بی توجهی آلمان‌ها به تحریم‌ها علیه ایران

دو نيروگاه خورشيدي هرکدام به ظرفيت ده مگاوات در مناطق اقليد و ديندارلو در استان فارس با صرف اعتبار ۱۰۰ ميليارد تومان وارد مدار بهره‌برداري شد. به گزارش زيست آنلاين، استان فارس با برخورداري از بيشترين پتانسيل جذب تابش انرژي خورشيدي بعنوان يکي از مستعدترين استان‌هاي کشور در احداث نيروگاه‌هاي خورشيدي مطرح است.
دو نيروگاه خورشيدي هرکدام به ظرفيت ده مگاوات در مناطق اقليد و ديندارلو در استان فارس با صرف اعتبار ۱۰۰ ميليارد تومان وارد مدار بهره‌برداري شد. به گزارش زيست آنلاين، استان فارس با برخورداري از بيشترين پتانسيل جذب تابش انرژي خورشيدي بعنوان يکي از مستعدترين استان‌هاي کشور در احداث نيروگاه‌هاي خورشيدي مطرح است. عبدالعزيز کريمي، مديرعامل شرکت برق منطقه‌اي فارس به اهميت احداث نيروگاه خورشيدي و توليد برق از انرژي‌هاي تجديد پذير اشاره کرد و اظهار داشت: حرکت به سوي استفاده از سوخت‌هاي غير فسيلي و انرژي‌هاي تجديد پذير يکي از اهداف مهم وزارت نيرو مي‌باشد وروند اين امر در استان فارس نيز با توجه به برخورداري از بيشترين پتانسيل جذب تابش انرژي خورشيدي، بسيار چشمگير مي‌باشد. وي نظر سرمايه گذاران داخلي و خارجي را به احداث نيرو گاه‌هاي خورشيدي جلب کرد و آنگاه گفت: تاکنون استقبال خوبي از طرف سرمايه گذاران داخلي و خارجي در راستاي احداث نيروگاه خورشيدي به عمل آمده است در اين راستا وجود کارخانه توليد پنل خورشيدي در شهرک صنعتي شيراز، کمک قابل توجهي به اين روند خواهد کرد. اميدوارم در آينده شاهد شکوفايي استفاده از فن‌آوري‌ها و تکنولوژي‌هاي استفاده از انرژي‌هاي تجديدپذير باشيم. در ادامه حمزه روغنيان معاون بهره برداري شرکت برق منطقه‌اي فارس به توسعه انرژي‌هاي تجديد پذير در کشور اشاره کرد و گفت: با در نظر گرفتن توسعه انرژي‌هاي تجديدپذير در کشور و لزوم تغيير رويکرد توليد انرژي از سوخت‌هاي فسيلي به انرژي‌هاي نو، وزارت نيرو حمايت خود را از سرمايه‌گذاران در بخش خصوصي اعم از داخلي و خارجي اعلام کرد ه است. وي در ادامه افزود: خو شبختانه با افزايش سرعت در اجراي طرح‌هاي مزبور، روز به روز شاهد روند مثبت و نتايج رو به رشد سياست‌هاي دولت در راستاي تحقق اهداف اقتصاد مقاومتي و توليد و شکوفايي کشور هستيم. روغنيان احداث نيروگاه خورشيدي ساخت داخل در شمال فارس را اقدامي‌مهم و اساسي ذکر کرد و گفت: اين نيروگاه بزرگترين نيروگاه خورشيدي جنوب کشور است که براي اولين بار با طراحي صد درصد ايراني و بومي‌و با سرمايه‌گذاري بخش خصوصي انجام مي‌شود.
سرمايه گذاري در بخش تجديدپذير‌ها
همچنين از سوي ديگر، اووه کونله، مديرعامل شرکت آلماني دوريون که تا کنون ۲۷ ميليون دلار در بخش انرژي‌هاي تجديدپذير در ايران سرمايه‌گذاري کرده مي‌گويد بايد جلوي تصميم شخصي يک نفر ايستاد. به همين دليل حاضر نيست به خاطر تحريم‌ها ايران را ترک کند.


تحريم‌هاي امريکا عليه ايران، وضعيت مبهمي‌را براي سرمايه‌گذاران خارجي پديد آورده است. در بحث انرژي‌هاي تجديدپذير، ايران قصد دارد تا سال ۲۰۲۲ به توليد ۵ گيگاوت برق از محل انرژي‌هاي پاک (منهاي برقابي) برسد.
در دوران توافق برجام، برخي سرمايه‌گذاران از کشورهايي نظير آلمان و هلند براي توليد برق از نيروگاه‌هاي خورشيدي وارد ايران شدند. دوريون، کمپاني آلماني در انرژي‌هاي تجديدپذير سال گذشته طي همکاري با شريک ايراني خود، شرکت مکران، نيروگاهي ۲۰ مگاواتي با سرمايه‌گذاري ۲۷ ميليون دلار در ايران تاسيس کرد و حالا يک پروژه ۱۰۰ مگاواتي ديگر در دست اجرا دارد. اووه کونله، مديرعامل شرکت دوريون مصاحبه‌اي داشته با «پي‌وي مگزين» که طي آن قويا اعلام کرده بي‌تفاوت به تحريم‌هاي امريکا عليه ايران، فعاليتش را ادامه مي‌دهد. به گزارش پي‌وي مگزين، کونله مي‌گويد با وجود تحريم‌ها سرعت کار پايين آمده است اما او حاضر نيست از کار در ايران دست بکشد:«حتي اگر مجبور شوم پولم را داخل کيف به مرزها ببرم». اشاره او به تامين مالي پروژه‌هايش در ايران است و احتمال عدم همکاري بانک‌هاي بين‌المللي براي تراکنش مالي با ايران. اين طور که پي‌وي مگزين نوشته، دوريون در امريکا بازاري ندارد و براي همين ترسي هم از تحريم ندارد. او به اين نشريه گفته:«يک اشتباه که اوباما (رئيس جمهور سابق امريکا) مرتکب شد اين بود که اين قانون را گذاشت که هر شش ماه رئيس جمهور امريکا آن را تاييد کند. الان مهم است که کمي‌شخصيت از خود نشان دهيم و مقابل تصميم شخصي يک فرد بايستيم. به همين دليل هم هست که ما در ايران مي‌مانيم». ولي از سوي ديگر شرکت انگليسي که در بخش نيروگاه خورشيدي در ايران فعاليت داشت به کار خود پايان داد. شرکت کوئرکاس از توقف پروژه ساخت نيروگاه خورشيدي به ارزش ۵۰۰ ميليون يورو (۵۷۰ ميليون دلار) در ايران تحت تاثير اقدامات خصمانه آمريکا خبر داد. اين نيروگاه که نخستين سرمايه‌گذاري انرژي تجديدپذير شرکت کوئرکاس در خارج از اروپا به شمار مي‌رفت، با ظرفيت ۶۰۰ مگاواتي، ششمين نيروگاه خورشيدي بزرگ جهان بود. ديه‌گو بياسي، مديراجرايي کوئرکاس در ايميلي به رويترز اعلام کرد بدنبال تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران، ما تصميم گرفتيم تمامي‌فعاليتهايمان در ايران شامل پروژه ۶۰۰ مگاواتي را متوقف کنيم. ما به دقت به بررسي تحولات ادامه خواهيم داد. پيش‌بيني شده بود ساخت اين پروژه سه سال به طول بينجامد و در هر مرحله ۱۰۰ مگاوات ظرفيت وارد فاز عملياتي شده و هر شش ماه به شبکه متصل شود. اين پروژه ۶۰۰ مگاواتي بزرگترين سرمايه‌گذاري خارجي شرکت کوئرکاس بود. اين شرکت درباره جزييات تصميم خود براي توقف ساخت اين نيروگاه و ضررهاي مالي مرتبط با آن اظهارنظر نکرد.دولت آمريکا پس از اينکه از توافق هسته‌اي سال ۲۰۱۵ با ايران خارج شد، بازگشت تحريم‌ها عليه ايران را اعلام کرد. دونالد ترامپ، رييس جمهور آمريکا تهديد کرده است شرکت‌هايي را که به فعاليتشان در ايران ادامه مي‌دهند، مجازت کند. اين درحالي است که اروپا وعده داده است در مقابل اين اقدام يکجانبه آمريکا ايستادگي کرده و از دستاوردهاي توافق با ايران محافظت کند.