گزارش خبری شهرستان شرایط اقتصادی کشور، فرصت طلبی معاندین و لزوم هوشیاری مسئولین

با توجه به اعلام خروج آمریکا ازتوافق بین‌المللی برجام در اردیبهشت‌ماه سال جاری، بازار شاهد افزایش بی‌ضابطه قیمت دلار و طلا شد که همین موضوع موجب افرایش بی‌حساب و کتاب قیمت اقلام ضروری و معیشتی مردم گردید به گونه‌ای که جامعه ما هر روز شاهد افزایش قیمت اقلام متعددی از کالاها در بازار گردید.ازسوی دیگر دولت و مسئولین اجرایی هم در ابتدا در مقابل این گرانی‌ها عکس العمل مناسب و قاطعی از خود نشان ندادند و همین امر سبب نارضایتی و عصبانیت مردم در سطوح مختلف جامعه شد. ارائه گزارش تخلفات مالی بسیاری از شرکت‌های وارد‌کننده کالا و نیز احتکار و گرانفروشی با ارز دولتی و مشکلات سپرده گذاران در برخی موسسات مالی موجب تشدید این اوضاع در شرایط بد اقتصادی کشور گردید تا بدانجا که با تعطیلی برخی از بازارها و اعتراضات مردم در سطح شهرهای مختلف کشور روبرو بودیم.
تداوم افزایش قیمت دلار و طلا و نیز گرانی‌های بی‌حد و حساب کالا‌های ضروری در این روزها مقدمه اعتراضات خیابانی و تجمعات مختلف مردمی در شهرهای مختلفی همچون اصفهان، شیراز، کرج و نیز برخی از شهرهای دیگر طی روزهای اخیر را فراهم آورد بطوری که همچنان این اعتراضات در سطوح ضعیف‌تر ادامه دارد.
اما چیزی که مشهود است دخالت بیگانگان در بحران آفرینی‌های اخیر می‌باشد تجمعات و تظاهراتی که به واسطه فراخوان رسانه‌های بیگانه برای فراهم کردن اغتشاش در داخل کشورصورت گرفت شاهدی بر این ادعاست که عده‌ای در تلاش هستند تا شرایط بد اقتصادی را به امور سیاسی گره بزنند تا اوضاع نابسامانی ازایران را در سطح جهانی به تصویر بکشند و بتوانند از این رهگذر به اهداف پلید خود در کشورمان دست پیداکنند. نکته حائز اهمیت این است که برخی از مردم بویژه جوانان بعضا با این گونه توطئه‌های دشمنان اغوا و زمینه سوءاستفاده بیگانگان از کشور را خواسته یا ناخواسته فراهم میکنند و این زنگ خطری است برای مردم ما که مراقب باشند و به دنبال هر صدایی، هر شعاری و هر حرکتی نروند و ابزاری برای دستیابی دشمنان درمسیر اهدافشان نشوند.
برای نمونه می‌توان به نارضایتی‌های به وجود آمده طی ایام گذشته اشاره کرد که همگی مقدمه‌ای برای ادامه اعتراضات در سطح کشور شد، بحران کم آبی در خرمشهر و آبادان و اعتصاب کامیونداران در برخی شهرها نمونه بارزاین موارد می‌باشد.وضعیت آب شرب خرمشهرکه یک اعتراض معمولی و به حق بود توسط رسانه‌های معاند چنان برجسته و حساس توصیف شد که شهروندان مناطق مختلف خرمشهر و آبادان در سه نوبت با تشکیل تجمعات اعتراضی نسبت به وضعیت آب شرب شهر خود اعتراض کردندو یک مطالبه عمومی برای رفع یک مشکل شهری در زمانی کوتاه به تجمعاتی خشن با اغراض و خواسته‌های سیاسی منجر شد که سرانجام با تدبیر مسئولین ورفع مشکل آب شرب این اعتراض در مسیر قانونی خود قرارگرفت و مشکل مرتفع شد.


اعتصاب سراسری کامیون‌داران نیز از روز اول خرداد 1397 در 160 شهر از 25 استان ایران، آغاز شد. این اعتصاب به صورت روزانه ادامه داشت. ودر اولین روز خرداد در دست‌کم 7 استان با خودداری کامیون‌داران از حمل بار آغاز شد و گسترش یافت که در ادامه و استمرار اعتصاب کامیون‌های تانکر، سبب اختلال در توزیع بنزین و گازوئیل شده و چندین جایگاه سوخت بنزین در سراسر ایران از مدار سوخت‌رسانی خارج شدند. برخی از رانندگان با نصب پلاکاردهای بزرگ در جلو کامیون خود به «گران شدن عوارض و لوازم یدکی» در عین «ثابت ماندن کرایه بار» اعتراض داشتند.این اعتراض هم که می‌رفت از یک مطالبه شغلی فراتر برود و دست آویزی برای دشمنان تبدیل شود با تدبیر مسئولین به خواسته‌های معترضین پاسخ داده شد.
در این بین نارضایتی‌های جمعی از مردم شهرهای کرج، اصفهان و شیراز هم به چشم میخوردکه در اعتراض به گرانی و افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها تجمع کردند که در این میان عده‌ای سعی داشتند با سردادن شعارهای سیاسی، مطالبات مردم را به انحراف بکشانند که درنهایت با دخالت پلیس به پایان رسید.
دراین تظاهرات‌ها شعارهای سیاسی درحالی سر داده می‌شد که در روزهای اخیر مجموعه رسانه‌ای اقلیم‌الشرق وابسته به عربستان سعودی، از کمک 300 میلیون دلاری عربستان به فرزند شاه مخلوع برای براندازی در ایران خبر داده بود. منابع نزدیک به سعودی‌ها اعلام کردند که آل‌سعود حمایت از رضا پهلوی را منوط به اجرای فعالیت‌هایی همچون برگزاری تجمعات و تظاهرات در شهرهای بزرگ ایران با حضور اقشار مختلف مردم کرده‌اند.
برگزاری تجمع در رجایی شهر کرج نمونه دیگری بود. این اعتراض‌ها در فلکه اول رجایی شهرکه تعداد زیادی واحد تجاری و مرکز خرید مستقر است صورت گرفت که ماموران انتظامی تلاش کردند آسیبی به اموال مردم وارد نشود. عده‌ای که هدف خود را اعتراض به شرایط اقتصادی اعلام می‌کردند، در فلکه اول رجایی شهر کرج اقدام به تجمع کردند. تجمع‌کنندگان ضمن حضور در فلکه اول رجایی شهر اقدام به سر دادن شعارهایی نیز کردند. فلکه اول رجایی شهر به واسطه اینکه منطقه‌ای پرتردد و شلوغ در کلانشهر کرج محسوب می‌شود، ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی برای هدایت خودروها و جلوگیری از ترافیک سنگین در منطقه مستقر شدند، با این حال مسیرهای ورودی و خروجی به رجایی شهر با ترافیک سنگین مواجه شد. تجمعات مشابهی نیز در این منطقه با حضور قریب به 200 نفر برگزار شد که پس از چند ساعت پایان یافت. فرمانداری کرج نیز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که هیچگونه مجوزی برای برپایی تجمع صادر نشده است.
تجمع اعتراضی اصفهانی‌ها هم بیشترشامل کارگاه‌های مستقر در شهرک امیرکبیر اصفهان در زمینه تراشکاری، ریخته گری، مکانیکی، صافکاری، ابزار آلات، ماشین آلات و تعمیر خودروهای سنگین فعالیت می‌کنند بود، صاحبان این کارگاه‌ها نیز با تجمع در این شهرک، نسبت به وضعیت بازار و نوسان قیمت‌ها اعتراض کرده و خواهان رفع مشکلات خود شدند. در دومین روز تجمع اعتراضی اصفهانی‌ها جمعی از کسبه و صنعتگران شهرک صنعتی امیر کبیر اصفهان با حضور در خیابان شاپور در شمال این کلانشهر خواستار حل مشکلات صنفی خود شده بودند.
اکثر تجمع کنندگان که کارگران این واحدهای صنفی بودند با وسائل نقلیه خود شامل موتور و دوچرخه در این تجمع حضور یافتند وبا سردادن شعار "حمایت حمایت، شاپوری باغیرت" از دیگر کسبه محل درخواست می‌کردند که برای بیان مطالبات صنفی با آنها همراه شوند. این تجمع بعد از ساعت 12 آغاز شد و ساعتی بعد با حضور ماموران انتظامی پایان یافت و تجمع کنندگان متفرق شدند.
واکنش مراجع تقلید وبرخی مسئولین
به دنبال ادامه یافتن این اعتراضات و اوضاع نابسامان اقتصادی کشور برخی از مراجع عظام کشور، علما و مسئولین به وضعیت پیش آمده واکنش نشان دادند که به عنوان نمونه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:آیت‌الله صافی گلپایگانی مرجع تقلید شیعیان گفت: اینجانب بارها در ملاقات‌ها، پیام‌ها و نامه‌های خود درباره این مشکلات و راه‌حل آن تذکر داده‌ام و اکنون هم تذکر می‌دهم که زندگی برای بسیاری از مردم دشوار شده است. آیت‌الله صافی گلپایگانی در دیدار جمعی از مردم با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور اظهار داشت: آیا وقت آن نرسیده است که مسئولان به وضعیت بد اقتصادی مملکت سر و سامان بدهند و قشر ضعیف جامعه را از این مشکلات طاقت‌فرسا نجات دهند.ایشان در قسمت دیگری از توصیه‌های خود خطاب به مسئولان افزود: اینجانب بارها در ملاقات‌ها، پیام‌ها و نامه‌های خود درباره این مشکلات و راه‌حل آن تذکر داده‌ام و اکنون هم تذکر می‌دهم که زندگی برای بسیاری از مردم دشوار شده است. مرجع تقلید شیعیان خاطرنشان کرد: عدم ثبات اقتصادی، گرانی، بیکاری، طلاق و مفاسد اخلاقی روز به‌ روز بیشتر می‌شود. ربا و رشوه و منکرات به‌جای احقاق حق و عدالت در بعضی از ادارات به طور سرسام‌آوری وارد شده است. چرا نباید بعضی از مدیران نالایق که این‌ همه ضرر و خسارت به مملکت و مردم ضعیف می‌رسانند را به سزای اعمال خود رساند؟
آیت‌الله مکارم شیرازی نیزدر بیانیه‌ای درباره مسائل جاری کشوربه مسئولین خصوصا قوه قضاییه هشدار داد وعنوان کرد: مردم قضاتی می‌خواهند شجاع که با قاطعیت و با سرعت به این وضع شرم‌آور مفسدان پایان دهند.
آیت‌الله جوادی‌آملی هم در دیدار جمعی از فرماندهان نیروی انتظامی تهران از وضعیت پیش آمده گلایه نمود و گفت: «مردم را با فشار ساکت‌کردن نتیجه تلخی دارد، لذا باید با نشاط مردم را ساکن، نه ساکت کرد! ما باید بین سکوت و سکون فرق بگذاریم. آن سکینت است که پشتوانه ملت است و ما باید آن را در جامعه ایجاد کنیم». این مرجع تقلید ادامه داد: «شما باید چپاولگر‌ها را شناسایی کنید و قبل از اینکه آن‌ها شروع به کار کنند، شما عزیزان توطئه آن‌ها را خنثی کنید، نه اینکه تنها کشف جرم کنید، بلکه باید دفع جرم کنید. در حقیقت باید جُرم را جلوگیری کنیم نه اینکه تنها جرم واقع‌شده را کشف کنیم.
امام جمعه اصفهان نیز در خطبه‌های نماز جمعه اصفهان در واکنش به حوادث اخیرگفت: دشمن نقشه کشیده است تا به کشور ضربه بزند، مردم را ناامید کنند و مردم را به خیابان بیاورد و آشوب ایجاد کند. خیلی بد است که عده‌ای دستور کار دشمن را بدانند و آب در آسیاب دشمن بریزند.
سردار اشتری فرمانده نیروی انتظامی هم در همایش سراسری توجیهی بصیرتی روحانیون سازمان عقیدتی سیاسی ناجا به حوادث اخیر کشور اشاره کرد وگفت: نیروی انتظامی که عهده‌دار امنیت مردم است، عاقلانه، عالمانه و با تدبیر در همه جا حضور داشته و ماموریت‌های خود را به انجام می‌رساند. سردار اشتری با بیان اینکه حتی حفظ امنیت یک خانواده در دورترین نقاط کشور نیز به عهده نیروی انتظامی است، افزود: کلانتری‌ها، پاسگاه‌ها و تمام دست اندرکاران نیروی انتظامی به صورت 24 ساعته در همه نقاط حضور دارند. در واقع گستردگی کار ناجا با هیچ دستگاهی قابل قیاس نیست و ما به آن افتخار می‌کنیم. وی اظهار داشت: نوع کار نیروی انتظامی با دیگر دستگاه‌ها تفاوت دارد؛ نیروی انتظامی با مردم، برای مردم و برای حفظ ارزش‌های انقلاب و دستاورد‌های آن تلاش می‌کند.
پشت صحنه اعتراضات
با توجه با این که پیش از این «رودی جولیانی» مشاور دونالد ترامپ رئیس‌ جمهوری آمریکا در نشست تیرماه سازمان منافقین در فرانسه با اشاره به اعتراضات اخیر در ایران گفته بود: «این اعتراضات از بیرون سازماندهی می‌شوند و خود به خودی رخ نمی‌دهد. می‌توان نتیجه گرفت دشمنان این نظام با هر روش ممکن درتلاشند این انقلاب را از اهداف اصلی خود دور کنند و با جوسازی‌ها، جنگ روانی بین مسئولین نظام با مردم ایجاد کرده تا بدین وسیله کشور را با یک بحران سیاسی مواجه کنند و اهداف خود را پیاده کنند. بنابراین همه ما وظیفه داریم ضمن آگاهی از این توطئه‌ها با حفظ وحدت و همبستگی جلوی دسیسه‌های دشمنان را بگیریم وبه نوعی آب در آسیاب دشمن نریزیم و فریب وعده‌های دروغین آنان را نخوریم.
رفاه اقتصادی، حق بدیهی مردم
با توجه به اتفاقات صورت گرفته در کشور می‌توان گفت غالب جمعیت معترض، مردمی بودند که از وضعیت اقتصادی و گرانی‌ها گلایه داشتند، مردمی که حرف‌هایشان باید شنیده شود. براستی کسانی که با زور بازو و عرق جبین زندگی می‌گذرانند حقشان بی‌توجهی ازسوی مسئولان و فشارهای سنگین اقتصادی این روزها نیست؛ نباید همه را اغتشاشگر و منافق خواند بلکه حساب اغتشاشگران از مردم کوچه و بازار جداست.مطمئناً مردم اگر اصلاح و بهبود وضعیت را لمس کنند، خودشان مقابل اغتشاشگران و سوءاستفاده‌کنندگان و شیطان بزرگ می‌ایستند، همان‌طور که در جنگ 8 ساله مقاومت کردند و سال‌ها با حضور در راهپیمایی‌ها و انتخابات برائت خود را از آمریکا و صهیونیسم اعلام کرده‌اند.

*ارائه گزارش تخلفات مالی بسیاری از شرکت‌های وارد‌کننده کالا و نیز احتکار و گرانفروشی با ارز دولتی و مشکلات سپرده گذاران در برخی موسسات مالی موجب تشدید نارضایتی‌ها در شرایط بد اقتصادی کشور گردید تا بدانجا که با تعطیلی برخی از بازارها و اعتراضات مردم در سطح شهرهای مختلف کشور روبرو بودیم
*دخالت بیگانگان در بحران آفرینی‌های اخیر و سوءاستفاده از اعتراضات کاملا مشهود است
*تجمعات و تظاهراتی که به واسطه فراخوان رسانه‌های بیگانه برای فراهم کردن اغتشاش در داخل کشورصورت گرفت شاهدی بر این ادعاست که عده‌ای در تلاش هستند تا شرایط بد اقتصادی را به امور سیاسی گره بزنند تا اوضاع نابسامانی ازایران را در سطح جهانی به تصویر بکشند و بتوانند از این رهگذر به اهداف پلید خود دست پیدا کنند
*در بعضی تظاهرات و تجمع‌ها شعارهای سیاسی درحالی سر داده می‌شد که در روزهای اخیر مجموعه رسانه‌ای اقلیم‌الشرق وابسته به عربستان سعودی، از کمک 300 میلیون دلاری عربستان به فرزند شاه مخلوع برای براندازی در ایران خبر داده بود
*دشمنان این نظام با هر روش ممکن درتلاشند این انقلاب را از اهداف اصلی خود دور کنند و با جوسازی‌ها، جنگ روانی بین مسئولین نظام با مردم ایجاد کرده تا بدین وسیله کشور را با یک بحران سیاسی مواجه کنند و مقابله با این توطئه هوشیاری مسئولین و مردم را می‌طلبد
سایر اخبار این روزنامه
با هدف ایجاد آرامش در جامعه؛ بانک مرکزی بزودی مسیر تامین ارز مورد نیاز عموم مردم را تعیین می‌کند نامه رئیس قوه قضائیه به رهبر انقلاب برای اقدامات ویژه در برخورد با اخلالگران اقتصادی؛ رهبر انقلاب اسلامی: مجازات مفسدان اقتصادی سریع وعادلانه انجام شود سخنگوی قوه قضائیه خبر داد: تکذیب گم شدن 9 میلیارد دلار، برخورد با شایعه‌پراکنان، بازداشت 67 نفر از محتکران و تشکیل پرونده قضایی احمدی نژاد گزارش خبری شهرستان شرایط اقتصادی کشور، فرصت طلبی معاندین و لزوم هوشیاری مسئولین عضو هیئت رئیسه مجلس: استیضاح وزیر کشور به کمیسیون شوراهای مجلس ارجاع شد رسوائی مدعیان حقوق بشر در یمن توسط سران 5 کشور ساحلی؛ کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر امضا شد رایزنی روسای جمهوری ایران و روسیه درباره مهمترین مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی پاسخ وزارت‌ خارجه به 12 سوال در ارتباط با کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر الاهرام: ایران سرنوشت ترامپ را رقم می‌زند وزیر اقتصاد آلمان: اروپا تسلیم فشار آمریکا در مورد ایران نمی‌شود معاون وزارت تعاون: هزینه اشتغالزایی در روستا یک چهارم شهرهاست ایران میزبان مسابقات جهانی رباتیک فیرا در سال 1399 شد افزایش 9.8 درصدی اجاره مسکن در سه ماهه نخست 97