سیدعبدالهادی آرامی چرا مجلس پرینتر ندارد؟

حدیث مکرر و آشنای دخالت‌های دستگاه‌های اجرایی در کار یکدیگر و زیر سوال بردن اصل تفکیک قوا، چند وقتی است که یک‌سویه و بیشتر به نفع مجلسیان در جریان است. دخالت آشکار نمایندگان مجلس در عزل و نصب‌ها داد دولتی‌ها و مردم و فعالان سیاسی را درآورده است.
در بسیاری از حوزه‌ها، دست استانداران برای اعمال تغییرات در فرمانداری‌ها و ادارات کل عملاً بسته است و چشم به تایید نمایندگان مجلس دارند. کار در برخی جاها آن‌قدر روشن جلو می‌رود که نماینده مجلس برای استاندار ضرب‌الاجل تعیین می‌کند که مثلاً در عرض 48 ساعت فلانی را جابه‌جا می‌کنی و فلانی را منصوب. حتی در مواردی کارمندان برخی دستگاه‌های اجرایی برای تغییر معاون و رئیس دستگاه متبوع خود دست به دامان نماینده شده و از وی خواسته‌اند فلان فرد را به معاونت یا ریاست دستگاه متبوع خود بگمارد. درخواست‌هایی که علناً اصل تفکیک قوا را زیر سوال می‌برد.
دریکی از این موارد، نماینده یکی از جناح‌ها در یکی از استان‌های جنوبی، با فشار بی‌حدوحصر بر مدیرکل آموزش‌وپرورش درصدد بود تا افراد مورد عنایت و نیروهای ستادی خود را در مسئولیت ریاست اداره‌های مناطق حوزه انتخابیه بگمارد. وقتی جواب مثبت نمی‌شنود دست به دامن استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش می‌شود و در نامه‌ای به هیئت‌رئیسه مجلس 15 مورد را به‌عنوان موارد ناکارآمدی وزیر برمی‌شمرد. درواقع به در می‌زند تا دیوار بشنود. نکته جالب در این نامه این است که 10مورد تایپی نوشته‌ شده‌اند. البته مورد 9 با لاک غلط‌گیر تعویض شده، موارد 12 تا 14 در حاشیه سمت راست نامه و با خودکار و خودنویس آبی نوشته ‌شده‌اند. مورد 15 در بالای نامه نوشته ‌شده است. گویا نامه را به هر نماینده‌ای برای امضا داده‌اند با خط خود موردی بر آن‌ها اضافه کرده است یا در انتهای موارد تایپی با خودکار چیزی اضافه کرده‌اند. گویی در تمام دستگاه عریض و طویل مجلس پرینتر وجود ندارد. این ناهماهنگی و سراسیمگی در استیضاح وزیر، تنها نشان از بی‌برنامه بودن این استیضاح و «مستمسک» قرار دادن آن برای فشار بر وزیر است.
اما عیب کار کجاست و صلاح کار کجا؟


1-صحنه‌گردان استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش یکی از نمایندگان استان جنوبی است که تحصیلات و مسئولیت‌های اجرایی کوتاه وی بی‌ارتباط با آموزش و پرورش است و تقریباً سررشته‌ای در این حوزه ندارد. تا قبل از اینکه به نمایندگی مردم مفتخر شود، ناآشنا بوده و به‌واسطه لیست امید و یک «تَکرار»، بر نمایندگان پرزور قبلی پیروز شده است. از ابتدای دوره نمایندگی در پی تغییر مدیرکل آموزش‌وپرورش آن استان جنوبی بوده و حتی «جایگزین» مدیرکل را هم مشخص کرده و در دیدوبازدیدها با خود به این‌طرف و آن‌طرف می‌برد.
2-بررسی اجمالی کمیسیون‌های تخصصی مجلس نشان می‌دهد در بسیاری از موارد نمایندگان ناهمگون در کمیسیون‌های مختلف مجلس حضور دارند. به‌عنوان‌مثال نماینده‌ای با مدرک کارشناسی ارشد امور دامی در کمیسیون انرژی حضور دارد و نماینده دیگر با مدرک دکترای برق و سابقه مدیریت نیروگاهی در کمیسیون اجتماعی. این ایراد اساسی به آیین‌نامه داخلی مجلس وارد است و به‌اصطلاح از «باگ»‌های دموکراسی. صندوق رای‌گیری در این مورد علیه دموکراسی عمل می‌کنند و نماینده‌ای که توان و لابی بیشتری دارد در کمیسیون‌های پرنفوذتر و پرطمطراق‌تر حضور می‌یابد. از نظر نمایندگان مثلاً کمیسیون انرژی یا بودجه یک کمیسیون اصلی هستند و اگر مثلاً فردی پزشک عضو یکی از دو کمیسیون فوق نشود، احساس می‌کند به مردم حوزه انتخابیه خود خیانت کرده است.
3-استمرار در ضعف قانون‌گذاری در این مورد نشان می‌دهد عدم تمایل قانون‌گذار برای اصلاح این ضعف از منتفع بودن در این زمینه است. چه دلیلی دارد یک نماینده مجلس به انواع روش‌ها متوسل شود و فشار زیادی بر مدیرکل یک دستگاه اجرایی بیاورد تا یک رئیس «کارآمد» در اداره‌های متبوع آن دستگاه را جابه‌جا کرده و به‌جای وی یک مدیر «همسو» و ترجیحاً «نیروی خود» را جایگزین کند. این نیروهای خودی هم عموماً از میان نیروهای ضعیف ادارات متبوع انتخاب می‌شوند که صرفاً در ستاد انتخاباتی آن نماینده
فعال بوده‌اند.
4-سال 1397 را می‌توان سال «مهره چینی» و «تقویت نیروهای ستادی» برای نمایندگان نام‌گذاری کرد. در این سال نمایندگان می‌کوشند تا خود را برای ماراتن انتخابات 1398 آماده کنند. بدیهی است در این اثنا به لطایف‌الحیلی تلاش خواهند کرد نیروهای ستادهای 1394 خود را در مسئولیت‌های اجرایی قرار دهند تا سبد رایشان را نسبت به قبل مستحکم‌تر و پروپیمان‌تر کنند. دولت و بالاخص مدیران کل دستگاه‌های اجرایی باید از «وا دادن» در مقابل نمایندگان پرهیز کنند و «قانون» و شایسته‌سالاری را سرلوحه تغییر و تحول‌ها در حوزه‌های زیرمجموعه خود قرار دهند. طبیعی است درنهایت این مدیرکل خواهد بود که عملکرد وی در ترازوی قضاوت قرار خواهد گرفت و هیچ توجیهی از جمله «فشار نمایندگان» پذیرفتنی نیست.
کوتاه‌سخن آنکه، معلوم نیست چرا دو بعد «قانون‌گذاری» و «نظارت» برای نمایندگان مردم جذاب نیست و خود آستین‌ها را بالا می‌زنند و علناً در کار قوه مجریه دخالت می‌کنند؛ اما بر مجلس و به‌ویژه ریاست مجلس و دو نایب‌رئیس آن است تا شان مجلس را حفظ کرده و اجازه ندهند نمایندگان هرکدام با قلمی و هر قلمی با رنگی نشتر بر جگر به خون نشسته قوای دیگر بزنند. درنهایت آنچه مشخص است مردم «ناکارآمدی»‌ها را می‌بینند و فشارها و ماجراهای پشت پرده را نمی‌بینند. رسانه‌ها نیز باید ازاین‌پس آگاهانه مردم را در جریان امور قرار دهند تا ماجرایی شبیه ماجرای استیضاح وزیر کار پیش نیاید. چراکه «اعتماد عمومی» بزرگ‌ترین سرمایه یک دولت و حکومت است که خدشه‌دار کردن آن کم از «نسل‌کشی» نیست.
سایر اخبار این روزنامه
همدلی از کشت محصولات آب بر در کشور گزارش می‌دهد هندوانه متهم کم‌آبی امروز «علی حاتمی»، شاعر سینمای ایران برای هفتاد و چهارمین بار زاده می‌شود ابرمرد مشرقی دیدار هزاران نفر از قشرهای مختلف مردم با رهبر معظم انقلاب اسلامی با زورگویان مذاکره نمی‌کنیم «همدلی» افزایش 4 درصدی اجاره نشینی طی 5 سال گذشته و تاثیر آن بر زندگی شهروندان را بررسی کرد برای سالروز درگذشت حسینعلی وزیری تبار که سربه زیر و باشکوه نواخت آوای غریب آشنا از تحلیل روابط خارجی ایران و آمریکا تا ایرادها و اشکال‌های اصلاح‌طلبی در گفت‌وگوی اختصاصی فیاض زاهد با «همدلی» سیدعبدالهادی آرامی چرا مجلس پرینتر ندارد؟ رئیس قوه قضاییه: با موافقت رهبری صرفاً برخی تشریفات رسیدگی به پرونده مفاسد اقتصادی حذف شد کمالوندی: ماندن در برجام بهتر از نماندن در آن است ظریف: تحریم‌های آمریکا باعث تغییر سیاست منطقه‌ای ایران نمی‌شود بطحایی خبر داد؛ هفته آینده با استیضاح‌کنندگانم دیدار می‌کنم وزیر خارجه ترکیه: از دیپلماسی استقبال می‌کنیم ولی زیر بار زور نمی‌رویم