برایان هوک: انتصابم همزمان با سالروز کودتاعلیه مصدق اتفاقی است!

ادیب - وزارت خارجه آمریکا در آستانه شصت و پنجمین سالگرد کودتای 28 مرداد علیه دولت قانونی دکتر مصدق، یک کارگروه ویژه با عنوان «گروه اقدام ایران»تشکیل داد تا اقدامات ضدایرانی خود را با هماهنگی بیشتری انجام دهد.درباره ماموریت های این گروه هنوز خبری منتشر نشده است اما بر اساس برخی گزارش ها «گروه اقدام ایران» قرار است سازمان ها ،دستگاه ها و اجزای مختلف دولت آمریکا را در اقدام علیه ایران هماهنگ کند.
31 اردیبهشت گذشته وزیر خارجه آمریکا در بنیاد محافظه کار «هریتیج» جلسه‌ای با عنوان «استراتژی جدید پیرامون ایران بعد از برجام» برگزار و طی آن تصریح کرد که آمریکا قصد دارد چنین کارگروهی را تشکیل دهد. بنا بر آن چه مقامات وزارت خارجه آمریکا در این جلسه گفتند، هدف نهایی این کارگروه تغییر رفتار ایران در سه زمینه هسته ای، موشکی و منطقه ای است. در اهداف جزئی تر این مجموعه هم سیاست به صفر رساندن فروش نفت ایران تا 11 هفته دیگر (تا آبان ماه موعد اعمال تحریم های نفتی) اعلام شده است؛ چنان که هوک مسئول کارگروه در نشست خبری دو روز پیش گفت: دولت ترامپ آماده است همه کشورهایی که نفت ایران را پس از مهلت تعیین شده در نوامبر وارد می‌کنند از جمله چین که بزرگ ترین خریدار نفت ایران است، هدف تحریم قرار دهد.
باز هم تناقض میان اظهارات پمپئو و ترامپ درباره مذاکره با ایران
در این نشست وزیر خارجه آمریکا بدون اشاره به جنایت های آمریکا علیه مردم ایران طی سال های گذشته گفت: «تهران طی چهار دهه مسئول رفتار خشونت‌بار بی‌ثبات کننده ضد ایالات‌متحده و همپیمانان و شرکای ما بوده است.» پمپئو برخلاف اظهارات اخیر «دونالد ترامپ» مبنی بر مذاکره بدون پیش‌شرط با ایران گفت: «مذاکره منوط به تغییر رفتار رژیم ایران است.» نکته جالب این است که پمپئو حتی رفع تحریم ها را منوط به تغییر رفتار ایران نکرده، بلکه اصل گفت و گو با ایران را بر تغییر رفتار ایران معلق کرده که نشان دهنده نوعی تناقض بین اظهارات او با رئیس دولتش است. این مسئله مورد پرسش یکی از خبرنگاران حاضر در نشست خبری نیز قرار گرفت. به گزارش یورونیوز، برایان هوک در پاسخ به سوالی مبنی بر سخنان متناقض وزیر خارجه و رئیس جمهور آمریکا درباره ایران، گفت: «۱۲ شرط پمپئو و پیشنهاد مذاکره بدون پیش شرط ترامپ در مسیر موازی جلو می رود.» زمانی که هوک پشت تریبون قرار گرفت، یکی از خبرنگاران از وی پرسید: آیا همزمانی تشکیل گروه اقدام ایران با سالگرد کودتای 28 مرداد علیه مرحوم دکتر مصدق، پیام خاصی دارد؟ هوک در پاسخ گفت: «این فقط یک اتفاق است.» وی البته افزود: ازسرگیری کامل مبادلات تجاری و روابط سیاسی با ایران، منوط به تغییر کامل رفتار تهران به ویژه در حوزه‌های موشکی، هسته‌ای و نفوذ منطقه‌ای است.


بی بی سی: این انتصاب دارای پیامی سیاسی  است نه عملی
تحلیل گر بی بی سی تشکیل این کارگروه را یک پیام سیاسی دانست و تأکید کرد که «اقدامات این کارگروه قبلاً در وزارت خارجه آمریکا انجام می شده اما کاخ سفید با این اقدام می خواهد[به کشورهایی که با ایران مراوده دارند] بگوید که در اعمال فشار علیه ایران کاملاً جدی است.» به عبارت دیگر این تغییرات و انتصاب ها دارای پیام سیاسی است. به گزارش تسنیم، دنیس راس، مقام سابق آمریکایی هم که آشنا به مسائل منطقه و ایران است، درباره سمت جدید برایان هوک می‌گوید که این سمت جدید می‌تواند مانوری بوروکراتیک برای شفاف کردن سیاست واشنگتن در قبال تهران باشد.
مقام سیا: آمریکا بعد از 65 سال هنوز درس عبرت نگرفته است
پل پیلار مقام سابق سیا در یادداشتی در اندیشکده آتلانتیک نوشت: دولت آمریکا باید از کودتای ۲۸ مرداد ایران درس عبرت بگیرد و در امور داخلی این کشور مداخله نکند. وی طی یادداشتی در اندیشکده «آتلانتیک» با اشاره به سرنگونی دولت مصدق توسط آمریکا نوشت: سیاست های دولت ترامپ در راستای تغییر حکومت ایران است. دقیقا 65 سال قبل در همین ماه (اوت 1953) آمریکا در امور داخلی ایران مداخله کرد تا با برکناری محمد مصدق، نخست وزیر سابق این کشور، تغییری در رژیم ایران ایجاد کند. برخی درس عبرت های آن حادثه با تلاش امروز آمریکا برای تغییر نظام در ایران و این که آیا واشنگتن قادر به انجام این کار است و این اقدام چه منافعی را برای آمریکا به دنبال دارد، مرتبط است. وی در عین حال به شکست احتمالی آمریکا در این پروژه هم اشاره کرده و نوشته است: اما دولت دونالد ترامپ امروز در اجرای سیاست هایش در قبال ایران منزوی است و به جز عربستان سعودی، امارات و رژیم صهیونیستی، هیچ حامی بین المللی دیگری برای اعمال فشارهای اقتصادی علیه ایران ندارد.
 
   فرا خبر
برایان هوک کیست؟

برایان هوک، حقوق دان و دیپلمات 50 ساله که اکنون مسئول میز ایران در وزارت خارجه آمریکاست، باید هماهنگی اقدامات در وزارتخانه های مختلف آمریکایی علیه ایران از یک سو و رایزنی های بین المللی با متحدان ایالات متحده را از سوی دیگر پیگیری کند. او در سال های 2006 و 2007 مشاور ارشد جان بولتون نماینده وقت آمریکا در سازمان ملل بوده و از چهره های نزدیک به منافقین است. هوک تا پایان دولت بوش در وزارت خارجه آمریکا ماند و در انتخابات 2012 ریاست جمهوری آمریکا هم مشاور میت رامنی رقیب اوباما بود. بعد از روی کار آمدن ترامپ بلافاصله به وزارت خارجه آمریکا برگشت و در دوران «رکس تیلرسون» به عنوان مدیر دفتر برنامه‌‌ریزی‌های سیاسی وزارت خارجه منصوب شد. قدرت گرفتن جان بولتون در کاخ سفید او را به یک سمت ویژه رساند تا اکنون مسئول کارگروه ضدایرانی وزارت خارجه آمریکا باشد. فارین پالیسی در گزارشی نوشت که هوک روابط مستحکمی با مقامات کاخ سفید در شورای امنیت ملی و به ویژه با جرد کوشنر، داماد ترامپ دارد. به گزارش پولیتیکو، او بعد از گذشت مدت کمی از وزارت تیلرسون، در نامه‌ای به او نوشته بود: آمریکا باید از حقوق بشر به عنوان چماقی علیه مخالفانش مثل ایران، چین و کره شمالی استفاده کند و در همان حال دست متحدان سرکوبگری مانند فیلیپین، مصر و عربستان سعودی را باز بگذارد.
سایر اخبار این روزنامه
دادگاه مفسدان اقتصادی از رسانه ملی پخش می شود دادگاه مفسدان اقتصادی از رسانه ملی پخش می شود با فردوسی بزرگ شدم با فردوسی بزرگ شدم استراتژی قتل عام در یمن دفاع ظریف ازمحتوا و زمان کنوانسیون خزر دفاع ظریف ازمحتوا و زمان کنوانسیون خزر برایان هوک: انتصابم همزمان با سالروز کودتاعلیه مصدق اتفاقی است! برایان هوک: انتصابم همزمان با سالروز کودتاعلیه مصدق اتفاقی است! امپراتور در مسیر تنهایی امپراتور در مسیر تنهایی احتمال افزایش نرخ سود بانکی احتمال افزایش نرخ سود بانکی روز تلخ هنر هفتم روز تلخ هنر هفتم با همراهی روان شناس خودت را بشناس با همراهی روان شناس خودت را بشناس پیش بینی افساد فی الارض و اعدام برای اسیدپاشان پیش بینی افساد فی الارض و اعدام برای اسیدپاشان افشاگری دادستان بجنورد از دست های پشت پرده احتکار کالا افشاگری دادستان بجنورد از دست های پشت پرده احتکار کالا پدیده صدرنشین لیگ برتر فوتبال پدیده صدرنشین لیگ برتر فوتبال شهردار مشهد: برای ماندگاری زائر به مسائل تفریحی و زیارتی نیز بپردازیم شهردار مشهد: برای ماندگاری زائر به مسائل تفریحی و زیارتی نیز بپردازیم اعدام 6 عضو باند مخوف «دزدان طلا» اعدام 6 عضو باند مخوف «دزدان طلا»