بازداشت نشدم احضار شدم

گروه اقتصادی: روز گذشته نشست خبری معاون صادراتی وزارت صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان توسعه تجارت برگزار شد. مجتبی خسروتاج ابتدا به تشریح آمارهای عملکرد صادراتی کشور در 4 ماه نخست 1397 پرداخت. خسروتاج در این نشست تأکید کرد که وی و سازمان متبوعش به‌طور مستقیم در حوزه صادراتی کار می‌کنند و وظیفه‌شان تسهیل امور صادرات کالا و صادرکنندگان است. وی در پاسخ به این پرسش «وطن‌امروز» که از آغاز بروز بحران ارزی تاکنون، بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های مختلفی صادر شده است، آیا تعداد آنها را می‌دانید؟ اظهار داشت: «نه نمی‌دانم». «وطن‌امروز» در ادامه پرسید چه زمان قرار است صدور این بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها به پایان برسد، چرا که بخش خصوصی و فعالان بخش تجارت نمی‌دانند باید با کدام بخشنامه‌ و دستورالعمل‌ کار و امورات تجاری خود را با آن هماهنگ کنند؟ رئیس سازمان توسعه تجارت در این‌باره تصریح کرد: «اگر چه تاکنون بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های گوناگونی صادر شده اما ملاک تصمیم‌گیری که مورد توافق همگان قرار گرفته، دستورالعمل تاریخ 16 مرداد 1397 بانک مرکزی است که همگی روی آن اتفاق نظر دارند و همین دستورالعمل برای تجارت کشور نهایی خواهد شد.  امیدواریم با توجه به کاهش تعداد کالاهایی که ارز رسمی دریافت می‌کنند، تعداد بخشنامه‌های دولتی نیز کاهش پیدا کند». گفتنی است صدور تعداد زیاد بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های ارزی در ماه‌های اخیر صدای بخش خصوصی را درآورده تا آنجا که مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی‌، صنایع، معادن و کشاورزی تهران دوشنبه گذشته در این‌باره گفت: «صدور دستورالعمل‌های متناقض در حال صدمه زدن به اقتصاد کشور است، چرا‌که تصمیمات یکباره در ماه‌های اخیر و صدور ده‌ها دستورالعمل در مدت کوتاه که یکدیگر را نیز نقض می‌کند، به اقتصاد کشور خسارت وارد می‌کند». وی تصریح کرد: «این رویدادها خسارات زیادی را به فعالان اقتصادی وارد کرده که می‌تواند سرنوشت یک بازرگان یا فعال اقتصادی را تحت تاثیر قرار دهد».
صادرکنندگان بدهکار هم ثبت‌نام کنند
در ادامه نشست خبری محمدرضا مودودی، معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه موضوع خوشنامی از مصوبه هیأت وزیران حذف شده، یادآور شد: صادرکنندگان چنانچه بدهی بانکی داشته باشند نیز می‌توانند در فرآیند انتخاب صادرکنندگان نمونه ثبت‌نام کنند. به گفته مودودی، سهم بخش کشاورزی، صنعت، معدن، پتروشیمی و خدمات از تعداد ثبت‌نامی‌ها به ترتیب20، 49، 11، 6 و 14 درصد است. وی تعداد ثبت‌نامی‌ها را تا امروز (23 مرداد) بالغ ‌بر 580 شرکت اعلام کرد و افزود زمان ثبت‌نام تا پایان مرداد ادامه دارد. وی گفت: آمریکا از طریق ابزارهای الکترونیکی مانند سوئیفت به دنبال کنترل اقتصادی و تهدید کشورها است که در واکنش به این موضوع باید منتظر جنگ جهانی اقتصادی باشیم. مودودی در ادامه با اشاره به خروج آمریکا از برجام خاطرنشان کرد: خروج این کشور از برجام نشان از آن دارد که به توافقات بین‌المللی پایبند نیست و این شرایط مورد قبول اروپایی‌ها نیست. وی افزود: ایالات متحده آمریکا با توجه به ابزارهای الکترونیکی مانند سوئیفت به دنبال کنترل کشورهاست و تهدیدی برای جامعه جهانی است. مودودی اضافه کرد: تداوم این شرایط با توجه به واکنش دیگر کشورها تبدیل به یک جنگ جهانی اقتصادی می‌شود و به نظر نمی‌رسد که آمریکا این بار بتواند در تحریم‌های خود علیه ایران اجماعی حاصل کند.
تجارت کالا به کالا در آفریقا


همچنین معاون صادراتی وزارت صمت در این نشست درباره سخت‌گیری‌های به‌وجود آمده برای فروش نفت و نقل و انتقال کالا و پول گفت: برای حل این مشکل تصمیم بر این است که تهاتر کالا به کالا انجام شود و نیازی به مبادله پول نیست؛ هم‌اکنون در 4 نقطه آفریقا تدابیر و زیرساخت‌های لازم برای تهاتر کالا به کالا فراهم شده است. برای این منظور با کشتیرانی صحبت‌ کرده‌ایم و پیش‌بینی‌های لازم انجام شده است. به ‌گفته خسروتاج، 5 بانک عراقی که با ایران کار می‌‌کنند از سوی آمریکا تحریم شده‌اند؛ به‌عنوان نمونه بانک تجارت عراق که باید پول گاز صادراتی ایران به عراق را بپردازد به‌دلیل اینکه سهامدار عمده آن یک آمریکایی است، نمی‌تواند پرداخت کند.
وی گفت: در شرایط کنونی که ارزش لیر کاهش پیدا کرده،‌ صادرات به ترکیه و واردات از آن به صرفه نیست، چرا که در هر دو حالت گران تمام می‌شود، بنابراین ما ترجیح می‌دهیم واردات نداشته باشیم. خسروتاج با اشاره به تحریم حمل‌ونقل دریایی، حمل‌ونقل زمینی را بهترین گزینه برای جابه‌جایی کالا برشمرد.
40 میلیارد دلار ثبت‌سفارش
رئیس سازمان توسعه تجارت تعداد ثبت‌سفارش‌های انجام شده از اول فروردین تا 23 مرداد را 40 میلیون اعلام کرد که بالغ بر 9میلیارد دلار آن صرف تأمین ارز و حواله شده است. خسروتاج گفت: تعداد ثبت‌سفارش‌های امسال در مقایسه با پارسال نزدیک به هم است، البته خیلی از ثبت‌سفارش‌کنندگان کالا پس از تغییرات نظام ارزی و عدم تخصیص ارز 4200 تومانی از واردات کالا انصراف می‌دهند. وی با اشاره به قرار داشتن اداره مقررات صادرات و واردات زیرنظر او که ثبت‌سفارش‌ها نیز با نظارت این مجموعه انجام می‌شود،‌ تصریح کرد: فهرست ثبت‌سفارش‌ها به‌طور کامل کارشناسی می‌شود، سپس برای تخصیص و تأمین ارز معرفی می‌شوند.  خسروتاج بر این باور است که تعداد ثبت‌سفارش‌ها و فهرست واردکنندگان مهم نیست بلکه آنچه اهمیت دارد این پرسش است که کدام کالا چه میزان ارز گرفته و کدام کالا چه میزان وارد شده است؟ وی این نکته را یادآور شد که واردکنندگان گروه 2 و 3 کالایی باید پس از واردات کالا، مابه‌التفاوت نرخ ارز را به سازمان حمایت پرداخت کنند. وی از تشکیل کارگروهی برای بررسی نرخ دلار واردات ماشین‌آلات و قطعات خط تولید خبر داد که احتمال دارد این گروه از کالاها بدون پرداختن مابه‌التفاوت و با ارز رسمی وارد شوند. خسروتاج خاطرنشان کرد: اگر چه جدولی از کالاهای اساسی برای دریافت ارز رسمی اعلام شده اما این کالاها باز هم می‌توانند افزایش پیدا کنند، چرا که مبنای واردات برای این‌گونه کالاها، رهگیری آنها از مبدأ تا توزیع است و هر کالایی که امکان رهگیری آن از تأمین تا توزیع در اختیار دولت باشد می‌تواند در فهرست دریافت ارز رسمی برای واردات قرار گیرد، بنابراین هر وزارتخانه‌ای که کالایی را با این مشخصات معرفی کند با ورود آن با ارز رسمی موافقت شده و فهرست گروه یک تغییر می‌کند. وی درباره بازگشایی ثبت‌سفارش خودرو نیز گفت: با توجه به اینکه برخی شرکت‌ها به مشتریان خود تعهد داده‌اند، بنابراین فهرست این شرکت‌ها و میزان تعهدات آنها تهیه و بررسی می‌شود تا وزیر صمت به‌طور مستقیم روی آن نظر بدهد و  از هیأت دولت موافقت ثبت‌سفارش و واردات را برای این تعداد بگیرد. خسروتاج در پاسخ به این پرسش که آیا شما در ارتباط با پرونده ثبت‌سفارش‌های غیرقانونی خودرو بازداشت شده‌اید، اظهار داشت: بازداشت نشده‌ام اما به‌عنوان مطلع احضار می‌شوم و به پرسش‌های مطرح شده پاسخ می‌دهم.