55 سازمان حقوقی بین‌المللی خواستار تحقیق درباره جنایت عربستان در صعده شدند

55 سازمان حقوقی منطقه‌ای و بین‌المللی با صدور بیانیه‌ای خواستار انجام تحقیقات جامع سازمان ملل متحد برای شناسایی، معرفی و مجازات عاملین جنایت کشتار دانش‌آموزان در جنایت "الضحیان" استان صعده یمن شدند.
پنجشنبه هفته گذشته در حمله جنگنده‌های ائتلاف سعودی به یک اتوبوس حامل دانش‌آموزان یمنی در استان صعده 51 نفر کشته و 77 نفر دیگر زخمی شدند. بیشتر قربانیان و زخمی‌های این جنایت از کودکان بودند.
به گزارش ایرنا، بیانیه سازمان‌های حقوقی که در پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان عفو بین الملل منتشر شده است بر ضرورت تقویت ماموریت هیات کارشناسان سازمان ملل در یمن برای بررسی نقض حقوق بشر تاکید کرد.در بخشی از این بیانیه با اشاره به لزوم مسئولیت پذیری عاملان این جنایت، خواستار ارائه توضیحات روشن آنها به نشست آتی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد شده است. سی و نهمین دوره نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل از 10 تا 27 سپتامبر آینده (19 تا 26 شهریور) برگزار می‌شود.
این بیانیه همچنین از شکست تلاش‌های طرف‌های درگیر برای انجام تحقیقات بیطرفانه و تصمیم به عفو پرسنل نظامی که در یمن مرتکب جنایت جنگی می‌شوند، انتقاد شد.


این بیانیه همچنین به فرمان سلمان پادشاه عربستان اشاره کرد که تمام مجازات‌های نظامیان این کشور در جنگ یمن را مورد عفو قرارگرفته است!
عربستان از ششم فروردین سال 94 در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن فقیرترین کشور عربی آغاز کرد تا به بهانه بازگرداندن رئیس جمهوری مستعفی این کشور به قدرت، به اهداف و زیاده خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشاند.تجاوز نظامی عربستان به یمن تاکنون منجر به کشته شدن بیش از 50 هزار یمنی بی‌گناه و ویرانی این کشور شده است.
تجمع یمنی‌ها در محکوم کردن سکوت بین‌المللی در قبال جنایت‌های عربستان
مردم یمن دیروز با برگزاری تجمع اعتراض‌آمیز در صنعاء و الحدیده، سکوت جهانی در قبال جنایات ائتلاف متجاوز عربی در حق کودکان این کشور را محکوم کردند.به گزارش ایسنا، جمعی از مردم یمن با تجمع در بندر الحدیده سکوت جهانی در قبال جنایات ائتلاف متجاوز عربی در حق کودکان و زنان یمنی را محکوم کردند.تظاهر کنندگان یمنی بر ضرورت ادامه حمایت از جبهه‌ها برای مقابله با ائتلاف متجاوز عربی و پاسخ به جنایات آن تاکید کردند.
در همین راستا، گروهی از بانوان یمنی نیز در صنعاء با شعار "همه ما کودکان ضحیان هستیم" تجمعی برگزار کردند و سکوت جهانی در قبال جنایات ائتلاف متجاوز عربی در حق مردم یمن را محکوم نمودند.
تجمع کنندگان در پایان با انتشار بیانیه‌ای از شورای امنیت و سازمان ملل خواستند که به مسئولیت قانونی و اخلاقی خود برای پایان دادن به این جنایات، تحقیق درباره آن و مجازات عاملان این جنایت عمل کنند.تظاهر کنندگان در این بیانیه ضمن قدردانی از اقدامات قهرمانانه ارتش و کمیته‌های مردمی یمن، خواستار حمایت از جبهه‌ها به منظور مقابله با تجاوزات شدند.
یمن نظامیان عربستان را در نجران هدف قرار داد
یگان موشکی و توپخانه ارتش و کمیته‌های مردمی یمن مواضع نیروها و ادوات جنگی ارتش عربستان را در منطقه جیزان واقع در جنوب این کشور هدف قرار داد.به شبکه خبری المسیره، در این حمله، مواضع نظامیان عربستان و ادوات جنگی آنها در پادگان جبال العقبه و پایگاه‌های السوده، مشعل و ملحمه هدف قرار گرفت و تلفات سنگینی به آنها وارد شد.
روز گذشته نیز نیروهای یمنی منطقه جبل الدود را هدف قرار دادند و آن را به کنترل خود درآوردند.
ازسوی دیگر عربستان سعودی کشته شدن یک افسر ارشد خود، و دو سرباز در جریان نبرد با نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن را تایید کرد. این گزارش افزود: کشته شدن این افراد چهار روز بعد از مرگ سه تن از نیروهای مرزبانی سعودی بر اثر انفجار مین‌های کاشته شده ازسوی یمنی‌ها صورت می‌گیرد.