آغاز فعالیت دادگاه های ویژه برخورد با فساد اقتصادی

رئیس و سخنگوی دستگاه قضایی روز گذشته از آغاز فعالیت دادگاه های ویژه رسیدگی به مفاسد اقتصادی اخیر با تعیین قضات این دادگاه ها خبر دادند.
به گزارش خبرگزاری میزان، رئیس قوه قضاییه با قدردانی از مقام معظم رهبری بابت موافقت با پیشنهاد تسریع در رسیدگی به پرونده های اخلالگران در نظام اقتصادی، تأکید کرد: بر این اساس صرفاً برخی تشریفات در روند رسیدگی ها حذف شده و هیچ تغییری در ماهیت رسیدگی به جرایم و مجازات ها ایجاد نشده است.
آیت ا... آملی لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی با بیان این که برای اتقان در رسیدگی ها پیشنهاد کردیم سه قاضی با حداقل 20 سال سابقه کار قضایی به این پرونده ها رسیدگی کنند، این موضوع را پاسخی به دغدغه مقام معظم رهبری و مردم در زمینه اتقان رسیدگی ها و عادلانه بودن آن ها برشمرد و تصریح کرد: تاکید ما بر این است که این قضات از میان قضات شریفی انتخاب شوند که رویه و سوابق آرای آن ها حاکی از اتقان در رسیدگی هاست و بر این اساس نگرانی درباره دقت و صحت رسیدگی ها نخواهیم داشت.
آیت ا... آملی لاریجانی با بیان این که در کنار دقت و صحت، بحث سرعت در رسیدگی برایمان اهمیت دارد، به برخی مطالب منتشر شده در رسانه های بیگانه مبنی بر این که پیشنهادهای مذکور برای تسهیل مجازات اعدام بوده است اشاره کرد و گفت: این ادعا دروغ محض است زیرا اساساً رسیدگی های مربوط به جرایم مستوجب اعدام، دو مرحله ای است و ما در خصوص این جرایم هیچ مرحله ای را حذف نکرده ایم.


رئیس قوه قضاییه با اشاره به زمان تشکیل شعب ویژه رسیدگی به پرونده های اخلالگران در نظام اقتصادی نیز اظهار کرد: از لحظه موافقت مقام معظم رهبری با استجازه مذکور، دادگاه ها با تعیین قضات خبره و واجد شرایط آماده رسیدگی شده اند که ان شاء ا... در اسرع وقت کار خود را آغاز خواهند کرد و بر این اساس با همه کسانی که با اخلال در نظام اقتصادی به اعتبار کشور و اعتماد مردم لطمه زده اند و با سوء استفاده از فضای ملتهب اقتصادی، آن هم در زمانی که مردم نیاز به کمک دارند اقدام به احتکار و دیگر فعالیت های مجرمانه کرده اند، با سرعت و قاطعیت برخورد خواهدشد و ان شاء ا... رسیدگی ها نیز به اطلاع عموم مردم شریف خواهد رسید.
اژه ای: قضات دادگاه های ویژه معرفی شدند
در همین حال سخنگوی دستگاه قضایی نیز از تشکیل شش دادگاه ویژه برای رسیدگی به پرونده های اخیر اقتصادی خبر داد و گفت: قضات این دادگاه‌ها معرفی شدند و برای همه آن ها ابلاغ صادر شد.به گزارش مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در حاشیه نشست مسئولان عالی قضایی  تصریح کرد: مقرر شد حداقل در مرحله ابتدایی شش دادگاه ویژه برای رسیدگی به این موضوعات تشکیل شود که بحمدا... قضات این دادگاه‌ها معرفی شدند و ابلاغ تعدادی از آن‌ها صادر شد و تا امروز (دیروز) عصر بقیه ابلاغ‌ها نیز صادر می‌شود و در اولین فرصت کار خود را شروع می‌کنند.وی درباره اطلاع رسانی این دادگاه‌ها نیز گفت: اطلاع رسانی به دو صورت است: اول این که خود دادگاه‌ها که برگزار می‌شوند تا جایی که علنی است، منتشر شوند چون قبلا این اجازه را نداشتیم اما اکنون منتشر خواهند شد که این یک تغییر کاملا اساسی است. دوم این که سعی می‌کنیم اطلاعات را نوبه به نوبه و زودتر به استحضار مردم برسانیم اعم از این که اگر حکمی صادرشد، اگر افرادی دستگیر شدند یا احیانا اگر افرادی محکوم یا تبرئه شدند، مردم در جریان رسیدگی‌ها و احکام صادر شده قرار بگیرند که ان شاءا... با کمک رسانه‌ها بتوانیم مردم را در جریان این امور قرار دهیم.