مردم ترکیه با فروش دلارهای خود به کمک دولتشان آمدند


رئیس جمهور آمریکا که در جنگ اقتصادی خود علیه کشورها، به گفته وزیر خارجه ترکیه، دوست و دشمن نمی‌شناسد، طی روزهای اخیر لحن خود را علیه مقامات ترکیه، در حالی تندتر کرده که مردم این کشور در کنار دولت ایستاده‌اند و روند سقوط ارزش «لیر» (واحد پول ترکیه) نیز مثل گذشته نیست و حتی در مقطعی، متوقف نیز شده بود.
در روزهای گذشته بسیاری از مردم این کشور دلارهای خود را به بانک‌ها و مراجع دولتی فروختند و حتی برخی از مردم، به نشانه عشق به میهن، دلارهای خود را به آتش کشیدند و خرید کالاهای آمریکایی را تحریم کردند.
این همراهی مردم با دولت برای نجات پول ملی، همان‌طور که گفته شد، جلوی سقوط ارزش لیر را گرفت و آن را متوقف کرد. اگرچه پس از آن نیز روند کاهش ارزش لیر ادامه یافت.
در هر حال، ماجرای فوق ثابت کرد، همراهی مردم با دولت اهمیت دارد، هر چند سیر نزولی ارزش لیر، به عوامل دیگری نیز ربط پیدا می‌کند.


ترامپ پیش از این از آنکارا خواسته بود کشیش «اندرو برونسون» را آزاد کند و پس از امتناع آنکارا از این اقدام، بر صنایع وارداتی فولاد و آلومینیم از ترکیه به آمریکا، تعرفه‌های سنگین بست.
کشیش برونسون در پی وقوع کودتای نافرجام 25 تیر 1395 در ترکیه، توسط نیروهای امنیتی این کشور، به جرم جاسوسی، دستگیر و زندانی شده است.
کارشناسان می‌گویند، مسئله کشیش برونسون، بهانه بوده و آمریکا مخالف سیاست خارجی «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه است. مخالفت آنکارا با انتقال سفارت آمریکا به قدس، توسعه روابط ترکیه و روسیه، خرید سیستم‌های دفاع موشکی و تجهیزات پیشرفته نظامی توسط آنکارا از مسکو، و همراهی ترکیه با ایران در مواجهه با تحریم‌های کاخ سفید، از جمله سیاست‌هایی است که برای آمریکا ناخوشایند بوده و همین رویکردهای اردوغان، علت واقعی تحریم ترکیه توسط آمریکا است. اما در مجموع، به نظر می‌رسد که رئیس‌جمهور آمریکا در ماجرای گردنکشی و تهدید علیه ترکیه، شکست خورده و این قضیه نیز مثل ماجرای کره شمالی، برای ترامپ، مایه دردسر و سرشکستگی خواهد شد.
در ماجرای کره شمالی، رئیس‌جمهور آمریکا پس از دیدار با رهبر کره شمالی در سنگاپور، مسئله سلاح‌های موشکی و هسته‌ای پیونگ‌یانگ را حل شده اعلام کرده بود. ولی تحولات کاملاً به سمت و سوی دیگری رفته است.
در ارتباط با ترکیه نیز وقتی ترامپ متوجه شد  دستش کاملاً خالی است، سعی کرد لحن خود را کمی تهدیدآمیزتر کند تا شاید به نتیجه مطلوب خود برسد!
در همین چارچوب، دیروز ترامپ مدعی شد: «مسئله (آزاد نکردن کشیش برونسون) تمام نشده است و ما دست بسته نمی‌نشینیم و ممکن نیست اجازه دهیم شهروندان ما را بازداشت کنند.» «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه اخیراً اعلام کرد، تحریم‌های آمریکا علیه ترکیه، بی‌تأثیر است.
در حال حاضرعلاوه بر کشورهای مخالف آمریکا (مثل ایران)، متحدان این کشور نیز جانب ترکیه را گرفته‌اند. به عنوان مثال، وزرای دارایی فرانسه و ترکیه موافقت کرده‌اند که اقدامات مشترکی را برای مقابله با تحریم‌های آمریکا علیه ترکیه، انجام دهند.