در انتظار انتصاب ژنرال‌ها

سياست‌هاي اشتباه و سنگ‌اندازي‌ها در ايران سبب شده است تا مشكلات هر روز بيشتر خودنمايي كنند و معضلات فراواني را براي مردم به وجود بياورند. در همين راستا مقامات ارشد نظام به ويژه رهبري نيز به اين وضعيت انتقاد داشته‌اند و برخي معتقدند كه تغيير در تيم اقتصادي دولت مي‌تواند كشور را از بحراني كه وجود دارد خارج كند، به همين دليل همگان منتظر هستند تا اقدامات دولت را در اين زمينه نظاره‌گر باشند.
دولت بايد اقدام كند
در همين راستا امیر خجسته، رييس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی و اداری مجلس شورای اسلامی در واکنش به سخنان رهبری در تشریح وضعیت کشور به ويژه در حوزه اقتصاد گفت: بيانات مقام معظم رهبری در تشریح دقیق آخرین وضعیت کشور به ويژه در حوزه اقتصاد و مشکلات معیشتی مردم نشان از عمق آشنایی ایشان و چالش‌های پیش روی نظام اسلامی دارد. خجسته، با اشاره به انتقاد شفاف مقام معظم رهبری از سیاست‌های اقتصادی دولت و به کار بردن لفظ بی تدبیری در عین حمایت از دولت و مشروع دانستن حق مجلس در سوال و استیضاح مسببان نابسامانی اخیرتصریح کرد : به نظر می‌رسد خود رییس‌جمهور باید قبل از بازخواست مجلس تیم اقتصادی خود را تغییرونسبت به تعیین تیم تخصصی برای مقابله با وضع کنونی اقدام كند. البته این افراد در دادگاه اذهان ملت ایران محکوم به کم کاری و اشغال فرصت های جامعه هستند که باید پاسخی برای مردم داشته باشند. وی در ادامه افزود: بخش دیگری از سخنان معظم‌له در خصوص ریشه‌یابی مشکلات کشور بود که این کلام نیز صحیح و منطقی است و اگر از آحاد جامعه در این خصوص نیز نظر سنجی شود، اکثریت قاطع معتقد به عدم توانایی در مدیریت و ناکارآمدی مدیران فعلی را ریشه مشکلات کنونی کشور می دانند. در ماه‌های اخیر بارها در تریبون‌های مختلف فریاد زدیم که آمريكا هیچ غلطی نمی تواند بکند لیکن گرانی و مشکلات اقتصادی داخلی(آمريكای داخلی) بلای جان ملت هستند. عضو هیات رييسه کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر لزوم محاکمه عادلانه و فوری مفسدان اقتصادی، نامه اخیر رييس قوه قضايیه به رهبر معظم انقلاب را قابل تحسین اما دیر هنگام توصیف کرد و گفت: در جامعه اسلامی برخورد با مفسد اقتصادی و کارگزار حکومتی که دچار تخلف شده است باید در کم‌ترین زمان و به صورت علنی صورت پذیرد. در این موضوع نیز بارها اقدام به ارسال اسناد و مدارک تخلفات و معرفی متخلفان از جمله 31 ابر بدهکار بانکی به مسئولان عالی کشور از جمله رييس قوه قضايیه کرده و اعلام کردیم آماده انتشار اسامی نیز هستیم حتی اگر این مساله منجر به پرداخت هزینه شود؛ بنابراين با تشکیل دادگاه ویژه ای که رييس قوه‌قضايیه در نامه ارسالی به مقام معظم رهبری پیشنهاد داده‌اند و ایشان نیز مجوز تشکیل آن را صادر كردند، امید است هر چه سریع‌تر رسیدگی به پرونده های فساد آغاز شود زیرا باید صادقانه عرض کرد که مطالبات عمومی جامعه از دستگاه قضایی تامین نشده است. نماینده مردم همدان وفامنین در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم ایجاد فرصت توسط دولت برای حضور متخصصان و کارشناسان خبره اقتصادی از برخی دیدگاه‌های سیاسی در واگذاری اختیارات در این حوزه انتقاد کرد و گفت: در نامه‌ای که اين اواخر اقتصاددانان کشور برای رييس جمهور ارسال کردند از اقتصاد رانتی و رفاقتی انتقاد شده بود و به نظر می‌رسد این امر امروز در خصوص به‌کارگیری متخصصان و کارشناسان خبره نیز تعمیم داده شده است و دولت ها با دیدگاه‌های جناحی و سیاسی با افراد برخورد می‌کنند و بعد از پایان دوران مسئولیت خویش در لاک اپوزيسیونی می‌روند و با ارسال انواع پیغام و نامه همه مشکلات جاری را مرتبط با ضعف فعلی توصیف می‌کنند. خجسته همچنین آغاز مذاکره مجدد با آمريكا را امری عبث و موجب خسران تاریخی برای کشور توصیف کرد و در پایان با تشریح نقشه بزرگ دشمنان انقلاب اسلامی برای ضربه زدن به ملت ایران و در نهایت تاراج منابع کشور، گفت: در این سخنرانی نظر حاکمیت نظام در خصوص مذاکره با آمريكا اعلام شد و این نظر برگرفته از اراده ملت بزرگ ایران است.
قبل از استيضاح اقدام شود


در همين راستا یحیی کمالی‌پور، نایب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس نيز چندي پيش خطاب به دولت، گفته بود كه قبل از اینکه مجلس ورود کند و کار به استیضاح کشیده شود، خود مجلس برای تغییر و چابک‌سازی تیم اقتصادی اقدام کند. کمالی‌پور با اشاره به اهدافی که مجلس از استیضاح وزیر کار داشت، گفت: ما به دولت اعلام کرده بودیم که تیم اقتصادی خود را تغییر دهد و چابک کند اما دولت تا به امروز این کار را انجام نداد.
مجلس هم وظیفه دارد اگر دولت در این حوزه اقدامی نکند، خود وارد عمل شود. وی افزود: با توجه به اینکه زیرمجموعه‌های وزارت رفاه بسیار دارای اهمیت است اما شاهد نواقصی در حوزه‌های مختلف بودیم. ما در هفته‌های آینده افراد دیگری را در دستور کار مجلس قرار خواهیم داد و مجلس کار خود را انجام می‌دهد. بهتر است قبل از اینکه کار به استیضاح کشیده شود، دولت خودش اقدام کند و تیم اقتصادی را تغییر دهد، یک رویکردی نشان دهد تا مردم آرامش خاطر پیدا کنند. نایب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس بيان کرد: بي‌شك مجلس به دولت کمک می‌کند، یکی از وظایف مجلس کمک و همراهی دولت است. دولت هم به خواست مردم تشکیل شده و خود نمایندگان به کابینه رای دادند. در هر جایی که دولت نیاز به کمک داشته باشد، مجلس آن را کمک می‌کند اما در هر جا عیبی باشد، مجلس آن را تذکر می‌دهد و در جایی که این نقص یا عیب مطرح شود، خود مجلس اقدام می‌کند.
تيمي مناسب با جنگ
چندي پيش محمدرضا پورابراهیمی گفته بود افزایش اختیارات استانداران را در شرایط جنگ اقتصادی پیگیری خواهیم کرد و باید ساختار امروزی را فراتر ببینیم. رييس كميسيون اقتصادي مجلس اعلام كرده بود كه در مجلس آمادگی کامل داریم تا پیشنهادات رسانه‌ها را برای حل مشکلات اقتصادی بشنویم و به‌کار بگیریم. وي در بخشي ديگر تاكيد كرده بود كه ضرورت دارد دولت تیم خود را متناسب با شرایط جنگ اقتصادی تغییر دهد و از جوانان فعال و متخصص در این حوزه استفاده کند.