صعود ارزش لیر

آفتاب یزد- گروه اقتصادی: از چند هفته پیش و با اجرایی شدن تحریم آمریکا علیه ترکیه به بهانه بازداشت یک کشیش آمریکایی در این کشور، اقتصاد ترکیه روزهای ملتهبی را پشت سر گذاشت تا جایی که ارزش لیر در بازارهای ارزی ترکیه به شدت سقوط کرد و این موضوع نگرانی دولتمردان ترکیه را برانگیخت. کار به جایی رسید که اردوغان در فراخوانی از مردم کشورش خواست که دلارهایشان را
به لیر تبدیل کنند تا ارزش پول ملی ترکیه بیش از این سقوط نکند.در تازه ترین تحول، قطر به عنوان بزرگترین متحد عرب ترکیه
به کمک اقتصاد این کشور آمده است.
امیر قطر با سفر به ترکیه و اعلام سرمایه‌گذاری 15 میلیارد دلاری این کشور در ترکیه، از متحد منطقه ای خود حمایت کرد.


به گزارش عصرایران، در شرایطی که جنگ اقتصادی و تنش سیاسی بین ترکیه و آمریکا در جریان است سفر امیر قطر به آنکارا و دیدار و گفت‌و‌گوی او با رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه، نشانه‌ای از حمایت این امیرنشین کوچک خلیج فارس از دولت اردوغان در ترکیه تعبیر و تفسیر شده است.منابع قطری گفته‌اند این سرمایه گذاری قرار است در بخش مالی و بانکی ترکیه انجام پذیرد. جزییات بیشتری از این خبر اعلام نشده است. اردوغان و "برات آلبایراک" وزیر مالیه کابینه ترکیه و داماد اردوغان با نوشتن توییت‌هایی از امیر قطر به خاطر حمایت از ترکیه در شرایط سخت کنونی سپاسگزاری کرده‌اند. از زمان اعلام سفر امیر قطر و اعلام وعده سرمایه گذاری این کشور در ترکیه، ارزش لیر ترکیه رو به صعود بوده و برای نخستین بار طی روزهای گذشته به زیر 6 لیر در برابر هر دلار آمریکا رسیده است و فردای روز سفر امیر قطر (چهارشنبه) هر دلار آمریکا زیر 5.8 لیر رسیده است.

آمریکا: ترکیه را خفه می‌کنم
همزمان با افزایش تنش‌ها میان آمریکا و ترکیه بر سر بازداشت اندرو برانسون، کشیش آمریکایی که به اتهام همکاری در کودتای نافرجام ترکیه در بازداشت آنکارا قرار دارد، استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا در جلسه کابینه به دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور
در خصوص آماده بودن تحریم‌ها برای اعمال در صورت عدم آزادی برانسون اطمینان داد.به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، منوچین در این نشست گفت: اگر آنان فورا او را آزاد نکنند، اقدامات بیشتری را نیز در نظر خواهیم گرفت.
همچنین دونالد ترامپ در این نشست اظهار کرد: آن‌ها ثابت نکرده‌اند که دوستان خوبی هستند. آن‌ها یک کشیش مسیحی بزرگ را گرفته‌اند. او بی‌گناه است.رئیس جمهور آمریکا در توییتی نوشت: «برای آزادی یک انسان بی‌گناه چیزی پرداخت نمی‌کنیم، بلکه ترکیه را خفه خواهیم کرد».یکی از مقامات کاخ سفید اظهار کرد، جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا در دیدار روز دوشنبه خود با سردار کیلیچ، سفیر ترکیه در آمریکا، هشدار جدی کشور خود را علیه ترکیه ابراز کرده و هنگامی که کیلیچ قصد داشته شرایطی را برای آزادی برانسون مطرح کند، بولتون آن را رد کرده و گفته مذاکره‌ای در این خصوص صورت نخواهد گرفت.به گفته این منبع آگاه، بولتون تنها گفته است: برانسون را آزاد کنید. وی همچنین اظهار کرده است: آن‌ها فرصت بزرگی را از دست دادند. این مشکل خیلی ساده حل می‌شود. آن‌ها اشتباه کردند و این موضوع را به مسائل دیگر ربط دادند.از سوی دیگر، مایک پنس، معاون ترامپ اعلام کرد، آمریکا هرگز در تقابل با ترکیه درباره کشیش آمریکایی کوتاه نخواهد آمد.پنس افزود، ترکیه بهتر است عزم ترامپ را درباره بازگرداندن آمریکایی‌هایی که به اشتباه در خاک یک کشور خارجی در بند هستند، محک نزند.وی در توییتر نوشت: من و ترامپ به عزم خود برای آزادی برانسون و بازگرداندن خانواده‌اش به کشور ادامه می‌دهیم. وی از آمریکایی‌ها خواست برای برانسون و همسرش تا زمان بازگشتن به کشورشان دعا کنند.

لحن آرام ترکیه
درهمین راستا «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه نیزبا تکرار انتقادات از سیاست‌های آمریکا در قبال این کشور اما با لحنی آرام گفت که واشنگتن دیگر نمی‌تواند دوست را از دشمن تشخیص بدهد.چاووش‌اوغلو طی نشست خبری در اختتامیه گردهمایی سفیران ترکیه در آنکارا، گفت: «آمریکا نمی‌داند و نمی‌تواند ببیند که دوست واقعی‌اش چه کسی است. (البته) ما هم از داشتن مشکلاتی با آمریکا هرگز خوشحال نخواهیم بود».
سایر اخبار این روزنامه
مهدی مالمیر روزنامه نگار فساد فقط مربوط به نهادهای اجرایی نیست فریدون مجلسی کارشناس بین‌الملل علی شمس اردکانی رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی «آفتابه لگن هفت دست، شام و ناهار هیچی» حکایت مدیران ایرانی است دروغ است پسرم گاوداری ندارد محمدرضا باهنر و احمدی‌نژاد هم به کمپین «فرزندت کجاست» پیوستند عواملی که باعث می‌شود روزنامه‌ها در ایران در مورد برخی موضوعات مثل فساد در توزیع کاغذ و آگهی اتحاد نداشته باشند چیست؟ سنگلج در سوگ عزت با عزت رفت توافق اولیه ترامپ و پوتین درباره خروج ایران از سوریه افتتاح شماره حساب ارزی برای کمک به فقرا وعده‌های سرخرمن در مورد معوقات بانکی دادگاه مفسدان اقتصادی علنی و از شبکه‌های صدا و سیما پخش خواهد شد صعود ارزش لیر فرار مردم ونزوئلا به کشورهای همسایه تجربه حمایت اروپا از کوبا در برابر تحریم‌های آمریکا واکنش سازمان انرژی اتمی به گزارش «چرا نیروگاه اتمی بوشهر به داد صنعت برق نمی‌رسد»