق گفته مقام معظم رهبری عمده مشکلات اقتصادی ما ریشه داخلی داشته و از نحوه مدیریت دستگاه‌های ما نشات می‌گیرد. از مطالبات مردم هم تغییر در تیم مدیران وزارت‌های اقتصاد، کشاورزی، صنایع و معادن و برخی مدیران دیگر است لذا برخی از مردم و نمایندگان از دولت انتظار دارند با قدرت به کار خود ادامه دهد و با دادن تغییرات در بدنه خود برای مردم کار کنند‌.
لزوم استیضاح این وزرا در نگاه برخی به قدری جدی است که معتقدند به جای وزیر کار باید هر چه زودتر وزیر اقتصاد استیضاح می‌شد چراکه برخی بی‌تدبیری‌ها باعث ایجاد مشکلات در جامعه و افزایش قیمت‌ها شده است‌.
با توجه به مشکلات اقتصادی و مدیریت نامناسبی که در وضعیت اقتصادی وجود دارد مجلس فقط به استیضاح وزیر کار اکتفا نمی‌کند و استیضاح وزیر اقتصاد اولویت اساسی مجلس است‌. بر این اساس نمایندگان نامه‌هایی به رییس‌جمهور مبنی بر تغییر تیم اقتصادی دولت ارسال کردند اما دولت در این زمینه اقدامی انجام نداده و نمایندگان از جایگاه قانونی خود یعنی سوال و استیضاح وارد شده‌اند و اقداماتی هم انجام دادند‌. لذا با توجه به اینکه استیضاح کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی در کمیسیون اقتصادی مورد بررسی قرار گرفته است، این موضوع هم به زودی از سوی نمایندگان مجلس پیگیری می‌شود‌.


اما مجلس شورای اسلامی پس از یک هفته تعطیلی و سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه، در هفته پایانی مردادماه، پنج تن از وزرا را برای پاسخگویی به سوالات، به کمیسیون‌های تخصصی مجلس می‌کشانند‌.
در هفته پیش رو کمیسیون اقتصادی مجلس رای‌گیری در خصوص تقاضای تعدادی از نمایندگان برای تحقیق و تفحص از بررسی عملکرد بنگاه‌های اقتصادی صندوق بازنشستگی کشوری را در دستور کار دارد‌. همچنین ادامه بررسی لایحه مالیات بر ارزش افزوده دیگر دستور کار این کمیسیون است‌. کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم دعاوی مطروحه ایران و آمریکا در دادگاه بین‌المللی لاهه در خصوص خروج آمریکا از برجام و مصادره دو میلیارد دلار از دارایی‌های ایران توسط آمریکا را بررسی می‌کند‌.
ضمن اینکه دوشنبه وزیر امور خارجه برای پاسخگویی به سوالات تعدادی از نمایندگان در کمیسیون مذکور حضور می‌یابد‌. امروز کمیسیون انرژی مجلس میزبان رضا اردکانیان، وزیر نیرو است تا به سوالات تعدادی از نمایندگان پاسخ دهد‌.
کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هم رسیدگی به عملکرد چهار ماهه منابع و مصارف هدفمندی یارانه‌ها مندرج در تبصره 14 قانون بودجه سال‌جاری و دعوت از رییس بنیاد مستضعفان جهت ارائه گزارش اقدامات بنیاد در زمینه اجرای طرح‌های عمرانی و زیربنایی کشور را در دستور کار دارد‌.
همچنین بررسی مسائل، مشکلات و چالش‌های پیش روی صنعت دارو و تجهیزات پزشکی در مواجهه با تحریم‌های پیش رو با حضور رییس مجلس و وزیر بهداشت جزو دستور کارهای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس است‌.
طرح استیضاح سید محمد بطحایی و عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزرای آموزش و پرورش و کشور، از سوی هیات‌رییسه مجلس به کمیسیون‌های آموزش و تحقیقات و شوراها و امور داخلی کشور ارجاع شده است که این هفته بررسی می‌شود در صورتی که حداقل 10 تن از متقاضیان استیضاح از پاسخ‌های وزرای مربوط قانع نشوند این دو استیضاح از سوی هیات‌رییسه اعلام وصول می‌شود‌. بررسی مسایل و مشکلات صنایع پتروشیمی و برنامه‌های دولت جهت تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع پایین‌دستی با حضور مدیران مرتبط از دستگاه‌های اجرایی و تشکل‌های بخش خصوصی هم در دستور کار کمیسیون صنایع قرار دارد‌.
همچنین ادامه بررسی طرح اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان با حضور معاونان ذی‌ربط سازمان برنامه و بودجه، وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان، سازمان نظام کاردانی و مرکز پژوهش‌های مجلس در دستور کار کمیسیون عمران مجلس قرار دارد‌.
در هفته پایانی مرداد ماه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس بررسی طرح مبارزه با جرایم اقتصادی و رسیدگی به طرح حمایت از مالکیت صنعتی را در دستور کار دارد‌.
کمیسیون کشاورزی مجلس هم بررسی آخرین وضعیت خرید گندم و پرداخت مطالبات کشاورزان و اجرای قوانین ذیربط در این موضوع و برنامه دولت برای تعیین قیمت خرید محصولات مشمول خرید و قیمت تضمینی در سال زراعی 98-97 و بررسی وضعیت صادرات محصولات کشاورزی را در دستور کار دارد‌.
قرائت گزارش تفحص از مدیران دوتابعیتی‌
اما بررسی ایرادات شورای نگهبان به طرح اصلاح موادی از قانون آیین‌نامه داخلی مجلس، ادامه بررسی لایحه حفاظت از خاک، - ادامه رسیدگی به لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان، بررسی لایحه یک‌فوریتی ایجاد هشت منطقه آزاد تجاری- صنعتی و ۱۲ منطقه ویژه اقتصادی، بررسی طرح یک‌فوریتی عمران و توسعه روستایی، بررسی طرح یک فوریتی اصلاح برخی از قوانین مربوط به تابعیت، بررسی طرح یک‌فوریتی تشدید مبارزه با مفاسد اقتصادی در دستگاه قضایی و سازمان تعزیرات حکومتی، گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد مسکوت ماندن طرح یک فوریتی ساماندهی بازار خودرو در دستور کار جلسات علنی این هفته مجلس است‌.
وزیر دفاع نیز روز دوشنبه هفته جاری برای ارائه گزارش وضعیت دفاعی کشور، در جلسه غیرعلنی مجلس حضور می‌یابد‌. احمد امیرآبادی فرهانی عضو هیات‌رییسه مجلس از حضور امیر سرتیپ حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در جلسه غیرعلنی روز دوشنبه ۲۹ مردادماه خبر داد و اظهارداشت: وزیر محترم دفاع در این جلسه غیرعلنی که در آستانه روز صنایع دفاعی برگزار می‌شود، گزارشی از آخرین وضعیت توانمندی‌های دفاعی کشور به ویژه در حوزه موشکی را به نمایندگان مجلس ارائه می‌دهد‌.
در جلسات علنی این هفته مجلس، سوالات عبدالحمید خدری نماینده مردم بوشهر از سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سوالات نادر قاضی پور و علیرضا محجوب نمایندگان ارومیه و تهران و غلامرضا کاتب نماینده گرمسار از بیژن زنگنه وزیر نفت در صحن مجلس بررسی خواهد شد‌.
بر اساس اعلام هیات‌رییسه مجلس، این هفته قرائت گزارش کمیسیون اقتصادی درباره تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از نحوه واگذاری هلدینگ پتروشیمی باختر به بخش خصوصی و قرائت گزارش نهایی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مورد تحقیق و تفحص از وضعیت افراد دوتابعیتی و دارای گرین‌کارت در حوزه مسوولان و مدیران ارشد کشور در دستور کار جلسات علنی مجلس قرار خواهد داشت.