ترکیه برای برخی از کالاهای آمریکایی تعرفه‌هایی از 60 تا 140 درصد اعمال می‌کند ترکیه، جبهه جدید جنگ اقتصادی با آمریکا

همزمان با اعمال تعرفه 50 درصدی آمریکا بر واردات آلومینیوم و فولاد ترکیه، رجب طیب اردوغان با امضای فرمانی تعرفه‌ گمرکی برخی کالاهای وارداتی آمریکا شامل خودروی سواری، الکل و سیگار را در پاسخ به اقدام مشابه این کشور افزایش داد. این در حالی است که اردوغان چند روز قبل با بیان اینکه دونالد ترامپ، یک کشیش آمریکایی را به ترکیه ترجیح داده است، گفته بود: واقعا تاسف‌بار است که دولت آمریکا، یک کشیش آمریکایی محکوم به اقدامات تروریستی را به متحد استراتژیک خود در ناتو ترجیح داده است.
پس از افزایش تنش‌های تجاری میان آمریکا و ترکیه که با اعمال تعرفه 50 درصدی بر فولاد و آلومینیوم ترکیه وارد مرحله‌ای تازه شد، رجب طیب اردوغان روز سه شنبه تهدید کرد که کالاها و شرکت‌های آمریکایی را مشمول تحریم و تعرفه‌های متقابل قرار خواهد داد. در همین رابطه آنکارا روز گذشته تعرفه‌ گمرکی برخی کالاهای وارداتی آمریکا شامل خودروی سواری، الکل و سیگار را در پاسخ به اقدام مشابه این کشور افزایش داد. این اقدام که طبق فرمان امضاء شده توسط اردوغان صورت گرفت تعرفه‌های جدید برای خودروهای سواری به ۱۲۰ درصد، برای الکل به ۱۴۰ درصد و برای سیگار برگ آمریکایی به ۶۰ درصد افزایش پیدا کرده است. همچنین تعرفه کالاهای دیگر مانند لوازم آرایشی، برنج و ذغال سنگ هم اضافه شده است.
فواد اکتای معاون رئیس جمهوری ترکیه، با تایید افزایش تعرفه‌های گمرکی برخی کالاهای وارداتی آمریکا در توئیت خود این اقدام را پاسخی به حملات عمدی دولت ایالات متحده آمریکا به اقتصاد این کشور عنوان کرد.
طی روزهای گذشته با سقوط ارزش لیر و درگیر شدن اقتصاد ترکیه با بحران، دولت این کشور از مردم خواست تا ارز و طلاهای خود را تبدیل به لیر ترکیه کنند. طبق برآورد کارشناسان اعمال تعرفه 50 درصدی به واردات فولاد و آلومینیوم ترکیه باعث می‌شود که آنکارا میلیون‌ها دلار متضرر شود، چرا که ترک‌ها در طول سال در حدود 1 میلیارد دلار فولاد و آلومینیوم به آمریکا صادر می‌کنند که این امر می‌تواند بر تجارت 20 میلیارد دلاری میان این دو کشور تاثیرگذار باشد.


آتش تنش‌ها میان آنکارا و واشنگتن از زمانی افزایش یافت که ترکیه ضمن مخالفت با آزادی کشیش آمریکایی، وی را به اتهام حمایت از تروریسم تا زمان تشکیل دادگاه به حبس خانگی فرستاده است. در همین راستا دیروز وکیل اندرو برانسون خبر داد که دادگاه ترکیه همچنان با درخواست استیناف وی مخالفت کرده و این کشیش جنجالی همچنان در حبس خانگی به سر می‌برد. پیشتر یک مسئول کاخ سفید اعلام کرده بود، آمریکا به ترکیه هشدار داده در صورتی که با آزادی این کشیش مخالفت کند تحریم‌های بیشتری را علیه آن اعمال خواهد کرد. این مسئول گفته بود، دولت آمریکا در این مساله کاملا قاطع و جدی است و رئیس ‌ایالات متحده آمریکا متعهد به بازگرداندن کشیش برانسون به کشور است و اگر ظرف روزهای آینده شاهد اقداماتی در این باره نباشیم تدابیر بیشتری لحاظ می‌کنیم.
ترامپ یک کشیش را به متحد ناتو ترجیح داد
این در حالی است که اردوغان چند روز قبل با بیان اینکه دونالد ترامپ، یک کشیش آمریکایی را به ترکیه ترجیح داده است، گفته بود: واقعا تاسف‌بار است که دولت آمریکا، یک کشیش آمریکایی محکوم به اقدامات تروریستی را به متحد استراتژیک خود در ناتو ترجیح داده است.
اردوغان همچنین به ترامپ هشدار داد که نمی‌تواند ترکیه را تهدید کند: او اعلام کرده است که ما قدم‌های خود را با گام‌های قاطع طی خواهیم کرد. هیچکس نمی‌تواند با تهدید، ملت ترکیه را همراه خود سازد. من یک بار دیگر دولتمردان آمریکایی را خطاب قرار می‌دهم: مایه تاسف است که یک کشیش را که به جرم فعالیت تروریستی دستگیر شده است، به متحد استراتژیک خود در ناتو ترجیح داده‌اید.
مشکلات حل خواهد شد؟
تنش در روابط تجاری و دیپلماتیک میان آمریکا و ترکیه هر چند هر روز بر دامنه آن افزوده می‌شود اما در لایه پنهان با پالس‌هایی مبنی بر لزوم مذاکره و سازش میان دو کشور مواجه است. کارشناسان اقدام اخیر اردوغان مبنی بر تبدیل دلار و طلا به لیر ترکیه را جزئی از این راهبرد تلقی کرده و معتقدند که دولت ترکیه با علم به اینکه چنین امری در بلند مدت جواب نمی‌دهد، قصد دارد با این راهکار ضمن جلوگیری از کاهش ارزش لیر، برای مذاکره با آمریکا زمان بخرد. در همین راستا و در حالی که دیپلمات‌های آمریکایی تصریح کرده‌اند که واشنگتن باید با آنکارا بر سر اختلافات هر چه زودتر به توافق برسد، ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه با بیان اینکه اردوغان قرار است در راستای مشکلات به وجود آمده با امیر قطر، آنگلا مرکل و امانوئل ماکرون دیدار کند، تصریح کرد: اختلافات میان آمریکا و ترکیه حل خواهد شد. وی همچنین وعده داد که واحد پول لیر که اخیرا رکورد جدیدی را در افت ارزش در برابر دلار ثبت کرد به مرور ارزش خود را بازیابی خواهد کرد.
این در حالی است که راس ویلسون سفیر اسبق آمریکا در ترکیه نیز طی گفت‌وگو با رسانه‌های این کشور ضمن تاکید بر اینکه آمریکا نباید ترکیه را از دست بدهد، زیرا منافع مشترک گسترده‌ای با آنکارا در خاورمیانه دارد، گفت: روابط با ترکیه برای سیاست‌های خارجی، امنیتی و اطلاعاتی بسیار مهم است. همچنین این روابط برای ترکیه به خصوص در حوزه اقتصاد و تجارت بسیار سودمند است. در حال حاضر نقشی که آمریکا می‌خواهد در سوریه بازی کند در حال کم شدن است. همچنین جایگاه ما در برابر روسیه دچار پیچیدگی شده است اما ترکیه می‌تواند قدرت منطقه‌ای آمریکا را افزایش دهد. امیدواریم که رهبران ترکیه برای حل مسائل اقتصادی همکاری بهتری با آمریکا داشته باشند.