حرف مفت هم خرج دارد

شهروند| خانواده‌های ایرانی به‌طور میانگین سالانه چیزی حدود یک‌میلیون و 200‌هزار تومان بابت قبض موبایل و تلفن می‌پردازند.  جالب است بدانید که براساس اعلام اتحادیه جهانی مخابرات، ایرانی‌ها رکورددار مکالمه با تلفن هستند و حالا که گوشی‌های هوشمند جایش را در بازار کشور پیدا کرده، بخشی از هزینه قبض‌ها مربوط به اینترنت همراه است. اپراتورهای تلفن همراه به «شهروند» می‌گویند رقمی بین 35 تا 39‌درصد هزینه قبض موبایل مردم مربوط به استفاده از اینترنت است و درواقع هنوز مکالمه به چت می‌چربد. از این میان تهرانی‌ها بیشترین پول را برای قبض موبایل و تلفن ثابتشان می‌پردازند. در این گزارش به شما می‌گوییم که اولا زیاد روی تماس‌های تصویری رایگان حساب نکنید، زیرا آنها چندان هم رایگان نیستند و حجم اینترنت‌تان را مصرف می‌کنند و ثانیا این‌که چگونه می‌توانید هزینه‌های اینترنت‌تان را کاهش بدهید.
سالی یک‌میلیون و 200‌هزار تومان
 پول حرف‌‌زدن
خطوط اعتباری موبایل در ایران به‌طور میانگین ماهانه حدود 9‌هزار و 200 تا 9‌هزار و 500 تومان برای مشترکان هزینه دارد و خطوط دایمی ماهانه تقریبا 22‌هزار و 500 تومان هزینه‌بردار است.


این اطلاعاتی است که اپراتورهای تلفن‌همراه به «شهروند» می‌دهند. به این ترتیب یک خانواده چهارنفره که همگی دارای تلفن‌همراه باشند، به‌طور میانگین 36 تا 90‌هزار تومان برای قبض موبایلشان هزینه می‌کنند.‌ این درحالی است که مخابرات اعلام کرده است؛ متوسط رقم قبض تلفن ثابت ماهانه حدود 12‌هزار تومان است. به این ترتیب یک خانواده چهارنفره ایرانی بین 49 تا 102‌هزار تومان در ماه بابت مکالمه و ارتباطاتش پرداخت می‌کند. این رقم در‌ سال به‌طور میانگین 588‌هزار تا یک‌میلیون و 224‌هزار تومان می‌شود.
مردم کدام استان
 قبض‌های سنگین‌تری می‌دهند؟
متوسط هزینه قبوض‌ مشترکان دایمی تلفن‌همراه به تفکیک شهرها و استان‌های مختلف متفاوت است و در این میان برخی استان‌ها از این منظر پردرآمد و برخی دیگر کم‌درآمد به شمار می‌روند. بنا به اعلام اپراتورهای تلفن‌همراه، تهران پردرآمدترین استان کشور از نظر مخابراتی است که این موضوع نه‌تنها مربوط به جمعیت بالای آن است بلکه مردم پایتخت میانگین قبض بالاتری نسبت به سایر استان‌ها دارند اما جالب است بدانید که استان‌های کهگیلویه‌وبویراحمد، هرمزگان و بوشهر به‌عنوان استان‌هایی شناخته می‌شوند که بالاترین میانگین مبلغ قبض را دارند.  
هنوز حرف‌زدن به چت‌کردن می‌چربد
البته خوب است بدانید که ایرانی‌ها در مجموع رکورددار مکالمه با تلفن هم هستند اما به نظر می‌رسد که الگوی مصرف تلفن‌همراه به سمت استفاده از اینترنت گرایش پیدا کرده است. هرچند اپراتورهای تلفن‌همراه هنوز می‌گویند که تنها بین 35 تا 40‌درصد هزینه قبوض مربوط به اینترنت است و حدود 60‌درصد مبلغ قبض تلفن‌همراه مربوط به مکالمه می‌شود، با این حال باز هم اینترنت سهم قابل توجهی برای هزینه قبض‌های تلفن‌همراه دارد.
جالب اینجاست که اپراتورها می‌گویند؛ با افزایش استفاده از اینترنت، مکالمات ایرانی زیر یک‌دقیقه زیاد شده است و مردم تماس‌های تصویری و صوتی برخی پیام‌رسان‌ها را به مکالمه‌های تلفنی ترجیح می‌دهند. همین مسائل باعث شده که مصرف اینترنت بین مردم ایران افزایش چشمگیری داشته باشد.
70‌درصد ایرانی‌ها کاربر اینترنت هستند
با وجود اینکه کاربران اینترنتی در ایران همواره از کندی سرعت اینترنت گله‌مند هستند اما جالب است بدانید که ایران در ‌سال 96 در جمع 20 کشور پرکاربرد اینترنت در دنیا قرار گرفت. شاید زمانی در ایران استفاده از اینترنت کاری تفریحی و صرفا سرگرم‌کننده بود اما این روزها اینترنت به‌طور مستقیم با زندگی مردم سروکار دارد و استفاده از آن هم رشد چشمگیری داشته است. براساس تحقيقي كه دانشگاه كاليفرنيا انجام داده، كاربران اينترنت در ايران از‌ سال 2000 تاكنون بيش از 22هزار ‌درصد افزايش داشته و همین باعث شده که ايران در جمع 20 كشوري كه بيشتري كاربران اينترنت را دارند، قرار بگيرد. ایران در این جدول 20تایی در رتبه شانزدهم قرار دارد و جالب اینجاست که به‌رغم حرف و حدیث‌ها و انتقادات زیادی که از کیفیت اینترنت در ایران می‌شود اما تا تیرماه ‌سال گذشته 56‌میلیون و 700‌هزار نفر در ایران از اینترنت استفاده می‌کنند که 90‌درصد این جمعیت از اینترنت همراه در گوشی‌های خود بهره می‌برند و آن را به اینترنت‌های دیگر ترجیح می‌دهند. این آمار نشان می‌دهد 70درصد ایرانی‌ها کاربر اینترنت هستند که آماری جالب است.
چقدر اینترنت مصرف می‌کنیم؟
دو چالش بزرگ و همیشگی برای کاربران اینترنت در ایران چالش‌های سرعت و حجم است. اگرچه اينترنت‌های اپراتورهای تلفن‌همراه در ایران طی یکی دوسال اخیر با دسترسی به شبکه‌های 3G و 4G رشد چشمگيري داشته‌اند اما این موضوع هنوز هم چالش بزرگی برای کاربران اینترنت در ایران است. درحال حاضر سرعت ميانگين اينترنت جهان در یک‌سال گذشته ۷.۲ مگابيت‌ برثانيه بوده که این عدد در ایران ۴.۷ مگابيت برثانيه است. با این حال، مردم ایران استفاده زیادی از اینترنت دارند و سرعت پایین و حجم‌هایی هم که سریع به پایان می‌رسند، دلیلی بر کاهش استفاده از اینترنت نمی‌شود. طبق اعلام وزارت ارتباطات طی سال‌های گذشته مصرف اینترنت در ایران رشد چشمگیری داشته است. سرانه مصرف اینترنت در ‌سال 96 نسبت به ‌سال 95 رشد قابل توجهی داشته و از یک کیلوبایت برثانیه، به 35 کیلوبایت برثانیه رسیده است، ضمن اینکه رواج شبکه‌های اجتماعی هم تأثیر زیادی بر افزایش مصرف اینترنت داشته است. جالب است بدانید که هر مشترک ایرانی روزانه به‌طور میانگین 5 تا 9ساعت از اینترنت استفاده می‌کند. طبق اعلام رئیس مرکز رسانه‌های دیجیتال با بیان اینکه ۵۳‌درصد مردم ایران حداقل در یکی از شبکه اجتماعی عضو هستند، گفت: میانگین روزانه ساعت حضور ایرانی‌ها در فضای مجازی ۵ تا ۹ساعت است، درحالی ‌که میانگین جهانی ۱۶ساعت در ماه است.
در انتها اینکه برای کاهش مکالمه‌تان با تلفن‌همراه باید بدانید که تماس‌های تصویری رایگان کاملا هم رایگان نیستند و حجم زیادی از اینترنت شما را می‌بلعند. بنابراین بهتر است در مکالمات تلفنی‌تان به ضروری‌ترین پیام‌ها بسنده کنید و برای مصرف اینترنت هم راهکاری‌هایی برای کاهش هزینه‌هایتان
 وجود دارد.