کاروان امید

محمد آخوندی: هجدهمین دوره بازی‌های آسیایی از امروز رسماً با برگزاری مراسم افتتاحیه آغاز می‌شود و ۴۵ کشور آسیایی در ماراتنی 2 هفته‌ای توان ورزش خود را به نمایش می‌گذارند. ایران نیز که با بزرگ‌ترین کاروان ورزشی پس از انقلاب اسلامی در این مسابقات حاضر است، تلاش سختی برای حفظ جایگاه پنجمی دوره قبل خواهد داشت. درباره حضور کاروان ایران در
بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ چند نکته قابل تامل است:
۱- ۳۷۸ ورزشکار مرد و زن در ۴۲ رشته ورزشی به نمایندگی از ایران عزیز در این مسابقات شرکت می‌کنند که به جز بازی‌های آسیایی تهران، این بزرگ‌ترین کاروان ورزشی ایران در بازی‌های آسیایی است.
۲- حدود ۱۰۰ بانوی ورزشکار ایرانی در این مسابقات به مصاف حریفان می‌روند که بیشترین حضور بانوان محجبه ورزشکار کشورمان در ادوار بازی‌های آسیایی است. این ورزشکاران از شانس مناسبی برای کسب مدال برخوردارند.


۳- مسؤولان ورزش ایران امیدوارند مدال‌های طلای بیشتری نسبت به دوره‌های قبل کسب کنیم. آنها ۲۵ تا ۲۶ مدال طلا برای کاروان ایران پیش‌بینی کرده‌اند. با وجود پیش‌بینی افزایش مدال‌ها، بررسی‌ها نشان می‌دهد در حالی که کاروان ایران در سال ۲۰۱۰ موفق به کسب جایگاه تاریخی چهارم در بازی‌های آسیایی شده بود و این رتبه در سال ۲۰۱۴ به پنجم تغییر کرد، عواملی دست به دست هم داده است تا شانس ایران برای کسب مجدد عنوان پنجم کاهش یابد. از جمله این عوامل می‌توان به چند مورد
اشاره کرد:
الف - اندونزی، میزبان مسابقات، جدی‌ترین تهدید برای عنوان پنجمی ایران است. کشور میزبان علاوه بر افزایش شانس کسب مدال در رشته‌های مختلف به علت امتیاز میزبانی، با اضافه شدن چند رشته بویژه رشته پنچاک سیلات و شانس بالای کسب مدال در این رشته، قطعا تعداد مدال‌های زیادی کسب خواهد کرد و با وجود حضور در رده هفدهم دوره قبل با کسب ۴ مدال طلا، در این دوره رتبه‌های چهارم و پنجم قزاقستان و ایران را نشانه خواهد گرفت.
ب- حذف برخی اوزان در رشته‌هایی که ایران بیشترین شانس کسب مدال در آنها را دارد، یکی دیگر از عواملی است که جایگاه ما را به خطر انداخته است. حذف اوزان سنگین در ووشو و بوکس، کاهش اوزان کشتی و تکواندو، کاهش سهمیه وزنه‌برداری، حذف یک وزن کاراته و حذف رشته کامپوند در تیراندازی با کمان دقیقا بر مدال‌های همیشگی ایران در بازی‌های آسیایی تاثیرگذار خواهد بود.
ج- تلاش کشورهای دیگر آسیایی برای موفقیت در بازی‌های ۲۰۱۸ و رشد آنها در ۴ سال گذشته نیز ممکن است جایگاه ایران را تهدید کند؛ کشورهایی مانند تایلند، هند و حتی چین‌تایپه. هندی‌ها در دوره قبل بازی‌ها همانند ایران ۵۷ مدال کسب کردند و به علت مدال‌های برنز زیادی که داشتند (۳۷ مدال) در رده هشتم قرار گرفتند. تغییر رنگ مدال‌های هند می‌تواند آنها را به رتبه‌های بالاتر برساند.
۴- کاروان ورزشی ایران در ۱۴ روز آینده
توان ورزش کشورمان را در آوردگاه بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ به نمایش خواهد گذاشت و تلاش خواهد کرد بهترین نتیجه ممکن را کسب کند. کسب مدال‌های بیشتر، افزایش تعداد مدال‌های طلا،
مدال‌آوری بیشتر بانوان، تنوع مدال‌آوری در رشته‌های مختلف و کسب خوش‌رنگ‌ترین مدال در رشته‌های تیمی چون فوتبال، والیبال و بسکتبال می‌تواند عملکرد درخشانی برای ایران در اندونزی ثبت کند.