عزت سینمای ایران رفت

عزت‌الله انتظامی بازیگر سرشناس سینما، تلویزیون و تئاتر که طی چند دهه نقش‌هایی به یاد ماندنی را در حافظه جمعی ایرانیان ثبت کرده بود، دیروز در سن ۹۴ سالگی از دنیا رفت. انتظامی که با لقب «آقای بازیگر» شناخته می‌شد، در بیمارستان باهنر تهران درگذشت.
مراسم تشییع پیکر این بازیگر کهنه‌کار سینما و تئاتر یکشنبه 28 مرداد از مقابل تالار وحدت برگزار می‌شود.
عزت‌الله انتظامی متولد 31 خردادماه سال 1303 در محله سنگلج بود. او در آغاز راه وارد هنرستان صنعتی تهران شد و در رشته برق تحصیل کرد و در سال 1326 وارد عرصه هنر شد. 
انتظامی پس از این که وارد عرصه هنر شد به آلمان سفر کرد و در مدرسه شبانه آنجا سینما و تئاتر را آموزش دید. 


او در 1337 به ایران بازگشت. او در سال 1348 با «گاو» ساخته داریوش مهرجویی وارد عرصه حرفه‌ای سینما شد. 
بازی انتظامی در نقش مش حسن که در فراق گاو خود می‌نالد، بسیار مورد توجه قرار گرفت. بازی‌های او در دیگر آثار مهرجویی همچون «آقای هالو»، «دایره مینا»، «پستچی»، «اجاره‌نشین‌ها»، «هامون» و «بانو» از آثارهای ماندگار هر دو شخص است.
انتظامی علاوه بر نقش‌آفرینی در آثار داریوش مهرجویی، در فیلم‌های کارگردانان مطرح دیگری چون علی حاتمی، مسعود کیمیایی، رخشان بنی‌اعتماد و ناصر تقوایی نیز بازی کرد. «ستارخان»، «صادق کرده»، «حاجی واشینگتن»، «گراند سینما»، «خانه خلوت»، «ناصرالدین شاه آکتور سینما»، «روز فرشته»، «روز واقعه»، «روسری آبی»، «گاو خونی»، «مینای شهر خاموش»، «ستاره‌ها ۱: ستاره می‌شود»، «دیوانه از قفس پرید»، «خانه‌ای روی آب» و «چهل‌ سالگی» از دیگر فیلم‌های اوست.
پیام تسلیت وزیر ارشاد برای درگذشت عزت‌الله انتظامی
سید عباس صالحی در پیامی درگذشت عزت الله انتظامی را تسلیت گفت.در پیام سیدعباس صالحی آمده است:
«انالله و انا الیه راجعون
خبر درگذشت هنرمند پیشکسوت، «آقای بازیگر» مرحوم عزت الله انتظامی موجب تاثر و تاسف عمیق شد. این هنرمند فرهیخته و مردمی، قریب به هفت دهه از عمر پرثمر خویش را وقف ایفای نقش‌های گوناگون و متنوع در عرصه تئاتر و سینمای ایران نمود و  با خلق خاطراتی به یادماندنی در ذهن همه ایرانیان هنردوست، چهره ماندگار هنر این سامان شد.
مردمی که با خنده‌های او شاد شدند و با اشک های او گریستند از عزت الله انتظامی جز ادب، وقار و احترام ندیدند و هنرمندانی که در این عرصه همنفسی با او را تجربه کردند، همواره به نیکی و بزرگی از عزت سینمای ایران یاد می‌کنند.
بی‌تردید فقدان این بزرگ‌مرد ضایعه‌ای برای هنر معاصر ایران خواهد بود.
اینجانب فقدان این هنرمند مردمی را به عموم هموطنان، اصحاب  فرهنگ و هنر و اهالی تئاتر و سینما، بویژه خانواده آن مرحوم و فرزندان برومند و هنرمند وی صمیمانه تسلیت گفته و از درگاه ایزد متعال رحمت واسعه و علو درجات برای آن عزیز از دست رفته آرزومندم.»
هنرمندی توانا و مردمی 
از بین ما رفت
همچنین رییس سازمان سینمایی برای درگذشت عزت الله انتظامی پیام تسلیت داد. حیدریان؛ عزت الله انتظامی را در همه عمر، شریک سختی‌ها، روایتگر شادی‌ها، همراه و همدم همه لحظات هم‌میهنانش عنوان کرد. در پیام رییس سازمان سینمایی آمده است: 
«انا لله و انا الیه راجعون 
انسانی شریف، مردی بزرگ، هنرمندی توانا و مردمی، جهان خاکی را به سوی منزل گاه ابدی خویش ترک کرد.
همه عمر، شریک سختی ها، روایتگر شادی‌ها، همراه و همدم همه لحظات هممیهنانش بود.
چه بسیار بجای مردم گریست، تا بدانند شریکی بر الامشان وجود دارد.و چه سخاوتمندانه خنداند بیترس از ملامت دیگران، تا بدانند امید معبر آینده است.
خدای مهربان جزای مهربانی هایش را مزید فرماید. روحش را قرین عزیزان درگاهش منزلی ابدی و به خانواده محترم بویژه پسر بزرگوارش و جامعه شریف هنری، صبر واجر  عنایت فرماید.»
درگذشت این هنرمند و عزت سینمای ایران باعث شد تا هنرمندان زیادی مانند پرویز پرستویی , هومن حاجی عبداللهی, الهام پاوه نژاد, کمند امیر سلیمانی و … با انتشار پیام هایی درگذشت او را تسلیت بگویند.