بازداشت ۶۷ نفر و ممنوع الخروجی ۱۰۰ کارمند و مقام دولتی

هادی محمدی – سخنگوی قوه قضاییه در حالی روز گذشته به میان خبرنگاران آمد که نامه رئیس قوه قضاییه به رهبر انقلاب و پاسخ مثبت ایشان به درخواست های آملی لاریجانی دست دستگاه قضا برای برخورد قاطع با اخلال گران بازارهای مختلف کشور را باز تر کرده است. در این نشست نیز بیشتر سوالات رسانه ها به پرونده های مهم اقتصادی و نحوه برخورد با مفاسد اقتصادی اختصاص داشت.
بیش از 100 نفر از کارمندان دولت و مقامات ممنوع الخروج شده اند
به گزارش خراسان، حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای در یکصد و بیست و نهمین نشست خبری خود که بیش از 100 دقیقه به طول انجامید با بیان این که متاسفانه عده ای افراد سودجو با قاچاق و احتکار و مفاسد اقتصادی آب به آسیاب دشمن می ریزند و با احتکار ، گران فروشی و قاچاق باعث فشار بر مردم می شوند، تصریح کرد:  برای مقابله با این سودجویان در هفته های گذشته در قوه قضاییه چند بازپرس ویژه اختصاص یافت و دادستان تهران با نظارت مستمر شبانه روزی پیگیر رسیدگی به این پرونده هاست. تاکنون 67 مجرم دستگیر شده اند و از تعدادی تحقیق شده که با قرار تامین آزاد هستند. این در حالی است که بیش از 100 نفر از کارمندان دولت و مقامات ممنوع الخروج شده اند و برای 25 پرونده شامل 26 نفر کیفرخواست صادر شده است.
تشکیل 6 شعبه ویژه برای رسیدگی به پرونده های اقتصادی
سخنگوی قوه قضاییه گفت: ما ناگزیر بودیم برای این که سریع تر پرونده ها را به نتیجه برسانیم استجازه ای از مقام معظم رهبری برای این سرعت و دقت داشته باشیم. این اجازه گرفته شد و پس از آن بلافاصله نشستی با حضور رئیس قوه برگزار شد تا شش شعبه دادگاه با سه قاضی حداقل دارای 20 سال سابقه قضایی تشکیل شود. ان شاءا... هرچه زودتر این شش شعبه کار خود را آغاز کنند و اگر نیاز بود افزایش خواهد یافت.
انتشار نام و تصویر متهمان در دادگاه های علنی تخلفات اقتصادی مجاز شد
محسنی اژه‌ای در ادامه نشست خبری پاسخ گوی سوالات خبرنگاران شد و درباره سوالی مبنی بر این که قاطعیت و برخورد دستگاه قضایی با مجرمان اقتصادی را افکار عمومی چگونه می‌تواند بفهمد، توضیح داد: در استجازه‌ای که در این مرقومه اخیر صورت گرفت، یکی از مسائل همین بود که تاکید شد برای این که مردم در جریان قرار بگیرند دادگاه‌هایی که علنی برگزار می‌شود، حق انتشار هم داشته باشند. یعنی رسانه‌ها بتوانند در آن حضور یابند و با نام و نشان و عکس و ... مسئله را بتوانند منتشر کنند. وی با بیان این‌که هر اخلال گر نظام اقتصادی حکم اش مفسد فی‌الارض نیست، افزود: در ماده ۲ بند ۱ قانون مجازات اخلال گران در نظام اقتصادی آمده است که «چنان چه فرد مخل، قصد براندازی نظام را داشته باشد یا علم به نتیجه کار داشته باشد حتی اگر قصد نداشته باشد در حالی که بداند این کار منجر به ضرر می‌شود...» مانند بی‌اعتمادی‌ها و سوء‌استفاده‌هایی که از این موارد می‌شود، در نهایت علم به نتیجه کفایت می‌کند. البته قانون اخیرالتصویب در ماده ۵۶ قانون مجازات اسلامی به این مورد پرداخته است اما این قید نیامده است. اگر این قید توسط عرف عام محرز شود به عنوان مفسد فی‌الارض معرفی می‌شود. محسنی اژه‌ای اظهار کرد: در این موارد مسامحه نمی‌شود، تخفیف داده نمی‌شود، قرار بازداشت توسط شخص دیگر غیر از خود قاضی نقض نمی‌شود، مجازات‌ها قابل تعلیق و تخفیف نیست و حکم صادر شده باید حتما اجرا شود. البته همه این موارد باید مطابق قانون و مطابق اذنی باشد که گرفته شده است. با انتشار دادگاه‌های علنی و عدم آزادی و تعلیق خود به خود قاطعیت اثرگذاری را که باید داشته باشد، خواهد داشت.
چرایی کسب اجازه از رهبر انقلاب از سوی رئیس قوه قضاییه
سخنگوی دستگاه قضا درباره نامه رئیس قوه قضاییه به رهبر انقلاب و این که آیا قوانین کافی نبوده که دستور جدید گرفته شده است، گفت: هم اکنون یک سری محدودیت ها وجود دارد و آیین دادرسی به ما اجازه هایی را نمی دهد، می شد به مجلس نامه زد اما زمان بر بود، ما می خواهیم زمان را کوتاه کنیم.
احضار رئیس سابق حراست بانک مرکزی
وی در پاسخ به سوالی درباره تایید شدن یا نشدن بازداشت رئیس سابق حراست بانک مرکزی یا صدور قرار بازداشت این فرد، اظهار کرد: با توجه به قانون نمی‌توانم اسم ببرم اما بله این فرد احضار و از او تحقیق شده است، اما این‌ را نمی دانم که بازداشت شده یا نه.
مسئولان مطالب خود درباره فساد را به دستگاه قضایی بدهند
سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به این سوال که همچون جلسه استیضاح وزیر کار ، برخی افراد اطلاعاتی دارند ولی آن را به مراجع ذی ربط اطلاع نمی دهند و بعد در جامعه آن را مطرح می کنند، گفت: بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی، ماده 606 قانون مجازات اسلامی درباره کسانی که مشمول برخی مواد قانون مجازات همچون مواد 598 هستند می گوید کسانی که مشمول قانون هستند و اطلاعی از فسادی همچون اختلاس و کلاهبرداری دارند، موظف هستند اطلاعات خود را به مراجع ذی صلاح قضایی بدهند و در خصوص این افراد در مواد قانون مجازات تعریف شده است که می گوید اگر اطلاع ندادند به انفصال از کار و حبس محکوم می شوند.
پرونده احمدی نژاد همچنان در دست رسیدگی
 معاون اول قوه قضاییه همچنین درباره درخواست احمدی نژاد برای کناره گیری رئیس جمهور و این که آیا اتهامی متوجه ایشان است؟ گفت: احمدی نژاد به کسی گفته کنار برو خب آن فرد هم کنار نمی رود و چیز سختی نیست و نباید به این چیزها توجه کرد. وی درباره پرونده احمدی نژاد هم گفت: هنوز اتفاقی در این پرونده نیفتاده است. محسنی اژه‌ای درباره رسیدگی به پرونده مشایی و زمان رسیدگی به آن گفت: برای این پرونده هنوز وقت دادگاه تعیین نشده است، دادگاه اشکالاتی وارد کرده بود اما امیدوارم طول نکشد چون برخی اشکالات دادگاه را دادسرا مرتفع کرده است.
تکذیب گم شدن ۹ میلیارد دلار و احضار نماینده مجلس به دادسرای تهران
معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره گم شدن ۹ میلیارد دلار گفت: آقای یوسفیان ملا انصافاً انسان فعالی است. دادستان تهران ایشان را خواست و گفتند مستندتان چیست؟ گفت اصلاً من این طور نگفتم، صدا و مطلب ام موجود است. یقیناً چنین چیزی درست نیست. متأسفانه برخی دولتمردان فعلی درباره دولت دهم همین حرف‌ها را می‌زدند و می‌گفتند ۱۸ میلیارد گم شده است که این تعبیرها درست نیست؛ نه آن زمان ۱۸ میلیارد گم شده بود و نه الان ۹ میلیارد گم شده است. از این پس هم قرار شده است هر کسی حرفی زد و موضوعاتی را بیان کرد، احضار شود تا اگر اطلاعاتی دارد، ارائه کند.وی با بیان این که قطعا در ثبت سفارش‌ها تخلفاتی شده است و ما هم دنبال می‌کنیم، افزود: این ثبت سفارشی که در سال 96 یا 97 شده، آیا همه صحیح بوده است یا خیر؟ چه میزان ارز به آن تخصیص یافته است؟ ناگفته نماند که سامانه‌ای تشکیل شده و وزارتخانه‌ای وجود دارد و سازمان صنعت و تجارت متولی اصلی آن است. ما بررسی خواهیم کرد که در زمان ممنوعیت و در زمان محدودیت ثبت سفارش، چه کسانی ثبت سفارش کرده‌اند و از دست اندرکاران وزارتخانه چه کسانی بوده‌اند؟ قبلا هم گفته شد برخی دستگیر شده‌اند. تخصیص دهندگان چه کسانی‌اند؟ باید مشخص و معین شود چه دستگاهی خلاف کرده است. البته این مسائل کار قوه قضاییه را  در این زمینه  مشکل کرده است.  همه قائل هستند تخلف شده است اما اصلا این مبلغ نیست و بسیار ناچیزتر است و این مبلغ هم گم نشده چون برای برخی فرصت وارد کردن کالای شان تمام نشده است.
تعداد بازداشتی های اعتراضات بسیار بسیار محدود است
محسنی اژه ای در پاسخ به سوالی در خصوص این که در اعتراضات اخیر چند نفر بازداشت یا ضرب و جرح شدند، اظهار کرد : بازداشت شدن افراد در صحنه اعتراض در شهرهای مختلف به معنای این نیست که این افراد نگهداری شوند، آن ها در صحنه کنترل و چند ساعت بعد آزاد می شوند و حتی گاهی افراد به اشتباه دستگیر می شوند مثلا گاهی فردی در حال عبور بازداشت می شود. بنابراین بسیاری از دستگیر شدگان آزاد شدند.  تعداد بازداشتی های اعتراضات بسیار بسیار محدود است و کسانی هستند که یا لیدر بوده یا در صحنه مرتکب جرمی همچون تخریب اموال عمومی شده اند.
حرف های محمود صادقی جزو وظایف نمایندگی اش نبوده است
محسنی‌ اژه‌ای در پاسخ به این سوال که یکی از نمایندگان (محمود صادقی) به قوه اتهاماتی وارد و بعد وزیر اقتصاد در این‌خصوص  شفاف سازی کرد آیا قوه قضاییه با این فرد برخورد می کند؟ گفت: مکرر به اتهامات وارد شده از سوی این فرد جواب داده شده است و وزیر اقتصاد قبلی هم جواب دادند. برخی نمایندگان علیه ایشان شاکی هستند و هیئت نظارت مجلس هم اعلام کرده است که گفته های وی جزو وظایف نمایندگی نیست و شاکی خصوصی هم دارد.
تحقیق از خسروتاج و بازداشت آذر مهر
وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری درخصوص این که گفته می شود آقای خسروتاج و آذرمهر از مسئولان وزارت صنعت به خاطر موضوع واردات غیر قانونی خودرو بازداشت شده اند و از آن ها تحقیق شده است، گفت: اولی که گفتید از او تحقیق شده اما بازداشت نشده است. درخصوص نفر دوم بازداشت بود اما نمی دانم آزاد شده است یا خیر. سخنگوی قوه قضاییه گفت: همه پرونده های خودرو را به تهران احاله کردیم و بازپرس ویژه ای برای آن قرار داده شده است که در بخش ثبت سفارش بررسی ویژه می کنند. برخی دلال ها هم دستگیر شده اند و تحت تعقیب هستند و در مواردی هم برخی ماشین ها ترخیص شده اند که بررسی می کنیم آیا در گمرک تخلفی شده است یا نه .چهار استان ما درگیر موضوع خودرو هستند و امیدواریم رسیدگی ها زیاد طول نکشد. برخی قضات تا پاسی از شب مشغول کار هستند. محسنی اژه ای در خصوص کشف انبار دارو متعلق به دختر نعمت زاده و این که آیا این خبر صحت دارد، گفت: این خبر را از تعزیرات شنیدم اما اطلاعی ندارم.
با قطعی شدن احکام ، قضات متخلف معرفی می شوند
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر این‌که با توجه به تاکید رهبری برای اعلام اسامی قضات متخلف تاکنون چه اقدامی صورت گرفته است، خاطر نشان کرد: از زمان دستور ایشان تاکنون افرادی تحت تعقیب قرار گرفته اند. زمانی که حکم معلوم یا قطعی شود قطعا معرفی می‌شوند. وی در پاسخ به سوال دیگری درباره برنامه قوه قضاییه برای ممنوع‌الخروج کردن مدیران یا مسئولانی که استعفا داده یا برکنار شده‌اند، بیان کرد: صرف استعفا و برکنار شدن منجر به ممنوع‌الخروجی نمی‌شود، اما اگر اتهامی وارد شود و بیم خروج باشد، ممکن است ممنوع‌الخروج شود.
همکاری قوه قضاییه با تعزیرات
معاون اول قوه قضاییه در خصوص اقدامات این قوه درباره احتکار کالا گفت: به دادستان‌ها اعلام شده است که با تعزیرات همکاری کنند. به تازگی رئیس سازمان تعزیرات به جلسه مسئولان قضایی آمد و درخواست هایی مطرح کرد که سه درخواست آن ها از جمله تأمین نیرو، لحاظ شد.
 
   خبر مرتبط
پاسخ مبهم اژه ای و واکنش نوبخت درباره شایعه بازداشت فرزندش

در نشست خبری روز گذشته سخنگوی قوه قضاییه، یکی از خبرنگاران از محسنی اژه‌ای پرسید که شنیده شده پسر آقای نوبخت با مقادیری سلاح بازداشت شده است، حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای پاسخ داد: «گاهی شما اسم می‌برید که این کار ما را سخت می‌کند. البته شما تقصیری ندارید در هر حال هم شما و هم من معذور هستیم اگر چیزی باشد دیر یا زود مطلع می‌شویم.» با این حال شب گذشته توئیتر منتسب به محمدباقر نوبخت، در واکنش به این موضوع نوشت: «برای اطمینان خاطر آن کسانی که سؤال سفارش می‌دهند، اعلام می کنم هیچ ‌یک از فرزندانم بازداشت نیستند و قبراق و سرحال کنار خانواده روزگار می‌گذرانند.» چند هفته قبل نیز شایعه ای مبنی بر بازداشت فرزند نوبخت منتشر شده بود اما یک منبع آگاه نزدیک به نوبخت گفته بود: «این خبر از اساس دروغ و کذب و چنین اتفاقی نیفتاده است.»