دیپورت اشتباهی که جنجالی شد

شهروند|  قاسم رضایی جانبازی که به اشتباه به افغانستان دیپورت شد، مرگ تلخش بر اثر سرما و گرسنگی آن‌قدر تکان‌دهنده بود که بعد از انتشار در روزنامه شهروند، واکنش‌هایی را به همراه داشت. مرد 51 ساله‌ای که در تهران ناپدید شد و از طریق اردوگاهی در قم، به افغانستان منتقل شد.همسرش می‌گوید: او خودش را به قم رسانده نمی‌دانیم پیاده رفته یا سوار ماشین شده است اما به هرحال از آنجایی که تصور می‌کرد قرار است ما به قم برای زیارت برویم به قم رفته. همانجا بود که از طریق اردوگاهی در قم به افغانستان منتقل شد. او را به خاطر ظاهرش با یک افغانستانی اشتباه گرفته بودند.
واکنش‌ها درباره این خبر آن‌قدر زیاد شده که همسر قاسم رضایی بار دیگر در گفت‌وگویی با خبرنگار «شهروند» گفت: «بعد از انتشار خبر ناپدیدشدن شوهرم، خبرنگاران و مستندسازان زیادی با من تماس گرفتند و پیگیر این ماجرا شدند. از بنیاد شهید مشهد نیز به خانه ما آمدند. تمام مدارک را گرفتند و گفتند خودشان از طریق وزارت امور خارجه پیگیر این ماجرا می‌شوند و تمام تلاش خود را برای بازگرداندن جسد شوهرم به کشورش انجام می‌دهند. حتی از بنیاد شهید تهران نیز با من تماس گرفتند و درباره وضع مالی ما سوال پرسیدند. من هم حقیقت را گفتم. وضع زندگی ما اصلا مناسب نیست. ما به سختی زندگی می‌کنیم و حتی پول ندارم که یخچال خراب و غیرقابل تعمیر خانه‌ام را عوض کنم. در فشار زیادی هستیم. اما پول اصلا برایم اهمیتی ندارد. درحال حاضر چیزی که برای من مهم است این‌که جسد شوهرم را به ما تحویل دهند. خانواده شوهرم هم مرتب همین را می‌گویند. از من جنازه قاسم را می‌خواهند. الان فقط همین موضوع برایمان اهمیت دارد. زندگی ما بعد از ناپدید شدن قاسم از این رو به آن رو شد. تمام مدارک ناپدید شدنش هم موجود است. پرونده در پایگاه ششم پلیس آگاهی تهران، دادسرای جنایی تهران و دادسرای قم پیگیری شد و بعد از مشخص شدن مرگ قاسم، پرونده را مختومه اعلام کردند، درحالی این موضوع  تکذیب می‌شود که پرونده ناپدید شدن شوهرم در پلیس آگاهی و دادسرای جنایی تهران است و دیپورت او به افغانستان هم در دادسرای قم مطرح است.  حالا بعد از انتشار این خبر افراد زیادی می‌خواهند به ما کمک کنند که امیدواریم بعد از این همه سختی به خواسته‌مان برسیم و کمی رنگ آرامش را ببینیم.»
این درحالی است که سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس پایتخت در واکنش به این خبر با تکذیب وقوع این حادثه در تهران گفت:   «در تهران چنین موضوعی اتفاق نیفتاده و من چنین موضوعی را تکذیب می‌کنم. چندین فیلتر وجود دارد و زمانی که همکاران ما براساس وظیفه قانونی خود، اتباع غیرمجاز را بازداشت می‌کنند، کارشناسان ما موضوع را بررسی و وضع آنها را کاملا مشخص می‌کنند. پس از آن هم این افراد تحویل اردوگاه اتباع داده می‌شوند و در آن‌جا هم با حضور نمایندگان استانداری، انگشت‌نگاری از این افراد انجام می‌شود. در این مرحله نیز بررسی‌های کاملی انجام ‌شده و از افراد سوال و جواب می‌شود، از این‌رو اصلا وقوع چنین خطایی امکان‌پذیر نیست. با توجه به حساسیت موضوع این جانباز اعصاب و روان و تکذیب پلیس پایتخت درخصوص دستگیری چنین فردی توسط نیروی انتظامی لازم است بررسی‌های بیشتری درباره این اتفاق تلخ صورت بگیرد تا به صورت کامل، ابعاد مختلف آن مشخص شود.»