تناقض‌گویی به جای شفاف‌سازی

امیر واعظی‌آشتیانی* - آمار رسمی یکی از مهم‌ترین ابزارهایی است که تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌های دولت‌ها بر اساس آن تنظیم می‌شود و در بخش‌های اقتصادی و غیراقتصادی به‌طور جدی قابل توجه است‌. در حقیقت باید گفت بی‌توجه به آمار رسمی و شفاف نمی‌توان هیچ چشم‌اندازی برای کشور ترسیم کرد‌.
حقیقت آن است که اگر آمار رسمی را از مدیران بگیریم در تصمیم‌گیری‌ها به‌طور جدی با مشکل مواجه خواهند شد‌. این موضوع مهم اما در حالی است که شاهد بزرگ‌ترین تناقض بین اظهار نظرهای وزیر و معاون او در وزارت صنعت هستیم‌. بر اساس گفته‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت در چند ماه اخیر شاهد ثبت سفارش 5/2 برابری نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ارزش 250 میلیارد دلار هستیم‌.
این موضوع اما در حالی است که معاون وزیر معتقد است در سال‌جاری به دلیل افزایش نرخ ارز و همچنین عدم دسترسی به ارز از سوی تجار و بازرگانان ثبت سفارش نسبت به سال گذشته کاهش قابل ملاحظه‌ای یافته است‌.
این موضوع بیانگر عدم هماهنگی و شفافیت بین سطوح مختلف وزارتخانه است‌. از سویی می‌توان با نگاهی مثبت به ماجرا نگاه کرد و برداشت وزیر از آنچه پیش آمده است را اشتباه دانست‌. اما از سوی دیگر نمی‌توان امکان ارائه اطلاعات اشتباه از سوی زیرمجموعه به وزارتخانه به سطوح بالایی را نیز نادیده گرفت‌.


اگر مبنا و اصل را بر گزینه دوم بدانیم، اتفاقی خطرناک در پیش است و در راستای مبارزه با این اتفاق خطرناک باید در اولین فرصت ممکن تلاش کرد‌. چنین روندی فساد و رانت را تعمیق می‌کند و خطرآفرینی آن جبران‌ناپذیر است‌.
نباید فراموش کرد که این آمار باید به منابع بالاتر و وزارتخانه‌های دیگر ارجاع داده شود و در صورتی که دچار ضعف و کاستی باشد نمی‌توان به آن اعتماد کرد و بر همین اساس برنامه‌های بعدی نیز دچار عدم ارزش واقعی خواهند شد‌.
وزارت صنعت، معدن و تجارت خود موظف به اعلام آمار شفاف و بی‌شائبه است‌. به واقع اگر برنامه‌ریزی‌ها بر اساس شفاف‌سازی پیش می‌رود بنابراین شفاف‌سازی به‌طور کامل باید انجام شود و این وزارتخانه خود در اولین فرصت ممکن اقدام به انتشار آمار واقعی درباره شرایط و میزان ثبت سفارش کند‌. بدیهی است که هرگونه تنقاض‌گویی و افزایش آن ثمری نخواهد داشت مگر آسیب رساندن به بدنه اعتماد عمومی کشور. از همین‌رو باید هر چه زودتر در راستای شفاف‌سازی واقعی قدم برداشت‌.
* معاون سابق وزیر صنعت
v.ashtiani37i@yahoo.com
سایر اخبار این روزنامه
العبادی: نگفتیم به تحریم‌های اقتصادی علیه ایران پایبند هستیم پاسخ معاون دادستان به وزیر ارتباطات: حمایت کمیسیون اقتصادی مجلس از طرح «مالیات بر عایدی مسکن» رقابت ایران و عربستان برای جذب مشتریان نفتی 5 سال زندگی پر فراز و نشیب تلگرام در ایران واکنش معاون گردشگری کشور به کندی آماده‌سازی «همدان ۲۰۱۸» گزارش نشست «ف مثل فوتبال، ف مثل فقر، ف مثل فریاد» بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ - جاکارتا فرزندان بیکار و خانه‌نشین مسوولان! کمپین‌های جدید! ابتکار رییس سازمان توسعه تجارت برای دور زدن تحریم‌ها؛ نظامی‌گری ترامپ تهدیدی برای جهان بورس کالا از خواب بیدار شد ! ثبت سفارش 250 میلیارد دلاری در 4 ماهه 97 ! ابهام در کارایی سامانه نیما احمدی‌نژاد و کمک به روحانی اردوغان‌ ترکیه را به کجا می‌برد دولت الکترونیک با حذف بسترهای آن در جامعه؟! تناقض‌گویی به جای شفاف‌سازی رییس‌جمهور ترکیه: محصولات الکترونیکی آمریکا را تحریم می‌کنیم حمله تروریستی مقابل پارلمان بریتانیا