با عزت رفت

آفتاب یزد- گروه شبکه: «عزت سینمای ایران درگذشت» خبر ناراحت کننده‌ای بود که به سرعت در رسانه‌ها و فضای مجازی نقش بست و خیلی‌ها را در بهت و اندوه فرو برد. عزت سینمای ایران همان استاد عزت‌الله انتظامی معروف به آقای بازیگر است که بامداد جمعه پس از طی دوره‌ای بیماری در سن ۹۴ سالگی درگذشت. عزت‌الله انتظامی متولد سال ۱۳۰۳ در تهران بود و در طول بیش از ۵ دهه حضور در عرصه هنرهای نمایشی، آثار سینمایی ماندگاری همچون «گاو»، «اجاره‌نشین‌ها»، «هامون»، «حاجی‌واشنگتن»، «خانه عنکبوت»، «شیر سنگی»، «روز فرشته»، «روز واقعه»، «روسری آبی» و «دیوانه‌ای از قفس پرید» را به یادگار گذاشت. «هزاردستان» نیز یکی از ماندگارترین یادگاران ارزشمند عزت‌الله انتظامی از حضور در قاب تلویزیون است. حال، بسیاری از سلبریتی‌ها و بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی ضمن انتشار تصاویری از این هنرمند بزرگ در صفحات اینستاگرامی‌شان، به جامعه هنری و خانواده ایشان تسلیت گفتند.

تسلیت شخصیت‌ها
در پی این اتفاق ناگوار، مقام‌های بلندپایه دولت در پیام‌های جداگانه‌ای درگذشت عزت‌الله انتظامی پیشکسوت سینمای ایران را تسلیت گفتند.


در این راستا وزیر امور خارجه کشورمان و بانوان کمیسیون فرهنگی مجلس درگذشت مرحوم استاد عزت‌الله انتظامی را تسلیت گفتند. در پیام تسلیت محمد جواد ظریف آمده است: «خبر درگذشت هنرمند پیشکسوت و محبوب مرحوم استاد عزت‌الله انتظامی موجب تاثر گردید. این ضایعه بزرگ را به خانواده آن مرحوم، جامعه هنری کشور و مردم شریف و هنر پرور ایران تسلیت گفته، رحمت الهی برای آن فرهیخته ارجمند که عمری را در راه هنر متعهد، فاخر و مردمی سپری کرد از خداوند بزرگ مسالت می‌نمایم.»
همچنین در پیام پروانه سلحشوری، طیبه سیاوشی و سیده فاطمه ذوالقدر آمده است:««عرصه هنر و فرهنگ و تئاتر، سینما و تلویزیون اعتبار خود را از هنرمندان و اساتید پیشکسوتی به عاریت می‌گیرد که با فقدان آنها آلامی نه فقط برای فرهنگ و هنر بلکه برای جامعه و همه مردم پدیدار می‌شود. امروز متاسفانه باری دیگر دست تقدیر استادی بی‌بدیل و هنرمندی غیر قابل تکرار از عرصه تئاتر، تلویزیون و سینما استاد عزت‌الله انتظامی که در حقیقت عزت و اعتبار فرهنگ و هنر بودند را برچید.مردم ایران با این بازیگر فرهیخته و مردمی خاطراتی بی‌تکرار و یادمانی ماندگار دارند، بدینوسیله فقدان این هنرمند برجسته عرصه تئاتر، سینما و تلویزیون را به خانواده ایشان، جامعه فرهنگ و هنر، سینمای ایران و مردم شریف ایران تسلیت عرض می‌کنیم و برای آن بزرگ‌مرد آرامش و آسایش ابدی از درگاه حق مسئلت می‌کنیم.»
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود، درگذشت عزت‌الله انتظامی را تسلیت گفت. محمدجواد آذری جهرمی هم نوشت:« امروز در بوشهر و در جلسه شورای اداری شهرستان گناوه خبر درگذشت عزت سینمای ایران، استاد عزت‌الله انتظامی را شنیدم. ناخوداگاه فکرم به پرواز در آمد. رفتم به دنیای درون مشدحسن در فیلم گاو، به داستان هزاردستان اندیشیدم، ناصرالدین شاه اکتور
سینمایی، کمال الملک، حاجی واشنگتن،
شیر سنگی، کشتی آنجلیا، روسری آبی، روز واقعه، گاو خونی، اجاره نشین‌ها و جاده ابریشم آبی را به یاد آوردم. به فیلم‌های کارگردان مولف، علی حاتمی که چند روز پیش سالگرد تولدش بود و با بازی بی نظیر عزت‌الله شکل می‌گرفت، اندیشیدم. بعضی افراد آنقدر به حرفه خویش با عشق می‌نگرند که میان زندگی و حرفه‌شان نمی‌توان تفکیکی قائل شد. آقای بازیگر از تبار آنان بود که زندگی را زیبا بازی و کام مردم ایران را بارها شاد کرد. به احترام این مرد بزرگ می‌ایستم و به روزی می‌اندیشم که به فرهنگ کار و تلاش در کشورمان از منظری که آقای بازیگر می‌دید و می‌اندیشید نگاه کنیم.»
در پیام تسلیت سید حسن قاضی زاده‌ها‌شمی وزیر بهداشت به مناسبت درگذشت عزت‌الله انتظامی آمده است: «این رسم جهان است؛ یک روز می‌آییم و یک روز می‌رویم. خوش بر احوال آنان که با عزت زندگی می‌کنند و با عزت می‌روند. درگذشت فقید سعید «عزت‌الله انتظامی» را به خانواده محترمش، به‌ویژه هنرمند گرانقدر، مجید انتظامی و دوستان و دوستداران آن زنده یاد تسلیت عرض می‌کنم.»
بهرام قاسمی، رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه هم در پیام تسلیت خود آورده است: «درگذشت استاد عزت‌الله انتظامی هنرمند افتخار آفرین و پرآوازه تئاتر و سینمای ایران را که آثار ارزشمند و ماندگار او شناسنامه هنر هفتم این سرزمین است را به ملت بزرگ و قدردان ایران، جامعه هنری و تمامی فرهیختگان و به خصوص جامعه سینمایی کشور و خانواده این نام آور و متعهد به سینما و هنر فاخر تسلیت گفته و برای این استاد فقید روحی شاد در جوار رحمت حق آرزو می‌کنم.»

واکنش بازیگران
در پی درگذشت این بازیگر پیشکسوت، هنرمندان در فضای مجازی به خانواده وی و جامعه هنری کشور تسلیت گفتند.
پرویز پرستوی نوشت:«عزت سینمای ایران رفت...روحش شاد و یادش گرامی. تسلیت به سینمای ایران».
هومن حاجی عبداللهی نوشت:« سفر بسلامت آقا. قطعاً اینجا هیچ جذابیتی برای ماندن ندارد. آرزو می‌کنم شاد وسبکبال باشید».
رامبد جوان نوشت:« آنقدر جاودان هستید که حرفى براى رفتنتون نمى‌شه نوشت. بدرود»
کمند امیر سلیمانی نوشت:« استاد عزیزم دیگه بین ما نیست. آخه ما دیگه از این استادا از کجا بیاریم؟اینا جواهر بودن یه دونه بودن. افتخار می‌کنم که استاد راهنمای من در پایان نامه تحصیلی بودن و امضای ایشون مهر تایید فارغ التحصیلی من بوده. یادشون تا ابد با من،جامعه هنری و همه مردم ایران خواهد ماند. روحشون شاد.تسلیت میگم به استاد مجید انتظامی و دوست عزیزم گلنوش انتظامی»
فریبا کوثری نوشت:« دلتنگم! نمیدونم شاید برای تو،یا شاید برای دیروزهایی که باتو سرکردم، عکست را نگاه می‌کنم، این عکس پیر نمی‌شود پیرم می‌کند، می‌خواستم، داستانی از علاقه‌ام برای تو بنویسم، یکی بود یکی..... چقدر کوتاه هست این زندگی عزت سینمای ایران آقای بازیگر خداحافظ.به یک پرواز رویایی بیندیش، زمین جایی برای زندگی نیست».
شبنم مقدمی نوشت:« در امنیت آغوش پروردگار، آرام باشید استاد...جایتان میان ما خالی، اما در دل و جان‌مان مانایید...
روح تان شاد... تسلیت، به خانواده بزرگ سینما و تئاتر، که بزرگ خاندانش را از دست داد»
شهره سلطانی نوشت:« صبح از خواب
پا میشوم و میبینم... عکس شما همه جا هست،
هنوز نمی‌دانم چه اتفاقی افتاده. مثل شما که در این عکس حس عجیبی دارید و انگار در کمال ناباوری به روزگار تلخمان میاندیشید. ساعتی صبر می‌کنم و متوجه می‌شوم که... شما دیگر نیستید. چه حیف... چه تلخ... چه غم‌انگیز... و من به اولین جایزه بازیگریم که سال ۷۵ از دست شما گرفتم و روبه رویم خودنمایی می‌کند نگاه می‌کنم. چه یادگار خوبی از شما دارم. و اما... آسوده بخوابید استاد انتظامی عزیزم اینجا دیگر جای زندگی نیست»
علی دایی فوتبالیست کشورمان نوشت:«یاد عزت‌الله انتظامی برای همیشه به نیکنامی در این سرزمین باقی خواهد ماند. روحشان شاد و یادشان همیشه جاودانه»

واکنش کاربران
کاربران بسیاری هم با ضمن تسلیت با پیامی یاد و خاطره این هنرمند محبوب را جاودانه نگه داشتند.
یکی از کاربران در این مورد نوشت:« یک اتفاق، بعضی آدمها را زنده یاد می‌کند.. مثل بازی عزت‌الله انتظامی در فیلم گاو.. روحش شاد»
فرد دیگری گفته است:« آبرو می‌خرید برای همه بازیگری و هنر نمایش. عزت بازیگری تا ابد به نام ایشان است و ‌جایشان همیشه خالی»
یکی دیگر از کابران نوشته است:« بخشی از هویت فرهنگی ایران رفت. فراموش نمی‌کنم جمع‌آوری کمک‌های نقدی از بازارِ تهران رو واسه ساخت مدرسه برای بچه‌های افغان. حرفش با چشم اشکبار یادم نمیره: اینها مثل ما فارسی حرف میزنن. همین جمله‌ کافی بود تا برای همیشه مفهوم جدیدی از مرز و میهن تو ذهنم شکل بگیره»
کاربران دیگر نوشته‌اند:« اولین دقایق صبح جمعه شوکه شدیم... «عباس آقا سوپر گوشت» اجاره‌نشین‌ها، «مش‌حسن» گاو، «دبیری»‌ها‌مون، «سامری» دایره‌مینا، «ناصرالدین‌شاه» کمال‌الملک، «خان مظفر» هزار دستان و «رسول رحمانی» روسری‌آبی از پیش ما رفت... دریغ از سینمای بدون آقای بازیگر، دریغ»، « و شهر چه غمگینانه از آدم بزرگ‌هاى تکرار نشدنى خالى مى‌شود»، «جمعه تلخ؛ عزت سینمای ایران پر کشید. خداحافظ مش حسن، خان مظفر، حاجی واشنگتن، آقا رسول رحمانی، رضا معروفی... و خداحافظ آقای بازیگر»، «با پرواز هر عزیزِ گران‌قدری، زندگی وجهان ترسناک‌تر میشه. دیگه ازمرگ هراس ندارم که آن جهان جای مهربا‌ن‌تر و اَمن‌تریست برای بودن! خدایا میشه در این آشفته بازارِ از دست دادن‌ها، بزرگان و عزیزان‌مون را از ما نگیری؟ راه طولانی و دشواریست عزَّت فرهنگ و مردم بودن»، «یک تکه از سینما را کند و با خودش برد»، «ما سوگوار خودمانیم. در فقدان آدم‌هایی از این دست احساس تنهایی می‌کنیم وگرنه عزت‌الله انتظامی در عمر بلند خویش درخشید، اثرگذار بود، قدر دید، در صدر نشست و از نعمت‌های زندگی بهره بُرد.روحش در آرامش»، « از شمار دو چشم، یک تن کم وز شمار «هنر» هزاران بیش»،« اسطوره اونیه که ناغافل بره، تو اوج؛ بدون اخطار قبلی. وقتی که بهش فکر می‌کنی فقط خاطرات خوبش رو به یاد بیاری. عزت‌الله انتظامی هم همین کار رو کرد و جاودانه شد. یادش گرامی»، «کاش مرگ به بعضیا جور دیگه نگاه می‌کرد، می‌گفت: این نه...حیفه... شبیه‌ش نمیاد دیگه... اینو نمی‌برم عزت سینمای ایران بود روحت شاد آقای بازیگر»،« آقای انتظامی ممنون به خاطر تمام خاطرات مشترکی که برای ما ساختی، جای تو میان تمام این خاطرات مشترک محفوظه به سال‌ها»،« مملکت داره خالی میشه از سرمایه‌های نمادین بدون هیچ جایگزینی و این تلخه خیلی تلخ»،« روزی که با خبر رفتن استاد عزت‌الله انتظامی آغاز شود شب است، به روز نمی‌ماند. زندگی استاد یک راز بزرگ دارد: چگونه در تمام عمر شریف ماند؟ به ملت ایران و خانواده استاد تسلیت عرض می‌کنم»
سایر اخبار این روزنامه
مهدی مالمیر روزنامه نگار فساد فقط مربوط به نهادهای اجرایی نیست فریدون مجلسی کارشناس بین‌الملل علی شمس اردکانی رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی «آفتابه لگن هفت دست، شام و ناهار هیچی» حکایت مدیران ایرانی است دروغ است پسرم گاوداری ندارد محمدرضا باهنر و احمدی‌نژاد هم به کمپین «فرزندت کجاست» پیوستند عواملی که باعث می‌شود روزنامه‌ها در ایران در مورد برخی موضوعات مثل فساد در توزیع کاغذ و آگهی اتحاد نداشته باشند چیست؟ سنگلج در سوگ عزت با عزت رفت توافق اولیه ترامپ و پوتین درباره خروج ایران از سوریه افتتاح شماره حساب ارزی برای کمک به فقرا وعده‌های سرخرمن در مورد معوقات بانکی دادگاه مفسدان اقتصادی علنی و از شبکه‌های صدا و سیما پخش خواهد شد صعود ارزش لیر فرار مردم ونزوئلا به کشورهای همسایه تجربه حمایت اروپا از کوبا در برابر تحریم‌های آمریکا واکنش سازمان انرژی اتمی به گزارش «چرا نیروگاه اتمی بوشهر به داد صنعت برق نمی‌رسد»