هشدار ارتش چین به آمریکا در مورد تایوان

ارتش چین با ارسال یادداشتی اعتراضی به آمریکا، نسبت به سیاست واشنگتن در تقویت ارتباط نظامی با تایوان و زیر پا گذاشتن "اصل یک چین" هشدار داد.
در این یادداشت آمده است که تایوان حساس‌ترین مساله در روابط دو کشور است و چین اجازه نقض حق حاکمیتش را به آمریکا نمی‌دهد.
این یادداشت را نیروهای مسلح چین درحالی تسلیم آمریکا کرده است که "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه لایحه بودجه دفاعی سال 2019 این کشور را امضا و به قانون تبدیل کرده است که ضمیمه آن «مقابله با تهدیدهای چین و تقویت روابط نظامی با تایوان» است.
دولت آمریکا پس از رویارویی تجاری شدید با چین این کشور را از طریق سیاسی نیز در زمینه‌های مختلف و به ویژه در مساله تایوان تحت فشار گذاشته است.در همین زمینه سخنگوی وزارت دفاع چین این لایحه را خطری برای روابط دو کشور دانست و تاکید کرد چین تقویت روابط نظامی آمریکا با تایوان را بر نمی‌تابد.


وی در جمع خبرنگاران افزود که آمریکا با بی‌اعتنایی به "اصل یک چین" تمام بیانیه‌های مربوط میان دو کشور در موضوع تایوان را نقض کرده و در مسائل داخلی چین مداخله نموده است.
این مقام چینی اضافه کرد که تایوان به حق حاکمیت و تمامیت ارضی چین گره خورده است و پکن به هیچ احد و کشوری اجازه نخواهد داد به هر شکلی از جمله تقویت روابط نظامی با این جزیره، اصل یک چین را خدشه‌دار کند.
ارزش لایحه دفاعی آمریکا که بالاترین رقم در تاریخ بودجه نظامی این کشور است به 717 میلیارد دلار می‌رسد و در آن چین یک تهدید برای آمریکا قلمداد شده است.
تمام دستگاه‌های ذی ربط سیاسی و دیپلماتیک چین از جمله وزارت خارجه و وزارت بازرگانی این کشور با انتشار بیانیه‌هایی این لایحه را محکوم کرده‌اند. سخنگوی وزارت خارجه چین تصویب این لایحه را نشانه‌ای از ذهنیت جنگ سرد آمریکا دانست و تصریح کرد کشورش رسما به واشنگتن در این باره اعتراض کرده است.
در همین حال سخنگوی وزارت بازرگانی چین اعلام کرد این کشور فرایند ارائه دعوی علیه آمریکا درباره محصولات انرژی‌های نوین و تجدید پذیر را در سازمان تجارت جهانی آغاز کرده است.وی اظهار داشت: آمریکا بر کالاهای تولیدی حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر وارداتی 30 درصد تعرفه وضع کرده و به تولیدکنندگان این نوع کالا و دیگر کالاهای مربوط به انرژی‌های نوین در آمریکا یارانه پرداخت می‌کند.
این مقام چینی اظهار داشت: این اقدام باعث برخورداری صنایع آمریکا از مزایای غیرمنصفانه در رقابت‌های بازاری و وارد شدن زیان به شرکت‌های چینی شده است.وی تاکید کرد: ما از آمریکا می‌خواهیم به مقررات سازمان تجارت جهانی احترام بگذارد و اجرای تدابیر نادرست را متوقف کند.
آمریکا و چین که پیش از این 34 میلیارد دلار تعرفه بر کالاهای وارداتی یکدیگر اعمال کرده بودند در دو هفته گذشته جنگ تجاری را شدت بخشیده‌اند.
کمیته مقررات تعرفه گمرکی شورای دولتی چین دو هفته پیش با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد در واکنش به قصد دولت آمریکا برای افزایش 25 درصدی تعرفه بر حدود 200 میلیارد کالای صادراتی چین، بر پنج هزار و 207 قلم کالا وارداتی از آمریکا به ارزش 60 میلیارد دلار، بین پنج تا 25 درصد تعرفه اعمال کرده است.
سایر اخبار این روزنامه
توضیحات تیم اقتصادی دولت درباره بسته ارزی و کنترل بازار هشدار ارتش چین به آمریکا در مورد تایوان سخنگوی شورای نگهبان: طرح ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان به‌زودی اجرایی می‌شود وزیر بهداشت: تامین داروی بیماران خاص با مشکلی مواجه نیست دکتر روحانی در جلسه هیات دولت: ایران در کنوانسیون خزر امتیازات خاصی گرفت در سالگرد جنگ 33 روزه؛ سیدحسن نصرالله: در جنگ سوریه پیروز می‌شویم نماینده سازمان ملل: بمباران دانش‌آموزان یمنی توجیه پذیر نیست آمار قربانیان سقوط پل هوایی در ایتالیا به 37 نفر رسید مسکو: تمامی تدابیر لازم را برای تضمین امنیت خود در برابر آمریکا اتخاذ می‌کنیم تحلیل سیاسی هفته 13 دانشگاه ایرانی در بین دانشگاه‌های برتر دنیا قرار گرفت ایران عملیات تروریستی در اردن را محکوم کرد بازنشستگان تامین اجتماعی صاحب سهام می‌شوند اردوغان تعرفه سنگین به محصولات آمریکایی بست حمله انتحاری در کابل با بیش از 100 کشته و زخمی حمله انتحاری در کابل با بیش از 100 کشته و زخمی اردوغان تعرفه سنگین به محصولات آمریکایی بست