«همدلی» از شیوه‌های جدید خودکشی نوجوانان در کشور گزارش می‌دهد کُشتن خویشتن یا سُخره نیستی

آسو محمدی‪-‬ مرگ را دست‌انداخته‌اند؛ نسلی که نیستی را به سخره گرفته و سرگرم بازی با مرگ در پیچ نوجوانی‌ست. آبان‌ماه گذشته بود که سقوط 2دختر نوجوان از پل چمران اصفهان خبرساز شد؛ نوجوانانی که قبل از سقوط، صدای خود را ضبط و در فایل صوتی با خانواده خود خداحافظی کرده‌ و با خنده و ذوق به استقبال مرگ رفتند. برای این سِن و سال، خبری تکان‌دهنده بود. این‌گونه فجیع به کشتن خود برخاستن. در ادامه این موضوع روز گذشته معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش گفت: «در حوزه جوانان خودکشی‌هایی داریم که به صورت تفریحی هستند. جوانی را داریم که هیچ مشکلی اعم از اقتصادی یا درگیری خانوادگی‌ نداشته و فقط به عنوان تفریح اقدام به خودکشی و از خودش فیلم تهیه کرده است.» همین هفته گذشته بود که زن جوان در حالی که با همسرش از طریق اینستاگرام صحبت می‌کرد مقابل چشمان حیرت‌زده او خودکشی کرد. در سال‌های اخیر، آمار خودکشی در ایران و کشورهای خاورمیانه به حد بی‌سابقه‌ای گسترش یافته است. انواع نوظهوری از این پدیده، نظیر عملیات انتحاری در راه اهداف مذهبی و سیاسی یا اقدام به خودکشی به عنوان چالش یا سرگرمی، نیز به شدت بر این آمار تکان‌دهنده افزوده‌اند. این خودکشی‌ها چه انگیزه‌هایی دارند و چگونه باید آن‌ها را فهم کرد؟
ظهور مسائل نوپدید در حوزه جوانان
یک زمانی بود که می‌گفتند خودکشی بر اثر فشارهای روحی و روانی یا اقتصادی است و قطعا دلیل عمده آن هم همین است، اما حالا این دلایل به پستو رفته است. معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به آمار نگران‌کننده خودکشی در کشور و انوع جدید آن توضیح داد: در این زمینه همواره شاهد بروز مشکلاتی هستیم و در این راستا باید گفت مسائل نوپدید در حوزه جوانان رخ داده‌است، به طور مثال مسئله مواد مخدر و اعتیاد در بین جوانان هر روز یک فرم جدیدی دارد و سن مصرف‌کنندگان در حال کاهش است.همچنین نوع مواد و قرص‌هایی که در مراسم‌ها و جشن‌ها برگزار می‌شود هر روز متفاوت‌تر می‌شود. تندگویان، در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به برنامه‌ها و اهداف این معاونت برای پیشگیری و مقابله با آسیب‌های اجتماعی حوزه جوانان گفت: بحث پیشگیری و مقابله با آسیب‌های اجتماعی به عهده ما نیست، برای رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی، شورای اجتماعی کشور داریم که البته خودمان هم عضو آن شورا هستیم. در شورای اجتماعی کشور تحلیل‌هایی بر اساس آسیب‌هایی موجود در جامعه صورت می‌گیرد و هر ماه هم یک جلسه‌ای برگزار می‌شود تا وظایفی که هر بخش در مواجهه با آسیب‌های اجتماعی دارد به آن ابلاغ می‌شود.
لرستان و کهگیلویه و بویراحمد در صدر


تندگویان تصریح کرد: «استان‌های لرستان و کهگیلویه و بویراحمد بیشترین آمار خودکشی را دارند و آمار خودکشی بی‌ارتباط با اشتغال و بیکاری نیست.» موضوعی که باید به صورت روانشناسی و روانکاوی به آن پرداخته شود. موضوع اصلی در این زمینه آموزش و پرورش است. در حوزه آسیب‌های اجتماعی و مهارت‌های زندگی آموزش‌های خاصی هست که باید در آموزش و پرورش اتفاق بیفتد. معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به نقش آموزش و پرورش در جلوگیری از رشد آسیب‌های اجتماعی تاکید کرد: «یک جوان زیر نظر آموزش و پرورش ممکن است، نهایتا یک فرد درس‌خوان باشد، اما مهارت‌های اجتماعی و فیزیکی را یاد نمی‌گیرد و وقتی آسیب‌ها برای او ایجاد شد تازه تحویل ما داده می‌شود که از آن موقع به بعد جبرانش خیلی سخت است, زیرا جوان دیگر خشونت‌ها را یاد گرفته و حتی برخی از آنها را تجربه کرده است.»
خودکشی به عنوان راه حل؟
از سوی دیگر کسانی هستند که با کشتن خویش در جست‌وجوی راهی برای رهایی از رنج خود هستند. زنده بودن و زندگی کارِ آسانی نیست، و خودکشی راه حلی برای رهایی از آن است، با این خیال که لابد بعد از آن، می‌توان آسوده بود. گاه از سر دل‌سوزی و همدردی، و گاه از سر نگرانی، مردم تصور می‌کنند که خودکشی‌کنندگان، مرگ را مسیری آسان برای حل مشکلات یافته‌اند. حتی گاه شماتت می‌کنند و کنایه می‌زنند که ماندن و زندگی کردن سخت‌تر بوده و این کار، کار ضعیفان است. اما آیا زندگی در تباهی، به شجاعتی بیشتر از انتخاب مرگ نیاز دارد؟
اگر خودکشی نه راه حل باشد و نه روش، شاید که باید پذیرفت بخشی از سرنوشت ما است. انسان تنها موجود زنده‌ای است که به پایان کار خود آگاه بوده، و تنها کسی است که مرگ‌اندیش است. نتیجه‌ چنین خودآگاهی بزرگی، باید که کوشش او برای تداوم زندگی باشد. اما اگر «مرگ» سرنوشتِ محتومِ ما است، پس چرا پایان کار در اراده‌ ما نباشد؟ بدین معنی، هرچه خودآگاهی به فرجام کارمان عمیق‌تر باشد، امکان انتخاب ارادیِ آن بیشتر خواهد شد. و این خودآگاهی زمانی عمیق‌تر می‌شود که بندهای زندگی گسسته‌تر شوند و امید هرچه کم‌رمق‌تر باشد. مگر حقیقت زندگی چنین نیست؟ به این معنی، انتخاب خودخواسته‌ مرگ، در سرزمین‌های ما، به عنوان واقعیت سرنوشت ما نیز هست. جایی که رنگ زندگی آن قدر فریبنده نیست که به ترس از مرگ بیانجامد.
اگر در فکر خودکشی هستید، بدانید که...
اما اگر در فکر خودکشی هستید بدانید که خودکشی یک راه حل نیست و برای هر مشکلی راه حلی وجود دارد و این یک شعار نیست اما متاسفانه چون فردی که در فکر خودکشی است دچار دید تونلی می‌شود و نمی‌تواند این راه‌ها را ببیند، اما دید تونلی چیست؟ وقتی که بچه بودیم از توی یک لوله بیرون را نگاه می‌کردیم. دایره دیدمان خیلی کم و اطرافش تاریک بود. این دید را تونلی می گویند. اگر من این لوله را کنار بگذارم می بینم چقدر این دید وسیع است. افسردگی دید را تنگ و تاریک و فرد را نزدیک بین روانی می‌کند. به همین دلیل به افرادی که دچار این حالت می‌شوند می‌گویند به روان پزشک مراجعه کنند نه برای نصیحت شدن که برای کنار زدن این لوله.
در این میان شاید بتوان گفت که در منطقه‌ ما، انبوه کسانی که خودکشی می‌کنند، کشتن خود را به رفتاری عمومی تبدیل کرده‌اند. آن نوجوانانی که در فضای مجازی خودکشی لایو در اتاق‌شان را پخش می‌کنند یا خود را از بالای پل‌ها آویزان نیستی می‌کنند تا در کنار دیگران به کام مرگ روند، خود را به قتل می‌رسانند تا از بودن خویش آسوده شوند. روزی نیست که خبر خودکشی جوانان و پیران و زنان و مردان به علت خشم از زندگی و یا ناتوانی از تحمل رنج‌های آن منتشر نشود، برخلاف بیماری که در می‌رسد و ناخواسته جان می‌ستاند، اهمیت خودکشی در اراده‌ای است که پشت آن نهفته است اما خودکشی از سر تفریح را چگونه می‌توان توجیه کرد؟
با این حال خودکشی در ایران و سرزمین‌های پیرامون آن، خبری روزانه است. شنیدن خبر خودکشی دردآور است و به جز درد برای اطرافیان، حس عذاب وجدان را هم همراه می آورد که چرا نتوانستند جلوی چنین عملی را بگیرند.
سایر اخبار این روزنامه
«همدلی» عاقبت کم‍پین «فرزندت کجاست» و ا رائه تصویرهای غیرواقعی از زندگی برخی از آقازاده‌ها را ارزیابی کرد به مناسبت سالگرد درگذشت بانوی غزل آزادی، سیمین بهبهانی بهار جاودان کوفی عنان، دبیر کل پیشین سازمان ملل متحد در هشتادسالگی درگذشت خداحافظی با آقای سازمان ملل کودتای 28 مرداد با نام شعبان جعفری گره خورد؛ از کودتا تا مرگ روشنفکر مثل «شعبون بی مخ»! «همدلی» عاقبت کم‍پین «فرزندت کجاست» و ا رائه تصویرهای غیرواقعی از زندگی برخی از آقازاده‌ها را ارزیابی کرد «همدلی» از شیوه‌های جدید خودکشی نوجوانان در کشور گزارش می‌دهد کُشتن خویشتن یا سُخره نیستی احمد توکلی: حکومت، موظف به دفاع از آزادی و استقلال رسانه‌هاست بازخوانی بینش سیاسی- اجتماعی محمد مصدق به بهانه سالروز کودتا 28 مرداد مردی که تاریخ را نوشت هرمز شریفیان مصدق‌السلطنه نه؛ «معتمدالمُلک» سایه ترکمنچای در قرارداد اردوگاه شهید باهنر زندگی در آلونک‌هایی که هیچ ندارد