كنسرت خياباني در كيش؛ مات يا آزاد؟

کنسرت‌های خیابانی موضوعی اجتماعی و فرهنگی است و قرار نبود که رنگ و بوی سیاسی به خود بگیرد، اما در جامعه ایرانی هر فعالیت جدیدی در نهایت با برچسب سیاسی مطرح می‌شود. بسیاری معتقدند برگزاری کنسرت خیابانی سبب تخلیه هیجان جامعه و شادی آنها می‌شود و در این فضا که وضعیت بازار هر روز افزایش دارد برگزاری این کنسرت به امنیت جامعه کمک می‌کند، اما صدور مجوز برگزاری کنسرت در کیش بر نارضایتی جامعه می‌افزاید. در ابتدا همایون شجریان بود که موضوع کنسرت خیابانی را مطرح کرد. مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد درباره کنسرت خیابانی همایون شجریان هم گفت: همان‌طور که می‌دانید بعد از اعلام آمادگی همایون شجریان برای برگزاری کنسرت رایگان، ما هم به صورت رسمی از این موضوع استقبال کردیم. حتی تعدادی از مدیران شهرداری تهران نیز جلساتی با آقای شجریان برگزار کرده و برای برگزاری کنسرت اعلام آمادگی کردند. پس از آن ما دو نامه از این هنرمند دریافت کردیم که در آنها برای برگزاری کنسرت در یکی از پارک‌ها یا اماکن عمومی مد نظرشان درخواست مجوز کرده بودند. ترابی افزود: از آنجایی که دفتر موسیقی وزارت ارشاد اختیاری برای برگزاری کنسرت در پارک‌ها ندارد و باید فرد یا مجموعه‌ای مسئولیت برگزاری کنسرت در آن مکان را به عهده بگیرد ما در پاسخ این نامه‌ها اعلام کردیم اگر یکی از نهادهای مدیریت شهری طی یک نامه کتبی آمادگی خود برای برگزاری کنسرت همایون شجریان در این بوستان‌ها ارسال کند ما به صورت کامل کنار این هنرمند هستیم. که تا این لحظه هیچ نامه کتبی از شهرداری تهران دریافت نکرده‌ایم و باز هم اعلام می‌کنیم ما در این زمینه آمادگی همکاری کامل داریم.
دو روایت از یک درخواست
دوشنبه 22 مرداد در حاشیه نشست خبری جشنواره موسیقی فجر، در مورد سرانجام درخواست همایون شجریان برای برگزاری کنسرت خیابانی رایگان گفت که دفتر موسیقی وزارت ارشاد اختیاری برای برگزاری کنسرت در پارک‌ها ندارد و باید فرد یا مجموعه‌ای مسئولیت برگزاری کنسرت در آن مکان را برعهده گرفته، در این زمینه نیز نامه‌نگاری‌هایی را انجام دهد. همچنین اعلام کرده‌ایم اگر یکی از نهادهای مدیریت شهری نامه‌ای برای برگزاری کنسرت همایون شجریان در این بوستان‌ها ارسال کند و روز و ساعت مشخصی را به ما بگوید، ما به صورت کامل کنار این هنرمند هستیم، اما تا این لحظه هیچ نامه‌ای از شهرداری تهران به دست ما نرسیده، حجت نظری در پاسخ به این اظهارنظر گفت: ما از دبیرخانه شورا پیگیری کردیم، اما هیچ نامه‌ای از طرف دفتر موسیقی و وزارت ارشاد به شورای شهر تهران نرسیده است و چنین درخواستی اساسا با ما در میان گذاشته نشده است. او تصریح کرد: فارغ از اینکه نامه زده‌اند یا خیر، واقعیت این است که اصلا نیازی نبوده است که آنها نامه بزنند چون من در تاریخ نهم مرداد 97، یعنی دقیقا یک روز بعد از اینکه آقای شجریان برای برگزاری کنسرت خیابانی اعلام آمادگی کرد، شخصا به آقای سیدمجتبی حسینی(معاون امور هنری وزیر ارشاد) نامه زدم و اعلام کردم که ما آمادگی برگزاری چنین کنسرتی را در چهار بوستان شهر تهران داریم؛‌ اگر بخواهم به ترتیب اولویت بگویم بوستان ولایت، پارک آزادگان، پارک سرخه حصار و میدان مشق. نظری ادامه داد: ما اعلام آمادگی کرده‌ایم که در این چهار بوستان امکان برگزاری چنین رویدادی را داریم و مساله این است که ابتدا دوستان مجوز برگزاری کنسرت را بدهند. مجوز برگزاری کنسرت مطابق مصوبه هیات وزیران که در سال 95 تصویب شد برعهده وزارت ارشاد است و اگر وزارت ارشاد مجوز برگزاری کنسرت را بدهد و ما هم به عنوان مدیریت شهری، شرایط برگزاری را فراهم کنیم علی‌الاصول به نظر می‌رسد که مشکلی وجود نخواهد داشت. مگر اینکه شورای تامین ورود کند و بگوید نباید بشود! یعنی بخواهد کار فردی انجام دهد. وگرنه با توجه به همان مصوبه هیات وزیران دادن مجوز برگزاری کنسرت برعهده وزارت ارشاد است.
اعتراض خواننده


در نهایت تفاهمنامه همکاری مشترک معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان منطقه آزاد کیش امضا شد و رئیس منطقه آزاد کیش از برگزاری کنسرت خیابانی در آبان ماه خبر داد. فرزاد فرزین در همین مورد در اینستاگرام نوشت: «آقایون و خانومای محترم بفرمایید سفر کنید کیش، بلیت حدودا ۵۰۰ هزار تومانی هواپیما و هتل خداتومنی هزینه کنید واسه دوستان تا ما براتون کنسرت مجانی خیابانی بگذاریم. میگم زحمتتون نشه یه وقت! ما خواستیم یه پولی مردم ذخیره کنن تو این اوضاع نه 10 برابر یک کنسرت پول بدن. دمتون گرم خدایی».
وزارت ارشاد زمینه برگزاری کنسرت‌های خیابانی را فراهم کند
دیروز هم نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس گفت که برگزاری کنسرت‌های خیابانی می‌تواند در ایجاد نشاط میان جامعه تاثیرگذار باشد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید زمینه‌ برگزاری کنسرت‌های خیابانی را فراهم کند. محمد کاظمی درباره برگزاری کنسرت‌های خیابانی اظهار کرد: آمار افسردگی و بیماری‌های روانی در کشور ما نگران‌کننده است به همین جهت مسئولان فرهنگی و اجتماعی کشور باید بتوانند در راستای ایجاد نشاط در میان مردم اقدام کنند. وی با بیان اینکه «برگزاری این کنسرت‌ها با توجه به اینکه پیشنهاد کننده آن خوانندگان مجاز ما هستند امری مناسب است» افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که متولی این امر است باید زمینه‌ برگزاری این کنسرت‌ها را در مراکز عمومی و فرهنگی همچون پارک‌ها فراهم کند. نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس تاکید کرد: این موضوع امر بسیار خوبی است، چراکه وقتی خوانندگان ما در مراکز سربسته کنسرت برگزار می‌کنند، شاید برای بعضی خانواده‌ها به دلیل مالی ممکن نباشد که در این کنسرت‌ها شرکت‌ کنند، اما با توجه به اینکه خوانندگان ما خود گفته‌اند که از این کنسرت‌ها منفعت مالی نخواهند برد، برگزاری این کنسرت‌ها با وجود این شرایط در مراکز عمومی و فرهنگی پیشنهاد خوبی است و باید با استقبال هرچه بیشتر روبه‌رو شود و زمینه‌ اجرای آن فراهم شود. کاظمی در پایان با اشاره به خبر برگزاری این کنسرت‌ها در مناطق آزاد کیش، اظهار کرد: این موضوع یعنی برگزاری این کنسرت‌ها در چنین شرایطی برای آنهایی که تمول مالی دارند خوب است، اما برای افرادی که اینگونه نیستند شرایط سختی را به دنبال دارد. چه تفاوتی دارد کیش، مشهد، تهران یا اصفهان اگر قرار است دولت همراهی کند در همین فصل تابستان که فصل تعطیلات است و مردم می‌توانند از این تعطیلات استفاده کنند این کار باید انجام شود. این موضوع امر مشروعی است اگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی زمینه‌ آن را فراهم نکند قصور کرده است.