عواملی که باعث می‌شود روزنامه‌ها در ایران در مورد برخی موضوعات مثل فساد در توزیع کاغذ و آگهی اتحاد نداشته باشند چیست؟

آفتاب یزد- گروه سیاسی: طی روزهای اخیر 350روزنامه آمریکایی طی فراخوانی به انتشار مقاله‌ای مشترک علیه سیاست‌های دونالد ترامپ و در دفاع از آزادی بیان پرداختند این در حالی است که در مقابل شاهد چنین انسجام و رویکردی از سوی رسانه‌ها در ایران حتی در مواقع حساس و بحرانی کنونی که مدتهاست تنفس را برای مطبوعات دشوار ساخته است، نیستیم و مدیران مسئول مطبوعاتی در ایران علیرغم گرانی کاغذ، احتکار کاغذ از سوی سودجویان و همچنین اعلام ورشکستگی برخی از مدیران روزنامه‌ها همچنان سکوت اختیار کردند.
به همین دلیل منصور مظفری مدیر مسئول روزنامه آفتاب یزد در گفت و گو با سرویس سیاسی این روزنامه درباره عدم یکپارچگی در میان مدیران مطبوعات در کشور علیرغم گرانی کاغذ و وضعیت رو به زوال مطبوعات در ایران گفت: «وقتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خود به کانونی برای رفتار‌های تبعیض آمیز و ایجاد فساد تبدیل شده است هیچ‌گاه نمی‌توان انتظار داشت که مطبوعات در یک زمینه حتی مشترک با یکدیگر وحدت و انسجام داشته باشند.»

کمپین روزنامه‌های آمریکایی علیه ترامپ


دونالد ترامپ از همان نخستین روزهای روی کار آمدنش، شمشیر را از رو برای مطبوعات آمریکا بسته بود و آنها را به دلیل انتقادشان از خود، دلقک حزب رقیب، دشمن و ناشر اخبار جعلی می‌نامید، این رویکرد ترامپ نسبت به روزنامه‌های آمریکایی همچنان گریبان گیر مطبوعات در این کشور است تا آنجا که به نقل از برخی از روزنامه‌ها در ایالات متحده، سیاست‌های ترامپ نسبت به آزادی مطبوعات، طی یکسال گذشته تا به امروز از وجود روزنامه‌های آزاد و مستقل در آمریکا کاسته است. بر این اساس، طی روزهای گذشته، 350 روزنامه آمریکایی در اقدامی مشترک سرمقاله خود را به دفاع از آزادی مطبوعات و حمله به رویکردهای دونالد ترامپ اختصاص دادند. بر اساس این گزارش و به نقل از دویچه وله، روزهای چهارشنبه و پنجشنبه ده‌ها روزنامه در آمریکا در اقدامی مشترک به دفاع از کارکرد خود در آگاهگری و نقد و روشنگری پرداختند و در سرمقاله‌های خود اتهام دونالد ترامپ به رسانه‌ها را به باد انتقاد گرفتند. بنا به گفته دویچه وله، فراخوان به این اقدام مشترک را روزنامه بوستون گلوب داده بود و تا کنون ۳۵۰ رسانه آمریکا با آن همراهی کرده‌اند.

اتحاد در آمریکا، مرگ خاموش در ایران
اگرچه رسانه‌های آمریکایی در دفاع از آزادی مطبوعات و انتقاد از رویکرد ترامپ، وحدت ستودنی ای را در معرض نمایش گذاشتند اما در ایران علیرغم گرانی کاغذ که مدتهاست حیات و تنفس مطبوعات را در کشور دشوار ساخته است و منجر به ایجاد وضعیت نا به سامانی در مطبوعات شده است همچنان شاهد سکوت در برابر این وضعیت از سوی مدیران مسئول رسانه ای هستیم. زیرا بحران کاغذ و مشکل مالی روزنامه‌ها در ایران منجر به تعطیلی چهار روزنامه وقایع اتفاقیه، آسمان آبی، جامعه فردا و همبستگی شده است و برخی از روزنامه‌ها مانند مردم سالاری، همدلی و جهان اقتصاد به نقل از مدیران شان در آستانه تعطیلی بوده و از سویی، سایر روزنامه‌ها که تا به امروز به زحمت توانستند به حیات خود ادامه دهند یا تعداد تیراژ آنها کاهش یافته است و یا به دلیل مشکل مالی از تعداد صفحات و نیروهای تحریریه شان کاسته اند. اظهارات هفته‌های گذشته محمد سلطانی‌فر درباره تعطیلی مطبوعات این مهم را نیک اثبات می‌کند. معاون مطبوعاتی وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه ما متاسفانه شاهد تعطیلی خاموش مطبوعات به دلیل گرانی‌ها و جریان بد اقتصادی که در این حوزه شکل گرفته، هستیم، گفت: « این مسیر تاسف‌بار است اما حوزه مطبوعات صرفا یک حوزه مطبوعاتی و فرهنگی نیست بلکه به عوامل متعدد اقتصادی مرتبط است. اگر به درآمدهایی که یک رسانه را روی پای خود نگه می‌دارد نگاه کنیم متوجه می‌شویم که تمامی این عوامل، اول اقتصادی است و بعد مطبوعاتی. او ادامه داد: آگهی‌های خاصی که مطبوعات می‌گیرند از جمله مواردی است که باید در شکل‌گیری اقتصاد شکوفا شکل بگیرد اما به دلیل اینکه اقتصاد شکوفا نیست متاسفانه این مسیر هم رو به افول است. گرانی کاغذ مطبوعات به ده‌ها دلیل و پارامتر داخلی و خارجی شکل می‌گیرد که دست به دست هم داده‌اند تا یک جای دیگری بر پیکره نحیف مطبوعات ضربه بزنند و آن را تحت تاثیر قرار دهند. »

احتکار کاغذ، همچنان سکوت!
طی روزهای اخیر رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا گفت: کاغذ به کشور وارد شده اما سودجویان با احتکار آن مترصد افزایش قیمت نشسته اند. «ابوالفضل روغنی گلپایگانی با این که این روزها حال و هوای اقتصادی کشور و به تبع آن حال و هوای صنعت کاغذ خوب نیست و عده ای افراد فرصت طلب و رانت جو وارد بازار شده و عرصه را برای مصرف کنندگان کاغذ تنگ کرده اند و این ظلم بزرگی به روزنامه نگاران کشور و سایر اعضای این صنف است. از سویی، به تازگی مدیرکل تعزیرات حکومتی استان قم با اشاره به کشف انبار احتکار لوازم‌خانگی،گفت: با بازرسی‌هایی که انجام دادیم یک انبار کاغذ کشف شد که حدود ۸۰۰ تن کاغذ در آن احتکار شده بود . از سویی، نماینده مصرف کنندگان کاغذ کشور اظهار کرد که برخی واردکنندگان به خارج کردن کاغذ از تهران و احتکار آن در انبارهای غیر استاندارد خارج از این شهر اقدام کرده اند. اما با این همه، باز هم مدیران در مطبوعات سکوت اختیار کردند.

برخورد جناحی، بازهم سکوت!
در زمان احمدی نژاد به دلیل رویکردهای جناحی دو دولت نهم و دهم نه تنها که در سازمان‌های دولتی نظیر استانداری‌ها و فرمانداری‌ها شاهد پاکسازی و اخراج اصلاح طلبان بودیم بلکه برخورد جناحی این دولت نسبت به رسانه‌های اصلاح‌طلب حتی در پرداخت یارانه کاغذ هم به شدت محسوس بود تا آنجا که بسیاری از روزنامه‌های اصلاح طلب در آن دوره به زحمت خود را سراپا نگه داشتند. اما این در حالی بود که رسانه‌های زنجیره ای و دولتی اصولگرا نسبت آن سکوت اختیار کردند در حالی که این مسئله روزی بدون تردید می‌توانست گریبان آنها را هم بگیرد. امروز هم مانند همان دوران شاهد برخوردهای جناحی برخی نسبت به مشکلات مطبوعات هستیم.

چرا، مطبوعات در ایران نه؟!
بر این اساس، اگر روزنامه‌های آمریکایی در یک فراخوان مشترک توانستند به یک رویکرد مشترک در دفاع از آزادی مطبوعات و انتقاد به رویکردهای ترامپ نسبت به خود برسند اما چرا در ایران نباید شاهد انسجام و یکپارچگی مطبوعات نسبت به بحران‌هایی که این صنف را تهدید می‌کند، باشیم! آیا تک روی، عدم یکپارچگی و برخورد جناحی با مسائل نیست که منجر به سوء استفاده برخی و ورشکستگی و تعطیلی عده ای از روزنامه‌ها شده است؟! به طور قطع اگر همه مدیران نسبت به شرایط موجود و وضعیت نامطلوبی که مطبوعات حتی روزنامه‌های باسابقه کشور را تهدید می‌کند احساس دغدغه و نگرانی داشته باشند شاهد بهبود اوضاع مطبوعات در کشور خواهیم بود و دیگر نظاره‌گر تعطیلی و اعلام ورشکستگی برخی روزنامه‌های کشورمان نخواهیم بود. اما پرسش اساسی اینجاست که چرا علیرغم گرانی کاغذ، مشکلات اقتصادی نامطلوب، احتکار کاغذ از سوی عده ای سودجو و حیات رو به زوال روزنامه‌ها؛ این اتحاد و انسجام در میان مدیران مطبوعاتی در کشور وجود ندارد؟! از این رو، خبرنگار سیاسی آفتاب یزد به بررسی این مهم با یکی از مدیران مسئول در روزنامه با سابقه کشور پرداخته است که در ادامه آن را می‌خوانید.

وحدت، چگونه و در چه شرایطی؟
بر اساس این گزارش، منصور مظفری مدیر مسئول روزنامه آفتاب یزد در گفت و گو با خبرنگار این روزنامه درباره مقاله انتقادی 350 روزنامه آمریکایی نسبت به رویکرد ضد مطبوعاتی ترامپ و در مقابل سکوت و عدم یکپارچگی مدیران حتی علیرغم گرانی کاغذ، احتکار کاغذ از سوی فرصت طلبان و حیات روز به زوال مطبوعات به دلیل مشکلات اقصادی گفت: نمی‌دانم قوانین مطبوعات در جامعه آمریکا به چه نحوی است اما این مهم را به خوبی می‌دانم که اصلی تحت عنوان آزادی بیان در قانون اساسی اکثر کشورها از جمله آمریکا و ایران وجود دارد که همه کشورها به این اصل احترام می‌گذارند. او افزود : اما همراه با آزادی بیان ، خطوط قرمزی بنا به مصالح نظام و منافع ملی آن کشور هم وجود دارد که همگان به آن پایبندند. مدیر مسئول روزنامه آفتاب یزد درباره عدم وحدت رسانه ای در ایران به ویژه در مواقع خاص مانندگرانی کاغذ، اذعان کرد: همه رسانه‌ها در ایران در رابطه با منافع ملی و حفظ موجودیت کشور با یکدیگر همصدا و همگام هستند. به عبارتی، اگرچه مطبوعات در رابطه با حفظ نظام، جلوگیری از یاس و ناامیدی در کشور، پمپاژ امید به آینده و بسیج مردم در رابطه با بحران‌ها و مشکلات؛ تکالیف خود را به درستی انجام می‌دهند اما در مقابل دولت حق و حقوق مطبوعات را پرداخت نمی‌کند. مظفری ادامه داد: وقتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خود به کانونی برای رفتار‌های تبعیض آمیز و ایجاد فساد تبدیل شده است هیچ گاه نمی‌توان انتظار داشت که مطبوعات در یک زمینه حتی مشترک با یکدیگر وحدت و انسجام داشته باشند.

مطبوعات نیازمند رفع تبعیض و فساد
مدیر مسئول روزنامه آفتاب یزد در ادامه با بیان اینکه دولت در ایران رقیب بخش خصوصی در عرصه رسانه شده است، اظهار کرد: البته مقصود این نیست که دولت هیچ رسانه ای نداشته باشد اما سوال اینجاست که چرا دولت رقیب بخش خصوصی می‌شود؟ او اشاره کرد: شهرداری و سایر بخش‌های دولت نظیر هلال احمر، صدا و سمیا، تامین اجتماعی و... برای بیان دیدگاه‌ها و عملکرد خود هر یک دست به تاسیس رسانه زده اند در حالی که با این اقدام، خود به نحوی رقیب بخش خصوصی شده اند. مظفری افزود: وقتی صادر کننده اصلی کاغذ از رانت وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی استفاده می‌کند، چگونه ایجاد وحدت در میان مدیران رسانه امکان پذیر است. زیرا وقتی در رسانه‌ها تبعیض باشد هیچ گاه وحدت و انسجام مسیر نخواهد بود. مدیر مسئول آفتاب یزد همچنین عنوان کرد: وقتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای پرداخت یارانه به مطبوعات کشور می‌گوید؛ نشریه ای که اگر روز پنجشنبه هم خروجی نداشت بازهم روزنامه محسوب می‌شود، حتی اگر تعداد صفحات یک روزنامه 8 صفحه بود بازهم روزنامه محسوب می‌شود. روزنامه ای که توسط دلال‌ها منتشر می‌شود بازهم روزنامه است. مظفری ادامه داد: حتی وقتی این وزراتخانه می‌گوید؛ اگر روزنامه ای که تنها 40 درصد در طول سال مبادرت به چاپ ورزید بازهم به آن روزنامه یارانه تعلق می‌گیرد. حتی بیشتر از یک رسانه تاثیرگذار بیشتر یارانه می‌گیرد چگونه می‌توان انتظار داشت که وحدت در رسانه‌های کشور ایجاد شود؟! او تاکید کرد: وقتی حجم گسترده ای از آگهی‌ها در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و این آگهی‌ها با تبعیض بسیار فراوانی به نشریاتی داده می‌شود که توسط دلالها اداره می‌گردد؛ چگونه می‌توان وحدت ایجاد کرد. نشریه‌ای که تنها با 20 یا 100 و یا 500 نسخه تعداد تیراژش است اما در مقابل از بیشترین حمایت‌های دولتی و آگهی برخوردارند. مظفری در پایان گفت: این موارد نشان می‌دهد که وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی هیچ عقیده‌ای به نشریات آزاد و مستقل ندارد و نمی‌خواهدکه نشریه‌ای به صورت مستقل تاثیرگذار باشد و به حیات خود ادامه دهد. متاسفانه معاونت مطبوعاتی از وجود این تبعیض‌ها خبر دارد و کمک می‌کند به اینکه چراغ رسانه‌ها خاموش شود. و این حرف من نیست بلکه حرف بسیاری از مدیران مسئول روزنامه‌هاست.
سایر اخبار این روزنامه
مهدی مالمیر روزنامه نگار فساد فقط مربوط به نهادهای اجرایی نیست فریدون مجلسی کارشناس بین‌الملل علی شمس اردکانی رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی «آفتابه لگن هفت دست، شام و ناهار هیچی» حکایت مدیران ایرانی است دروغ است پسرم گاوداری ندارد محمدرضا باهنر و احمدی‌نژاد هم به کمپین «فرزندت کجاست» پیوستند عواملی که باعث می‌شود روزنامه‌ها در ایران در مورد برخی موضوعات مثل فساد در توزیع کاغذ و آگهی اتحاد نداشته باشند چیست؟ سنگلج در سوگ عزت با عزت رفت توافق اولیه ترامپ و پوتین درباره خروج ایران از سوریه افتتاح شماره حساب ارزی برای کمک به فقرا وعده‌های سرخرمن در مورد معوقات بانکی دادگاه مفسدان اقتصادی علنی و از شبکه‌های صدا و سیما پخش خواهد شد صعود ارزش لیر فرار مردم ونزوئلا به کشورهای همسایه تجربه حمایت اروپا از کوبا در برابر تحریم‌های آمریکا واکنش سازمان انرژی اتمی به گزارش «چرا نیروگاه اتمی بوشهر به داد صنعت برق نمی‌رسد»