قیمت ارز حتما پایین‌تر می‌آید

گروه سیاسی: حسن روحانی، رئیس جمهور می‌گوید مردم خیال‌شان راحت باشد؛ قیمت ارز پایین‌تر می‌آید. او این اظهارنظر را با اشاره به عرضه ارز در سامانه نیما مطرح کرد. روحانی به رئیس کل بانک مرکزی گفت برای مراجعه بیشتر مردم به سامانه نیما، باید قیمت ارز پایین بیاید. او سپس گفت مردم بدانند برای واردات، ارز لازم موجود است. بر اساس این گزارش، حسن روحانی دیروز چهارشنبه در جلسه هیات دولت اظهار داشت: امروز هدف، ارتقا و افزایش تولید و صادرات است. هدف امروز این است که مواد اولیه تولید را تامین کنیم. بانک مرکزی طبق دستور دولت، تمام درآمد صادرات غیرنفتی را برای عرضه به سامانه نیما اختصاص داده است تا همه تولیدکنندگان و آنهایی که مواد لازم یا ضروریات زندگی مردم را وارد می‌کنند، بتوانند از این ارز استفاده کنند. روحانی خاطرنشان کرد: این ارز باید با قیمت متعادل در اختیار تولیدکنندگان و واردکنندگان قرار بگیرد. قیمت ارز حتماً از قیمتی که امروز در سامانه نیما هست، پایین‌تر خواهد آمد. همه عوامل و مولفه‌های اقتصادی این را می‌گوید. مردم باید بدانند برای تمام ارز مورد نیاز واردات و تولید آنها یک قیمت تقریبی متعادل، با نوسان قیمت در حد 100 تا 200 تومان وجود دارد که بر آن مبنا بتوانند زندگی و کار خود را تنظیم کنند. روحانی با اشاره به اینکه امروز اساس برنامه بر مبنای صادرات غیرنفتی است که رقم آن قابل ملاحظه است، خاطرنشان کرد: رئیس بانک مرکزی گله دارد که مردم در سامانه نیما نمی‌خرند در حالی که ما ارز زیاد داریم. گفتم قیمت را بیاورید پایین تا مردم بخرند و این خوب است و خبر خوبی بود که هم از وزیر نفت شنیدم و هم از رئیس بانک مرکزی شنیدم که می‌گوید وارد‌کننده و تولیدکننده ارزی را که در سامانه نیما عرضه می‌کنیم، نمی‌خرند و می‌گویند این ارز گران است. در سامانه نیما خیلی مداخله نمی‌کنیم، ما می‌توانیم کمک کنیم ولی در این زمینه معمولاً 2 طرف تقاضا و عرضه است که همدیگر را پیدا می‌کنند.
پالس منفی درباره برخورد قضایی
حسن روحانی در اظهارات دیروزش گفت که با بگیر و ببند مشکلات اقتصادی درست نمی‌شود. این اظهارنظر روحانی آن هم پس از نامه اخیر رئیس قوه قضائیه به رهبری برای تشکیل دادگاه‌های ویژه برای مبارزه با مفسدان، این پیام را مخابره می‌کند که روحانی چندان با این موضوع موافق نیست، البته پیش از این نیز وزیر اطلاعات در اظهاراتی عجیب گفته بود نباید با «مفسدان اقتصادی» برخورد شود(!) حالا حسن روحانی به شکل دیگری نسبت به برخورد با مفسدان واکنش نشان داده است. روحانی در این‌باره گفت: باید بدانیم امروز مشکل اول در کشور، مشکل اقتصادی است. مشکل اقتصادی با بگیر و ببند حل نمی‌شود. ممکن است بگیر و ببند در گوشه‌ای لازم باشد اما اساس آن است که باید فضا آرام شود و مردم نسبت به آینده اعتماد پیدا کنند. باید مردم بدانند آینده بدی در انتظار آنها نیست. اگر چیزی موجب نگرانی آنهاست، آن نگرانی را برطرف کنیم. روحانی اظهار داشت: اگر امروز می‌خواهیم در برابر توطئه آمریکا ایستادگی و مقابله کنیم، باید فضای کسب و کار آرام در ایران به وجود بیاید. اگر فضای کسب و کار آرام به وجود آمد، آمریکا شکست خورده است. اگر تنش و اختلاف و ناامیدی بیشتر شد، وضع بدتر می‌شود و مشکلات افزایش می‌یابد. باید همدیگر را یاری و کمک کنیم. روحانی اظهار داشت: آمریکا نیز خود کاری کرده که شرایط مذاکره را از بین برده؛ با روند خوبی داشتیم مذاکره می‌کردیم اما خودش آن را تخریب کرده و پل را خراب کرده و آن طرف ایستاده و می‌گوید باید چگونه عبور کنم؟! او سپس خطاب به آمریکایی‌ها افزود: اگر می‌خواستید عبور کنید، چرا خراب کردید؟ اگر می‌خواستید همدیگر را ببینیم چرا پل را خراب کردید؟ خودشان پل را خراب کرده و آن طرف ایستاده و داد می‌زنند. این که نشد. اگر راست می‌گویید بیایید پل را دومرتبه درست کنید. پل را که درست کردید خود به خود و به طور طبیعی رفت و آمد درست می‌شود؛ خودت مؤثر و مخرب و عامل این کار هستی.
توضیحات روحانی درباره دریای خزر


روحانی که بتازگی از سفر آکتائو در قزاقستان و حضور در نشست سران کشورهای حاشیه دریای خزر بازگشته، دیروز در هیات دولت توضیحاتی درباره این نشست و وضعیت تقسیم‌بندی دریای خزر ارائه کرد. روحانی در این‌باره گفت: بیش از 20 سال است مذاکره درباره مسائل دریای خزر بین 5 کشور ساحلی آن جریان دارد. بخشی از مسائل را حل کردیم و بخشی از مسائل هم باقی مانده است. بر سر بخشی از مسائل، کشورهای شمالی دریا توانستند با هم توافق کنند. روسیه که روزی بخش اعظم دریای خزر را متعلق به خود می‌دانست، امروز به سهم 17 درصدی از این دریا اکتفا کرده است. بر سر تقسیم قسمت شمالی دریا و زیربستر آن کشورهای روسیه، قزاقستان و آذربایجان با هم توافق کردند و سهم روسیه 17 درصد از مجموع دریا شد. وی تصریح کرد: در قسمت جنوب دریا، بین ترکمنستان، ایران و آذربایجان هنوز مسائلی وجود دارد. با آذربایجان توافقات خوبی داشتیم که در حال اجرا هستند اما هنوز بخشی از این مسائل حل نشده است. در اجلاس اخیر خزر، یکی، دو مساله بسیار مهمی که مایه نگرانی ایران و خیلی از کشورهای دیگر بود نیز حل و فصل شد که مهم‌ترین آنها مساله امنیت در دریای خزر بود. روحانی با بیان اینکه در این مذاکرات و توافق حاصل از آن، در بخش امنیت ملی دستاورد بسیار بزرگی داشتیم، خاطرنشان کرد: توطئه آمریکایی‌ها و حتی ناتو این بود که در ساحل آب‌های خزر حضور یابند و سربازان‌شان آنجا پیاده شوند و پوتین سربازان‌شان و ناوچه، هلی‌کوپتر و پایگاه‌های‌شان به ساحل دریای خزر برسد. در این توافق اما ایجاد پایگاه نظامی و حضور شناورهای خارجی در دریای خزر ممنوع شد و توافق شد هر کشتی‌ای که بخواهد در این دریا سیر کند، حتماً باید تحت پرچم یکی از 5 کشور ساحلی باشد. روحانی با اشاره به اینکه توافق کردیم سرزمین هیچ کشوری نمی‌تواند علیه کشور ساحلی دیگر مورد بهره‌برداری قرار بگیرد، گفت: همچنین توافق کردیم ایران باید امتیازات خاصی برای خط مبدأ ساحلی خودش بگیرد و تا 15 مایل از خط مبدأ، دریای سرزمینی ایران و تا 10 مایل بعد، منطقه ماهیگیری اختصاصی است. بر اساس این توافق، همچنین کشتی‌های ایران می‌توانند در سراسر این دریا رفت و آمد کنند و می‌توانیم از ظرفیت‌های بندری، گردشگری و اقتصادی این دریا استفاده و بهره‌برداری کنیم. او با اشاره به اینکه پس از بیست و چند سال مذاکره، شاید 30 درصد مسأله را تا امروز حل و فصل کردیم و حل و فصل بقیه مسائل، باقی مانده است، افزود: باید مذاکرات را ادامه دهیم، چرا که راهی جز این وجود ندارد؛ باید با گفت‌وگو و مذاکره مسائل را حل و فصل کنیم. حسن روحانی با بیان اینکه با عراق هم باید مذاکره کنیم تا مسائل باقیمانده حل و فصل شوند، اظهار داشت: مسائل بین 2 کشور هنوز تمام‌شده نیست. مسأله اسرا و آزادگان البته برای ما بسیار اهمیت داشت. بازگشت آزادگان کشورمان در مرداد سال 69 و مسائل و حوادث قبل آن نکته بسیار مهمی را به ما می‌آموزد؛ اینکه در یک تقابل و مبارزه و تلاش برای دفاع از کشورمان در برابر تجاوز، حتماً یک قدرت نمی‌تواند مسأله را پایان ببخشد.
  ظریف: سهم ایران از خزر نه در گذشته 50 درصد بوده و نه الان 11 درصد
محمدجواد ظریف دیروز چهارشنبه توضیحاتی درباره سهم ایران از دریای خزر در نشست اخیر قزاقستان ارائه کرد. ظریف درباره شایعات اخیر درباره سهم 50 درصدی ایران و عقب‌نشینی دولت روحانی از این سهم و رضایت به سهم 11 درصدی، با بیان اینکه موضوعات مطرح شده درباره سهم ایران از دریای خزر و همچنین برخی توافقات درباره سهم ایران نادرست است، اظهار داشت: چنین چیزی وجود ندارد. ظریف در پاسخ به سوال سایت الف مبنی بر اینکه برخی این شبهات را مطرح می‌کنند که سهم ایران ۵۰ درصد بوده و در حال حاضر به ۱۱ درصد رسیده است، آیا صحت دارد؟ گفت: خیر! نه در هیچ زمانی در گذشته 50 درصد بوده و نه الان ۱۱ درصد یا هر عدد دیگری است. جز برای کشورهای روسیه و قزاقستان، سهمی هنوز تعیین نشده است. وزیر خارجه درباره اینکه آیا دولت از حق ایران در دریای خزر کوتاه آمده است؟ تصریح کرد: اینطور نیست و ایران از هیچ چیز کوتاه نیامده است.