در سفر وزیر ارتباطات به استان بوشهر مطرح شد؛

گروه فناوری اطلاعات- محمدجواد آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات صبح پنجشنبه 25 مردادماه به استان بوشهر سفر کرد و در این سفر دوروزه به مسائل بسیاری اشاره کرد و اقدامات زیادی را انجام داد‌. به گفته او سرعت اینترنت و پهنای باند موبایل در عسلویه نسبت به دیگر نقاط استان بوشهر با توجه به سرمایه‌گذاری‌های گسترده در سال گذشته از متوسط بالاتر است‌. وی همچنین نسبت به عدم توسعه خطوط تلفن ثابت در منطقه عسلویه ابراز تاسف کردهو به مردم این منطقه قول داد که به زودی گسترش خطوط ثابت تلفن را پیگیری خواهد کرد‌. سفر این وزیر جوان و فعال ارتباطات و فناوری اطلاعات در روز جمعه نیز با پویایی ادامه داشت‌. روز گذشته آذری‌جهرمی به نکات بسیار مهمی مانند پارازیت‌ها اشاره و در ادامه فعالیت‌های شفاف‌سازی خود، اعلام کرد که پارازیت‌ها به تفکیک هر استان در هفته دولت به صورت آنلاین رصد می‌شوند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات روز گذشته نیز در دومین روز از سفر به استان بوشهر از سه شهرستان دیلم، گناوه و دشتستان دیدن و در شورای اداری این شهرستان‌ها شرکت کرد‌.
تامین درخواست‌های تلفن ثابت استان بوشهر تا سه ماه آینده
محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نشست با فعالان اجتماعی، نخبگان و روحانیون اهل سنت عسلویه با اشاره به سرمایه‌گذاری بیش از ۳۰۰ میلیارد تومانی برای توسعه پهنای باند، گفت: عدم تملک اراضی برای توسعه شبکه موبایل و تاخیر در دستیابی به سایت‌های موبایل برای تعمیر و اصلاح، دو مشکل اساسی توسعه در منطقه عسلویه است‌.


وی با اشاره به سابقه آشنایی‌اش با شهرستان عسلویه بیان کرد: این منطقه از گذشته نه‌تنها برای ساکنان بومی بلکه برای افراد از نقاط دیگر کار ایجاد می‌کرد و به برکت نظام اسلامی انتظار این است که توسعه‌های بی‌نظیری که در عسلویه رخ داده است به صورت متوازن باشد و مردم بومی نیز شیرینی این توسعه‌ها را بچشند‌.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه امیدوار است با توسعه صنایع پایین‌دستی در حوزه پتروشیمی، بسیاری از مشکلات این منطقه رفع شود، افزود: بر اساس بخشنامه استانداری بوشهر که اوایل تابستان امسال ابلاغ شد، حداقل نیمی از نیروهای تخصصی و تمامی نیروهای عمومی شرکت‌های مستقر در عسلویه باید بومی منطقه باشند‌. آذری‌جهرمی به موضوع آلودگی هوای عسلویه اشاره کرد و ادامه داد: پیش از این نیز همواره پیگیر مشکلات آلودگی هوای منطقه بودم و قطعا آن را دوباره پیگیری و منعکس می‌کنم چراکه موضوعی نیست که راه‌حل نداشته باشد و امیدوارم از همه ظرفیت‌ها برای رفع مشکل آلودگی استفاده شود‌.
وزیر جوان کابینه دولت دوازدهم با اشاره به عقب‌ماندگی انباشته‌ای که از گذشته در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات استان بوشهر وجود داشته است، تصریح کرد: خوشبختانه با سرمایه‌گذاری‌های انجام شده امسال استان بوشهر در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات به رتبه هشتم کشوری رسید به‌طوری که فقط طی یک سال گذشته بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان در این استان سرمایه‌گذاری برای پوشش پهن‌باند موبایل صورت گرفت تا سرعت اینترنت نسل سوم و‌ چهارم در عسلویه از متوسط آن در استان بوشهر بالاتر باشد‌.
وزیر ارتباطات یکی از مشکلات توسعه‌ای در منطقه عسلویه را تاخیر در هماهنگی برای انجام اصلاحات و تعمیرات سایت‌های موبایل دانست که اکثرا در طرح‌های در حال اجرای منطقه قرار گرفته‌اند و توضیح داد: بعضا تا ۷۲ ساعت هماهنگی بابت دسترسی به سایت‌های موبایل زمان می‌برد که باعث می‌شود رفع اختلالات زمانبر شود‌.
وی همچنین احداث سایت‌های جدید را به دلیل مشکل در تملک اراضی با مشکل روبهرو دانست و افزود: اکنون بسیاری از تجهیزات تهیه و آماده نصب شده است در حالی که به دلیل عدم تملک اراضی، توسعه با تاخیر مواجه شده است‌.
توسعه نیافتن تلفن ثابت
آذری‌جهرمی عدم توسعه تلفن ثابت در منطقه را ناراحت‌کننده عنوان کرد و ادامه داد: شرکت مخابرات گزارش داده که از طریق فیبر نوری ظرف سه ماه هیچ درخواست تلفن ثابتی در نوبت نباشد‌.
وزیر جوان دولت تدبیر و امید در ادامه اعلام کرد که ظرف سه ماه تمام تجهیزات برقراری ارتباطات روستایی منطقه که منسوخ شده‌اند ارتقا یافته و به روز می‌شوند‌.
برنامه تکمیلی پوشش ارتباطات در 6 ماه
عضو شورای عالی فضای مجازی همچنین از ارائه برنامه تکمیل پوشش ارتباطات استان بوشهر طی شش ماه آینده خبر داد و گفت: مطابق برنامه ششم توسعه مدارس شهرهای زیر ۲۰ هزارنفر باید از اینترنت رایگان بهره ببرند بنابراین ۱۰۸ هزار مدرسه وجود دارند که تا پایان برنامه ششم توسعه کشور به شبکه وصل می‌شوند‌.
قول ارتباط فیبر نوری ورزشگاه شهر جم با صدا و سیمای مرکز بوشهر
آذری‌جهرمی در پایان روز ‌نخست سفر به استان بوشهر با حضور در برنامه گفت‌و‌گوی سیمای استان بوشهر با اشاره به همکاری صداوسیما و وزارت ارتباطات هنگام پخش بازی‌های جام جهانی از طریق سیگنال‌‌رسانی زمینی گفت: در تلاش هستیم به زودی ارتباط ورزشگاه شهر جم با صدا و سیمای مرکز بوشهر از طریق فیبرنوری برقرار شود و مردم بدون هیچ مشکلی مسابقات فوتبال تیم استان خود را از تلویزیون استانی تماشا کنند‌.
وی همچنین با تاکید بر اینکه طرح رجیستری به منظور جلوگیری از قاچاق گوشی‌های تلفن‌همراه اجرا شد، افزود: اکنون اجرای این طرح به مرحله استقرار رسیده و ‌قاچاق گوشی‌های همراه را به صفر رسانده و از نظر ما این طرح موفق بوده است‌.
وزیر جوان کابینه دولت دوازدهم گفت: با برخی از برندهای مطرح گوشی تلفن‌همراه برای تولید مشترک در داخل کشور مذاکراتی انجام شده و امیدوارم به زودی تحقق یابد‌.
وزیر ارتباطات در ادامه درباره راه افتادن کمپینی با نام فرزندت کجاست، گفت: مشاهده می‌کنیم که فرزندان برخی از مسوولان برای منافع شخصی از جایگاه پدرشان سوءاستفاده می‌کنند و البته فرزندان زیادی هستند که از این وضعیت استفاده نمی‌کنند بنابراین طرح این مطالبه کمک می‌کند تا مسوولان نسبت به رفتار فرزندان‌شان حساس‌تر شوند و مراقبت خود را بیشتر کنند‌.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به مردم بوشهر قول داد ایجاد ارتباط ورزشگاه شهر جم با صدا و سیمای مرکز بوشهر را با فیبر نوری پیگیری کند تا از این پس پخش مسابقات تیم فوتبال محبوب استان بوشهر بدون هیچ مشکلی از طریق صدا و سیمای این استان انجام شود‌.
پارازیت‌ها به‌طور آنلاین نشان داده می‌شوند
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از نمایش عمومی اندازه‌گیری تشعشعات امواج به صورت آنلاین در سایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی خبر داد و گفت: در مورد پارازیت نه باید بزرگنمایی صورت گیرد و نه باید به راحتی از کنار آن عبور کرد چراکه همه ما در برابر حفظ سلامت مردم مسوولیم‌.
محمدجواد آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دومین روز‌ از سفرش به استان بوشهر در شورای اداری شهرستان گناوه با بیان اینکه با دریافت گزارشاتی درباره وجود حد غیرمجازی از امواج، سازمان تنظیم مقررات به استان بوشهر و‌ شهرستان گناوه آمد و به صورت میدانی اندازه‌گیری کرد و اندازه‌گیری‌ها برای سازمان انرژی اتمی ارسال شده و منتظر اعلام نتایج آن از سوی این سازمان هستیم‌.
وی گفت: بنا داریم میزان تشعشعات امواج را در صورت امکان از هفته دولت به صورت آنلاین در سایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به تفکیک هر شهر منتشر کنیم‌.
آذری‌جهرمی با تاکید بر اهمیت وضعیت سلامت مردم اظهار کرد: البته در مورد پارازیت نه باید بزرگنمایی انجام شود و نه باید به راحتی از کنار آن عبور کرد چراکه مسوولان کشور نسبت به حفظ سلامت مردم مسوولیت دارند‌.
وزیر جوان کابینه دوازدهم با بیان اینکه فکر نمی‌کنم پارازیت بر وضعیت آنتن‌دهی موبایل اثرگذار باشد، تصریح کرد: این موضوع ناشی از فضای روانی ایجاد شده است چراکه در این مورد شفاف‌سازی نمی‌شود و پاسخی در برابر پرسش‌ها داده نمی‌شود و هر چیزی را به آن نسبت می‌دهند ولی باید توجه داشت که موضوع سلامت مردم اهمیت دارد‌.
پست بوشهر زیانده بوده است
آذری‌جهرمی در نشست مسوولان دستگاه‌های اجرایی استان بوشهر گفت: شاید استفاده نشدن از ظرفیت ارسال بار در شرکت پست، محاسبه میزان هزینه‌های حمل نامه است که بدون شک در ارسال بار رویکرد محاسبه هزینه‌های آن با ارسال نامه متفاوت و کمتر است‌.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار کرد: شرکت پست استان بوشهر در سال گذشته با 100 میلیارد ریال درآمدزایی بیش از 130 میلیارد ریال هزینه داشته که این به منزله زیانده بودن آن است‌.
آذری‌جهرمی ادامه داد: شرکت پست ظرفیتی ارزشمند برای شکوفایی توانمندی‌های استان بوشهر است که در این ارتباط باید برای رونق آن تلاش کنیم‌. از طریق پست می‌توان خرمای تولیدی استان بوشهر را با هزینه کم به بسیاری از مناطق کشور ارسال کرد‌.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات یادآور شد: باید همه تلاش کنیم تا شرکت پست استان بوشهر از وضعیت زیانده بودن خارج شود‌.
پوشش ارتباطی جاده‌ها نیاز به تقویت دارد
رییس مجمع نمایندگان استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: پوشش ارتباطی جاده‌های این استان در مناطق شهری و روستایی نیازمند تقویت است‌.
محمدباقر سعادت افزود: در این ارتباط پوشش جاده‌ای ارتباطی بوشکان - فراشبند، تنگ ارم - سه راهی دالکی، بنداروز - کلمه، تنگ ارم - بوشکان و کلمه – بوشهر در حوزه دشتستان از خواسته‌ها و مطالبات جدی مردم است‌.
وی بیان کرد: در ارتباط با جاده‌های بین‌روستایی نیز کاستی‌هایی وجود دارد که انتظار می‌رود با اهتمام جدی نسبت به تحقق آن عمل شود‌.
سعادت افزود: در شهرستان بوشهر تامین فیبر نوری پشتیبان جزیره خارک، استقرار یک شتاب دهنده ملی، امکان استفاده از تسهیلات دیتا سنتر بوشهر برای شرکت‌ها ضروری و مهم است‌.
وی ادامه داد: با تلاش‌های شرکت مخابرات و اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان بوشهر تاکنون خدمات ارزشمندی در این حوزه‌ها شکل گرفته که امیدواریم شاهد توسعه روزافزون آنها باشیم‌.
دولت به زودی بسته‌های حمایتی از اقشار آسیب‌پذیر را اعلام می‌کند
آذری‌جهرمی در ادامه سفر خود با حضور در شورای اداری بوشهر اظهار کرد: دولت برای حمایت از قشر ضعیف بسته‌های حمایتی ویژه‌ای تدارک دیده است که به زودی اعلام می‌شود‌.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: کنش‌های سیاسی و بین‌المللی و تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی باعث ایجاد آثاری بر اقتصاد کشور، افزایش تورم و کاهش ارزش پول کشور شده است و با این اتفاقات قشر ضعیف جامعه آسیب‌پذیری بیشتری پیدا کرده‌اند و شکاف بین فقیر و غنی تشدید شده است‌. وی با اشاره به اینکه مردم همواره ثابت کرده‌اند برای حفظ نظام و کشور از ارزشمندترین دارایی‌های خود می‌گذرند، افزود: نیازمند تدابیری از سمت بدنه اجرایی کشور هستیم و به همین دلیل دولت برای اقشار ضعیف جامعه در شرایط فعلی بسته‌های ویژه حمایتی تدارک دیده است که به زودی اعلام می‌شود‌. آذری‌جهرمی ادامه داد: در چنین شرایطی باید موانع کسب و کارهای داخلی را از میان برداریم تا از فرصت ایجادشده برای رونق تولید داخل بهترین استفاده را بکنیم‌.
وی افزود: مردم زمانی ناامید می‌شوند که ما مسوولان مدل اشرافی‌گری را انتخاب کنیم که اشتباه بزرگی است که باعث ایجاد نارضایتی اجتماعی می‌شود‌.
تکمیل 15 پروژه مخابراتی در شهرستان دشتستان تا پایان سال
وزیر ارتباطات و ‌فناوری اطلاعات در دومین روز سفرش به استان بوشهر بعد از حضور در شهرستان‌های عسلویه، جم، کاکی، بوشهر، دیلم و گناوه، به شهرستان دشتستان رفت و در شورای اداری این شهرستان با بیان اینکه نبود پوشش ارتباطی در برخی جاده‌های شهرستان دشتستان ناشی از عدم وجود شبکه برق است با اشاره به توسعه‌هایی که در یک سال گذشته در سطح استان بوشهر شده است، گفت: از مجموع پنج طرح و ۴۴ پروژه تعریف شده ذیل آن، ۱۵ پروژه مربوط به این شهرستان است که پنج پروژه مربوط به تکمیل پوشش جاده‌ای و 10 پروژه دیگر مربوط به تکمیل پوشش روستایی این شهرستان است که تا پایان سال
انجام می‌شود‌.
آذری‌جهرمی بیان کرد: تجهیزات صنعت مخابرات و ارتباطات در حال کوچک شدن است و دیگر نیازی نیست تا برای ارائه خدمات به هر روستا یک ‌مرکز مخابراتی احداث شود‌.
وی با اشاره به مشکلات موجود در توسعه وضعیت ارتباطات منطقه افزود: به دلیل نبود شبکه برق امکان نصب و احداث سایت تلفن‌همراه در برخی مناطق وجود ندارد و استفاده از سلول‌های خورشیدی نیز به دلیل ناپایدار بودن برق حاصل از آن قابل استفاده نیست چرا که ارتباطات ناپایدار گاهی مردم را بیشتر از نبود ارتباطات اذیت می‌کند‌.
آذری‌جهرمی در مورد درخواست ارائه شده برای احداث ساختمانی جدید برای پروژه‌های مخابراتی دشتستان اظهار کرد: صنعت مخابرات و ارتباطات در حال تجمیع و کوچک شدن است و قبل از این برای ارائه خدمات به هر روستا نیاز به احداث یک ‌مرکز مخابراتی بود اما امروز به لحاظ فنی همه خدمات از طریق یک مرکز مخابراتی قابل ارائه است و بدین ترتیب از اضافه شدن هزینه‌های عمرانی و بالا رفتن هزینه انجام یک پروژه جلوگیری می‌کند‌.