اتاق جنگ دیپلماتیک با تهران در واشنگتن

کارگروهی برای رسیدگی به امور ایران در واشنگتن تشکیل شد. وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا این خبر را در سالگرد کودتای 28 مرداد اعلام کرد. «مایک پمپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا، اعلام کرد که کارگروهی برای رسیدگی به امور ایران در وزارتخانه تحت ریاست او تشکیل شده است. این کارگروه درون ساختار وزارت خارجه این کشور برای هماهنگی تمامی اقدامات مرتبط با تهران شکل گرفته است. او «برایان هوک» را به عنوان رئیس کارگروه یاد شده معرفی کرد. هوک مشاور ارشد وزیر خارجه و مدیر برنامه‌ریزی سیاست‌های وزارت خارجه آمریکا است که حالا به عنوان نماینده ویژه در امور ایران و رئیس گروه اقدام ایران معرفی شده است. به گفته پمپئو، مسئولیت او تلاش برای اجرای راهبرد فشار حداکثری دیپلماتیک و اقتصادی ضد ایران است.
نام هوک زمانی برای ایرانی‌ها مطرح و آشنا شد که او مسئول مذاکرات وزارت خارجه آمریکا با متحدان اروپایی و آسیایی در زمینه برجام بود. او سعی کرد متحدان را برای حمایت از تحریم‌های آمریکا و کاهش صادرات نفت ایران ترغیب کند. او در دولت بوش پسر به عنوان دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور سازمان‌های بین‌المللی ایفای نقش کرده است.
براساس گزارش دویچه‌وله، تصمیم به تشکیل «کارگروه امور ایران» در وزارت خارجه آمریکا پس از آن صورت گرفته که آمریکا مصمم به تشدید فشار بر جمهوری اسلامی ایران شده تا به برنامه اتمی‌اش پایان دهد و از آنچه حمایت از گروه‌های شبه‌نظامی در منطقه خوانده شده، دست بردارد.
پمپئو در کنفرانسی مطبوعاتی در خصوص این کارگروه گفته است که راهبرد آمریکا در قبال ایران به یک راهبرد چندملیتی با مشارکت کشورهایی که خطر ایران درک می‌کنند، تغییر می‌یابد، راهبردی که هدف آن افزایش فشار بر ایران تا زمانی است که شاهد تغییر زیادی در رفتار ایران در داخل و خارج باشیم.


هوک پس از انتصاب در سمت جدید  با ایراد اتهاماتی درباره ایران گفت «به خاطر گستره رفتار بدخیم ایران، جاه‌طلبی‌های آن در زمینه سلاح هسته‌ای، حمایت از تروریسم، فعالیت‌های سایبری، اشاعه موشک‌های بالستیک واشنگتن راهبردی جامع را در برابر تهران در پیش گرفته است.» او مدعی شد که تهران «نیروی بی‌ثبات‌کنندگی و خشونت است.»
هوک گفته است که به دنبال تغییر رفتار ایران است. به گزارش انتخاب، «برایان هوک» که مشاور «جان بولتون» نیز هست، بیشتر فعالیت‌هایش در‌باره ایران بوده است. هوک در اظهارات خود گفته است که این گروه با تمام شرکای آمریکا در تماس خواهد بود. 
به گفته هوک، استراتژی آمریکا تمام سطوح «تهدیدهای» ایران را دربر می‌گیرد. این مقام وزارت خارجه امریکا با اشاره به مقاومت کشورها در مقابل تحریم نفتی علیه ایران اظهار داشت: امریکا اماده است که دولت‌هایی که از ایران نفت وارد می‌کنند را تحریم کند. رئیس گروه اقدام ایران با اشاره به هدف آمریکا برای به صفر رساندن واردات نفت ایران تا چهارم نوامبر گفت، ایالات متحده به پایبندی کشورها به این مسئله امیدوار است.
وی در پاسخ به سئوالی در مورد سخنان متناقض وزیر خارجه و رئیس جمهوری آمریکا در مورد ایران، گفت: 12 شرط پمپئو و پیشنهاد مذاکره بدون پیش شرط ترامپ در مسیر موازی جلو می‌رود.
مسئول گروه اقدام ایران همچنین بیان داشت که بحث موشکی، تسلیحات هسته‌ای و بازداشت شهروندان امریکایی محور این کار گروه خواهد بود.
در حالی که اعلام این اقدام تازه ضد ایرانی واشنگتن مصادف با سالروز کودتای 28 مرداد است، هوک تشکیل این نهاد در آستانه‌ی سالگرد 28 مرداد، را کاملا تصادفی توصیف می‌داند.
هوک در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص ممنوع شدن مذاکره با آمریکا و اینکه ترامپ با وجود چنین ممنوعیتی، چگونه می‌خواهد با مقامات ایرانی مذاکره کند؟ پاسخ روشنی نداد و گفت: «حالا دیگر مسئولیت بر روی شانه مقام‌های ایرانی است.»
«برایان هوک»، رئیس برنامه‌گذاری سیاسی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه در پاسخ به خبرنگاران از تصمیم رئیس‌جمهوری آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای با ایران دفاع کرد و گفت: «ما از برجام خارج شدیم چرا که آن یک توافق‌نامه بد بود.»
به گزارش بی بی سی ، موضع‌گیری اخیر هوک در حالی است که او ماه آوریل و تنها چند روز پیش از علنی شدن تصمیم ترامپ برای خروج از برجام، به شبکه رادیوهای ملی آمریکا (ان‌پی‌آر) گفته بود به عنوان مدیر هماهنگی میان وزارت‌خارجه آمریکا با متحدان اروپایی واشنگتن، در تلاش است به جای خروج از برجام متمم‌های تکمیلی به آن بیفزاید؛ متمم‌هایی که کاستی‌های مورد نظر آمریکا را مرتفع کند.
حالا هوک در پاسخ به خبرنگاران می‌گوید که، بنا دارد با به‌کارگیری مشاوران و خبرگان مسایل ایران از کارگروه خود برای جلو بردن سیاست‌های دولت ترامپ در قبال ایران بهره ببرد و همچنین مسئول هماهنگ کردن سیاست‌های ایران با سایر دستگاه‌های دولتی خواهد بود.
«دنیس راس»، مقام سابق آمریکایی در دولت‌های جمهوریخواه و دموکرات که آشنا به مسائل منطقه و ایران است در خصوص سمت جدید «برایان هوک» می‌گوید که این سمت جدید می‌تواند مانوری بوروکراتیک برای شفاف کردن سیاست واشنگتن در قبال تهران باشد.