مشکل اقتصادی با بگیر و ببند حل نمی‌شود

آمريکا خودش شرايط مذاکره را از بين برد
رئيس جمهور ، تلاش براي افزايش توليد، صادرات و اشتغال در کنار تنظيم بازار و شفاف سازي امور را بالاترين عبادت و انقلابي بودن دانست و به بانک مرکزي ، گمرک و وزراي کابينه دستور داد تمام فعاليتهاي خود را به مردم گزارش و اطلاعات دهند تا بدانند ارز به چه کساني داده مي‌شود و چگونه هزينه مي‌شود.
حجت الاسلام حسن روحاني در جلسه هيات دولت گفت: بيش از 20 سال است که مذاکره درباره مسايل درياي خزر بين 5 کشور ساحلي آن جريان دارد. بخشي از مسايل را حل کرديم و بخشي از مسايل هم باقي مانده است. بر سر بخشي از مسايل، کشورهاي شمالي دريا توانستند با هم توافق کنند. روسيه که روزي بخش اعظم درياي خزر را متعلق به خود مي‌دانست، امروز به سهم 17 درصدي از اين دريا اکتفا کرده است. بر سر تقسيم قسمت شمالي دريا و زيربستر آن کشورهاي روسيه، قزاقستان و آذربايجان با هم توافق کردند و سهم روسيه 17 درصد از مجموع دريا شد.
رئيس جمهور تصريح کرد: در قسمت جنوب دريا، بين ترکمنستان، ايران و آذربايجان هنوز مسايلي وجود دارد. با آذربايجان توافقات خوبي داشتيم که در حال اجرا شدن هستند، اما هنوز بخشي از اين مسايل حل نشده است. در اجلاس اخير خزر، يکي دو مسأله بسيار مهمي‌که مايه نگراني ايران و خيلي از کشورهاي ديگر بود نيز حل و فصل شد که مهمترين آنها مسأله امنيت در درياي خزر بود.


روحاني گفت: توطئه آمريکايي‌ها و حتي ناتو اين بود که در ساحل آبهاي خزر حضور يابند و سربازانشان آنجا پياده شوند و پوتين سربازانشان و ناوچه، هلي‌کوپتر و پايگاه‌هايشان به ساحل درياي خزر برسد. در اين توافق اما ايجاد پايگاه نظامي‌و حضور شناورهاي خارجي در درياي خزر ممنوع شد و توافق شد که هر کشتي که بخواهد در اين دريا سير کند، حتماً بايد تحت پرچم يکي از 5 کشور ساحلي باشد.
رئيس جمهور با اشاره به اينکه توافق کرديم که سرزمين هيچ کشوري نمي‌تواند عليه کشور ساحلي ديگر مورد بهره‌برداري قرار بگيرد، گفت: همچنين توافق کرديم که ايران بايد امتيازات خاصي براي خط مبدأ ساحلي خودش بگيرد و تا 15 مايل از خط مبدأ، درياي سرزميني ايران و تا 10 مايل بعد، منطقه ماهي‌گيري اختصاصي است. بر اساس اين توافق همچنين کشتي‌هاي ايران مي‌توانند، در سراسر اين دريا رفت و آمد کنند و مي‌توانيم از ظرفيت‌هاي بندري، گردشگري و اقتصادي اين دريا استفاده و بهره‌برداري کنيم.
رئيس جمهور در مورد مسايل بازار در شرايط امروز گفت: امروز نيازمند آرامش در بازار هستيم. در شرايطي هستيم که دشمنان مي‌خواهند به کشور فشار وارد کرده و زندگي مردم را دچار مشکل کنند و در اين وضعيت دولت وظيفه بسيار سنگيني بر عهده دارد.
و گفت: در اين شرايط ممکن است عده‌اي هم سوء استفاده و تخلف کنند. بايد با افرادي که متأسفانه منافع ملي و آينده کشور و هم‌نوعان خودشان را در نظر نمي‌گيرند، برخورد کرد. با کسي که فساد مي‌کند، بايد برخورد کرد. خواهش اول من اين است که اول برخورد کنيم، عادلانه قضاوت کنيم، اگر به نتيجه رسيديم، مجازات او را اعمال کنيم و بعد خبر آن را اعلام کنيم.
روحاني با طرح اين سوال که چرا به عکس کار مي‌کنيم، گفت: اول اعلام مي‌کنيم که مثلا افرادي را گرفتيم و بستيم و چه کار کرديم و چه کسي را گرفتيم، چه کسي را مي‌گيريم و چه کسي را خواهيم گرفت! با هر کس در اين کشور تخلف و فساد کرده بايد برخورد شود. اين وظيفه ذاتي نيروهاي انتظامي‌و امنيتي و قضايي است که با متخلفين برخورد کنند اما تبليغات بايد بعد از عمل باشد، به خصوص آنجا که حيثيت و آبروي مردم در ميان است.
رئيس جمهور افزود: بايد بدانيم امروز مشکل اول در کشور، مشکل اقتصادي است. مشکل اقتصادي با بگير و ببند حل نمي‌شود. ممکن است بگير و ببند در گوشه‌اي لازم باشد اما اساس آن است که بايد فضا آرام شود و مردم نسبت به آينده اعتماد پيدا کنند. بايد مردم بدانند آينده بدي در انتظار آنها نيست. اگر چيزي موجب نگراني آنهاست، آن نگراني را برطرف کنيم.
روحاني اظهار داشت: اگر امروز مي‌خواهيم در برابر توطئه آمريکا ايستادگي و مقابله کنيم، بايد فضاي کسب و کار آرام در ايران بوجود بيايد. اگر فضاي کسب و کار آرام بوجود آمد، آمريکا شکست خورده است. اگر تنش و اختلاف و نااميدي بيشتر شد، وضع بدتر مي‌شود و مشکلات افزايش مي‌يابد. بايد همديگر را ياري و کمک کنيم.
رئيس جمهور تصريح کرد: امروز هدف ارتقا و افزايش توليد و صادرات است. هدف امروز اين است که مواد اوليه توليد را تامين کنيم. بانک مرکزي طبق دستور دولت، تمام درآمد صادرات غيرنفتي را براي عرضه به سامانه نيما اختصاص داده است، تا همه توليدکنندگان و آنهايي که مواد لازم و يا ضروريات زندگي مردم را وارد مي‌کنند، بتوانند از اين ارز استفاده کنند.
روحاني خاطرنشان کرد: اين ارز بايد با قيمت متعادل در اختيار توليدکنندگان و واردکنندگان قرار بگيرد. قيمت ارز حتماً از قيمتي که امروز در سامانه نيما هست، پايين‌تر خواهد آمد. همه عوامل و مولفه‌هاي اقتصادي اين را مي‌گويد. مردم بايد بدانند براي تمام ارز مورد نياز واردات و توليد آنها يک قيمت تقريبي متعادل، با نوسان قيمت در حد 100 تا 200 تومان وجود دارد که بر آن مبنا بتوانند زندگي و کار خود را تنظيم کنند.
رئيس جمهور با تاکيد بر اينکه با همه دنيا در حال تعامل و مذاکره هستيم، افزود: در سفر اخير به قزاقستان با همسايگان خود مذاکرات بسيار صميمانه‌ و خوبي داشتيم و در عين حال با اروپا و آسيا نيز در حال مذاکره هستيم. آمريکا نيز خود کاري کرده که شرايط مذاکره را از بين برده ؛ با روند خوبي داشتيم مذاکره مي‌کرديم اما خودش آن را تخريب کرده و پل را خراب کرده و آن طرف ايستاده و مي‌گويد بايد چگونه عبور کنم!؟
رئيس جمهور خطاب به آمريکايي‌ها افزود: اگر مي‌خواستيد عبور کنيد، چرا خراب کرديد؟ اگر مي‌خواستيد همديگر را ببينيم چرا پل را خراب کرديد؟ خودشان پل را خراب کرده و آن طرف ايستاده و داد مي‌زنند. اين که نشد. اگر راست مي‌گوييد بياييد پل را دو مرتبه درست کنيد. پل را که درست کرديد خود به خود و به طور طبيعي رفت و آمد درست مي‌شود؛ خودت مؤثر و مخرب و عامل اين کار هستي.
وي با بيان اينکه امروز در کشور تنها به دنبال افزايش توليد هستيم، تصريح کرد: توليد بايد بالارفته و صادرات افزايش پيدا کرده و اشتغال را در اين کشور زياد شود؛ و در اين شرايط بايد براي عده‌اي که بيکار مي‌شوند، راه نجات پيدا کنيم. بايد مسأله اشتغال را حل کرده و وحدت جامعه‌مان را بيشتر کنيم.
روحاني با تاکيد بر ضرورت تقويت شفافيت در کشور، گفت: بانک مرکزي و وزرا دولت هر چه هست و هر کاري مي‌کنندرا مي‌بايست به مردم گزارش دهند؛ اگر به کسي ارز مي‌دهند به مردم بگويند؛ کسي ارز وارد مي‌کند، بگويند. گمرکات به مردم اطلاع دهند. بانک مرکزي، وزارت صمت، بهداشت و جهاد کشاورزي اطلاعاتي که مورد نياز است را به مردم بدهند تا مردم در جريان باشند ما به چه کسي پول مي‌دهيم چه کار مي‌کنيم و چه جور زندگي مي‌کنيم.
روحاني خاطرنشان کرد: امروز توليد، صادرات، اشتغالزايي و تنظيم بازار بالاترين عبادت است؛ امروز شفافيت و اينکه مردم از همه چيز مطلع باشند بالاترين عبادت است وامروز انقلابي بودن همين است؛ ان شاء ا... خداوند توفيق دهد اين راه را ادامه دهيم و پيروزي را در آينده نزديک شاهد باشيم.