کوک شدن ماموریت برای برایان هوک

جنگ اقتصادی تمام عیار علیه ایران، وارد فازهای حساس تری شده و آمریکا دیگر نه به‌صورت زیرپوستی بلکه سازمان‌یافته و برنامه ریزی شده ، زیرساخت های مالی، سیاسی و امنیتی ایران را نشانه گرفته است. از زمانی که مایک پمپئو از سازمان سیا اسباب کشی کرد و دفتر کار کسانی چون مادلین آلبرایت، کالین پاول و جان کری به او به ارث رسید، باید حدس می زدیم که چه برنامه هایی برای ایران و کره شمالی در پیش است.درواقع، سپردن سکان هدایت وزارت خارجه ایالات متحده به شخصیتی امنیتی آن هم با تم جاسوسی، در همان نگاه اول اصل ماجرا را روی دایره می‌ریزد. البته ماجرا هربار رنگ و بوی تازه تری به خود می‌گیرد. روز پنج‌شنبه بود که پمپئو اعلام کرد: یک هسته تخصصی و ویژه به نام «گروه اقدام ایران» برای مقابله علیه سرزمین پارس شکل گرفته که ریاست آن با برایان هوک است. هوک ، آدم تازه کاری نیست؛ او پیش از این هم در وزارت خارجه، دستی بر آتش داشته و در زمان ریاست جمهوری جرج بوش و از اکتبر 2008 تا ژانویه 2009، سمت دستیار وزیر امور خارجه در امور بین الملل را به عهده داشته است.هوک در اصل یک حقوقدان و وکیل است . او پیش از این، مشاور ارشد جان بولتون، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل و مشاور حقوقی در وزارت دادگستری ایالات متحده بوده است.هوک در سال‌های 2003-1999 در شرکت Hogan & Hartson در واشنگتن فعالیت می کرد. او همچنین برای تری برنشتاد، فرماندار آیووا و جیم لیچ درکنگره آمریکا کار کرده است. حالا او با عینک خاص خود قرار است تحولات را در ایران زیر نظر بگیرد و گزارش های خود و تحلیل ها از تحولات را به گوش ترامپ برساند.
نکته جالب درباره هوک این است که رسانه های آمریکایی او را از طرفداران پرو‌پاقرص برجام، اعلام کرده اند!
هوک در پاسخ به پرسشي درباره تشکیل گروه اقدام ایران در آستانه سالگرد کودتای ۲۸ مرداد، این مساله را کاملا تصادفی توصیف کرد.
البته نمی شود این حرف را جدی گرفت که همه چیز تصادفی بوده است! چرا که ترامپ و تیمش از زمان خروج از برجام، بي‌شك برنامه‌ریزی داشته اند و مصادف کردن تشکیل یک کار گروه با کودتای 28 مرداد، می تواند در آینده رمزگشایی شود!


 
وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا یک کارگروه ویژه برای ایران تشکیل داد. مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، «برایان هوک» را به ریاست این کارگروه برگزید.
گفته شده هدف این گروه هماهنگی و اجرای سیاست‌های ایالات متحده آمریکا علیه اقدامات تهران است.به گفته مقام های وزارت خارجه آمریکا، این گروه ویژه که برای هماهنگی و اجرای سیاست‌های این کشور در قبال ایران ایجاد شده، از سوی برایان هوک که در حال حاضر مدیر بخش سیاست گذاری وزارت خارجه آمریکاست، هدایت می‌شود.برایان هوک پیش از خروج ایالات متحده آمریکا از برجام، مذاکراتی را با کشورهای اروپایی در جهت تغییر و به روزرسانی توافق هسته‌ای با ایران انجام داده بود.
استخدام مشاور بولتون
برای اقدام علیه ایران!
هوک که قبلا هم مشاور جان بولتون بوده است پس از معرفی به عنوان ریيس این کارگروه گفت: «این گروه با تمام شرکای آمریکا در تماس خواهد بود و هدف آن تغییر رفتار ایران است. استراتژی ما تمام سطوح تهدیدهای ایران را در بر می‌گیرد».
وی با اشاره به مقاومت کشوها در مقابل تحریم نفتی علیه ایران اظهار داشت: «آمریکا آماده است دولت‌هایی که از ایران نفت وارد می‌کنند،تحریم کند».
هوک درباره ساختار این کارگروه گفت كه بنا دارد از کارمندان و خبرگان فعلی وزارت خارجه برای حضور در این کارگروه دعوت کند و تمامی منابع لازم برای این کار را در اختیار دارد.
وی در پاسخ به سوالی در مورد سخنان متناقض وزیر خارجه و رییس جمهور آمریکا در مورد ایران گفت: «۱۲ شرط پمپئو و پیشنهاد مذاکره بدون پیش شرط ترامپ در مسیر موازی جلو می رود».
مسئول گروه اقدام ایران همچنین گفت که بحث موشکی، تسلیحات هسته ای و بازداشت شهروندان آمریکایی محور کار گروه خواهد بود.
ماموریت جدید بولتون
از سوی دیگر، یکی از مقامات دولت آمریکا گفته است که رییس سابق هوک، یعنی مشاور فعلی امنیت ملی کاخ سفید در گفت‌وگو با همتای روس خود در ژنو درباره پیمان‌های کنترل تسلیحات و نقش ایران در سوریه صحبت خواهد کرد.
این مقام دولت آمریکا که از موضوع مذاکره جان بولتون،‌ مشاور امنیت ملی آمریکا با نیکولای پاتروشف، همتای روس او خبر داده، گفته است که مساله نقش ایران در سوریه و وضعیت انسانی در این کشور از جمله مسائل مورد بررسی در گفت‌وگوی ترامپ و پوتین بوده‌اند.
هوک؛ مامور مذاکره با اروپایی ها
هوک ماه آوریل گذشته و تنها چند روز پیش از علنی شدن تصمیم ترامپ برای خروج از برجام، به شبکه رادیوهای ملی آمریکا (ان‌پی‌آر) گفته بود به عنوان مدیر هماهنگی میان وزارت‌خارجه آمریکا با متحدان اروپایی واشنگتن، در تلاش است به جای خروج از برجام متمم‌های تکمیلی به آن بیفزاید؛ متمم‌هایی که «کاستی‌های مورد نظر آمریکا» را مرتفع کند.هوک می‌گوید كه بنا دارد با به کارگیری مشاوران و خبرگان مسائل ایران از کارگروه خود برای جلو بردن سیاست‌های دولت ترامپ در قبال ایران بهره ببرد و همچنین مسئول هماهنگ کردن سیاست‌های ایران با سایر دستگاه‌های دولتی خواهد بود.
هوک که پیش از این از طرفداران برجام بود، در چرحشی 180 درجه ای از تصمیم رییس‌جمهوری آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای با ایران دفاع کرد و گفت: «ما از برجام خارج شدیم چرا که آن یک توافق‌نامه بد بود».