شفاف سازی بر سر رژیم حقوقی دریای خزر

در روزهای اخیر شایعه‌ای در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌چرخد مبنی بر اینکه ایران بر سر تقسیم خزر، به سبب ضعف دیپلماسی از کمترین سهم این دریاچه برخوردار و بازنده توافق آکتائوی قزاقستان معرفی شده است، درحالی که اصل موضوع کاملا نادرست است.
پنجمین نشست سران کشورهای حاشیه دریای خزر یکشنبه این هفته در در شهر «آکتائو» قزاقستان به منظور امضای کنوانسیون رژیم حقوقی این دریا برگزار شد.
غیر از شبکه‌های اجتماعی داخلی، تلویزیون بی‌بی‌سی انگلیس و دیگر رسانه‌های معاند و غربی طی چند روز اخیر تلاش کرده‌اند با خلط مباحث تاریخی و واقعیت‌های موجود از این موضوع به نفع اهداف مغرضانه خود بهره‌برداری کنند.
برخی معارضین از جمله سلطنت‌طلبان و منافقین (مجاهدین خلق) و حتی بسیاری از مخالفان دولت فعلی در داخل کشور همسو با رسانه‌های خارجی تحولات پیرامون سابقه مذاکرات تاریخی برای تعیین رژیم حقوقی دریای خزر را یک شکست برای دولت فعلی و حتی جمهوری اسلامی ارزیابی کرده و می‌کنند.


براساس این شایعات که منبع آن رسانه‌های مغرض و معاند است، سهم ایران از 50 درصد به 20 درصد و سپس به 13 درصد و حتی به 11 درصد تقلیل یافته است.
به همین دلیل هم بود که پیش از امضای این کنوانسیون توسط سران پنج کشورساحلی دریای خزر در نشست آکتائو، اظهار نظرهای غیر کارشناسی و فضاسازی‌هایی صورت گرفت که مقامات وزارت خارجه را نیز بر آن داشت تا برای تنویر افکار عمومی در خصوص آن صحبت کنند.
بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران به خبرنگاران گفت که در کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر موضوع تقسیم این دریا، تعیین خطوط مبداء و تقسیم بستر و زیر بستر آن مطرح نیست و گمانه زنی‌ها و اظهارات مطرح شده به هیچ وجه صحیح نیست.
ساعاتی بعد ابراهیم رحیم پور معاون پیشین وزیر امور خارجه که تاکنون در 22 جلسه از 52 جلسه گروه کاری مربوط به خرز حضور داشت نیز گفت که تقسیم دریای خزر موضوعی نیست که در این نشست مطرح شده و با یک مذاکره چند ساعته، یک روزه یا چند ساله حل شود، افزود: تقسیم دریای خزر به مذاکرات بیشتر و به آینده موکول شده است.
وی با اشاره به این که در افکار عمومی اظهاراتی در خصوص تقسیم بندی دریای خزر مطرح شده است، گفت: "با توجه به اختلاف نظراتی که بین ما و دو کشور همسایه، آذربایجان و ترکمنستان وجود دارد ما توافق نکردیم".
به گزارش ایرنا، سفیر جدید ایران در قزاقستان و رئیس دبیرخانه دریای خزر در وزارت امورخارجه نیز در یک میزگرد خبری گفت: در کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر که روز یکشنبه در قزاقستان امضا شد درباره سهم کشورها از این دریا در بستر و زیر بستر صحبتی نشد و مذاکرات در این باره در جریان است و کشورها هنوز به موافقت نهایی در این مورد نرسیده‌اند.
مجید صابر افزود: ما به مردم ایران تضمین می‌دهیم کوچکترین عقب‌نشینی درباره سهم ایران و تحدید حدود انجام نداده‌ایم. تنها اتفاقی که افتاده این است که ما دو کنوانسیون را از مجموعه کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر خارج کردیم و بقیه مسائل که مثبت و قابل اجرا بود را بعد از 21 سال نهایی و به امضای روسای جمهور پنج کشور ساحلی خزر رساندیم.
وی اظهار داشت: در مذاکرات پنج جانبه از سهم کشورها بحثی نمی‌شود بحث اینکه چند درصد از بستر و زیر بستر به کشور می‌رسد هم محل مذاکرات جداگانه‌ای هست که این مذاکرات هم در جریان هست تا کنون مذاکرات زیادی با کشورهای همسایه انجام شده که هنوز به تفاهم نرسیده ایم.

وی اضافه کرد: ایران درصدی را به عنوان منطقه ادعایی مطرح کرده و از این منطقه صیانت می‌کند و کشورها تا زمان روشن نشدن وضعیت آن نمی‌توانند در آن عملیات اکتشاف و بهره‌برداری داشته باشند و ما در این منطقه حقوق حاکمه داریم.
سفیر ایران در قزاقستان یادآورشد: کنوانسیون دریای خزر را دریای صلح و دوستی اعلام کرده است باید بسترهای حقوقی ثبات امینت و رفاه فراهم شود علاوه بر این این پهنه دریاچه معرفی کرده است درحالی که اگر قرار بود کنوانسیون 1982 دریاها بر این پهنه آبی حاکم باشد کشورهای غیر ساحلی در آن حق حضور داشتند.
به گفته این دیپلمات کشورمان همچنین دریانوردی از شقوق مختلف آن منحصر به پنج کشور خواهد بود و حضور نظامی کشورهای دیگر آن ممنوع است البته تا الان هم کشورها این موضوع را رعایت می‌کردند با این حال با این کنوانسیون این موضوع جنبه حقوقی پیدا خواهد کرد.
صابر در تشریح وجوه مثبت و دستاوردهای کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر گفت:کشورها تعهد داده‌اند از قلمرو آنها هیچ اقدامی علیه کشورهای همسایه نشود و حتی این وضعیت به مناطق خشکی هم تسری یافته استنکته دیگر اینکه تمام موارد مثبت معاهدات پیشین 1921 و 1940 در این کنوانسیون قید و موارد منفی حذف شده است.
صابر فصول پنج، شش و هفت را از مواد منفی قرارداد 1921 ذکر کرد و گفت: این مواد به شوروی اجازه می‌داد در خاک ایران عملیات انجام دهند این مواد به اندازه‌ای غیر قابل قبول بود که بلافاصله در زمان پهلوی با ارائه یادداشت رسمی به آن اعتراض کردند بعد از انقلاب هم یادداشت رسمی به این موضوع اعتراض کردند.
صابر همچنین گفت: در معاهدات 1921 و 1940 و در هیچ سند دیگری بین ایران و شوروی سابق و روسیه سابق بحثی درباره درصد مشخص و سهم بندی نشده است و صحبتهایی که در رسانه‌ها مطرح می‌شود برداشت‌های نادرست از این معاهدات است. برداشت‌های مختلفی که مطرح می‌شود نشان می‌دهد که نه تلویحا و نه تصریحا چنین درصدی ذکر نشده است.
عضو مذاکره‌کننده ایران در تدوین کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر ادامه داد: علاوه بر این باید به این نکته اشاره کرد که خطوط مبدا که قرار است درباره آن مذاکره شود مربوط به بستر و زیر بستر نخواهد بود و در این حوززه ازز شیوه‌های دیگر استفاده می‌ششود
وی با بیان اینکه ایران و آذربایجان در میدان البرز توافق کردند به صورت مساوی بهره‌برداری کنند. گفت: براساس توافق بین کشورهای ساحلی قرار شده است اگر در مناطقی که مورد ادعای کشوری نیست کشورها عملیات بهره‌برداری را داشته باشند اما در صورتی که کشوری در منطقه‌ای ادعایی داشته باشد باید از هر گونه فعالیت و اقدام یکجانبه پرهیز شود.
سفیر ایران در قزاقستان با بیان اینکه مذاکرات در این خصوص از ابتدا با مصوبه شورای عالی امنیت ملی بوده و تصمیمات براساس مصوبات شورا پیش رفته است گفت: این کنوانسیون هم مثل همه موافقتنامه‌ها باید در نهایت به تصویب مجلس برسد مراحل قانونی را طی کند تا به مرحله اجرا برسد.
احمد زید آبادی، کارشناس روابط بین الملل نیز می‌گوید: "کسانی به موضع تقسیم بندی دریای خزر دامن می‌زنند بهتر است مسئولانه به این موضوع بیاندیشند و راه حل سیاسی یا حقوقی برای آن ارائه کنند و گرنه، تحریک افکار عمومی در این مسئله به غایت خطیر که استعداد ایجاد بحرانی خطرناک در روابط ایران با چهار همسایه شمالی را دارد؛ چندان هم که می‌پندارند وطن‌دوستانه و ایران‌خواهانه نیست.
صرف نظر از دیدگاه‌های مختلف و در واقع متناقض بر سر رژیم حقوقی دریای خزر و قضاوت‌های دلسوزانه و یا عمدتا مغرضانه در رسانه‌های گروهی و اجتماعی، لازم است تا با تعمق بیشتر در معاهدات بین‌المللی مربوط به دریای خزر و حقوق بین‌الملل، از قضاوت‌های عجولانه مبتنی بر تحلیل‌های افرادی چون رجب صفراف پرهیز کرد.
سایر اخبار این روزنامه
کاهش تولید ماهانه نفت ایران به 3.73 میلیون بشکه در روز شفاف سازی بر سر رژیم حقوقی دریای خزر رئیس سازمان غذا و دارو: ارز مورد نیاز دارو به موقع تامین می‌شود برای عبور از شرایط امروز بانک ملی نیاز ارزی فعالان اقتصادی را تامین می‌کند در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی به ریاست دکتر روحانی صورت گرفت؛ تصویب دستورالعمل توازن صادراتی با اولویت تامین نیاز های اساسی روزنامه ‌جمهوری ‌اسلامی بررسی می‌کند؛ چگونه با احتکار در دوران تحریم مقابله کنیم؟ شفاف سازی بر سر رژیم حقوقی دریای خزر نگرانی روسیه و چین نسبت به بودجه نظامی 717 میلیارد دلاری آمریکا در اقدامی بی‌سابقه کارکنان کاخ سفید توافق‌ عدم افشاگری امضا می‌کنند وزیر نیرو: توهم پر آبی را کنار بگذاریم بیانیه مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) در محکومیت جنایات رژیم آل‌سعود در یمن در آستانه سالروز ورود آزادگان «سمفونی پیروزی» امروز در تالار وحدت اجرا می‌شود فرمانده مرزبانی ناجا تاکید کرد؛ تلاش برای بازگشایی مرز خسروی برای زائران اربعین پایگاه اطلاع‌رسانی دولت اعلام کرد: نقل قول منتسب به واعظی درباره لاریجانی تحریف شده است وزیر خارجه کشورمان سالروز پیروزی مقاومت در جنگ 33 روزه را تبریک گفت شفاف سازی بر سر رژیم حقوقی دریای خزر شفاف سازی بر سر رژیم حقوقی دریای خزر شفاف سازی بر سر رژیم حقوقی دریای خزر شفاف سازی بر سر رژیم حقوقی دریای خزر شفاف سازی بر سر رژیم حقوقی دریای خزر شفاف سازی بر سر رژیم حقوقی دریای خزر