جعلی‌بودن اسناد ترخیص خودروهای لوکس

تخلف در واردات خودرو در كشور ما تبديل به داستان ادامه‌داري شد كه هنوز برخي از ابعاد آن روشن نيست.
از ثبت سفارش خودرو در زمان بسته بودن سايت ثبت سفارش گرفته تا ترخيص مساله‌دار خودروها موضوعاتي بود كه مدت‌ها اذهان عمومي را به خود درگير كرده بود. در حالي كه هنوز شفاف‌سازي درستي در مورد تخلفات انجام شده از سوي وزارت صنعت، معدن وتجارت صورت نگرفته است. روز گذشته محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه حدود ۶ هزار خودرو در زمان بسته شدن سامانه ثبت سفارشات وارد کشور شد، گفت: براساس بررسی‌ها مشخص شد همه اسنادی که برای ترخیص خودروهای لوکس از وزارت اقتصاد صادر شده بود، جعلی بودند و عدم لینک سامانه‌های بین وزارتخانه‌ها یکی از دلایلی بود که کسی متوجه این موضوع نشد.
فرصت جراحي اقتصادي
محمدرضا پورابراهیمی در نشست هم‌اندیشی جهت مرتفع كردن مشکلات، معضلات و عارضه‌های صنعت و معدن استان کرمان گفت: وضعیت نامطلوب اقتصادی کشور ماحصل عوامل درونی و بیرونی است.


براساس پژوهش‌ها و بررسی‌های صورت گرفته بخش عمده مشکلات اقتصادی ایران به مسایل درونی آن برمی‌گردد اما تحریم‌ها نیز بی‌اثر نیست.
سهم نفت در بودجه عمومی کشور از عوامل موثر در اقتصاد ماست، باید مدنظر داشت که امروز بزرگ‌ترین فرصت است که جراحی اقتصادی انجام دهیم تا وابستگی بودجه را به نفت کاهش دهیم. در برنامه ششم توسعه دولت سهم نفت در بودجه را به ۳۵ درصد افزایش داد که توصیه کردیم این درصد را کاهش دهند زیرا امروز تحریم‌های آمریکا روی حوزه نفتی کشور است.
حضور فربه دولت در اقتصاد
وي حضور دولت در اقتصاد کشور و سهام شرکت‌های دولتی را از دیگر دلایل ضعف‌های اقتصادی کشور برشمرد و عنوان کرد: تجربیات کشورهای توسعه یافته نشان می‌دهد که کارایی و بهره‌وری بخش خصوصی در اقتصاد بیشتر است. اين نماينده مجلس علت بیشتر این نابسامانی اقتصادی را اتخاذ سیاست‌های اقتصادی اشتباه دانست و اظهار کرد: سهم دولت در اقتصاد کشور یکی از چالشی‌ترین موضوعات در اقتصاد است.
شفافیت از دیگر عنصرهای محرک اقتصادی است. هر بنگاه اقتصادی در کشور فعالیت می‌کند، باید ترازنامه‌های مالی خود را افشا کند، به طور مثال چهار هزار خیریه در ایران وجود دارد که اطلاعات مالی آن‌ها را نداریم. مهم‌ترین پیامد فسادهای اقتصادی کاهش اعتماد مردم به نظام است، بنابراین باید شفافیت اقتصادی برای جلوگیری از فسادها صورت گیرد.
اسناد جعلي
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با یادآوری حدود ۶ هزار خودرو که در زمان بسته شدن سامانه ثبت سفارشات وارد کشور شد، تصریح کرد: براساس بررسی‌ها مشخص شد همه اسنادی که برای ترخیص خودروهای لوکس از وزارت اقتصاد صادر شده بود، جعلی بودند و عدم لینک سامانه‌های بین وزارتخانه‌ها یکی از دلایلی بود که کسی متوجه این موضوع نشد. نرخ ارز لنگر اصلی نابسامانی‌های اقتصادی اخیر کشور است. اولین بار نیست که شوک ارزی در کشور ایجاد می‌شود و در همه دولت‌ها این شوک اقتصادی وجود داشته و پیامد آن نیز کاهش قدرت خرید مردم بوده است.
شرايط نسبت به سال 91 بهتر است
پورابراهیمی با اشاره به تحریم‌های کشور در ادوار مختلف اظهار کرد: امروز در خصوص تحریم‌ها نسبت به سال ۹۱ شرایط بسيار بهتر است زیرا در سال ۹۱ ما تحریم‌های اتحادیه اروپا، سازمان ملل و آمریکا را داشتیم اما امروز فقط تحریم‌های آمریکا متوجه کشور شده است.
اتخاذ سیاست نرخ ارزی واحد اشتباه‌ترین سیاست ارزی در کشور است. بازار ثانویه ارز فضای تعادلی ایجاد می‌کند و در حال حاضر ۱۰۰ میلیارد دلار منابع ارزی داریم که ۵۰میلیارد دلار مصرف ماست و اگر میزان مصرف ما حتی به ۷۰ میلیارد دلار برسد هنوز ۳۰میلیارد دلار داریم که در بازار ثانویه قرار دهیم، به این صورت بازار خود به خود به حد تعادل خواهد رسید.
پیش‌بینی می‌کنیم اگر بازار ارزی درست مدیریت شود در دو ماه آینده اقتصاد کشور به ثبات می‌رسد، واحدهای تولیدی که مواد اولیه آن‌ها در گمرک گیر است از شنبه هفته آینده لیست خود را به سازمان صنعت و معدن اعلام کنند و مابه التفاوت نرخ چهار هزار و ۲۰۰تومان تا هشت هزار تومان در بازار ثانویه به صورت تعمدی نه نقدی برای تولید کنندگان عرضه خواهد شد و مواد اولیه از گمرک ترخیص خواهد شد.