گزارش تحلیلی روز نامه جمهوری اسلامی از چرخش سیاسی حماس(2) کلاه صهیونیستها برسر حماس

بخش اخبار جهان –پس از چند روز کش و قوس خبری در باره مذاکرات گروه فلسطینی حماس و رژیم صهیونیستی،روز جمعه گذشته رسانه‌ها از دستیابی طرفین به توافق درباره توقف در گیری‌ها در غزه خبر دادند.اینطور به نظر می‌رسد این توافق مقدمه‌ای است بر توافق بزرگی که گفته می‌شود حماس و رژیم صهیونیستی در جریان مذاکرات اخیر در مصر به آن رسیده‌اند.
منابع خبری طی روزهای اخیراز توافق بزرگ میان جبش حماس ورژیم صهیونیستی خبر داده‌اند که هر چند هنوز ازسوی حماس تایید نشده است ولی محافل غیررسمی، هم در داخل فلسطینی‌ها و هم صهیونیست‌ها آنرا اعلام کرده‌اند.
آنچنانکه منتشر شده اساس توافق مذکور این است که حماس در ازای دریافت امتیازاتی، مبارزه مسلحانه برضد این رژیم را کنار می‌گذارد.
در این باره رسانه‌های اسرائیل گزارش داده‌اند که گفت‌و‌گو‌های مفصلی بین نمایندگان این رژیم و رهبران حماس صورت گرفته وطرفین به مراحل نهایی یک توافق و آتش بس بزرگ نزدیک شده‌اند.


به گزارش نشریه" جروزالم پست "این توافق، قراردادی پنج ساله است و آتش بس کامل را به دنبال خواهد داشت.
براساس این توافق که چند مرحله‌ای خواهد بود، رژیم صهیونیستی وعده داده است راه‌های زمینی به ویژه گذرگاه رفح و یک راه دریایی (تحت نظارت اسرائیل) به روی غزه باز خواهد شد و تامین برق غزه 4 ساعت افزایش یافته و انتقال بخشی از کمک‌های سازمان‌های بین‌المللی و برخی کشورها به غزه ممکن خواهد بود. آزادی زندانیان فلسطینی نیز در مرحله دوم این توافق مد نظر قرار گرفته است. بندر اسماعیلیه مصر و یک فرودگاه در سینا نیز به ساکنان غزه خدمات ارائه خواهند داد.
این توافق به ادعای صهیونیستها، زندگی در غزه را بهبود خواهد بخشید و در مقابل، حماس باید به هرگونه شلیک موشک و یا ارسال ابزارهای‌های آتش‌زا به سرزمین‌های اشغالی و همچنین هر گونه راهپیمایی و اعتراض در نزدیکی مرزها پایان دهد و آتش بس کامل را پذیرا باشد.
جروزالم پست از نام خالد مشعل و صالح العروری، موسی ابو مرزوق، عزت الریشق، حسام بدران به عنوان رهبران حماس که طرف گفت‌و‌گو با اسرائیل بوده‌اند نام برده است.
با توجه به سابقه چنین توافق‌هایی و با در نظر گرفتن استراتژی ثابت این رژیم مبتنی بر اشغالگری، هیچ تضمینی وجود ندارد که اولا رژیم صهیونیستی به اجرای چنین توافق‌هایی تن دهد حتی به فرض قبول توافق‌ها به آن پایبند باشد. با در نظر گرفتن چنین واقعیت مسلم و بدیهی، فرو غلطیدن گروه پرسابقه حماس در چنین دامی شگفت آور و معما گونه است.
چرخش سیاسی حماس منحصر به توافق اخیر نیست بلکه این جنبش طی یک دهه گذشته، و به خصوص پس از فقدان رهران اولیه این جنبش، همچون شهید شیخ احمد یاسین و شهید عدالعزیز رنتیسی و به روی کار آمدن رهبران جدید رویه متفاوت و سوال بر انگیزی را در پیش گرفته است.
رفتار شناسی حماس
حماس که تا چندی پیش همواره در خط مقدم مقاومت قرار داشت، بعد از سقوط مبارک و خصوصا بعد از شروع بحران سوریه رفتاری متفاوت از قبل از خود نشان داد. اکنون که دولت بشار و حزب‌الله در سوریه پیروزی‌های زیادی به دست آورده‌اند بررسی رفتار حماس در منطقه و چرخش آن ضروری می‌نماید.
جنبش مقاومت اسلامی فلسطین موسوم به حماس در سال 1366 توسط شیخ احمد یاسین، عبدالعزیز رنتیسی و محمد طه در جریان انتفاضه اول به عنوان شاخه فلسطینی اخوان‌المسلمین برای تقویت جبهه ضدصهیونیستی در سرزمینهای اشغالی پایه‌گذاری شد. عمده شهرت حماس بیشتر به دلیل انجام حملات شهادت طلبانه علیه اهداف و نیروهای اسرائیلی بود.
ایدئولوژی حماس ریشه در اخوان المسلمین مصر دارد چیزی که بر ماهیت و عملکرد این جنبش تاثیری شگرف داشته است. این جنبش ابتدا دنباله رو مدل اخوان المسلمین مصر بود به این معنا که به عنوان یک «نهاد رفاه اجتماعی» عمل می‌کرد؛ آرام آرام شاخه نظامی حماس تقویت شد از این رو، حماس توجه بیشتری به مبارزات مسلحانه با رژیم صهیونیستی از خود نشان داد. همین رویکرد ضداسرائیلی مبارزان حماس، محبوبیت رهبران سیاسی آن را نیز دوچندان نمود تا جایی که این گروه فلسطینی در انتخابات دی ماه 1384 مجلس این کشور با بدست آوردن بیشترین کرسی، حزب حاکم مجلس شد و اسماعیل هنیه به عنوان نخست‌وزیر دولت فلسطین معرفی گردید.
حمایت جمهوری اسلامی ایران از حماس
جمهوری اسلامی ایران براساس اصل مبارزه با اشغالگران قدس و حمایت از محور مقاومت، با به رسمیت شناختن حماس، آشکارا از این گروه فلسطینی جابنداری و حمایت مادی و معنوی نمود. اوج پشتیبانی جمهوری اسلامی از حماس در جریان تجاوز 22 روزه رژیم صهیونیستی علیه ساکنین نوار غزه بود که حماس نمایندگی سیاسی و نظامی آن را بر عهده داشت. مواضع رهبران سیاسی و مذهبی در ایران، از مبارزان فلسطینی حماس در طی این نبرد سخت، روابط دو طرف را نزدیک کرد. این درحالی بود کشورهای عربی عضو اتحادیه عرب با نادیده انگاشتن جنایات اسرائیل در غزه، تنها با انتشار بیانیه خواستار پایان درگیریها بودند.
حماس وزمین گذاشتن سلاح مقاومت
اما شروع قیام‌های مردمی بیداری اسلامی در منطقه شمال آفریقا و جنوب غربی آسیا، مشی مبارزاتی و رویکرد سیاسی این جنبش را نیز تغییر داد. رهبران سیاسی حماس با نگاه به این تحولات، ارزیابی جدیدی را از وضعیت و آینده خود در منطقه متصور بودند. پیروزی انقلابهای مصر، تونس و لیبی و گسترش اعتراضات در بحرین، یمن، اردن و عربستان رهبران این گروه فلسطینی را به این جمع بندی می‌رساند که با به قدرت رسیدن دوستان اخوانی آنها در منطقه، به کمکهای مادی و معنوی دولت و مردم ایران نیازی ندارند و می‌توانند بر روی حمایت دولت اخوانی مصر و سایر احزاب سیاسی اخوانی در کشورهای همجوار حساب باز کنند.
این تحلیلها اندک اندک جای خود را در میان مواضع و سخنرانیهای رهبران حماس باز کرد، با این حال، جمهوری اسلامی امیدوار بود تا این تغییر مواضع، بر رفتار حماس در مبارزه با رژیم صهیونیستی اثرگذار نباشد؛ چرا که برای جمهوری اسلامی این مساله که تغییر موضع و سیاست در قبال ایران، همراه با تغییر رویکرد به اسرائیل نباشد پذیرفتنی بود. دلیل سعه صدر تهران در برخورد با ناسپاسی این گروه فلسطینی آن بود که هدف کلان و اصلی، مبارزه برای محو رژیم اشغالگر قدس بوده و هست؛ از این رو هر گروه یا جریانی که در این چارچوب عمل کند مورد حمایت جمهوری اسلامی خواهد بود.
جنگ علیه سوریه؛ حماس یک گام دیگر به عقب
ایران تلاش خود را برای حفظ حماس در خط مقاومت بیشتر و بیشتر کرد اما آغاز درگیریهای سوریه چیز دیگری را رقم زد. سوریه که تاوان حضور و فعالیت در حلقه مقاومت را می‌دهد، در جنگ با شورشیان گرفتار شد. شورشیانی که به حمایت جریان غربی- عربی پشت گرم بوده‌اند. در واقع دولتهای غربی و عربی، که از جریان تقویت مقاومت در منطقه بیمناک و هراسان شده و رشد نفوذ و قدرت جمهوری اسلامی را به عینه مشاهده می‌کردند، برای انحراف در مساله و فشار بر ایران و حلقه مقاومت در منطقه، نمونه جعلی قیام مردمی موسوم به بهار عربی را در سوریه ایجاد کردند. دولت سوریه نیز در مواجهه با این شورشهای دست ساخت غرب، مبارزه با شورشیان داخلی را شدت بخشید.
خالد مشعل همراه با پرچم تروریسم‌های سوریه
در این بین رهبران سیاسی حماس که اکنون از ایران دورتر و به دولت قطر نزدیکتر شده بودند، از مقابله حکومت اسد با شورشیان وابسته به محور غربی- عربی که به باور آن اخوانی بودند به خشم آمدند. روابط حماس با سوریه که از یاران قدیمی این جنبش فلسطینی در نبرد با اسرائیل بود، بشدت کاهش یافت و موضع گیری رهبران این جنبش علیه شخص بشار اسد و حکومت وی افزایش یافت.
جمهوری اسلامی براساس همان اصل کلی یعنی حمایت از محور مقاومت، به حمایت خود از بشار اسد و دولت وی به عنوان سرپل مقاومت ادامه داد. همین امر موجب نارضایتی و اختلاف بیشتر حماس اخوانی شد؛ تا جایی که هر دو طرف تمایل کمتری به همکاری دو جانبه نشان می‌دادند چرا که حماس تصور می‌نمود که دایه‌ای بهتر از مادر خود را یافته است.
نقش دلارهای قطر
در این میان چمدانهای دلار قطر نیز در مواضع ضدسوری و ضدایرانی حماس بی‌اثر نبود. جابجایی دفتر خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس از سوریه به قطر و موضع گیری ضدسوری وضدایرانی مشعل در اولین ورود او به نوار غزه پس از 45 سال تا حدی نقش دلارهای قطری را پر رنگتر می‌کند. خالد مشعل در بازگشت به نوار غزه خروج حماس از مشی مقاومت را نشان داد؛ و برای آنکه آب پاکی رو دست کشورهای محور مقاومت بریزد پرچم مخالفان حکومت «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه را در دست گرفته و شروع به چرخاندن پرچم کرد. اسماعیل هنیه نیز با تشکر از قطر، ترکیه، مصر و سایر دولتهای عربی با اشاره به ایران و سوریه گفت: «ما جزو هیچ محوری نبوده و نیستیم. نه جزو محور سوریه و نه ایران»
قطر، کلاهی که بر سر حماس گذاشت
قطر، که دیگر خیالش از بابت رابطه ایران و حماس راحت شده بود، اهداف خود را در جهت اجرای طرح صلح عربی و سازش با رژیم صهیونیستی با عزم و جدیت بیشتری پیگیری کرد. طرحی که اساس آن بر تبادل خاک یا طرح «زمین در برابر زمین» و بازگشت به مرزهای سال 1346است. این طرح از فلسطینی‌ها می‌خواهد تا آنان از حق مسلم خود برای مالکیت بر قلمرو کشورشان صرف نظر کنند و بی‌هیچ چشم داشتی آن را به دشمن اسرائیل بذل و بخشش کنند.
گرچه برخی مقامات حماس در گوشه و کنار علیه این طرح موضع گیری کرده‌اند اما قطر تهدید کرده که در صورت ادامه اظهارات تحریک‌آمیز رهبران حماس علیه تحرکات قطر در خصوص طرح صلح عربی، رهبران عالی رتبه این جنبش فلسطینی را از دوحه اخراج خواهد کرد. مسئولان قطری گفته‌اند که هر کس علیه تحرکات قطر سخنی بیان می‌کند باید چمدان‌هایش را بسته و قطر را ترک کند.
متاسفانه به نظر می‌رسد رهبران فعلی حماس و به خصوص خالد مشعل به سیاستهای دیکته شده قطر گردن نهاده‌اند با زیر پاگذاشتن آرمانهای بنیانگذاران این این جنبش، اقدام به واگذاری امتیازات به صهیونیست‌ها کرده‌اند که نقطه اوج این رویه مذلت بار تغییر سند سیاسی اولیه این جنبش بود.
حماس و تغییر سند سیاسی
اردیبهشت سال گذشته رئیس دفتر سیاسی حماس از موافقت با سند سیاسی جدید این جنبش خبر داد و تاکید کرد که موافقت حماس با سند سیاسی نشان دهنده تحول فکری و عملکرد سیاسی آن است. به گزارش الجزیره، خالد مشعل گفت: در سند سیاسی جدید حماس آمده است که برپایی کشور مستقل فلسطین در مرزهای 1346 یک توافق ملی است.
چندی قبل آن خالد مشعل یکی از رهبران ارشد حماس و مسئول وقت دفتر سیاسی جنبش در کنفرانسی که توسط دانشگاه زیتونه تونس منعقد شده بود، وعده داده بود به‌زودی میثاقی ازسوی این جنبش منتشر خواهد شد.
در همین راستا، خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس از اعلام رسمی سند سیاسی جدید این جنبش خبر داد که برپایی کشور مستقل فلسطین در مرزهای 1346 به عنوان یک توافق ملی مورد تاکید قرار گرفته است.
این سند در 42 بند و ذیل 11 عنوان منتشر شده است. در سند سیاسی جدید حماس آمده است که «برپایی کشور مستقل فلسطین در مرزهای 1967 یک توافق ملی است». بسیاری این موضع حماس را به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی خواندند هرچند حماس آن رارد کرد.
برای تحکیم این سند، خالد مشعل در کنفرانس مطبوعاتی در دوحه قطر با هدف ابلاغ سند سیاسی جدید موسوم به اصول و سیاست‌های کلی حماس گفت: که تهیه این سند نزدیک به دو سال طول کشیده و نشان دهنده اجماع و رضایت عمومی رهبران این جنبش و سازمان‌های آن در داخل و خارج است.
حماس در سند خود، در موضعی متناقض،با برپایی کشور موقت فلسطین در مرزهای 1346موافقت کرد اما در عین حال، حق موجودیتی برای اسرائیل به رسمیت نشناخته است!
مشعل ضمن درخواست برای ادامه فشارها به اسرائیل به منظور آزادی اسرای فلسطینی گفت: ما برای جنگ تلاش نمی‌کنیم، بلکه در صدد آزادی اراضی اشغالی فلسطین و رهایی از اشغالگری هستیم.
سازمان ملل متحد، برپایی کشور فلسطین در مرزهای پس از جنگ 1346 را به رسمیت شناخته که شامل کرانه باختری رود اردن و نوار غزه به پایتختی بیت‌المقدس شرقی می‌شودولی مردم فلسطین،سراسر خاک فلسطین را متعلق به فلسطینی‌ها می‌دانند.
سند جدید سیاسی حماس همچنین فراخوان صریح برای نابودی اسرائیل را حذف کرده است. در این سند، حماس به طور علنی، ارتباط خود را با گروه اخوان المسلمین نفی می‌کند؛ اقدامی که به نظر می‌رسد برای حفظ ارتباط با مصر باشد.
یکی از تغییرات مهم اساسنامه جدید این است که بین اسرائیل و یهودیان فرق گذاشته است.
در این متن نوشته شده که این گروه با یهودیان سر ستیز ندارند و نزاعشان با کسانی است که صهیونیست‌های اشغالگر می‌خواند.
با این حال، اسرائیل که هنوز دنبال امتیازات اساسی‌تر است ، ضمن رد این رویکرد می‌گوید که با این کار حماس می‌خواهد دنیا را «فریب» دهد.
دیوید کیز، یکی از سخنگویان نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی می‌گوید:«روشن است که هدف حماس کاستن از فشارهای بین‌المللی است».کیز می‌گوید که حماس در تلویزیون عربی زبانش و در مسجد و مدرسه، هر روز تبلیغ می‌کند که «اسرائیل را از بین ببرید. و نسل یهودیان را باید از بین برد.
به هر حال حالا این رهبران سیاسی و نظامی حماس هستند که باید برای کلاهی که بر سر آنها رفته چاره اندیشی کنند، یا به این مسیر ادامه داده و خفت بار تن به سازش دهند یا به دامن مقاومت و مبارزه با دشمن صهیونیستی برگردند. جمهوری اسلامی همچنان امیدوار است که حماس به محور مقاومت بازگردد و در کنار دوستان دیرین خود به مبارزه با اسرائیل ادامه دهد
* حماس که تا چندی پیش همواره در خط مقدم مقاومت قرار داشت. بعد از سقوط مبارک و خصوصا بعد از شروع بحران سوریه رفتاری متفاوت از قبل از خود نشان داد
*خالد مشعل در اولین بازگشت به نوار غزه ، خروج حماس از مشی مقاومت را نشان داد؛ و برای آنکه آب پاکی رو دست کشورهای محور مقاومت بریزد پرچم مخالفان حکومت «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه را در دست گرفته و شروع به چرخاندن پرچم کرد
*متاسفانه به نظر می‌رسد رهبران فعلی حماس و به خصوص خالد مشعل به سیاستهای دیکته شده قطر گردن نهاده‌اند با زیر پاگذاشتن آرمانهای بنیانگذاران این جنبش، اقدام به واگذاری امتیازات به صهیونیست‌ها کرده‌اند که نقطه اوج این رویه مذلت بار تغییر سند سیاسی اولیه این جنبش بود
*حالا این رهبران سیاسی و نظامی حماس هستند که باید برای کلاهی که بر سر آنها رفته چاره اندیشی کنند، یا به این مسیر ادامه داده و خفت بار تن به سازش دهند یا به دامن مقاومت و مبارزه با دشمن صهیونیستی برگردند
سایر اخبار این روزنامه
معاون وزیر راه و شهرسازی: پرداخت تسهیلات 50 میلیون تومانی برای نوسازی بافت فرسوده از شهریور دیدار هزاران نفر از قشرهای مختلف مردم با رهبر معظم انقلاب اسلامی کسانی که می گویند دولت باید برکنار شود در نقشه دشمن عمل می کنند سیاه نمایی؛ همراهی با دشمن برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی گزارش تحلیلی روز نامه جمهوری اسلامی از چرخش سیاسی حماس(2) کلاه صهیونیستها برسر حماس عراقچی: تعهد سیاسی اروپا برای حفظ برجام همچنان قوی است مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی در گفتگو با ایسنا: استقلال، مهم‌ترین ویژگی روزنامه‌نگاری است با حضور وزیر دفاع؛ نسل جدید موشک‌های نقطه زن زمینی و دریایی رونمایی شد رئیس قوه قضاییه: روند جدید رسیدگی به پرونده اخلالگران اقتصادی آغاز شد صف‌ها را مشخص کنید اعزام مستشاران آمریکایی به «غزنی»؛ شهر در تصرف طالبان اردوغان از ضرب‌الاجل واشنگتن به آنکارا برای آزادی کشیش آمریکایی خبر داد آماده‌باش ناگهانی تیم پزشکی پادشاه عربستان و تردیدها درباره توان جسمی او برای استقبال از حجاج آغاز اصلاح قانون اساسی کمونیستی کوبا در مجلس رسانه‌های اجتماعی و منافع ملی ایرانی