برخی ناظران عربستان را بازنده جنگی با ایران می دانند که سعودی شروع کننده آن بود

بومرنگ نفتی
کارشناسان می‌گویند میزان صادرات نفت ایران یک سوم عربستان است، این در حالی است که عربستان با تولید بیش از هفت میلیون بشکه در روز، قطعا در این بازی متضرر خواهد شد
همدلی| فاطمه آقایی‌فرد- چند ماه به تحریم‌های آمریکا علیه ایران زمان باقی مانده و حالا بر اساس گزارش‌های منتشر شده، اروپا و کره جنوبی، خیلی زودتر از آنچه که تصور می‌شد، خرید نفت از ایران را کاهش داده‌اند.
اما چین و هند که گفته می‌شود بزرگترین مشتریان نفتی ایران هستند، همچنان در این بازی، جزئی از مهمترین وارد کنندگان طلای سیاه از ایران هستند و در یکماه گذشته 799 هزار و 452 بشکه در روز نفت وارد کرده‌اند.


در این میان، تقاضای فرانسه، اسپانیا و ترکیه کاهش یافته، اما بر اساس گزارش‌ها خرید ایتالیا و یونان تا حدی افزایش یافته است. این خلاصه رفتاری بود که کشورهای وابسته به نفت ایران از خود تا شروع تحریم‎ها نشان‌ داده‌اند، اما آنچه که بیشتر از همه مورد توجه است، برخورد رقبای ما در این بازی است که حالا به‌نظر می‌رسد که برخی از این کشورها با سیاسی‌کاری وارد این بازی نفتی شده‌اند.
خبری که این روزها قابل‌توجه است، رفتار عربستان به عنوان یکی از رقبای قدیمی ایران در عرضه نفت به کشورهای آسیایی است. چند روز پیش اویل‌پرایس، گزارشی تحلیلی را از این ماجرا روی تارنمای خود برده بود که از شروع یک جنگ نفتی میان ایران و عربستان خبر می‌داد. دو کشور بزرگ در خاورمیانه، یکی با صادرات 2 میلیون و 32 هزار بشکه در روز و دیگری با هفت میلیون و 200 هزار بشکه در روز. این دو کشور غنی از منابع طبیعی حالا در حالی ماراتن نفتی خود را شروع کرده‌اند که شرایط خرید نفت را برای مشتریان خود ساده‌تر از گذشته‌ کرده‌اند و هر یک برای جذب مشتری بیشتر، در حال جذاب‌تر کردن محصول صادراتی خود به کشورهای وابسته به نفت هستند.
ماراتنی برای کاهش قیمت‌ نفت
قصه خروج ایران از بازارهای جهانی در اوایل نوامبر، عربستان را وارد بازی‌ای کرده است که باید برای جبران خلا نفتی ایران، حسابی تلاش کند؛ البته به باور بسیاری از کارشناسان نفتی این جنگی است که از سوی دونالد ترامپ رهبری می‌شود و عربستان در این میان تنها نقش بازیکنی را دارد که تا ترامپ نگفته، دست از افزایش تولید و کاهش قیمت خود برنخواهد داشت.
طبق آمار منتشر شده از سوی ایسنا و به نقل از بلومبرگ، سعودی‌ها اوایل ماه میلادی جاری قیمت گرید عرب لایت برای بازار آسیا را ۷۰ سنت در هر بشکه کاهش داده بودند و قیمت این گرید مهم ۱.۲۰ دلار بالاتر از شاخص قیمت دوبی/عمان قرار گرفته بود. این کاهش قیمت اندکی بیشتر از میزان پیش‌بینی شده و دومین کاهش قیمت ماهانه متوالی بود. عربستان سعودی قیمت فروش همه گریدهای خود برای همه بازارها به جز آمریکا را کاهش داد. بر اساس این گزارش، شرکت ملی نفت ایران هفته گذشته قیمت فروش رسمی گرید "ایران لایت" به میزان ۸۰ سنت در هر بشکه نسبت به قیمت اوت کاهش داد و قیمت این گرید ۱.۲۰ دلار در هر بشکه بالاتر از متوسط شاخص قیمت عمان/دوبی برای سپتامبر قرار گرفت. قیمت گرید "ایران لایت" برای سپتامبر پایین‌ترین قیمت ۱۴ سال گذشته در مقایسه با قیمت گرید سعودی مشابهی است که به آسیا فروخته شده است.
آنطورکه گزارش‌ها نشان می‌دهند، دو کشور بزرگ نفتی در خاورمیانه برای کاهش قیمت نفت رقابتی تنگاتنگ دارند و حالا گویی این موضوع تاثیر خود را در بازار نیز گذاشته است و بر اساس گزارش فارس، جدیدترین گزارش اوپک در ماه جولای نیز نشان می‌دهد که قیمت نفت ایران با 25 سنت کاهش، به بشکه‌ای 74 دلار و 44 سنت، رسیده است.
برنده بازی کیست؟
به باور بسیاری از کارشناسان نفتی، عربستان در حالی وارد این جنگ نفتی شده است که این کشور از زمان‌های گذشته برای رسیدن به منافع سیاسی خود دست به این اقدام زده است. عربستان تولید نفت خود را افزایش داده است و حالا همزمان نیز قیمت‌ها را کاهش داده، چیزی که کارشناسان نفتی می‌گویند، نشان می‌دهد که این کشور بیشتر به دنبال منافع سیاسی خود است تا منافع مادی.
حسن مرادی، یکی از کارشناسان بین‌الملل نفتی، جنگ نفتی ایران و عربستان را ناشی از دشمنی ترامپ با ما می‌داند و اینطور به «همدلی»، توضیح می‌دهد: «بحث اختلاف ما با عربستان تازگی ندارد، سال‌هاست که نوعی رقابت میان ایران و عربستان در جریان است.» به گفته مرادی: «عربستان هیچ توجهی به منافع جمع ندارد و بازار جهانی را مهم تلقی نمی‌کند و با اینکه درآمدهای سرشار نفتی دارد، اما همیشه تلاش کرده است تا منافع خود را در نظر بگیرد و به اهداف سیاسی خود که برگرفته از سیاست‌های آمریکا است، دست یابد.»
به گفته این کارشناس: «عریستان درآمد زیادی را از راه ورود حجاج نصیب خود کرده است و از سوی دیگر نیز در مقایسه با جمعیت کمی که دارد، از درآمد نفتی مناسبی نیز برخوردار است، بنابراین به‌نظر می‌رسد که برای جذب مشتری‌ها در بازار بین‌المللی، هدف مالی ندارد و تحت فرمان ترامپ جنگ نفتی با ایران را آغاز کرده است.»
عربستان ضرر می‌کند
ایران با صادرات دو میلیون و 300 هزار بشکه در روز و عربستان با صادرات بیش از هفت میلیون بشکه در روز، در حالی جنگ نفتی خود را شروع کرده و قیمت طلای سیاه را در بازارهای جهانی کاهش داده‌اند که به باور بسیاری از کارشناسان، عربستان به دلیل میزان صادرات بیشتر در این جنگ بازنده خواهد شد.
آنطورکه حمید حسینی، یکی از کارشناسان اقتصادی، به «همدلی»، توضیح می‌دهد: «ایران، عربستان و عراق سه کشوری هستند که برای بالا بردن صادرات نفت خود از گذشته تاکنون با یکدیگر رقابت می‌کنند.» به باور حسینی: «این سه کشور همواره سعی می‌کنند تا محصول بیشتری را به چین و هند صادر کنند و در این زمینه رقبب همدیگر هستند.»
او در ادامه ترتیب این سه کشور در قیمت‌گذاری نفت را این طور توضیح می‌دهد: «در گذشته ابتدا عربستان، بعد ایران و سپس عراق قیمت نفت را تعیین می‌کردند که کشور ما همیشه تلاش می‌کرد تا با توجه به شرایط قیمت‌گذاری را به طور متعادل انجام دهد.»
به گفته حسینی: «میزان صادرات نفت ایران یک سوم عربستان است، این در حالی است که عربستان با تولید بیش از هفت میلیون بشکه در روز، قطعا در این بازی متضرر خواهد شد، زیرا همانطور که گفته شد از میزان تولید و صادرات بیشتری در مقایسه با ایران برخوردار است.»
نگاهی به وضعیت صادرات عراق درماه‌های گذشته نشان می‌دهد که این کشور بیش از سه میلیون نفت به کشورها صادر می‌کند. بیست و سوم بهمن ماه سال گذشته بود که ایسنا درباره میزان صادرات نفت این کشور نوشت، سازمان فروش نفت دولتی عراق (سومو) اعلام کرد صادرات نفت عراق شامل منطقه کردستان در ژانویه به ۳.۷۵۷ میلیون بشکه در روز رسید که در مقایسه با ۳.۸۳۹ میلیون بشکه در روز در دسامبر، ۸۲ هزار بشکه در روز کاهش داشت.
با مقایسه صادرات بیش از سه میلیون بشکه‌ای نفت عراق با ایران که حالا بر اساس گزارش‌ها به دو میلیون و 300 هزار بشکه در روز رسیده است، می‌توان نتیجه گرفت که عراق نیز در این جنگ متضرر خواهد شد.
حمید حسینی، کارشناس نفتی، در این‌باره به «همدلی» این‌طور توضیح می‌دهد: « با مقایسه میزان صادرات نفت سه کشور ایران، عراق و عربستان نتیجه می‌گیریم که عربستان با کاهش بهای نفت بیشتر از همه ضرر خواهد کرد و بعد از آن نیز عراق متضرر می‌شود؛ این در حالی است که میزان صادرات ایران تنها یک سوم میزان صادرات نفت عراق است.»
نگاهی به رفتار ایران در جنگ نفتی
مهمتر از همه رفتار ایران است که با آغاز جنگ نفتی دو کشور مورد توجه است. به باور بسیاری از کارشناسان، ایران هیچ رفتاری را که مغایر با استانداردهای تجاری میان کشورها است تاکنون انجام نداده است. اما باید گفت که ایران حالا در حالی تلاش می‌کند تا مشتری‌های نفتی خود را از دست ندهد که در شرایط پساتحریم‌ها قرار داشت و باید میزان صادرات خود را به قبل از تحریم‌ها می‌رساند، اما درست در روزهایی که همه چیز خوب پیش می‌رفت، سر و کله تحریم‌های دیگری شروع شد که کشور را ناچار به عقب‌نشینی کرد و میزان صادرات نفتی کاهش یافت. حالا با اینکه عربستان با بیش از هفت میلیون بشکه در روز اگر به دنبال کاهش قیمت‌ها است، در این میان بیش از ایران متضرر خواهد شد، اما به‌نظر می‌رسد ایران نیز به دلیل اینکه نتوانسته کاهش درآمدهای نفتی خود را به دلیل تحریم‌ها جبران کند، ضرر بزرگی خواهد کرد که باید در این جنگ رفتاری عاقلانه از خود نشان دهد.
به گفته حسینی: «مقامات ایرانی باید انگیزه کشورها را برای خرید از ایران بیشتر کنند تا خطر تحریم‌ها کمتر شود.» حسن مرادی نیز معتقد است: «رفتار ایران همیشه عاقلانه بوده است و ایران از این به بعد باید در چهارچوب اوپک عمل کند و عربستان نیز باید دست از لجاجت بردارد.»
سایر اخبار این روزنامه
به بهانه سالروز درگذشت رنه ماگریت، نقاش مشهور بلژیکی فراواقعی‌تر از سیبِ سبز به خاطر طوفان صد روزه زابل، هیرمند،هامون، زهک و نیمروز اسیر ذرات معلق خاک و ریزگردها شدند برخی ناظران عربستان را بازنده جنگی با ایران می دانند که سعودی شروع کننده آن بود «همدلی» موضوع روابط خارجی را از منظر افکار عمومی ایران بررسی می‌کند دژاووی تشویش از معاهده‌های بین‌المللی رهبر انقلاب برای چندمین بار در بیانی تلویحی رئیس جمهور سابق را مورد انتقاد قرار داد گفت‌وگویی تخصصی در باب ساز دف با ابراهیم مرادی، نوازنده دف برخی اشتباه آموخته‌اند و اشتباه می‌آموزند آیا روسیه شریک استراتژیک مناسبی برای ایران است؟ شیرزاد‌ عبد‌اللهی دکتر بطحایی روی صندلی داغ! عقب‌نشینی العبادی از موضع‌گیری درباره تحریم‌ها علیه ایران‌ : نگفتیم به تحریم‌های اقتصادی علیه ایران پایبند هستیم لاوروف: با ترکیه و ایران تروریسم را در سوریه نابود کردیم در شورای عالی هماهنگی اقتصادی؛‌ سیاست‌های مبارزه با جنگ روانی تصویب شد