دفاع ظریف ازمحتوا و زمان کنوانسیون خزر

وزیر خارجه کشورمان با اشاره به شایعات درباره سهم ایران از دریای خزر و با تاکید بر این که درباره سهم ایران از دریای خزر نه موضوع ۵۰ درصد و نه ۱۱ درصد هیچ کدام مبنا ندارند گفت: «هیچ اقدامی که ضرری برای تمامیت ارضی ما داشته باشد حتما در کنوانسیون نیست.» وی افزود: متاسفانه در رژیم گذشته به دلیل وابستگی شدید این رژیم طرف مقابل اجازه نمی‌داد ایران حتی یک لحظه از خط حسین قلی و آستارا بالاتر برود. این در حالی است که شوروی در باکوی آذربایجان ۷۰ سال نفت را صادر می‌کرد و یک قطره نفت از این منطقه به ایران نرسیده بود. به گزارش فارس و ایسنا محمد جواد ظریف که در گفت‌وگوی ویژه خبری حاضر شده بود، تاکید کرد: ما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اجازه ندادیم در حوزه ۲۰ یا نزدیک ۲۰ درصدی ما دیگر چنین اتفاقی بیفتد. ظریف درباره برخی از مباحث مبنی بر سهم ۱۱ درصدی ایران از این دریا نیز گفت: این موضوع نیز اعتباری ندارد و عده‌ای مبتنی بر یک رویه موهوم تاریخی این موضوع را مطرح می‌کردند در حالی که چنین چیزی اعتبار ندارد. ظریف گفت: تاکید می کنم هیچ تعیین مرز و سرزمینی در این کنوانسیون به ضرر ما انجام نشده است. وی با انتقاد از برخی ها که توافق اخیر درباره دریای خزر را بی ارزش جلوه می دهند، اظهار کرد: یک زمان برجام بود که ترامپ می‌گفت سر ما کلاه رفته و بعضی‌ها خلاف آن را می‌گفتند، ترامپ خارج شد ولی برخی می‌گفتند آمریکا هیچ وقت از برجام خارج نمی‌شود. رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به این که مذاکرات مربوط به کنوانسیون خزر در بهترین شرایط ایران و زمانی که تحریم‌ها برداشته شده بود، صورت گرفت. گفت: این کنوانسیون نه‌تنها تمامیت ارضی ما را حفظ می‌کند بلکه باعث می‌شود روابط دوستانه ما با کشورهای همسایه‌ شمالی گسترش پیدا کند. وی اضافه کرد: این کنوانسیون هم افتخار دیگری برای ایران است، این افتخار را هم تبدیل به یاس نکنیم. وی همچنین ضمن اشاره به ضرورت تصویب این کنوانسیون در مجلس، افزود: دولت به تنهایی درباره این کنوانسیون تصمیم نگرفته است. این کنوانسیون روند خود را در کشور طی کرده است.
آمریکایی ها در موضوع مذاکره جدی نیستند
وزیر خارجه تأکید کرد که آمریکایی ها در موضوع مذاکره جدی نیستند، چرا که پل های قبلی را خراب کرده اند. ظریف با بیان این که آن ها تلاش می‌کنند یک فضای روانی علیه ایران ایجاد کنند، تاکید کرد: به قول آقای رئیس‌جمهور اگر آن ها به دنبال مذاکره بودند چرا پل‌های قبلی را خراب کردند. برای برجام دو سال با آن ها مذاکره شد. آمریکایی‌ها بیشتر به دنبال فضای روانی هستند و مردم ما نیز هوشیارتر از این هستند که این فضای روانی بر آن ها تاثیر بگذارد. ظریف که در گفت‌وگوی ویژه خبری حاضر شده بود، فشارهای اقتصادی فعلی را موقتی دانست و افزود: وقتی کم کم اجماع جهانی علیه آمریکا شکل بگیرد هم مقاومت ما بیشتر می‌شود و هم این فضای روانی شکسته می‌شود.
اروپایی ها تا یکی دو ماه آینده که تحریم های نفتی عملیاتی شود، فرصت دارند
ظریف در ارزیابی عملکرد اروپا در زمینه حفظ برجام، با بیان این که اروپایی‌ها تاکنون خوب عمل کرده اند چنان که می‌بینیم آن ها در برابر متحد خود یعنی آمریکا در ارتباط با برجام ایستاده‌اند، افزود: حتی نزدیک‌ترین متحدان آمریکا با این کشور در زمینه برجام همراهی نکردند و انزوای آمریکا در دنیا در هیچ حوزه‌ای به اندازه برجام متبلور نشده است. وی در عین حال گفت: اروپایی‌ها در مرحله عمل هنوز حاضر نشدند آن قدر که باید هزینه بپردازند، این کار را انجام دهند، البته یکی دو ماه تا این که تحریم‌هایی چون تحریم نفتی عملیاتی شود فرصت دارند.
سایر اخبار این روزنامه
دادگاه مفسدان اقتصادی از رسانه ملی پخش می شود دادگاه مفسدان اقتصادی از رسانه ملی پخش می شود با فردوسی بزرگ شدم با فردوسی بزرگ شدم استراتژی قتل عام در یمن دفاع ظریف ازمحتوا و زمان کنوانسیون خزر دفاع ظریف ازمحتوا و زمان کنوانسیون خزر برایان هوک: انتصابم همزمان با سالروز کودتاعلیه مصدق اتفاقی است! برایان هوک: انتصابم همزمان با سالروز کودتاعلیه مصدق اتفاقی است! امپراتور در مسیر تنهایی امپراتور در مسیر تنهایی احتمال افزایش نرخ سود بانکی احتمال افزایش نرخ سود بانکی روز تلخ هنر هفتم روز تلخ هنر هفتم با همراهی روان شناس خودت را بشناس با همراهی روان شناس خودت را بشناس پیش بینی افساد فی الارض و اعدام برای اسیدپاشان پیش بینی افساد فی الارض و اعدام برای اسیدپاشان افشاگری دادستان بجنورد از دست های پشت پرده احتکار کالا افشاگری دادستان بجنورد از دست های پشت پرده احتکار کالا پدیده صدرنشین لیگ برتر فوتبال پدیده صدرنشین لیگ برتر فوتبال شهردار مشهد: برای ماندگاری زائر به مسائل تفریحی و زیارتی نیز بپردازیم شهردار مشهد: برای ماندگاری زائر به مسائل تفریحی و زیارتی نیز بپردازیم اعدام 6 عضو باند مخوف «دزدان طلا» اعدام 6 عضو باند مخوف «دزدان طلا»