کنوانسیون رژیم حقوقی دریاچه خزر امضا شد

سران کشورهای ساحلی دریای خزر در نشست دیروز در قزاقستان کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر را امضا کردند.
حسن روحانی‌ رییس‌جمهور‌ ایران، ولادیمیر پوتین‌ رییس‌جمهور‌ روسیه، نورسلطان نظربایف‌ رییس‌جمهور‌ قزاقستان، الهام علی‌اف‌ رییس‌جمهور‌ آذربایجان و قربانقلی بردی‌محمدف‌ رییس‌جمهور‌ ترکمنستان این کنوانسیون را امضا کرده‌اند.
روحانی در سخنان خود در این نشست گفت: با وجود امضای این کنوانسیون، هنوز موضوعات مهمی مربوط به دریای خزر حل و فصل نشده است.پروتکل همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم در دریای خزر، پروتکل همکاری در زمینه مبارزه با جرائم سازمان‌یافته در این دریا، موافقتنامه بین دولت‌های کشورهای ساحلی دریای خزر در مورد همکاری‌های اقتصادی، موافقتنامه بین دولت‌های کشورهای ساحلی در زمینه حمل‌و‌نقل، موافقتنامه پیشگیری از حوادث در دریای خزر و پروتکل همکاری و تعامل نهادهای مرزبانی کشورهای ساحلی دریای خزر از جمله اسنادی بود که این کشورها امضا کردند.
وزیر امور خارجه ایران در اعلامیه تفسیری که بلافاصله پس از امضای این کنوانسیون برای سایر کشورهای این نشست فرستاده قید کرده که در این کنوانسیون محدوده بستر و زیربستر تعیین نشده و این کار باید با توافق کشورها انجام شود.


روحانی هم در سخنان خود گفته است طبق این کنوانسیون، حضور نیروهای مسلح خارجی در دریای خزر ممنوع می‌شود و کشورهای ساحلی نمی‌توانند قلمرو خود را برای اقدام علیه کشورهای دیگر ساحلی در اختیار دیگران قرار دهند.
رییس‌جمهور‌ اضافه کرد: همه مسایل حقوقی این دریا تنها با اتفاق‌نظر پنج کشور عملی خواهد بود.
پیشتر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران هم که به قزاقستان سفر کرده، گفته بود «این کنوانسیون در مورد حدود بستر، زیر‌بستر و همچنین تعیین خطوط مبدا نیست» و گفته است این مسایل به موافقتنامه دیگری موکول شده است.