آن روي روحاني!

بعد از20 سال مذاکره، تنها 30 درصد مساله كاسپين حل شده و مذاکرات ادامه دارد
در خصوص جنگ تحمیلی مسائل حقوقی مهمی با عراق داریم که باید پیگیری شود
نقش آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی در مدیریت جنگ و در پیروزی سیاسی بعد از آن بسیار ارزشمند بود
نیازمند آرامش در بازار هستیم؛ اقتصاد اولویت اول کشور است


مشکل اقتصادی با بگیر و ببند حل نمی‌شود
قیمت سامانه نیما پایین‌تر خواهد آمد
به هر کسی در شرایط جدید لطمه ببیند، کمک می‌کنیم
اين هفته و همچنين ماهي كه گذشت براي دولت حواشي فراوان داخلي، منطقه‌اي و بين‌المللي داشت كه حسن‌روحانی روز گذشته و در جلسه هیات دولت به بيشتر اين شايبات پاسخ داد. به نظر رييس دولت با دلي پر در جلسه سخنراني كرد و موضع‌گيري‌هاي نيز داشت كه به نوعي هشدار براي برخي افراد و دولت‌هاي منطقه‌اي بود. روحانی در بخشي از سخنانش با اشاره به اینکه بعضی‌ها فکر می‌کردند جمهوری اسلامی ایران در 27 تیر سال 67 آتش‌بس و قطعنامه 598 را پذیرفت و این را به معنای ضعف نظام تلقی می‌کردند، خاطرنشان کرد: رژیم صدام نيز بر همین مبنا دچار اشتباه محاسبه شد و بار دیگر از جنوب به ایران حمله و منافقین شرور را نیز وادار کردند از غرب به کشورمان حمله کنند.
هشدار به عراق
رييس دولت در قسمتي از سخنانش به نوعي پاسخ اظهارات نخست‌وزيرعراق را داد و گفت كه تجاوز رژیم بعث به کشورمان هشت سال طول کشید و امروز 30 سال از پایان جنگ گذشته، اما هنوز مسائل آن باقی مانده و به طور کامل حل و فصل نشده است. نباید ساده‌انگاری کرد و تصور شود مسائل مهم بین‌المللی، مسائل بین دو کشور، مسائل منطقه‌ای یا مسائل بین چند کشور در یک روز قابل حل و فصل هستند. رييس جمهور با بیان اینکه با عراق هم باید مذاکره کنیم تا مسائل باقیمانده حل و فصل شوند، اظهار داشت: مسائل بین دو کشور هنوز تمام شده نیست. مساله اسرا و آزادگان البته برای ما بسیار اهمیت داشتند. بازگشت آزادگان کشورمان در مرداد سال 69 و حوادث قبل آن نکته بسیار مهمی را به ما می‌آموزد؛ اینکه در یک تقابل و مبارزه و تلاش برای دفاع از کشورمان در برابر تجاوز، یک قدرت نمی‌تواند مساله را پایان ببخشد.
روشنگري درباره رايزني براي كاسپين
روحانی در بخشي ديگر از اظهاراتش به حواشي درباره كنوانسيون رژيم حقوقي درياي كاسپين پاسخ داد و تشريح كرد كه بیش از 20 سال است مذاکره درباره مسائل دریای كاسپين بین پنج کشور ساحلی آن جریان دارد. بخشی از مسائل را حل کردیم و بخشی نيز باقی مانده است. بر سر بخشی از مسائل، کشورهای شمالی دریا توانستند با هم توافق کنند. روسیه که روزی بخش اعظم دریای كاسپين را متعلق به خود می دانست، امروز به سهم 17 درصدی از این دریا اکتفا کرده است. بر سر تقسیم قسمت شمالی دریا و زیربستر آن کشورهای روسیه، قزاقستان و آذربایجان با هم توافق کردند و سهم روسیه 17 درصد از مجموع دریا شد. در قسمت جنوب دریا، بین ترکمنستان، ایران و آذربایجان هنوز مسائلی وجود دارد. با آذربایجان توافقات خوبی داشتیم که در حال اجرا شدن هستند اما هنوز بخشی از این مسائل حل نشده است. در اجلاس اخیر، یکی دو مساله بسیار مهمی که مایه نگرانی ایران و بسياري از کشورهای دیگر بود نیز حل و فصل شد که مهم‌ترین آن‌ها مساله امنیت در دریای كاسپين بود. روحانی با بیان اینکه در این مذاکرات و توافق حاصل از آن، در بخش امنیت ملی دستاورد بسیار بزرگی داشتیم، خاطرنشان کرد: توطئه آمریکایی‌ها و حتی ناتو این بود که در ساحل آب‌های كاسپين حضور یابند و سربازان‌شان آنجا پیاده شوند و پوتین سربازان‌شان و ناوچه، هلی‌کوپتر و پایگاه‌های‌شان به ساحل دریای كاسپين برسد. در این توافق اما ایجاد پایگاه نظامی و حضور شناورهای خارجی در دریای كاسپين ممنوع و توافق شد هر کشتی که بخواهد در این دریا سیر کند، باید تحت پرچم یکی از پنج کشور ساحلی باشد. رييس جمهور با اشاره به اینکه توافق کردیم که سرزمین هیچ کشوری نمی‌تواند علیه کشور ساحلی دیگر مورد بهره‌برداری قرار بگیرد، گفت كه همچنین توافق کردیم ایران باید امتیازات خاصی برای خط مبدأ ساحلی خودش بگیرد و تا 15 مایل از خط مبدأ، دریای سرزمینی ایران و تا 10 مایل بعد، منطقه ماهی‌گیری اختصاصی است. بر اساس این توافق همچنین کشتی‌های ایران می‌توانند، در سراسر این دریا رفت و آمد کنند و می‌توانیم از ظرفیت‌های بندری، گردشگری و اقتصادی این دریا استفاده و بهره‌برداری کنیم. روحانی در ادامه و در پاسخ به انتقادات فراواني كه به گفت‌وگوهاي صورت گرفته درباره كاسپين وجود دارد با اشاره به اینکه پس از بیست و چند سال مذاکره، شاید 30 درصد مساله را تا امروز حل و فصل کردیم و حل و فصل بقیه مسائل، باقی مانده است، افزود: باید مذاکرات را ادامه دهیم زيرا راهی جز این وجود ندارد؛ باید با گفت‌وگو و مذاکره مسائل را حل و فصل کنیم.
روحانی تصریح کرد: قدرت نظامی و دفاعی به خصوص در جنگ نظامی و دفاع از کشور بسیار مهم است و نقش اساسی دارد اما مساله دفاع از کشور بدون سیاست خارجی، حضور مردم و مسائل فرهنگی و مسائل اقتصادی حل و فصل نمی‌شود؛ قدرت‌ها و توانایی‌های کشور باید هم‌افزایی کنند و کنار هم قرار بگیرند...
افشاي مذاكره مخفيانه با دولت متخاصم
اين روزها كه برخي از جريانات و رسانه‌هاي خارجي از ديدارهاي مخفيانه مسئولان ايران و آمريكا سخن مي‌گويند روحانی نيز با اشاره به اینکه بعد از جنگ و در ژنو مذاکرات مخفیانه‌ای را با یکی از مقامات عراقی و از نزدیکان صدام شروع کردیم، گفت: مردم از این موضوع خبر نداشتند و شاید امروز هم همچنان بسياري از آن مذاکرات و اینکه در آنجا چه گذشت، خبر نداشته باشند. این مذاکرات زیر نظر شورای عالی امنیت ملی بود. مرتب این مذاکرات را هدایت می‌کردیم و نتیجه مذاکرات در جلسات شورای عالی امنیت ملی مورد بررسی قرار می‌گرفت. رييس جمهور اضافه کرد: مرحوم آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی هم در مدیریت جنگ و دفاع مقدس، هم در پیروزی های نظامی و هم در پیروزی سیاسی بعد از جنگ نقش بسیار ارزشمندی داشت، بر روح او درود می‌فرستیم. این اقدامات بعد از جنگ در دولت او انجام گرفت. مذاکرات را در پشت پرده ادامه دادیم تا زمانی که صدام نامه‌نگاری با ایران را شروع کرد. روحانی اظهار داشت: نامه اول صدام که آمد، در ایران برای هیچ کس باور کردنی نبود که این نامه از طرف صدام باشد.
نامه را که به شورای عالی امنیت ملی بردیم، اولین سوال این بود که آیا باور دارید این نامه صدام است؛ یعنی امضای پای نامه، امضای صدام است. دلایل مان را در شورای عالی امنیت ملی مطرح کردیم و گفتیم که به نظر ما این نامه و امضای آن واقعی است. می‌توانیم تست کنیم و این تست و چک را انجام دادیم و پاسخ اولین نامه صدام را در مدت کوتاهی فرستادیم. رييس جمهور ادامه داد: پس از آن نامه بعدی صدام آمد که دوباره پاسخ داده شد، تا نامه آخر؛ یادتان هست که در نامه آخر، صدام قرارداد 1975 را قبول کرد و به آقای هاشمی نوشت که آنچه شما خواستید من پذیرفتم و قبول کردم. بنابراین یک پیروزی بزرگ سیاسی به دست آوردیم.
عملیات مرصاد در سال 67 پیروزی بزرگ نظامی ما و پایان‌بخش جنگ بود و بعد در سال 69 نیز موفقیت‌های بزرگی به دست آوردیم که یکی از نتایج آن مذاکرات و تفاهمات آزادی اسرای ایرانی بود.
عادلانه قضاوت كنيم
روحاني بعد از طعنه‌هاي سياسي به سراغ موضوع مهم اقتصاد رفت و در ادامه با بیان اینکه نکته آخر سخنانم مربوط به مسائل بازار در شرایط امروز است، تصریح کرد: امروز نیازمند آرامش در بازار هستیم.
در شرایطی هستیم که دشمنان می‌خواهند به کشور فشار وارد کرده و زندگی مردم را دچار مشکل کنند و در این وضعیت دولت وظیفه بسیار سنگینی بر عهده دارد. همه وزرا، معاونان و تمام مسئولان دستگاه‌ها در سراسر کشور، بار مسئولیت سنگینی را بر عهده دارند. روحانی با تاکید بر اینکه دولت باید به مردم کمک کند و مردم هم باید به دولت کمک کنند، خاطرنشان کرد: باید دست به دست هم دهیم و از این مقطع عبور کنیم و به حول و قوه الهی عبور هم خواهیم کرد. اجازه نخواهیم داد دشمن ما را به زانو درآورد. دشمن آرزوی شکست دادن ایران را به گور خواهد برد.
دشمن نمی‌تواند ملت عظیم و بزرگ ایران را با فشارهای غلط و غیرقانونی و بی‌رحمانه دچار شکست کند. رييس دولت ادامه داد: البته باید در کنار هم باشیم؛ قوای سه‌گانه، نیروهای مسلح، مردم عزیز، همه باید در کنار هم باشیم. در این شرایط ممکن است عده‌ای هم سوء استفاده و تخلف کنند. باید با افرادی که متاسفانه منافع ملی و آینده کشور و هم‌نوعان خودشان را در نظر نمی‌گیرند، برخورد کرد. با کسی که فساد می‌کند، باید برخورد کرد. خواهش اول من این است که اول برخورد کنیم، عادلانه قضاوت کنیم، اگر به نتیجه رسیدیم، مجازات او را اعمال کنیم و بعد خبر آن را اعلام کنیم. به نظر دستگيري‌ها و اعلام بازداشت‌هاي برخي افراد دولتي براي روحاني سنگين بود و در همين راستا وي با طرح این سوال که چرا به عکس کار می‌کنیم، گفت: اول اعلام می‌کنیم که براي مثال افرادی را گرفتیم و بستیم و چه کار کردیم و چه کسی را گرفتیم، چه کسی را می‌گیریم و چه کسی را خواهیم گرفت! با هر کس در این کشور تخلف و فساد کرده باید برخورد شود. این وظیفه ذاتی نیروهای انتظامی، امنیتی و قضایی است که با متخلفان برخورد کنند اما تبلیغات باید بعد از عمل باشد، به خصوص آنجا که حیثیت و آبروی مردم در میان است.
مخالفت با بگير و ببند
رييس جمهور در ادامه گفت كه باید بدانیم امروز مشکل اول در کشور، مشکل اقتصادی است. مشکل اقتصادی با بگیر و ببند حل نمی‌شود. ممکن است بگیر و ببند در گوشه‌ای لازم باشد اما اساس آن است که باید فضا آرام شود و مردم نسبت به آینده اعتماد پیدا کنند. باید مردم بدانند آینده بدی در انتظار آن‌ها نیست. اگر مساله‌اي موجب نگرانی آن‌هاست، آن نگرانی را برطرف کنیم. روحانی اظهار داشت: اگر امروز می‌خواهیم در برابر توطئه آمریکا ایستادگی و مقابله کنیم، باید فضای کسب و کار آرام در ایران به وجود بیاید. اگر فضای کسب و کار آرام به وجود آمد، آمریکا شکست خورده است. اگر تنش و اختلاف و ناامیدی بیشتر شد، وضع بدتر می‌شود و مشکلات افزایش می‌یابد. باید همدیگر را یاری و کمک کنیم. رييس دولت تصریح کرد: امروز هدف ارتقا و افزایش تولید و صادرات است. هدف امروز این است که مواد اولیه تولید را تامین کنیم. بانک مرکزی طبق دستور دولت، تمام درآمد صادرات غیرنفتی را برای عرضه به سامانه نیما اختصاص داده است تا همه تولیدکنندگان و آن‌هایی که مواد لازم و یا ضروریات زندگی مردم را وارد می‌کنند، بتوانند از این ارز استفاده کنند.
پيشنهاد روحاني به آمريكا
روحاني در بخش ديگري از سخنانش دوباره به موضوع ديپلماسي و مذاكره پرداخت و با تاکید بر اینکه با همه دنیا در حال تعامل و مذاکره هستیم، افزود: در سفر اخیر به قزاقستان با همسایگان خود مذاکرات بسیار صمیمانه‌ و خوبی داشتیم و در عین حال با اروپا و آسیا نیز در حال مذاکره هستیم. آمریکا نیز خود کاری کرده که شرایط مذاکره را از بین برده ؛ با روند خوبی داشتیم مذاکره می‌کردیم اما خودش آن را تخریب و پل را خراب کرده و آن طرف ایستاده و می‌گوید باید چگونه عبور کنم؟! وي افزود: اگر می‌خواستید عبور کنید، چرا خراب کردید؟ اگر می‌خواستید همدیگر را ببینیم چرا پل را خراب کردید؟ خودشان پل را خراب کرده و آن طرف ایستاده و داد می‌زنند؛ این که نشد. اگر راست می‌گویید بیایید پل را دو مرتبه درست کنید. پل را که درست کردید خود به خود و به طور طبیعی رفت و آمد درست می‌شود؛ خودت مؤثر و مخرب و عامل این کار هستی.